Mitä (retkeilyyn liittyvää) luit viimeksi?

Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

^ Hieno motiivi retkeilylle tuollainen paikallishistorian kokeminen oikeassa ympäristössä. Hieno on myös tekemäsi "gps-kuva"! :D

Hyvinkäältä Karkkilaan on myös mennyt muinoin kapearaiteinen rautatie ja nyt on ollut ainakin jotain suunnitelmia avata vanha rataväylä jonkunlaiseen ulkoilukäyttöön esim. pyöräilyreitiksi. Vanha ratapohja on kyllä osittain vielä helposti löydettävissä vaikka Kytäjän kartanon mailla Kytäjärven pengerryksinä.


Janne Pyykkö
Viestit: 683
Liittynyt: 06 Helmi 2013 09:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Janne Pyykkö »

Usmi kirjoitti:^ Hieno motiivi retkeilylle tuollainen paikallishistorian kokeminen oikeassa ympäristössä. Hieno on myös tekemäsi "gps-kuva"! :D
Joo, kiitti. Kun on retkeillyt vuosia tai vuosikymmeniä samoissa paikoissa, ainakin minä haluan löytää uusia näkökulmia, jotta tuoreus pysyy yllä. Hyvältä kuulostaa myös tuo Hyvinkään-Karkkilan radan elvytys -- Nuuksion rautatiestä kun ei tule ikinä turistikohdetta, siinä on nimittäin pari glofkenttää esteenä!
Avisuora - Retkellä tavalla tai toisella http://avisuora.wordpress.com
Wöyri
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Maalis 2012 15:12

Viesti Kirjoittaja Wöyri »

Kai Donnerin Siperian samojedien keskuudessa. Oli hyvä kirja. Oppii kummasti arvostamaan tätä omaa ilmastoamme. Itse en välitä ihan -50 asteen pakkasesta :D
Ruska
Viestit: 88
Liittynyt: 18 Tammi 2006 15:57

Viesti Kirjoittaja Ruska »

Huomenna pitää hakea kirjastosta se Itkosen Lapin matkani. Kiitti vinkeistä, kuulosti mielenkiintoiselta.

Itse ahmin kahdelta istumalta lappalaisten elämään liittyvän romaanin, eräänlainen rakkausromaani & karu sukutarina. Ei siis mikään retkeilykirja mutta Lapin mystiikkaa riitti.
Annica Wennström, 2012: Lapinkylä
Veikkailen, että saattaa olla enempi naisten makuun...
Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Viesti Kirjoittaja Luiro »

P. W. Aurén: Matkani Lapinmaassa 1867

Kirja keskittyy hieman liikaa uskontoon sekä alueen hallinnolisiin asioihin, näin retkeiljän näkökulmasta katsottuna.
Itse matkustamiseen ja sen kuvailuun on käytetty aika niukkasanaista ilmaisutyyliä, joka ei juurikaan valota lukijalle maisemaa. Lisäksi, aikalaisten tyyliä noudatellen, Lapin ihmiset kuvaillaan tyhmiksi, likaisiksi ja yksinkertaisiksi. Oikeastaan aika tyypillinen uskonnollinen opus. Voihan sen toki lukea, ei se hukkaan mene mutta ei kirjana herätä hurraa-huutoja.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Muutama päivä sisällä flunssan kourissa on antanut aikaa lukemiselle.

Kai-Veikko Vuoriston MISSÄ PITKOSPUUT PÄÄTTYVÄT sai vaellus- ja hiihtohalut heräämään. Vaikka todellisuudessa en tuommoisille reissuille enää lähdekään, niin mukava noista on kuitenkin lukea ja haaveillakin.

Annikki Kariniemen SALAKAATO kertoo yhden tarinan lappilaiskylästä ja siellä tapahtuneesta hirven salakaadosta.

Veikko Haakanan LUOLAMIEHEN POJAT on ihmisen esihistoriaan liityvä seikkailukirja kahden nuoren veljeksen tulenhakumatkasta. Näihin Haakanan poikakirjojen teksteihin sisältyy aina pientä opetusta ja ohjausta varsinkin erilaisten erätaitojen oppimiseksi.

Risto Isomäen JUMALAN PIKKUSORMI on varsinainen toimintapläjäys, jonka tapahtumapaikkana on Egyptin Sahara ja sinne rakenteilla oleva valtava aurinkotuulivoimala.
Avatar
Venla
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Helmi 2012 23:08
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja Venla »

Ylläksen hiihtoreissulta palatessa luin yöjunassa loppuun Eeva Kilven kirjan Lapikkaita. Mainiota kuvausta vaeltamisesta Lapinkävijän vaimon näkökulmasta, kun hänet raahataan Lappiin itikoiden syötäväksi ja joutuu kulkemaan pitkiä taipaleita miehensä perässä ja välillä on ylitettävänä vuolaita jokia. Kirjassa on kuusi erillistä kertomusta, jotka kuvaavat Lappia kirjoittajan itsensä kokemana. Tarinoissa tulee hyvin kuvatuksi lapinhullu (Homo lapponicus).
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

^Tuo kirja on hyllyssä. Tuli mieleen että kirjoittiko Eeva Kilpi sen "kostoksi" lapinhulluille miehille, koska ero tuosta miehestä aika pian tuli.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Venla kirjoitti:... Eeva Kilven kirjan Lapikkaita. Mainiota kuvausta vaeltamisesta Lapinkävijän vaimon näkökulmasta, kun hänet raahataan Lappiin itikoiden syötäväksi ja joutuu kulkemaan pitkiä taipaleita miehensä perässä ja välillä on ylitettävänä vuolaita jokia.
Eikö hän arvellut jossain välissä, että noilla reissuilla hän taitaakin olla mukana vain hätäravintona. :)
Avatar
Venla
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Helmi 2012 23:08
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja Venla »

OS kirjoitti:
Eikö hän arvellut jossain välissä, että noilla reissuilla hän taitaakin olla mukana vain hätäravintona. :)
Näinhän Eeva Kilpi pohti, kun hänestä ei ollut kantajaksi, vaan mies kantoi osan hänenkin ruokatarpeistaan
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Retki -lehti 1/2013 tarttui hetken mielijohteesta mukaan sittarin hyllystä. En ole mokomaa aikaisemmin lukenut. Mahtaakohan tuo olla vaeltajien joukossa kovinkin suosittu julkaisu?
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
miesjarinkka
Viestit: 35
Liittynyt: 25 Heinä 2011 15:03

Viesti Kirjoittaja miesjarinkka »

Veikko Huovisen ylittämätön "Puukansan tarina"!
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^^ Vaellusnetin haulla "retki-lehti" tulee aika monta tartuntaa. Sieltä löytyy mielipiteitä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
frantrai
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Elo 2011 09:47

Viesti Kirjoittaja frantrai »

Lars Monsenin Pohjoiskalotti 365 tuli luettua toiseen kertaan. Hauskaa luettavaa ja hienoja kuvia.
Vee Vee
Viestit: 699
Liittynyt: 23 Tammi 2009 20:23
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vee Vee »

miesjarinkka kirjoitti:Veikko Huovisen ylittämätön "Puukansan tarina"!
On hyvä kirja. Pitääpä itsekin taas tässä kevään aikana koittaa siihen tarttua.
"Ihmisellä on tässä avaruuvessa kusiaisen valtuudet." -Veikko Huovinen
Vastaa Viestiin