Ahkion rakentelua

Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Viimeisimmät viritykset ahkion rakentelussa.


Kuva
Kevyt pakkaus. Peitteen korkeus sallii paljon korkeamman kuorman.

Kuva
Ahkio on hiukan muumioarkun muotoinen. Sillä on määrätty merkitys.

Kuva
Aisan alapää. Kierre on M10. Aisan sisällä oleva 2 mm:n vaijeri lähtee vetovyöhän tulevasta liittimestä ja jatkuu alapäähän.

Kuva
Jalakset 35 mm:n leveätä, 6 mm paksua PE-muovia.


Kuva
Keula

Kuva
Aisan yläpään liittimet. Vyössä oleva 1/8 " paineilmaliitin on kiinni rasvaprässiin jatkoletkun puolikkaassa. Aisassa oleva urosliitin on sorvattu ruostumattomasta teräksestä.

Kuva

Liitin joustaa. Jatkoletku on pakkasenkestävää ja kestää 900 barin paineen.


Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Tää peli rupeaa olemaan viimosen päälle! Ja kestää 900 barin paineet!! :D

Nuo pakkaushihnat on myös semmoset, etteivät jauhaannu poikki, jos ahkion jollakin ilveellä sattuisi saamaan kaatumaan kovahankisessa sivurinteessä. Kuminauhat nirhautuu jopa parissa kaatumisessa huonoon kuntoon.

Paljonko on rungolla korkeutta, leveyttä ja pituutta? Entäpä paino vetorensseleineen?
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Ariluk
Viestit: 342
Liittynyt: 03 Maalis 2006 08:10
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

hyvältä näyttää.

Viesti Kirjoittaja Ariluk »

Ajattelin tuunata omaa vanhaa ahkioa ja muutama kysymys olisi:

- mistä saa tuollaista muovikiskoa ahkion jalaksiksi? Omassa pohja on huonossa kunnossa ja luisto kärsii.
- miten kannattaa kiinnittää peitekangas lasikuituahkion reunaan, jotta se myös pysyy kiinni?
- ilmeisesti peitekankaan keskelle ei kannata laittaa vetoketjua, vaan tehdä liepeistä sen verran suuret, että ne saa kunnolla limittäin?

T: aloittelija ahkion tuunauksessa
*Elämä on ihmisen parasta aikaa*
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Heh, tuon 900 baria luin letkun kyljestä! Ei taida tuollaisia paineita tulla kuin vetäjälle.
Strategiset mitat: Pituus 160 cm, leveys hartioiden kohdalta 45 cm ja laitojen korkeus 18 cm. Peitteen korkeus laidan yläreunasta mitattuna 64 cm. Painoa en ole punninnut, mutta arvelen olevan n. 7 kg kaikkineen.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Re: hyvältä näyttää.

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Ariluk kirjoitti:Ajattelin tuunata omaa vanhaa ahkioa ja muutama kysymys olisi:

- mistä saa tuollaista muovikiskoa ahkion jalaksiksi? Omassa pohja on huonossa kunnossa ja luisto kärsii.
- miten kannattaa kiinnittää peitekangas lasikuituahkion reunaan, jotta se myös pysyy kiinni?
- ilmeisesti peitekankaan keskelle ei kannata laittaa vetoketjua, vaan tehdä liepeistä sen verran suuret, että ne saa kunnolla limittäin?

T: aloittelija ahkion tuunauksessa
Muovia saa esim. Etrasta Myös firmoista, jotka tekevät alan hommia. Muovin saa valmiiksi sahattuna. Reunat voi tasoittaa ihan tavallisella höylällä, kun käyttää terävää terää ja säätää ohelle lastulle.
Peitekankaan saa hyvin kiinni, kun laittaa jonkun listan päälle ja vetää pop-niiteillä tai koneruuveilla kiinni. Listan voi tehdä jopa puusta. Koivu tmv. kovempi puu käy. Minä käytän alumiinista autokorilistaa 4 x 16 mm. jota ostan Starkilta.
Minulla on peitekankaan yläreunoissa ommeltuna putkitunneli, jossa on 16 mm:n muovista sähköasennusputkea. Putkien ansiosta peitteen voi rullata ja kiinnittää sen jälkeen hihnoilla tmv.
Vetoketjua en ole käyttänyt.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Tosi siistiä työtä. Hyvää voi näemmä vieläkin parantaa. Missä sinä ompelutat tuon peitteen ja mitä kangasta se on.
Omassa ahkiossani on samalla lailla 4 hihnaa joilla kuorma on helppo kiristää. Kun hihnat kuluvat niin seuraavaksi laitan vain kolme hihnaa. Kolmella hihnalla kuorman saa kiristettyä riittävän hyvin. Kun ahkion peitteessä on tunnelit ja siellä jokin putki mihin peitteen voi kiristää niin kaksikin hihnaa riittäisi. Kolme tarvitaan sen takia että etummaisen ja takimmaisen voi höllentää ja niiden alla voi laittaa sukset jos pitää vetää ahkiota kävellen. Keskimmäinen hihna pitää kuorman paikallaan niin kauan että saa taas kiristettyä muut hihnat.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Kiitos kehuista, yritän saada samaa laatua kuin on eräkärrytkin!
Kangas on joko tätä (kuvan ahkiossa) tai tätä. Shelbyltä ostan myös lukot ja hihnat. Palvelu erittäin nopeata ja tuotteet laadultaan erinomaisia.
Ompelutyöt teen itse. Aikanaan pakko opetti. Ompelukone on Husqvarna Huskystar model 55. Ostin koneen vuosia sitten kiertävältä jobbarilta. Kerroin tarpeen ja mies tiesi mitä myi. Koneella voi ommella myös hihnoja jne. Vöiden hihnat ja pehmikkeet naitan kuitenkin suutarilla, siihen ei kotikoneella pysty.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Huomasin juuri pienen hyvän yksityiskohdan, nuo metallisen lenkit mitkä olet ommellut hihnoihin. Hyvät ideat ovat yksinkertaisia. Niihinhän on hyvä kiinniittää tilapäisesti jotain. Itselläni on ongelma että ei millään viitsisi aukoa peitettä. Noihin lenkkeihin voi ripustaa kenttäpullon ja se on saatavilla heti. Talvella juominen helposti jää liian vähälle ja sitten on pää kipeä iltapäivällä.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Hyvä vinkki! Itse ajattelin että jos haluaa päälle irtohihnoilla tmv. lisäkuormaa, niin saapi renkuloista kiinni.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Hyvän mallinen ahkio, mutta itse tekisin ehkä hieman korkeammalla kärjellä niin ei ehkä pehmeässä lumessa haukkaa niin helposti. Miksi olet kierteet vaihtanut aisojen päihin? Pääsevätkö kierteet pyörimään aukivedossa? Tuskin kovin helposti ainakaan, mutta pidemmillä matkoilla jos ei muista tarkistaa kireyttä? Jos ostaisin sinulta ahkion niin vaihtaisin myös tuon sinisen narun keulasta johonkin eriin vaikka eihän sillä käytännössä ole mitään merkitystä. Olisi vaan viimeisen päälle hieno sitte :wink:

Oletko vertaillut missä on halvita se musta muovi? Itse olen Aikolonilta ostanut. Sieltä saisi vaikka valmiiksi reijitettyjä kiskoja joissa niitin upotukset valmiina, mutta on tietysti vähän kalliimpaa pienissä erissä kun joutuu ensin ohjelman tekeen niitä varten. Seuraavat ovat sitten jo halvempia.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kerran Etrasta ahkiomuoveja hakiessani huomasin nurkassa puulootassa pystyssä sopivat jalasmuovit.
Sattui olemaan roskis, joten olivat myös ilmaiset, sen jälkeen tottakai joka kerta olen tarkastanut lootan.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Kierteet ovat kestävämmät kuin mikään muu kiinnitys. Olen siis harrastanut tuotekehittelyä. Eivät aukea vedossa, jos on kunnolla kiinnitetty.
Muovin hintaa en ole vertaillut, kun täällä ei juuri ole vara valita. Itse poraan niittiupotukset ensin 10 mm:n puuporalla ja viimeistely 9 mm:n rautaporalla. Pitää olla poratessa tarkkana, ettei pora haukkaa muoviin.
Puuporalla poratessa olen säätänyt pienen penkkiporakoneen syötön niin, että syvyys on sopiva. Sekin vaatii tarkkuutta.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
-KP-
Viestit: 261
Liittynyt: 01 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja -KP- »

Hamalainen kirjoitti:Itselläni on ongelma että ei millään viitsisi aukoa peitettä. Noihin lenkkeihin voi ripustaa kenttäpullon ja se on saatavilla heti. Talvella juominen helposti jää liian vähälle ja sitten on pää kipeä iltapäivällä.
Tää on vähän off topic: Minä pyrin laittamaan juomapulloni kaverin ahkioon remmien alle, niin että se on helppo siitä noukkia.... yksin reissatessa tietysti ei pysty.
-Kokemus se on huonokin kokemus-
Ruska
Viestit: 88
Liittynyt: 18 Tammi 2006 15:57

Viesti Kirjoittaja Ruska »

On todellakin siisti. Ja esittely kuvineen myös tosi yksityiskohtainen. Kiitos siitä!
Täytyypä poiketa Starkilla autokorilistaostoksilla :)
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Pekka kirjoitti:Kierteet ovat kestävämmät kuin mikään muu kiinnitys. Olen siis harrastanut tuotekehittelyä. Eivät aukea vedossa, jos on kunnolla kiinnitetty.
Muovin hintaa en ole vertaillut, kun täällä ei juuri ole vara valita. Itse poraan niittiupotukset ensin 10 mm:n puuporalla ja viimeistely 9 mm:n rautaporalla. Pitää olla poratessa tarkkana, ettei pora haukkaa muoviin.
Puuporalla poratessa olen säätänyt pienen penkkiporakoneen syötön niin, että syvyys on sopiva. Sekin vaatii tarkkuutta.
Itse olen tehnyt tälläisellä upotukset niiteille: https://www.google.fi/search?q=senkkaus ... 75#imgrc=_
Vastaa Viestiin