Ahkion rakentelua

ipejoha
Viestit: 52
Liittynyt: 09 Helmi 2014 22:38
Paikkakunta: Pudasjärvi

Viesti Kirjoittaja ipejoha »

ipejoha kirjoitti:Paris pulkka on postissa. Aisoiksi ole ajatellut komposiittiputkea jota käytetään nykyään lvi putkina. Sain n. 80cm pätkän jossa oli 90 ast mutka. Putki oli ulkona edellisen yön, pakkasta n. 30 astetta. Hakkasin sillä ulkona reilun 20 pakkasessa metallin syrjään, ei tullut kuin pieniä koloja. Taivuttelusta selvisi hyvin. Yllätyin kestävyydestä. Reissuun on aikaa, kerkiän vaihtaa toiseen materiaalin jos eivät sovellu aisoiksi. Testaan kun saa valmiiksi. Paljakka vetovyön kapselit hankittu jo, kiinteä aisainen tulee joka tapauksessa.
16mm komposiittiputki osoittautui kaupassa käyttökelvottomaksi ahkion aisoihin, alumiiniputkella mennään.


Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Mm. Etra myy 20 mm lasikuituputkea, joka sopii aisaan. Varastopituus 6m, jonka voi tilata valmiiksi katkaistuna 2 m mittaisena. Jää sopivasti vara-aisa-aihio.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
Normanton
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Minkä laitset peitteet tai kassi(t) olisi passelit tuollaiseen Paris pulkkaan?

Itse olen miettinyt että joko kiinteät peitteet ja sisälle sitten pari kassia/laukkua mihin voi yhteen laittaa yöpymistarvikkeet eli helppo napata koko kassi ja heittää telttaan. Vaihtoehtoisesti yksi iso kassi, jonka saa tarvittaessa tupaan/telttaan vaikka varmasti pääsääntöisesti pysyisikin ahkiossa.

Onko mitään hyväksihavaittuja valmiita ratkaisuja, jotka sopivat kyytiin? Veden pitävyys olisi tietysti plussaa tai ainakin hylkivyys. Kassin/laukun tapauksessa iso hyvä vetoketju, jota voisi operoida hanskat kädessä, olisi kiva.
Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Löytyisikö Ortliebin kasseista sinulle sopivaa. Itse löysin sellaisen kirppikseltä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Normanton kirjoitti:Minkä laitset peitteet tai kassi(t) olisi passelit tuollaiseen Paris pulkkaan?

Itse olen miettinyt että joko kiinteät peitteet ja sisälle sitten pari kassia/laukkua mihin voi yhteen laittaa yöpymistarvikkeet eli helppo napata koko kassi ja heittää telttaan. Vaihtoehtoisesti yksi iso kassi, jonka saa tarvittaessa tupaan/telttaan vaikka varmasti pääsääntöisesti pysyisikin ahkiossa.

Onko mitään hyväks ihavaittuja valmiita ratkaisuja, jotka sopivat kyytiin? Veden pitävyys olisi tietysti plussaa tai ainakin hylkivyys. Kassin/laukun tapauksessa iso hyvä vetoketju, jota voisi operoida hanskat kädessä, olisi kiva.
Ei peitteen tekeminen ole mitään rakettitiedettä. Rohkeasti vaan yrittämään.
https://aijaa.com/rKjVqO
Kun eksyn, lähden kotiin.
Mehtä Jussi
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2019 11:18
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Mehtä Jussi »

Minä ompelutin paikallisella ompelijalla Shelbystä tilaamastani kankaasta kiinteän peitteen Paris- pulkkaan. Hän laittoi toiveestani heijastimet kulmiin ja vahvikkeen taakse.
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Miten kiinnitit peitteen ahkioon?
Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Yksi tapa kiinnittää peite ahkioon on laittaa sisäpuolelle lista jossa poratut reiät. Siitä pop-niitillä kiinni.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Tuossa Pekan ahkiossa näyttää olevan ja Fjellpulken ahkioissa on lista ulkopuolella, jonka olettaisin suojaavan lasikuidun reunaa paremmin, kun tulee kontaktia jäälohkareeseen / puuhun tai muuhun.

Alumiinisena lista olisi kevyt ja saa muotoiltua ahkion muotoiseksi, ettei yritä vääntää lasikuitua.

Ja se peite tietysti listan ja ahkion lasikuitu-seinän väliin.
Lista ja ahkio porattu reiät pop-niiteille. Kankaassa oikeilla paikoilla reiät, jotka poltettu / kuumalla terällä, ettei ala revetä reiästä.
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Paris-pulkassa kiinnitys on kaiketi tehtävä sisäpuolelta. Tarvinneeko peittoa, jos tavarat on ahkiokasseissa?
Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Ulkopuolelle lista laitettaessa jää ahkion sisäkoko isommaksi ;)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Normanton
Viestit: 174
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Mehtä Jussi kirjoitti:Minä ompelutin paikallisella ompelijalla Shelbystä tilaamastani kankaasta kiinteän peitteen Paris- pulkkaan. Hän laittoi toiveestani heijastimet kulmiin ja vahvikkeen taakse.
Minkälaista kangasta hommasit? Miten saumat, ihan tavalisella langalla vai jollain turpoavalla/vahatulla joka hylkii kosteutta? Tuliko vetoketjua?

invader kirjoitti:Miten kiinnitit peitteen ahkioon?
Tämä kiinnostaa itseänikin. Paris pulkassa kiinnitys pitää kyllä tehdä sisäpuolelle. Joku lista/kisko siihen on varmaan laitettava, jotta saa sekä kestävän että tiiviin liitoksen. Itse mietin vannekiskoa.

MR_C:n ehdottamat pop-niitit voisivat olla toimiva ratkaisu tai sitten pienet pultit ja lukkomutterit niin saa tarvittaessa pois. Tuo kankaan kestävyys mietityttää vaikka eihän siihen pitäisi kauheasti tulla vetoa jos päälle tulee erikseen nyörit/kuminauhat/liinat millä kuorma sidotaan kiinni. Ja varmasti paljon kiinni peitteen materiaalista.

invader kirjoitti:Tarvinneeko peittoa, jos tavarat on ahkiokasseissa?
Tätä juuri yritin tiedustella että miten muut ovat tehneet ja onko jotain ahkiokassia joka varmasti sopii Paris pulkkaan. Iso sopiva ahkiokassi on varmasti helpoin ratkaisu.
Mehtä Jussi
Viestit: 15
Liittynyt: 07 Maalis 2019 11:18
Paikkakunta: Nurmes

Viesti Kirjoittaja Mehtä Jussi »

Tätä kangasta tilasin shelby outdoor. En tiedä millaisella langalla ompelija teki ompelun, jätin asian ns. ammattilaisen hoidettavaksi.

Ei tullut vetoketjua, ompelija teki "kanavan" johon on tarkoitus ujuttaa varasauva tai aisa ja sitten rullata kangas kiinni.

Kankaan kiinnitin polyeteeni listalla jonka hankin paikallisesta lasiliikkeestä. Leikkasivat siellä valmiiksi 2cm leveät listat johon sitten porasin reiät ja kiinnitin pop niiteillä ahkioon.
diver
Viestit: 2397
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Varustenetti mainostaa RABin ja fjellpulkenin ahkiokasseja parispulkkaan sopivina.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Minulla on pari erilaista ahkiokassia ollut Paris-pulkassa. Kyllähän se toimii. Haluaisin kuitenkin itse seuraavaan ahkioon peitteen. Ahkio kerää lunta aika paljon, vaikka kassi täyttäisikin sen kauniisti. Samoin olisi kivempi käyttää hieman pienempiä kasseja tavaran organisointiin, kuten esimerkiksi vetuketjullisia Ikean kasseja. Kun niitä vielä saisi eri väreissä. Vesitiivis peite olisi myös bonus, koska ahkiokassit ovat yleensä vain vettä hylkiviä. Pitäisin hyvänä ominaisuutena myös peitteen sivuaukkoa, josta voi juomapullot ja muut matkan varrella tarvittavat poimia avaamatta koko pakettia.

Fjellpulkenin 155l kassi sopii Paris-pulkkaan hyvin. Sen hyvä ja huono puoli on, että se pakottaa pakkaamaan kuorman tasapaksun matalaksi. Välillä toivoisi, että esimerkiksi voisi vapaammin laitella hankalan muotoiset tavarat sisään. Pitkä ja kapea kassi on ikävä käsitellä leirissä, mikä on ehkä sen huonoin ominaisuus. Vetoketju on hieman kevyttä tekoa.

Aiemmin oli TNF:n isoin duffel-laukku. Se jätti osan ahkion pituudesta tyhjäksi, eli istuvuus oli huono. Kassin käsiteltävyys toki hyvä. Oli käytännöllisempi kuin Fjellpulkenin pötkylä. Ihan kovilla pakkasilla vetskari oli jäykkä, mutta toisaalta se oli luottamusta herättävä järeä kapistus.

Mikäli luottaa kasseihin, niin pitäisin parhaana vaihtoehtona kahta kassia, jotka täyttävät ahkion pohjan täysin. Sellaisia on vaikea löytää ja ne harvat nimenomaan ahkiokäyttöön tehdyt kassit tuppaavat olemaan kalliita, varsinkin tuplana hankittuna.

Itse olen myös katsellut peitteen rakentamista Paris-pulkkaan. Se pitäisi tosiaan tehdä laitojen sisäpuolelle, eli kerää yhä vähän lunta ja loskaa sinne juureen. Hyvä puoli on, että laitojen valmiit reiät jää ulkopuolelle, eli pystyy kuormaverkon tai hihnat virittämään helposti ja saa niillä lastin kiristettyä. Peitteen ei siis tarvitse muuta kuin pitää lumi ja ehkäpä vesikin ulkona, sekä irtotavara sisällä.
Vastaa Viestiin