Tuoretta leipää nuotiolla ?

biegga

Tuoretta leipää nuotiolla ?

Viesti Kirjoittaja biegga »

Törmäsin tässä tällaisiin amerikan alkuperäiskansojen leipä ohjeisiin.
http://www.manataka.org/page180.html

Löytyiskö minkälaisia kokemuksia leivän paistamisesta nuotiolla?
Hyviä reseptejä, vinkkejä paistamiseen...

Yksinkertaisimmillaan, jonkunlaisia jauhoja mukaan, leivinjauhetta, suolaa, rasvaa, vettä... taikinaksi, antaa nousta hieman ja vaikka tikun ympärille paistumaan??

Sattumiakin tuonne vois lisätä, rusinoita,pähkinöitä, marjoja...?


tunturisusi
Viestit: 521
Liittynyt: 06 Huhti 2008 20:42

Viesti Kirjoittaja tunturisusi »

Hemmetin hyvä idea, mutta miten hiivat saa säilymään monen päivän kesäreissulla?
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

tunturisusi kirjoitti:Hemmetin hyvä idea, mutta miten hiivat saa säilymään monen päivän kesäreissulla?
Miten olisi kuivahiiva?
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Itse olen vaelluksella tehnyt ohrarieskoja ja niissä ei tarvitse hiivoja tms, kun rieskan ei tarvikkaan nousta. Vain ohrajauhoa, vettä, hiukka suolaa ja sitten olen paistanut trangian pannulla. Kyllä ihan leivästä käy iltateen kanssa reissuilla.

Mutta iliman muuta tuo kuivahiiva on hyvä juttu silloin, kun hiivaa tarvitaan.

Olen paistanut pullaakin; spelttijauhoa, ruokosokeria, kardemummaa,leivinjauhetta, vettä ja senkin paistanut trangian pannulla. "Taikinan" olen sekoittanut jo minigrippiin kotona, vesi vaan purosta mukaan. Vähän "lättyjä", mutta vahvasti pullaa muistuttavia...nam...
biegga

Viesti Kirjoittaja biegga »

tunturisusi kirjoitti:Hemmetin hyvä idea, mutta miten hiivat saa säilymään monen päivän kesäreissulla?
Ainakin noissa ohjeissa, hiiva (yeast) mainitaan ainoastaan yhdessä reseptissä.
Kuivahiiva,maitojauhe...

Mitäs kaikenlaisia jauhoja sitä löytyykään?
Onko kukaan kokeillu maissijauhosta tehtyä leipää?

Ohrarieskoja täytyykn kokeilla :)
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Onnituiskohan leivän paistaminen rosvopaistityyliin?

En nuotiopullan suuri ystävä ole &leipä ei kannettuna paljon enempää paina, eikä viljaa tule reissussa ikävä, mutta teoriassa kiinnostaa.
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Noi "leipomistouhut" vaelluksella onkin semmoista hauskaa iltapuuhaa ja luppopäivän askaretta :wink:. Ja täytyy sanoa, että lämmin leipä/rieska/pulla maistuu aika hyvältä teen tai kahvin kanssa :D...
Hanu
Viestit: 3991
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Munkkeja olen paistellut. Öljy on toki painavaa, mutta voihan sen hyödyntää myöhemmin muuhun kokkailuun.
biegga

Viesti Kirjoittaja biegga »

http://en.wikipedia.org/wiki/Bannock_(food)
http://en.wikipedia.org/wiki/Frybread

Onhan se tuore ja lämmin leipä ihan toista maata, kuin kuivat leivänkannikat.

Tollasia on kyllä kokeiltava, taikina yhteen sitten, ehkä kohotetaan hetki lämpimässä ja sitten vaan paistetaan öljyssä/rasvassa pannulla.
Vastaleivotun lämpimän leivän päälle vaikka juustoa, lihaa, hunajaa, nam...
biegga

Viesti Kirjoittaja biegga »

Onkohan noille mitään suomenkielisiä vastikkeita?
Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

Jos leivän tekeminen notskissa on hankalaa, voi kokeilla tikkupullaa (netistä löytyy ohjeita). Onnistuuu yleensä aina, jos ei lorauta taikinaan liikaa vettä. Valmistusvälineitä ei tarvi kantaa mukana ja askartelusta saa hieman ajanvietettä ja taatusti tuoretta käntyntapaista.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

biegga kirjoitti:Onkohan noille mitään suomenkielisiä vastikkeita?
Leipä, rieska, pannuleipä, pannukakku, tikkuleipä, tikkupulla, käntty, pulla, vehnänen, reivä, kaaveli, kakku ainakin tuli mieleen.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Kakun paistaminen Trangialla on kait tuttu? Partiohommia. Kakun teko löytyy sivun alaosasta, pitää kelata sinne.
http://maavaate.partio.fi/index.php?title=Herkkuja
Onnistuisiko leivän teko samalla pohjalla, ei osaa sanoa.

Sitten on nämä valurautaiset "dutch ovenit", mutta niitä nyt ei kukaan vaelluksella voi raahata?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
biegga

Viesti Kirjoittaja biegga »

Pizzaakin on tullut tehtyä nuotiolla, mutta tuoreen leivän paistaminen on jostain syystä jäänyt.

Nuo dutchovenit menis kyllä melontaretkellä...
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Leipäpuolella olen tehnyt nuotiolla tikkupullaa (sekä makeaa että leipäistä) ja rieskan tyyppisiä ohuita leipiä, onnistuvat niin jauhotetulla pannulla (tyyliin muurikka) kuin kuumennetulla kivelläkin. Pari sopivaa kiveä ja kierrättää niitä (toinen nuotiossa lämpenemässä, toinen loisteessa leivän paistoalustana), niin leipäsiä tulee kuin liukuhihnalta. Ja reilusti voita päälle.
Vastaa Viestiin