Ahkion rakentelua

sompionkortto
Viestit: 29
Liittynyt: 24 Helmi 2014 15:44

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja sompionkortto »

Onko joku muotoillut Paris-pulkkaa (Pro Expedition)?
Pitäisi saada ne sivuilla olevat "hantaakit" tasaisiksi, jotta voisi päälle kiinnittää listan ja peitteen.
Kokeilemalla tietysti selviää, mutta vinki monesti helpottavat tekemistä.
Ajattelin lämmittää "varovasti" kuumailmapuhaltimella ja pehmeän muovin kahden riman pätkän väliin.


f7391
Viestit: 317
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja f7391 »

Tulee vähän myöhään, mutta kaveri kiinnitti kankaan Paris-pulkan sisäpuolelle. Alla kuva, pahoittelut epätarkkuudesta mutta idea selvinnee.

Kuva
Avatar
Normanton
Viestit: 173
Liittynyt: 05 Heinä 2019 12:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja Normanton »

Linkin takana kuvia omasta tämän syksyn ahkioprojektista, jossa tehtiin minulle ja kaverille uudet ahkiot.

https://photos.app.goo.gl/gU5h79qqH2xNx8Kj9
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Alkaa vaellusura olemaan finaalissa. Samalla päättynee myös ahkioiden valmistus.
Uskon omaavani asiasta runsaasti tietoa, sekä kokemusperäistä että teoriaa. Koska kaikkien ei kannata opetella pyörän tekemistä uudelleen, olen ajatellut jakaa tietoa eteenpäin.
Ensimmäiseksi on tullut mieleen ryhmä, puoliammattilaiset jotka voisivat hyödyntää tietoa omassa työssään. Minulla on ollut vuosien ajan tavoitteena kaataa ulkomaalaisten ahkionvalmistajien ylivalta, joka valitettavasti jyrää ahkioilla, jotka eivät ole suomalaiseen maastoon sopivia. Ahkiot jotka sopivat pelkästään avomaastoon eivät sovi Suomeen.
Olen kustomoinut useisiin Suomessa itsetehtyihin runkoihin kehikkovetosysteemit varoituksistani huolimatta. Niinhän siinä on sitten käynyt että seuraavaksi on siirrytty uuteen vetosysteemiin.
Koska kysymys on äärimmäisen yksinkertaisesta asiasta, ei tarvittaisi kuin hiukan uskoa ja kannustusta suomalaiseen osaamiseen. Tekijöitä varmasti löytyy, jonkun pitä vaan kertoa mitä tehdään ja kuinka tehdään.
Olen huono organisoimaan porukkatapaamisia, mutta jos joku tekee pohjatyöt olen valmis lähtemään mukaan. Siis jakamaan tietoa mitä ja kuinka, sekä opastamaan tekniikassa "fysiikan lait ovat edelleen voimassa."
Laita postia pjpasanen@gmail.com
Kun eksyn, lähden kotiin.
Matsoni48
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Loka 2021 22:38
Paikkakunta: Nakkila

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja Matsoni48 »

Minulla on jo vuosia ollut aisat käytössä. ja irroitan ne tetsarista pikakiinnityksellä, sitten vedän ahkion jalkojeni väliin ja istun tauolle. Tauon päätyttyä joko hiihdän aisoihin tai lykkään aisoista ahkion taaksepäin ja kiinnitän aisat vyöhön. Tominut jo 10 vuotta hyvin. Muut irroittivat tetsarin vyön. Kuvissa olen se vanhin käppänä. Hiljan hankin käytetyn lasikuituahkion joka on aika kevyt. Muut ahkiot ovat SA int malli, valkoinen ja peltiahkio, profiili Jr27 punainen, 0,5mm kattopellistä tehty yli 10 vuotta toiminut. Tälläkin reissulla sen yksi suunnittelufunktio, täysin sileä kylki, toimi hyvin koska ahkiot uivat niin syvällä, että kyljessä ei ollut mitään jarruttavaa osaa, eikä ahkio myöskään Jr27 suunnittelufilosofian mukaan kiilannut lunta sivulle. Hiukan liian raskas se on, 12kg tyhjänä, kevennysvaraa rakenteissa on jos seuraavaa mallia teen. Voi olla, että näillä mennään, 75 tulee lasiin ihan kohta.


https://matsoni47.kuvat.fi/kuvat/Hiihto ... 022+avoin/

sissihkö
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Minakin irrotan vyon...pikaliittimet kun :D jaatyivat. Onneksi on katkoaisat niin lopussakin valttyy isoimmalta 'taistelulta '
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Nopein konstihan on tietysti kusta pikalukkoon, mutta kun Luuppi on herrasmies, ei sitä voi suositella. Nuo pikalukot jumittuvat harvoin. Itse olen aukaissut pitämällä hetken nyrkissä, jolloin napsahtaa auki.
Kun eksyn, lähden kotiin.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hyva neuvo
... tuo :D jalkimmainen
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Ketjussa mainitaan usein pikakiinnitykset aisojen kiinnityksessä. Mitä ratkaisuja olette yleensä käyttäneet?

Aisavedossa itseäni tympii koko vetovyön riisuminen ahkiolla käymistä varten, ja samaisen vyön ujuttelu repun alle liikkeelle lähtiessä, puhumattakaan jos haluaa pitää täysiä vetovaljaita olkaimineen. Olisi kätevä jos aisat voisi vaan nopeasti naksauttaa irti vyöstä sen päällä ollessa.

Sikäli jos aisojen nivellys on tehty letkulla niinkuin usein on, tulee toki mieleen laadukas puutarhaletkun yms. pikakiinnitys jonka saisi yhdellä kädellä auki ja johon saisi aisojen letkut suoraan kiinni. Mutta riittääköhän edes Fiskarsin komposiittirakenteisen pikaliittimen kestävyys ja kiinnipysyminen pitkässä käytössä?
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja hannes »

Oma kokemus puutarhaletkujen muovisista pikaliittimistä vesiletkuhommissa ei todellakaan ole niin hyvä, että ne ahkion liittimiksi laittaisin, paitsi kun on kunnollinen varasatsi mukana.
En osaa sanoa onko Fiskarssin merkkiä ollut käytössäni letkuliittimissä , joka tapauksessa eri valmistajia on ollut monia ajan saatossa.
Varalta varmaan aina jotain on ahkiossa mukana muutenkin....

Minun silmissä Fiskarssi merkkinä on yliarvostettu. Ostin kerran sadettimen - myyjä hehkutti Fiskarssia - -kele, ei toiminut kunnolla ja näytti valmistetun Kiinassa.
Oksasahaankaan en ole tyytyväinen, nipsuttimet eivät kunnolla pidä.
Kirveet ovat hyviä: on pari eri kokoa halkomiseen ja pari pikkukirvestä: ei moitittavaa , vain kehuttavaa.
f7391
Viestit: 317
Liittynyt: 14 Elo 2007 09:23

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja f7391 »

cobbo kirjoitti: 28 Maalis 2023 13:02 Ketjussa mainitaan usein pikakiinnitykset aisojen kiinnityksessä. Mitä ratkaisuja olette yleensä käyttäneet?

Aisavedossa itseäni tympii koko vetovyön riisuminen ahkiolla käymistä varten, ja samaisen vyön ujuttelu repun alle liikkeelle lähtiessä, puhumattakaan jos haluaa pitää täysiä vetovaljaita olkaimineen. Olisi kätevä jos aisat voisi vaan nopeasti naksauttaa irti vyöstä sen päällä ollessa.

Sikäli jos aisojen nivellys on tehty letkulla niinkuin usein on, tulee toki mieleen laadukas puutarhaletkun yms. pikakiinnitys jonka saisi yhdellä kädellä auki ja johon saisi aisojen letkut suoraan kiinni. Mutta riittääköhän edes Fiskarsin komposiittirakenteisen pikaliittimen kestävyys ja kiinnipysyminen pitkässä käytössä?
Pujota aisan sisään kuoreton dyneemanaru, jonka vetovyön päähän sidot sopivan karbiinihaan. Kiristä naru ahkion päästä ja lukitse ahkion hydrauliikkaletkujen sisään siten, että karbiinihaka ei pääse heilumaan aisan päässä. Vetovyöhön sopivat lenkit joihin kiinnität sitten aisat noilla karbiinihaoilla.
akuusist
Viestit: 605
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Tämän ketjun alussa oli puhetta paineilmaliittimistä
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja cobbo »

akuusist kirjoitti: 29 Maalis 2023 13:18 Tämän ketjun alussa oli puhetta paineilmaliittimistä
Kiitos, jotain tukevampia paineliittimiä mietin muuten itsekin. (Ketju on sen verran pitkä että hakusanoillakaan en tuota kohtaa löytänyt.)
f7391 kirjoitti: 29 Maalis 2023 09:14 Pujota aisan sisään kuoreton dyneemanaru, jonka vetovyön päähän sidot sopivan karbiinihaan. Kiristä naru ahkion päästä ja lukitse ahkion hydrauliikkaletkujen sisään siten, että karbiinihaka ei pääse heilumaan aisan päässä. Vetovyöhön sopivat lenkit joihin kiinnität sitten aisat noilla karbiinihaoilla.
Nykytoteutuksessa on jo kiinnitys vetovyöhön aisojen päässä kiinteästi olevilla jousihaoilla, mutta ne ovat pikkuisia ja menevät juuri ja juuri saksan armeijan vyön rei'istä läpi, eikä niitä käytännössä saa lennosta avattua. Pieniä siksi, että isommat (=hanskat kädessä nopeasti avattavat) jousihaat tuovat välystä systeemiin aika paljon.

Noita letkuliittimiä tai paineilmaliittimiä ajattelin juuri siksi, ettei vetoon tulisi välystä yhtään lisää.
Micke
Viestit: 2303
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kun umpihankeen tarkoitetun ahkion lestan teko on loppuvaiheessa, niin ottaisitko mielummin ahkioon vaikka 6mm polyeteenistä perinteiset jalakset, vai itse ahkion runkoon muotoillut jalakset, joissa on vain 1mm paksuinen suksenpohjamuovi. Kun tarkoitus on tehdä ahkio umpihankeen (mulla on monia kantavalle), niin itse olen alkanut taipumaan itse runkoon tehtyihin jalaksiin. Pääpointtina on se, että kun rungossa jalaksien pitää olla sivusta hieman jouhevat, niin vastus kääntymiseen on silloin pienempi. Työtähän tuosta tulee lestan teossa 1 päivä varmaan lisää, mutta sellainen lopullinen olisi tarkoitus tehdä.

Suuntavakaus ei ole yleensä ongelma umpisessa, mutta sen verran on tarkoitus pistää monikäyttöisyyttä tähän, että jalakset kyllä tulee (kelkkapolanteitahan oikeasti aina hiihtelen).
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Ahkion rakentelua

Viesti Kirjoittaja luuppi »

cobbo kirjoitti: 29 Maalis 2023 14:28
akuusist kirjoitti: 29 Maalis 2023 13:18 Tämän ketjun alussa oli puhetta paineilmaliittimistä
Kiitos, jotain tukevampia paineliittimiä mietin muuten itsekin. (Ketju on sen verran pitkä että hakusanoillakaan en tuota kohtaa löytänyt.)
f7391 kirjoitti: 29 Maalis 2023 09:14 Pujota aisan sisään kuoreton dyneemanaru, jonka vetovyön päähän sidot sopivan karbiinihaan. Kiristä naru ahkion päästä ja lukitse ahkion hydrauliikkaletkujen sisään siten, että karbiinihaka ei pääse heilumaan aisan päässä. Vetovyöhön sopivat lenkit joihin kiinnität sitten aisat noilla karbiinihaoilla.
Nykytoteutuksessa on jo kiinnitys vetovyöhön aisojen päässä kiinteästi olevilla jousihaoilla, mutta ne ovat pikkuisia ja menevät juuri ja juuri saksan armeijan vyön rei'istä läpi, eikä niitä käytännössä saa lennosta avattua. Pieniä siksi, että isommat (=hanskat kädessä nopeasti avattavat) jousihaat tuovat välystä systeemiin aika paljon.

Noita letkuliittimiä tai paineilmaliittimiä ajattelin juuri siksi, ettei vetoon tulisi välystä yhtään lisää.
Minullakin ajatus (pikkuahkion vetoon) laittaa ym. syysta mahd. pienet jousihaat, mutta kysymys ennenkuin porailen lapi komposiittiaisoista:
kuinka hyvin komposiitti kestaa hakojen liikkeesta tulevaa nirhaamista, siis pitkan paalle? Pitaisiko tyyliin´ Ïglu´ laittaa alumiinivahvistus ymparille reika-kohtaan (toki rottinki ja komposiitti eri juttuja, mutta ajatus sama)?
Vastaa Viestiin