Lumikengät

Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Eniten huolestuttaa miten on remeli kiinni itse kenkäosassa.Jos jollakin niiteillä niin ei saa kenties korjattua.Nahkaremmillä kyllä raameihin saa kiinni helposti,mutta tuo kenkäosassa pitäisi olla miluiten vain kolot lemmin pujotusta varten vähän rinkan vastaavia.


Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

varg62 kirjoitti:erilainen systeemi
Kannattaa aina käydä katsomassa valmistajien sivustot saa enemmän tietoa.
Tuo näyttää järkevämmältä siinä mielessä, että kuvan perusteella vääntö kohdistuu tuohon metalliosaan, se taitaa toimia saranana sisäpuolen puolelta?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei olekkaan kenties vaikea korjata noita Atlaksen kenkiä.kato tämä sivu ja siinä näkyy pohjasta katsottuna.pohjasta kuvaa
Kopsaa kuva ja suurenna se.Mielestäni on kyllä metallia tuo????Kannattaa soittaa Varustenettiin.Pitkä nahkaremmi ja parit mutterit mukaan voisi riittää korjaukseen.Katsoin omia "halpis"Karhun lumikenkiä ja nekin helppo periaatteessa korjata muutamalla kunnon nahkahihnalla.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Kengittelin tänään aamupäivällä metsäyön jälkeen savotoillani takaisin sivistyksen pariin.

Noissa Savotta 80 kengissä minua ihmetyttää miten muuten toimivaan ja testattuun kenkämalliin on onnistuttu ymppäämään niin surkeat siteet. Jäätyvät ja kastuvat välittömästi pihalle päästyään ja ovat sen jälkeen säätämiskelvottomat. Sidemateriaali kangistuu niin, että kengän kunnollinen jalkaan laittaminen on on liki mahdotonta. Taitaa olla sitä Savotan laatua. Täytyy ryhtyä miettimään täydellistä sideremonttia.

Kenkä on myös liian tasapainoinen, eli kanta nousee liian helposti maasta, mikä hieman vaikeuttaa sen ohjattavuutta esimerkiksi rinteissä ja risukoissa. Kantapäähän täytyy siis lisätä hieman painoa.

Aikoinaan siirryin suksista lumikenkään muun muassa niiden helpon kuljetettavuuden takia. Parin lumikenkätalven jälkeen alan olla sitä mieltä, suksi on suomalaiselle retkeilijälle sopivin väline, ainakin pidemmille reissuille.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

dailymail kirjoitti:- -
Noissa Savotta 80 kengissä minua ihmetyttää miten muuten toimivaan ja testattuun kenkämalliin on onnistuttu ymppäämään niin surkeat siteet.
- -
Säästösyistä, arvaisin.
Aikoinaan siirryin suksista lumikenkään muun muassa niiden helpon kuljetettavuuden takia. Parin lumikenkätalven jälkeen alan olla sitä mieltä, suksi on suomalaiselle retkeilijälle sopivin väline, ainakin pidemmille reissuille.
Kannattaa harkita myös ns. liukuvia lumikenkiä eli Altai Skisin ja OAC:n pätkäsuksia. Alan itse epäillä niitä parhaaksi kompromissiksi talviseen metsämaastoon.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Raha on maailman paras konsultti.

Tuollaisia Altain Hokkeja tai jotakin vastaavia olen miettynyt itsekin. Varustenettiä mainostomatta, sieltä löytyy aiheesta pari kiinnostavaa videota:

Altain hokit
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Noi on vaan ylihinnoitettuja limalautoja.Nyt puhutaan lumikengistä.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Mielenkiintoiset kantavat lumikengät
Kantaisi minun läskitkin kun 147kg saakka sopii.

näppärät siteet
Viimeksi muokannut varg62, 18 Helmi 2013 00:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

varg62 kirjoitti:Noi on vaan ylihinnoitettuja limalautoja.Nyt puhutaan lumikengistä.
:wink:

Ja kuinka paljon olet ehtinyt noita kokeilla ja verrata lumikenkiin? Mutta tosiaan, eri vehkeistä puhutaan, joten pidetään keskustelu lumikengissä. Josta puheenollen, nurkissa pyörisi kaksi paria erittäin vähän käytettyjä Atlas 730 -lumikenkiä (putkirunko, leveys 7-tuumaas, pituus 30 tuumaa, raudat siteen kärjessä ja kannan alla). Olisivat myynnissä jos ostaja löytyy.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Noista Vargin vinkkaamista jukonin siteistä voisi ottaa lähtökohdan savotan siteiden remontoimiseen. Ei vaikuta mitenkään mahdottomalta hommalta.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Minkäpituiset lumikengät olisi sopivimmat 71kg painoiselle? Ilmeisesti nuo valmistajien ilmoittamat luvut ei oikein ole suoraan käytettävissä? Tubbsin taulukon mukaan sopivin olisi joko 25'' tai 30'', mutta itsellä mielessä joko 30'' tai 36''. Kumpaa suosittelette etelän metsiin ja paksuun lumeen? Täällä rannikolla lienee yleensä huomattavasti enemmän lunta kuin sisämaassa..? Tubbsin Wildernessit on kiikarissa, vai löytyykö siinä hintaluokassa parempia?

/Antti
Kuva
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Kengät koeajettu. Ihan hirveät suksiin tottuneelle. :roll: Eikä 30cm liian pitkät sauvat ainakaan helpottaneet etenemistä. Metsässä upotti, mutta aukeat ja taimikot mentiin hangen pinnalla leijuen. No, oli se meno ehkä 100x kevyempää kuin ilman kenkiä, mutta silti ylettömästi rankempaa kuin suksilla. Ehkä odotin liikoja..? Katsotaan muuttuuko mieli kun saa käyttökertoja taakse, sillä kokemuksesta mennee se 5 käyttökertaa ennen kuin lihaksisto alkaa tottua uuteen etenemistapaan. Samalla tavalla joutui patkäsukset opettelemaan kun oli ensin pitkillä opetellut hiihtämään.

/Antti
Kuva
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei kannata nostella upottavassa hangessa noita.Itse potkasen aina kärjen hangen läpi pinnalle.Helpompaa kun oppii sen.Lytyttä askelta ei kannat aharppoa myöskään.Oman tyylin löytää kokeilemalla vain.
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Mene pusikkoihin, kallioille ja jyrkkiin mäkiin, niin fiilis paranee. Varsinkin jos löydät riittävän loivan rinteen alastuloa varten. :)

Parasta lumikengissä minusta on se, miten niillä pääsee jyrkkää mäkeä niin vaivattomasti ylös. Rautaa maahan ja ponnistusta päkiällä. Heti kun kantapää osuu kenkään, niin ollaan poissa niiden mukavuusalueelta...
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

5km lenkki koirien kanssa umpisessa, ja aika mukavasti rullasi. Äkkiä niihin tottui. 8) Tuo koirien metsässä lenkitys oli pääsyy noiden ostoon, ja eipä varmaan enää tule juostua pyöräteitä pitkin.

/Antti
Kuva
Vastaa Viestiin