Lumikengät

Jyrkkä
Viestit: 8
Liittynyt: 08 Tammi 2013 08:43

Viesti Kirjoittaja Jyrkkä »

Suosittelisin vaellus/retkeily käyttöön isoja (36") putkirunkoisia, koska painavan taakan kanssa kantavuus ja korjattavuus menee ylitse ketteryydestä ja pidosta, itselläni tätä käyttöä varten on Tubbsin Mountaineerit. Sen sijaan yleiskäyttöön suosittelisin komposiittikenkiä, koska pitävät hyvin kovallakin lumella ja ovat tiheässä metsässä huomattavasti näppärämmät, yleiskäytössä minulla on TSL 227 mallit. Niin kuin tässä aikaisemmin todettiin, kaikki isojen valmistajien kengät ovat varmasti hyvä laatuisia, mutta niitä ei kovin edullisesti saa, jos ajattelit vain kokeilla vaellusta lumikengillä, niin vuokraus olisi varmaankin hyvä vaihtoehto, samalla saisi käsitystä mitä kengiltä haluaa ja mitä ei.


dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

akallio:
Vaeltamiseen harkitsisin kenkiä, joiden kenkäosa irtoaa jääraudaksi. Eli voisi kulkea pääasiassa hyviä pohjia pitkin rautojen siivittämänä ja kokonaisilla kengillä vain tarpeen vaatiessa. En tosin tiedä kuinka sujuvaa tuollaisilla kompromissiraudoilla käveleminen on, mutta kyllä se kätevämpää joka tapauksessa on kuin kengillä läpsyttely silloin kun ne ovat vain tiellä. Ja kokonaan ilman rautoja on taas talvikävely aika sutimista.

Varustelekan kengät tai mitkään muut kiinteät kengät ei kyllä oikein vaikuta vaellusvälineiltä, kun semmoista tepsuttelua se niillä on. Toki pomminvarmat ovat kyllä.

Pahoitteluni aiheen ohi jaarittelusta.
Mitä tarkoitat tuolla kiinteällä kengällä, irtoavaa kenkäosaako? Minua tuo lekan halvempi malli saattaisi hyvinkin kiinnostaa, ellen jo omistaisi vähän samantapaisia savotan kenkiä. Sidehän noissa ei ole häävi, mutta vastapainona tulee korjattavuutta ja viriteltävyyttä ja kantavuutta.

Näistä nykyään yleisistä ja kalliista muovikengistä minulla ei juuri ole omaa kokemusta. Kuitenkin niiden kantavuus ja kestävyys arveluttavat. Ostin tyttärelleni TSL -jotkut lasten/nuorten kengät. Kantavuudeksi luvattiin 40 kg ja tyttäreni painaa ehkä 25 kg, Silti kenkä upotti häntä pehmeässä lumessa hyvinkin polveen tai yli. Oma kenkäni painui samalla reissulla nilkan yli, mutta kuitenkin alle puolisääreen... reppuineen painan ehken n. 115 kg.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

dailymail kirjoitti: Mitä tarkoitat tuolla kiinteällä kengällä, irtoavaa kenkäosaako?
Katsoin, että niissä Lekan kengissä on kanta kiinni, mutta kun kuvia katsoo tarkemmin niin ilmeisesti tuosta nahkanyörikasasta syntyy side, joka antaa kannan olla irti? Jos näin on ja siteet toimii muuten riittävän hyvin, niin sittenhän noilla kävelee yhtä nopeasti kuin teknisemmilläkin kengillä.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Kyllä on vain kärjestä kiinni noi Lekan kengät.Kuva antaa väärän tiedon jos ei tajua vanhojen lumikenkien periaatetta.
jtpe
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Elo 2010 20:05

Viesti Kirjoittaja jtpe »

Korpijaakko kirjoitti: Jos itse hankkisin nyt lumikengät ostaisin todennäköisesti MSR:n latta-runkoiset (parempi pito kovalla jyrkällä), kannan korotuspaloilla ja mahdollisimman isot ja silti niihin lisäpalikat pehmeää lunta varten.
Toinen ääni tälle, jos luulee että vastaan tulee jäisempää tai jyrkempää kuljettavaa. Kokemusta löytyy nyt Lightning Ascent -mallista parilta viimeiseltä vuodelta. Pitoa ei taida olla kovin helppo enää lumikengissä tästä parantaa. Näillä pääsee turhankin helposti sellaisiin paikkoihin minne lumikengillä ei olisi syytä mennä laisinkaan. Kohtuullisesta yrityksestä huolimatta en ole vielä saanut hajotettua. Varaosasarja taitaa olla saatavilla.

Kenkien koko ja jatkopalat oman painon ja lumen mukaan. Varusteiden kanssa välillä 110+ kg painavana sanoisin 30" kengät jatkopaloilla tarvittaessa. Paljon kuljetuilla poluilla, jyrkissä jäisissä laskuissa, tai muuten ketteryysvaatimuksen korostuessa 25" kengät + jatkot voisi olla parempi valinta.

Aiemmin käyttämäni TSL 227:t ovat alkaneet tuntua melko lailla leluilta, vaikka jäättömällä tasamaalla niissä ei ole mitään valittamista.

Ei halvimmasta päästä, mutta ainakin jokin aika sitten dollarihinnat eivät olleet mitenkään mahdottomat.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Katselin hieman kommenttejen valossa näitä:

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.php ... Atlas+1030

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.php ... 227+Escape

Kommentteja? Ajattelin kulkea mahdollisimman myöhäiseen ajankohtaan esim. Saariselällä (tunturi + metsä) tai Hossassa (metsä), jolloin lumi on jo melko painunutta. Painoa on 90 kg, ja rinkka painaa varmaan tuohon vuodenaikaan jopa lähes 20 kg? Eli jonnekkin 110 kg hujakoille menee kokonaispainot.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

Mielestäni kokoluokka on nippa nappa. Lumen täytyy kyllä jo kantaa, jos meinaat kahlaamatta päästä etenemään. Itsellä painoa jonkinverran enemmän ja käytössä 36" Tubbsit, eikä kokoa ole vielä koskaan ollut liikaa. Myös Alposilla pärjään yllättävän hyvin. Ainakaan aikuiselle nekään eivät ole yhtään liian leveät. Normaali askelluksella kenkä menee kyllä nätisti toisen edelle. Tuollaisia "perinteisiä" 150 cm pitkiä tekisi mieli kokeilla.

Kuva
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Atlas 1030 parempi sillä voi korjata vaikka hajoaisi siteet .TSL lähes mahdoton korjata johtuen yhtenäisestä rungon mallista.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

varg62 kirjoitti:Atlas 1030 parempi sillä voi korjata vaikka hajoaisi siteet .TSL lähes mahdoton korjata johtuen yhtenäisestä rungon mallista.
Samaa mieltä. Myös pinta-ala on aika vaatimaton verrattuna isoihin putkirunkoisiin. Lisäksi huomion arvoinen miinus on myös se, että side on aika pieni, esim. 46 kokoinen irtohuopavuori jalkine ei ainakaan aikaisemmin (kokeilu 2009) sopinut siteeseen. "Remmisiteiden" kanssa ongelmaa on harvemmin.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Atlas. Siihen kiinnitin huomiota, että side (kenkä) tulee aika eteen. Helpottaa varmaan kävelyä, mutta voiko joissain oloissa kenkä esimerkiksi upota nokka edellä lumeen ja kanta nousta "pystyyn". Hintakaan ei ole aivan mahdoton.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
dionis
Viestit: 15
Liittynyt: 09 Joulu 2011 20:34

Viesti Kirjoittaja dionis »

Jos ei haittaa että lumikenkä näyttää ihan joltain muulta kuin perinteiseltä lumikengältä niin kannattaa katsastaa MSR:n Evo mallit (näyttää olevan netissä halvimmillaan reilu 100€). Itsellä on ollut 8 vuotta käytössä tuon edeltäjä eli Denali. Pitoa on ihan liikaa kuten Lightning mallissakin ja jatkopalalla saa kantavuutta lisää: Denaliin sai 4 ja 8 tuumaiset ja Evoon taitaa olla tarjolla 6 tuumaa. Kärki toki painuu pehmeässä lumessa vähän syvemmälle, varsinkin noiden 8" palojen kanssa, mutta ei häiritsevästi. Korjaussarjakin on tullut hommattua mutta mitään tarvetta sille ei ole vielä ollut. Jäisellä pinnalla näistä lähtee aika kova kolina mutta muuta pahaa sanottavaa ei ole. Varastosta löytyy myös perinteisemmät Tubbsin Adventure 30 kengät mutta ne ovat jääneet tosi vähälle käytölle; MSR:t ovat monikäyttöisemmät ja ketterämmät.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Hieman taustaa näille kyselyilleni. Minulla on Budget Sportin lumikengät 59 euroa, joihin olen ollut tyytyväinen: (klikkaa kuvaa isommaksi)

Kuva

Näissä kuitenkin sarana on kääntyvä muovilipare, eli mekaanista saranaa ei ole lainkaan:

Kuva

Pelkona on, että tuo muovi katkeaa sitten, kun ollaan jossain Tuiskukurussa tms paikassa. Onko esim. tuo Atlaksen sarana idiottivarma?

(kuten kuvasta näkee, olen joutunut vaihtamaan yhden nylon-mutterin, jostain syystä se pääsi kiertymään auki lenkillä, eli halpa halpa...)

Nuo menisi ehkä varavaihtoehtona hiihtoreissulla, mutta lumikenkäreissulle en ottaisi, siksi tämä hankinta voisi olla ajankohtainen.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei mikään ole idioottivarma edes tapilla oleva sarana ja siksi pitäisi miettiä miten ja millä saa korjattua reissussa tuon saranaosuuden, jotta pääsee kulkemaan vahingon sattuessa.Mielestäni tuon saranan joka ei tapilla pitäisi olla nahkaremmistä,kuten vanhoissa lumikengissä ja jos katkesi vaihtoi vain uuden.Moodi on vain nykyisin valmistaa kamaa jota ei voi korjata.
Atlaksessakin näyttää olevan muoviremeli tai vastaava saranana.Näkee paremmin,kun käy valmistajan sivulla.

Atlas serie 10
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Jaa että tuossa onkin sitten sama muovin vääntymiseen perustuva saranointi kuin noissa halpiksissa :O
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

erilainen systeemi
Kannattaa aina käydä katsomassa valmistajien sivustot saa enemmän tietoa.
Vastaa Viestiin