Ahkion rakentelua

hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Varmaan näin . Tuosta firmasta muovit ahkiooni ovatkin.

Tosiaan - liikaa painoa pitää välttää ahkiossakin, sillä jossain vaiheessa jotosta alkaa miettiä, mitä tuli pakattua liikaa :lol:


Avatar
zwak
Viestit: 319
Liittynyt: 17 Tammi 2008 15:37

Viesti Kirjoittaja zwak »

Mulla on muovipohjaisessa ahkiossa jalakset 1.2 cm (leveys) x 1cm (korkeus) ja metrin mittaiset 160cm ahkiossa. Tämä on omien testieni mukaan paras kompromissi kääntymisen ja suunnassa pysymisen välillä, mutta enpä ole minäkään kaikkia vaihtoehtoja kokeillut. Oma ajatukseni on että kapeat ja hieman lyhemmät jalakset ei paina niin paljon ja purevat paremmin vähän kovempaan lumeen

Suksia ei JR27 pohjaan kannata laittaa (ei käytännössä lisää luistoa lainkaan, jotkut kalliit sukset saattaa voideltuina lisätä, mutta kuka jaksaa ahkiota voidella), sen sijaan kannattaa laittaa tuota mainittua PE1000 muovia normaalin PE500 tai PE300 tilalle sekä pohjaan että jalaksiin. Eron huomaa kukkarossa heti kättelyssä ja muutaman vähälumisen reissun jälkeen myös maastossa ahkion luistossa. (mutta se kymmeniä reissuja kolhittu perusmuovikin luistaa paremmin kuin tuliterä lasikuitupohjainenahkio)
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

zwak kirjoitti:Mulla on muovipohjaisessa ahkiossa jalakset 1.2 cm (leveys) x 1cm (korkeus) ja metrin mittaiset 160cm ahkiossa. Tämä on omien testieni mukaan paras kompromissi kääntymisen ja suunnassa pysymisen välillä, mutta enpä ole minäkään kaikkia vaihtoehtoja kokeillut. Oma ajatukseni on että kapeat ja hieman lyhemmät jalakset ei paina niin paljon ja purevat paremmin vähän kovempaan lumeen

Suksia ei JR27 pohjaan kannata laittaa (ei käytännössä lisää luistoa lainkaan, jotkut kalliit sukset saattaa voideltuina lisätä, mutta kuka jaksaa ahkiota voidella), sen sijaan kannattaa laittaa tuota mainittua PE1000 muovia normaalin PE500 tai PE300 tilalle sekä pohjaan että jalaksiin. Eron huomaa kukkarossa heti kättelyssä ja muutaman vähälumisen reissun jälkeen myös maastossa ahkion luistossa. (mutta se kymmeniä reissuja kolhittu perusmuovikin luistaa paremmin kuin tuliterä lasikuitupohjainenahkio)
Näin on ja siksi kaikissa Somas-ahkioissa on muovi pohjassa ja jalaksissa. Eikä liimattuna vaan niiteillä jolloin ne voi vaihtaa helposti.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Toisaalla eräällä keskustelupalstalla väännetään pitääkö ahkion pohjassa olla luistovoideltava suksenpohjamuovi vai pelkästään polyeteeni (PE)?
Suksenpohjamuovin voi unohtaa, sillä voiteet alkavat olla kiellettyjen listalla.
Somas.fi ahkioissa on PE-pohja.
Kun eksyn, lähden kotiin.
diver
Viestit: 2380
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Mitkä voiteet on kielletty?
Fluori tullaan kieltämään voitessa.Korvaavat tuotteet löytyy jo kaupoista.
Fluori voiteitakin saa käyttää ja myydä niin kauan kuin hyllystä löytyy.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Pikakysymys vetoaisoista, selasin keskustelua mutta varmuutta en oikein saanut muodostettua:

Teen ristiaisoja ahkioon, onkohan lähirautakaupasta saatava 12mm alumiininen huonekaluputki 1mm seinämällä auttamattomasti liian heikkoa? Tosin sitä saa muutenkin vain 2 metrin mitalla, eli ristiaisoista taitaa tulla liian lyhyet?

Sähköpuolen asennusputket ilmeisesti kannattaa jättää hyllyyn, vaikuttivat aika kepoiselta tavaralta

Duralumiini oli jossain yhteydessä mainittu, mutta saattaa olla hieman hiljaista löytää sitä hyllytavarana.
retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

Omat pulkka-ahkion aisat ovat 12/18mm lasikuituputkea yhtenäisenä 2metrin pätkänä.
https://www.exelwebstore.fi/komposiitti ... utket.html
Etralta ainakin saa noita kuin myös sopivaa letkua kiinnityksiin.

Mutta tätähän sää et kysynyt. :)
"...matkalla jossain päin Suomea..."
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

retkuilija kirjoitti:Omat pulkka-ahkion aisat ovat 12/18mm lasikuituputkea yhtenäisenä 2metrin pätkänä.
https://www.exelwebstore.fi/komposiitti ... utket.html
Etralta ainakin saa noita kuin myös sopivaa letkua kiinnityksiin.

Mutta tätähän sää et kysynyt. :)
No laitan toki lasikuituputkea jos sitä kätevästi saan. Luultavasti sitä tälläkin paikkakunnalla joku pulju myy, kunhan osaa oikeasta paikasta kysyä. Nykysuunnitelmassa kiinnitys ahkioon on metalliosilla (silmukkaruuvi aisan päässä ja ahkion päässä siitä läpi kiinnikkeen ruuvi, muodostaen nivelmäisen kiinnityksen), mutta voi toki olla että aikansa nykimisestä kärsittyäni, letkukiinnitys ja pieni hallittu jousto saattaa tuntua hyvältä idealta.

Nyt kun lueskelin lisää ahkiokeskusteluita, alkaa tuntua että lasikuitua kannattaa etsiä käsiinsä. Samalla vaivalla jolla metsästää kestävää alumiinia, hankkii lasikuituputkeakin.

Onko omat aisasi ristimallia? 2 metrin suosituksen olen nähnyt parissakin paikassa, mutta en löytänyt siinä yhteydessä tietoa oliko kyse ristikkäismallista vai suorasta.

edit: paikansin tuota Exelin putkea, 15/12 mm 6 metrin salon; siitäpä kannattaakin tehdä 2 metrin aisat niin saa yhden vara-aisan jemmaan.
ipejoha
Viestit: 51
Liittynyt: 09 Helmi 2014 22:38
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja ipejoha »

Paris pulkka on postissa. Aisoiksi ole ajatellut komposiittiputkea jota käytetään nykyään lvi putkina. Sain n. 80cm pätkän jossa oli 90 ast mutka. Putki oli ulkona edellisen yön, pakkasta n. 30 astetta. Hakkasin sillä ulkona reilun 20 pakkasessa metallin syrjään, ei tullut kuin pieniä koloja. Taivuttelusta selvisi hyvin. Yllätyin kestävyydestä. Reissuun on aikaa, kerkiän vaihtaa toiseen materiaalin jos eivät sovellu aisoiksi. Testaan kun saa valmiiksi. Paljakka vetovyön kapselit hankittu jo, kiinteä aisainen tulee joka tapauksessa.
diver
Viestit: 2380
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Semmonen käytännön vinkki tuli mieleeni,jos ei jo aiemmin ole täällä ollut esillä.
Alumiiniputkesta jos haluaa tehdä kaksiosaiset aisat,niin putkeen saa hyvin "teleskoopin"
hydrauliikkaletkun puristimella joita löytyy alan liikkeistä kuten IKH tai muu raskaan kaluston
varaosaliike.Eli puristetaan putkenpää sopivan ohueksi jolloin menevät sisäkkäin halutun pituuden verran.Olen itsekkin muutaman putkiliitoksen tuollatavoin tehnyt.
retkuilija
Viestit: 111
Liittynyt: 28 Heinä 2013 23:00

Viesti Kirjoittaja retkuilija »

Kyllä, ristiaisat käytössä.

ja anteeksi, mitta oli tosiaankin 18/15mm
"...matkalla jossain päin Suomea..."
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

retkuilija kirjoitti:Kyllä, ristiaisat käytössä.

ja anteeksi, mitta oli tosiaankin 18/15mm
Itse törmäsin 15/12 putkeen ahkiokäytössä. Kai tuo 18/15 olisi järeämpää, mutta ei ole näppituntumaa kuinka järeää, tai kuinka helppo 15-millinenkään on katkaista.
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Olen käyttänyt ristiaisoina 10/7 mm lasikuituputkea. Kun sisällä on naruveto, sen voi tarvittaessa "lastoittaa varasauvan putkella, joka on 15/12 mm. Ei ole kolmeenkymmeneen vuoteen tarvinnut. Sisällä oleva naru lujittaa putkea taivuttaessa melkoisesti. Kun olen lainannut ahkiota 40 kiloa itseäni painavammalle kaverille, olen antanut mukaan 15/12 mm aisat, joita itse pidän armottoman jäykkinä, kun massani ei kunnolla riitä ahkion ohjailuun "väkisin".
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

^testailin äsken 2m ristikkäisaisat jotka oli tehty 15/12mm putkesta ja X:n keskeltä vakautettu aika tiukasti parilla pyörän sisäkumista leikatulla rinkulalla.

Ahkio tuli perässä kuin kiskoilla - ihan sama millainen hanki tai siksakmutka, takana ei näkynyt pätkääkään latua vaan pelkkä ahkion ura sauvanjälkien välissä. Mutkan jälkeen lantiovyön vastakkaisella puolella tuntui vieno pusku kun aisasysteemi väänsi ahkion keulan seuraamaan suksien uraa. Massaa on itselläni sen verran että kohtalaisella kuormalla olevan ahkion saan lantiolla väännettyä aika vaivatta seuraamaan, mutta onhan se pitkässä juoksussa energiaa kuluttavaa hommaa.

En vielä oikein tiedä onko noin napakka seuraaminen hyvä vai huono asia. Nurin en ahkiota saanut mitenkään ja upottavassa pajuryteikössäkään ahkio ei edes yrittänyt törmäillä oksiin. Toisaalta oli aluksi vähän häiritsevää kun aisat viestittivät ahkion kaikki liikkeet suoraan vetovyölle. Tiukoissa mutkissa tunsi kun aisat suorastaan taipuivat ja runnoivat ahkion uudelle uralle.

Onko rakentelijoilla kokemusta siihen kuinka tiukka tuon ristiaisan keskivakautuksen pitää olla? Löysempi O-rengas antaisi aisojen elää omaa elämäänsä, siinä missä tiukahko kumirinkula pitää ne hyvinkin napakasti pakettina.
hannes
Viestit: 10799
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minulla olivat talvivaelluksilla lasikuituaisat melkein aina ristissä.
Tunturissa aisat suorana pulkka pysyy paremmin pystyssä.
Enpä niitä juuri ristikkäisistä kuitenkaan viitsinyt vaihdella.

Letkut ja klemmarit aisojen molemmissa päissä kiinnityksinä.

Ristikkäisaisat olivat aina vapaina, eli X kohdalla ei ollut mitään kiinnitystä , remmiä, narua..

Minulla oli aina kohtalaisen raskas ahkio,se oli mäissä umpisessa suorastaaan weemäinen!

Tällä hetkellä tuntuu että talvivaellukset Lapissa saavat minulta jäädä - vaikka haaveita mieleen joskus putkahtaa, jopa karttoja tullut tutkittua - että tosta ja tosta pääsee ... :lol:

Paikallisia reissuja talousmetsissä varmaan vaan . No , onhan mulla kota pystyssä, siellä juuri eilen kävin...

Letkua ja klemmaria yms. aina varalle mukaan, muutaman kerran olen niitäkin tarvinnut.
Vastaa Viestiin