Pikku-Niilan stuorraniibi

Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Pikku-Niilan stuorraniibi

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Pikku-Niila, Niila Vasara(kuva Yrjö Metsälä) oli kiertelevä pororenki joka hankki elantonsa erilaisilla pikkuhommilla, polttopuiden teolla yms. Meilläkin hän joskus lapsuudessani yöpyi ja jotain pientä askarteli palkaksi. Äidilleni hän lahjoitti vanhan isoveittensä, joka oli paljosta hiomisesta kovasti kulunut ja pää aikojen kuluessa haljennut. Isävainaani siihen joskus laittoi tilapäisesti pään jostakin vanhasta järvenpäästä.
Kotipuolessa käydessäni usein tuli poronlihaa vuoleskeltua ja aina silloin käteen eksyi tuo Niilan veitti. Äitini aina sanoi että pitäisi siihen oikea pää saada mutta aina se vain jäi aikomukseksi. Nyt sitten jouluna otin sen mukaani ja päätin siihen pään tehdä ihan kotitarpeista, ihan niin kuin Pikku-Niilakin olisi varmaan tehnyt.
Vanha tilapäinen pää pois ja ruoto esiin. Verrattuna uudemman ajan Marttiinin "leukuun" joka mulla on autopuukkona makkarapaketteja yms. varten tuossa on paljon pehmeämpää terästä, on se kovasti hiomisesta kulunutkin. Jemmoistani löysin palan visakoivua josta aloin päätä muotoilemaan. Isoveitti vaatii ruodon päähän lujan niitin, jonka tein kiväärinpatruunan hylsystä. Halkaisin saman hylsyn ja tein siitä ylähelan. Alahelaksi löysin LVI-tarvikkeista jatkoniipan jonka katkaisin puoliksi. Valmiin pään käsittelin vielä pellavaöljyllä. Tällainen siitä sitten tuli, luulenpa että se olisi kelvannut myös Niilalle. Kaupasta piti ostaa ainoastaan kaksi messinkiruuvia päähän.

Nythän tuohon pitää vielä tuppikin askarrella, pitääpä ottaa seuraavaksi projektiksi...


teeässä
Viestit: 312
Liittynyt: 08 Helmi 2009 14:28
Paikkakunta: seinäjoki

Viesti Kirjoittaja teeässä »

siitä näkyi tulevan soiva peli, tuli paljon käyttövuosia lisää
"mistä tullut oon , tiedä en. tietää en haluakaan, määränpää kuinka tietäisin sen, mieti en, mä vaellan vaan.." (juice leskinen)
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Mukava nähdä tällasia tee-se-itse remontteja.
Kohti korpea,kiitos.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Siitäpä tuli hyvä. :D
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
blueraven
Viestit: 915
Liittynyt: 19 Huhti 2006 12:04

Viesti Kirjoittaja blueraven »

Kiitoksia vinkistä, mulla on jemmassa täsmälleen saman näköinen, puuttuu vain päästä hela ja tuppi...

jos vain saisi aikaiseksi :roll:
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Hieno tuli ihan kotikonstein. :)
Napakettu
Viestit: 885
Liittynyt: 05 Helmi 2007 20:16

Viesti Kirjoittaja Napakettu »

Päätin sitten tehdä tupenkin tuohon veitteen. Lestan tein syreenistä, se kun on kovaa puuta. Kaunistakin se on öljyttynä. Paikalliselta suutarilta hain palan nahkaa. Valitettavasti suutarilla oli vain 1,8 mm vahvuista, joten käänsin tupen suun kaksinkerroin ja lisäsin vielä ylimääräisen nahkapalan veitten pään mitalle. Sitten vaan ompelin märkää nahkaa vaarivainaalta oppimallani kahden neulan tekniikalla. Piirsin vielä koristelut hehkuvalla naulalla.
Lopuksi käsittelin tupen vernissalla jolloin nahkan värikin muuttui tummemmaksi.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Noniin. Hyvää taas tuli. Mutta jatkossa en suosittele käsittelemään vernissalla. Onneksi et kuitenkaan enempää laittanut. Runsas vernissa nimittäin kovettaa nahkaa ja se saattaa jopa murtua käytössä.
Rasvaamallakin saa värin tummaksi ja samalla säänkestäväksi. Hyvässä nahassa on jäykkyys itsessään, kun sen tupeksi valmistaa.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vastaa Viestiin