Metsäsuksiin tukevampi mono/side?

Micke
Viestit: 2344
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Micke kirjoitti:Tiurin säärystin hengittää, ainakin jonkin verran, kun en ole kokenut hiostumista ongelmaksi, tai oikeastaan en ole kiinnittänyt edes huomiota, että ne hiostaisivat. Itse hiihtelin tiureilla viime talvena Saariselällä alle -30 asteessa ja varpaat eivät palelleet hiihtopäivän aikana. Aiemmin hiihtelin Crispin stetindteillä kokonaan peittävien säärystimien kanssa. Suunnilleen vastaavalta tiurit tuntuu kaikin puolin.

Kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen tiureihin, noita voi suositella muillekin, kuin vihamiehille. Telttaöinä olen laittanut kuumavesipullon monoon yöksi ja taitellut säärystintä vähän umpeen, niin aamulla mono on ollut täysin kuiva.
Itse itseäni lainaten, sem verran on ikä muuttanut kylämänkestoa, että nykyisin olisi aivan turha edes yrittää hiihtää noilla Tiureilla 30 asteen pakkasessa. Ainakaan jos ei työnnä koko kroppa hiessä menemään, jolloin lämpöä kyllä riittää joka kohtaan kropassa.

Nykyisin käyttöön ovat päässeet Alfan North Polet, joita nykyisin kai vastaa Polar APS. Huopina käytän lämpötilan mukaan Lundhagsin Guidelinereitä, Rokan huopia tai sitten lampaan villaisia sisäkenkiä. Viimemainitut eivät kyllä mahdu pohjallisen kanssa monoon. Edes pikku pakkasella noi ei ole mielestäni mitenkään tuskallisen lämpimät ja aika hyvin noi hengittää.

Nyt olin reilu viiko sitten Seitsemisessä hiihtelemässä ja katsomassa miltä ennallistetut suot talvella näyttää, suksina oli Fischerin E89 ja kun kaverilla oli Lapponiat, niin ehkä sellaisen 15 senttiä enemmän upotti noi tunturisukset. Oli hieman "mustapekka käteen olo", kun vetelin pohjia myöten lumessa.

Sauvoina on Swixin Mountain Extremet ja sitten isän vanhat Exelin Black Featherit. Noihin Swixeihin jouduin tekemään itse kahvat, kun alkuperäiset puristekorkkikahvat olivat mielestäni korkkikahvan irvikuvat....


"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3147
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia koeneilta hankihiihtäjiltä edellä. No, onhan minullakin jonkin verran sitä kokemusta kertynyt. Komppaan melko pitkälti Jounin päätelmiä. Pitkät metsäsukset 280…300 cm perineisillä eräsiteillä ja vaihtovuoriset hiihtokumpparit. Nokialaiset Kaira-saappaat ovat liian heppoisia ja siksi Naalit tai entiset Rokat, joiden paksujen huopavuorien sisään mahtuu paksuhko vaellussukka ja tuhti villasukka. Kun yövyin kämpillä en käyttänyt mitään muovipussia höyrynsulkuna sukkien kanssa. Ne sai kyllä kuivattua kamiinan lämmössä. Jos yövyin tulilla, laitoin muovipussit, mutta en sukkien väliin, vaan sukkien päälle. Teoriassa se on huonompi ratkaisu, mutta käytännössä jalat tuntuivat vähemmän kostealta, kun kosteus imeytyi useampaan sukkakerrokseen. Tulillahan sukkien kuivuminen on kaikkein nopeinta, höyry vain nousee kuivaan pakkasilmaan. Tärkeintä oli varata vaihtosukkia riittävä määrä, sillä niiden paino ei tuota ongelmia, vaan ennenminkin niiden puute. Tämä koko varusteiden yhdistelmä ei ole kevein, mutta se on pomminvarma kaikissa olosuhteissa. Kanattaa muistaa, että kaikkein vaikeimmissa oloissa se on kuitenkin paitsi luotettavin, myös kevein mahdollinen kulkukeino.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Pitkän metsäsuksen tarvetta upottavassa hangessa ei varmastikaan kukaan kyseenalaista. Tosin sellaisia hankia ei täällä Espoossa ole käytännössä koskaan ja kun pohjoisen reissutkin ohjautuu paljakoille ja niiden laitamille, niin minunkaltaisellani hiihtäjällä tarve on jäänyt hyvin vähäiseksi. Toinen kysymys kuitenkin on, että millaisella jalkineella ja siteellä metsäsuksia hiihdetään.

Havahduin tähän asiaan kun rupesin käyttämään hyvin keveitä rando-suksia hiihtovaelluksilla. Monot ovat muoviset ja niinpä päivän päätteeksi sisäkenkä on märkä ja se pitää saada kuivaksi, samoin kuin varmasti olisi huovallisissa kumisaappaissa. Mielestäni tuo on melko suuri heikkous erähiihtoa ajatellen, mutta rando-monossa se on kuitenkin kannattava vaihtokauppa: hiihtovarusteet saa paria vipua vääntämällä muuttumaan aivan toisiksi ja yksillä välineillä voi hiihtää jyrkät sekä loivat osuudet sujuvasti. Kumisaappaan osalta minulle on yhä kysymysmerkki, että mikä tuo vastaava merkittävä etu on.

Tunturihiihtosuksissa minulla on BC-side ja siinä kiinni goretex-kalvollinen nahkamono. Jalassa pidän nykyään käytännössä aina kalvohousuja villakerrosten päällä. Yhdistelmä ei hiosta, ei vaadi monojen kuivattelua ja kestää kuitenkin ulkoa tulevaa kosteutta varsin hyvin. Sitä voi vielä täydentää säärystimillä tai mononsuojilla. Näillä tiedoin hiihtäisin metsäsuksia samalla systeemillä, jos ja kun joskus sellaiset hankin.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Eräkulkuri kirjoitti:...Rokat...
Mulla on yksi pari. Ne kulki mulla jopa tunturissa ahkiossa mukana, kun päivät hiihdin NNN BC -siteisillä suksilla, mutta Rokat oli jalassa, kun yöllä törötin kameran kanssa kuvaamassa revontulia. Lämpimät ja mukavat.

Vaan saa ylimääräisen jalkatreenin, kun noilla hiihtää. Rokat painaa 3,4 kg pari. Verrokkina mun Alfa Skarvet -monot painaa puolet siitä. Reilu puoli kiloa per jalka ylimääräistä muuttaa hiihtotuntumaa.
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

Jouni kirjoitti:Tai en kyllä ostanut mitään erityisiä höyrysulkusukkia, vaan laitoin jalkoihini a) ohuet merinovillasukat, b) ehjät muovipussit (iso leipäpussi, mallia ohrarieska oli hyvä, samat ovat kestäneet jo lukuisia hiihtopäiviä), c) vaellussukat, d) villasukat. c-sukat naulitsivat pussit paikoilleen näppärästi. Jaloissa tuntui hyvältä koko hiihtopäivän ajan, ja illalla kun riisui jalkineet, niin vain merinosukka oli kostea, muut sukat sekä saappaan sisäpinta ihan kuivat. Aion käyttää jatkossakin, ja epäilemättä sopii niin monoihin kuin saappaisiin. Kannattaa kokeilla!

Sauvoista: Exel teki 1990-luvulla niin hyviä umpihankisauvoja, että ei ole tullut vielä tarvetta ostaa uudempia. Minulla on kahdet Exelit 1990-luvulta ja uskonpa, että uusia ei tämän elämän aikana ole tarve ostaa.
Otanpa tuon rieskapussimenetelmän käyttöön kevättalven telttaretkillä. Vaikka mono vetreytyy aika nopeasti lauhoilla keleillä, niin onhan se mukavampi aamulla laittaa jalkaan kuiva mono kuin jäisen kankea sellainen. Kiitos vinkistä! Retki-lehti voisi testata mikä rieskapussi on paras ja kestävin käytössä :wink:
Exel-sauvoja minäkin onnekseni omistan kahdet, en tosin ole saanut ensimmäisiäkään vielä loppuunkulutettua.
Avatar
seppo
Viestit: 2788
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

^Minulla on mennyt exel-sauvoista kärki rikki, muistelen ostaneeni ne 1975 tai 1976.
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Menisköhän vielä takuuseen ? :P
Tämmöisessä olis melkoinen markkinointietulyönti yrityksille joiden tuote on oikeasti (tai väitetysti) "ikuinen". MagLite ja Leatherman myönsivät aikoinaan tuotteilleen ikuisen takuun. Sitten kilpailijat lobbasivat läpi lainsäädännön joka kielsi ikuisen takuun. MagLite ja Leatherman muuttivat takuun 25 vuoteen jonka jälkeen saa ilmaisen huollon.

Näin se pitää hoitaa!
kpa
Viestit: 31
Liittynyt: 04 Loka 2013 07:19

Viesti Kirjoittaja kpa »

Exelin eräsauvoja on kehuttu eikä minullakaan ole pahaa sanottavaa, mutta kuukausi sitten kaamosreissulla meni molemmista sauvoista sommat hajalle. Olihan ne jo 25-30 vuotta vanhat ja aika tasalaatuisia, kun kerran samalla reissulla hajosivat.Mutta jos jollain on havaintoa, onko noihin sopivia sompia tarjolla jossain niin vinkit kelpaa..
lepposasti
Viestit: 293
Liittynyt: 14 Maalis 2011 15:36

Viesti Kirjoittaja lepposasti »

seppo kirjoitti:^Minulla on mennyt exel-sauvoista kärki rikki, muistelen ostaneeni ne 1975 tai 1976.
Jos kärki eli piikki on irronnut, sen voi helposti korjata ruuvaamalla siihen ruuvin kärki edellä. Kanta jo sinänsä toimii liukuesteenä, mutta halutessaan sen voi katkaista ja terottaa.
invader
Viestit: 281
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

^Vielä kun saisi Exeleihin varasommat jostakin..,
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Minä joskus Lassin Retkiaitasta löysin Exelin varasompia ja ostin kahdet vai kolmet. Se oli hyvä löytö, en muista sen jälkeen nähneeni. Nimittäin kerran on minunkin pitänyt sommat vaihtaa, noin 20 v käytön jälkeen.

Mutta jos kpa:lla vain katkeili osa niistä somman muovisyikaleista, niin kokeilepa ympätä sinne joukkoon muutama nippuside, eli parsit niillä kasaan. Silläkin lailla voi saada useita vuosia lisää käyttöaikaa.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kannatausiteitä ja huopakumisaappaita minäkin käytän , saapas on vielä Rokka, varalla Naalit.
Molempien kestävyydessä on parantamisen varaa.
Sukset Peltosen 270cm , jotka ovat hyvät umpisessa ja metsässä. Minä olen pärjännyt noilla hyvin kotiseudun talousmetsissäkin.
Tarpeeksi on pystynyt puskia kiertämään ja syvistä ojista pääsee yleensä ongelmitta sivuttain nousten.
Sula vesi sydäntalven molemmin puolin ojissa kyllä haittaa, kuten kaikkia.

230cm Karhut eivät olleet yhtään helpommat täällä.

Sauvoina Exelit ja Startit.

On minulla tunturisuksetkin monoilla , mutta ei niillä pärjää kuin kantavalla pinnalla. Tunturissa kyllä hyvät.

Monoilla minusta on hankala kävellä, kyllä huopakumisaapas on parempi, vaikka Rokka tosiaan painaa.
Vetisellä järven jäällä ja loskassa kumisaapas on elementissään.
Muovipussi sukan ja huovan välissä toimii hyvin.
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

Minä taasen hiihtelen nahkaisilla tellumonoilla sekä hiihtotelemarkeilla että uppolumen 280 suksilla. Nahkaisen kengän hyvä puoli on, että niitä voi pitää vaikka kuukausia ilman kuivaamistouhuja. Tietysti rasvaaminen pitää muistaa eikä polttaa korpuksi nuotion lämmössä.
Kyllä nykyisin löytyy kampetta jokaiseen lähtöön ja makuun, pitää ihan vängällä rajoittaa omia ostohalujaan.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Re: Metsäsuksiin tukevampi mono/side?

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

akallio kirjoitti:
rastigaissa kirjoitti: Kahdet voideltavat metsäsukset siis omistan ja toisissa on perinteinen eräside ja saappailla mennään niillä kylmimmillä keleillä sekä pehmeällä syvään upottavalla lumella.
Minä olen koittanut ymmärtää, että miksi kumisaapas ja eräside on niin suosittu ratkaisu metsähiihtoon. En suoraan sanoen osaa nähdä siinä kuin huonoja puolia, mutta toki omat kokemukset ovat parinkymmenen vuoden takaa armeijasta.

Sinulla on selvästikin hyvää kokemusta asiasta. Jos niiden telemark-monojen päälle laittaisi lämpimän ja korkeavartisen mononsuojan (kuten T-Tossun), niin toimisivatko ne silloin myös kylmän kelin ja syvän hangen käyttöön?
Kyllä, sain täältä hankittua niihin polveen ulottuvalla varrella tehdyt T-tossut, tosin ne oli tehty BC-monoihin.
Tarkenen helposti hiihtää niillä päivän kylmässäkin kelissä. Hyvällä verenkierrolla varustettu henkilö voisi niillä kepeästi suorittaa vaelluksia.


Valitettavasti T-tossuja ei enää valmisteta telemark 75 mm monoille. Ehkäpä joku taitava räätäli ottaisi tilauksen kunniatehtäväkseen tai itsekin voisi ommella.

Mitä huopakumppareihin tulee, Naalit ovat kyllä riittävän tukevat rauhalliseen menoon tasaisessa maastossa ja erityisen tärkeä/helppoa on niiden huopavuorien kuivaus.
diver
Viestit: 2401
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

onhan noita näköjään kertynyt kun varastoon vilkaisin.Metsäsukisia on skinejä,voideltavia ja suomupohjia.Eri merkkejä ja pituuksia.Parit teräskantit joissa toisessa eräsiteet ja toisissa bc:t.Kenkiäkin on Naalit,talvikkaat,ludhagsin huskyt ja parit bc monot.Sauvoja tehtaantekemiä
ja pertsan sauvoista modattuja komposiittiputkella olevia kevyitä tekeleitä,joihin olen laittanut
peltosen metsäsomman ja nk. biathlon strapin remmiksi.Noista on hyvä valita fiiliksen ja kelin mukaan aina käypäset :D
Vastaa Viestiin