Metsäsuksiin tukevampi mono/side?

travolta
Viestit: 10
Liittynyt: 22 Loka 2009 13:48
Paikkakunta: Mikkeli

Metsäsuksiin tukevampi mono/side?

Viesti Kirjoittaja travolta »

Tervehdys!

Onko kukaan kokeillut metsäsuksessa nnn bc sidettä tai vastaavaa.

Tarkoituksena olisi saada suksi/mono yhdistelmä jossa nilkkatukea olisi kumpparia enemmän ja samalla kevyempi hiihtää, mutta arveluttaa että kestääkö tuo side painavan metsäsuksen.

Kokemuksia/Ehdotuksi?


Micke
Viestit: 2333
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kokemusta nnn-bc siteistä Karhun 2,5 metrisissä eräsuksissa on kertynyt vajaa 300 km toistaiseksi ongelmitta. Monona on ollut Crispin tiur, jossa on kiinteä polvipituinen säärystin. Sopivat omaan käyttööni huopakumpparia paremmin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Rakotulet
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Tammi 2013 18:30
Paikkakunta: Saariselkä

crispin tiur

Viesti Kirjoittaja Rakotulet »

Kysyisin tuosta Crispin Tiur - kengästä, minkä verran siinä on lämpöeristeitä ja hengittääkö säärystinosa lainkaan? Suunnittelin itsekin vaihtaa huopakumpparin Tiuriin, mutta arveluttaa miten sillä pärjää pakkasella, ainakin jos säärystinosa on kuin muovipussi ja kaikki hiki jää kastelemaan sukat ja kengät ja pakkasella varpaat jäätyy... Lämpöeristeitähän voi lisätä monon päälle vedettävillä tossuilla, mutta jos säärystinosa ei hengitä lainkaan taidan päätyä Alfa Gaiter -monoihin.
Micke kirjoitti:Kokemusta nnn-bc siteistä Karhun 2,5 metrisissä eräsuksissa on kertynyt vajaa 300 km toistaiseksi ongelmitta. Monona on ollut Crispin tiur, jossa on kiinteä polvipituinen säärystin. Sopivat omaan käyttööni huopakumpparia paremmin.
Micke
Viestit: 2333
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Tiurin säärystin hengittää, ainakin jonkin verran, kun en ole kokenut hiostumista ongelmaksi, tai oikeastaan en ole kiinnittänyt edes huomiota, että ne hiostaisivat. Itse hiihtelin tiureilla viime talvena Saariselällä alle -30 asteessa ja varpaat eivät palelleet hiihtopäivän aikana. Aiemmin hiihtelin Crispin stetindteillä kokonaan peittävien säärystimien kanssa. Suunnilleen vastaavalta tiurit tuntuu kaikin puolin.

Kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen tiureihin, noita voi suositella muillekin, kuin vihamiehille. Telttaöinä olen laittanut kuumavesipullon monoon yöksi ja taitellut säärystintä vähän umpeen, niin aamulla mono on ollut täysin kuiva.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Olen myos ollut kaikin puolin, myos kysytyn asian osalta, tyytyvainen Tiureihin
- nehan on "rakennettu" Stetindtin ymparille
- tuokin kenka jalkaan mahdottoman hyva. Ainakin itse pystyin ottamaan suoraan paketista vaellukselle, vaikka suht jareat ovatkin (eikos Alfoissa ole kova sisaanajaminen, vai muistanko vaarin?)
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

luuppi kirjoitti:- - eikos Alfoissa ole kova sisaanajaminen, vai muistanko vaarin?
Olisiko itsellä ollut n. 40km sisäänajo Alfoissa. Ja voi olla, että nekin rakot johtui siitä, että käytin niitä X-Trace-siteessä, siinä mono taipuu ja kantapää liikkuu eri tavalla kuin BC-siteessä. Tietysti jokainen mono ei sovi jokaiseen jalkaan. Ehkä 1/10 asiakkaista/käyttäjistä on tullut Alfoista pahoja rakkoja kantapäähän viikon vaelluksella. Mutta harvoin muualle, lienee lestissä sen verran hyvin tilaa, että varpaat ei pääse hiertymään.
diver
Viestit: 2378
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

http://telemarktalk.com/viewtopic.php?f=1&t=3563
Pannaan tänne tämmönen.Rottefellalta tullut uusi BC side järjestelmä.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Re: Metsäsuksiin tukevampi mono/side?

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

travolta kirjoitti:Tervehdys!

Onko kukaan kokeillut metsäsuksessa nnn bc sidettä tai vastaavaa.

Tarkoituksena olisi saada suksi/mono yhdistelmä jossa nilkkatukea olisi kumpparia enemmän ja samalla kevyempi hiihtää, mutta arveluttaa että kestääkö tuo side painavan metsäsuksen.

Kokemuksia/Ehdotuksi?
Mulla on supertelemarkside ja monot Alpina Alaska 75 mm. Bear and Water liikkeestä aikoinaan tilattu. Sen jälkeen en ole tainnut latusuksia jalkaan laittaa. Ainakin nyt joitakin satoja ja taas satoja kilometrejä on kestänyt. Luulisin, että kengät sippaavat ennen suksia.

Kahdet voideltavat metsäsukset siis omistan ja toisissa on perinteinen eräside ja saappailla mennään niillä kylmimmillä keleillä sekä pehmeällä syvään upottavalla lumella.
diver
Viestit: 2378
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

https://www.alfaoutdoor.com/outback-a-p-s-gtx-m
Hommasin piruuttani tuommoset uhmaten kaikkia rikkoontumisen todennäköisyyksiä :wink:
Mukavan ja lämpimän tuntuinen mono.Tilava ihan normi koossa.mahtuu kahdet sukat helposti.
Katsotaan miltä tuntuu kunhan saa kunnolla kilometrejä taakse.Lähtee varmaan kevään reissulle
hiihtokengäksi.
Raato
Viestit: 194
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

Tuskin tarvitsee hajoilua odotella. Se on kyllä mielenkiintoista miten itsekin olen joutunut hakemaan hiihtokamppeita muualta, tavallisesti Norjasta. Jotenkin tuntuu perinteinen hiihtotieto kadonneen Suomesta. Tai oikeastaan se on polarisoitunut kahteen pisteeseen, konelatuhiihtoon ja huopakumpparihiihtoon. Myyjätkin on ihan ihmeissään jos jotain muuta kysyy. Muutamissa etelän isoissa tai erikoisliikkeissä voi jotain muutakin olla, mutta syrjemmässä ei.
akallio
Viestit: 2074
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Metsäsuksiin tukevampi mono/side?

Viesti Kirjoittaja akallio »

rastigaissa kirjoitti: Kahdet voideltavat metsäsukset siis omistan ja toisissa on perinteinen eräside ja saappailla mennään niillä kylmimmillä keleillä sekä pehmeällä syvään upottavalla lumella.
Minä olen koittanut ymmärtää, että miksi kumisaapas ja eräside on niin suosittu ratkaisu metsähiihtoon. En suoraan sanoen osaa nähdä siinä kuin huonoja puolia, mutta toki omat kokemukset ovat parinkymmenen vuoden takaa armeijasta.

Sinulla on selvästikin hyvää kokemusta asiasta. Jos niiden telemark-monojen päälle laittaisi lämpimän ja korkeavartisen mononsuojan (kuten T-Tossun), niin toimisivatko ne silloin myös kylmän kelin ja syvän hangen käyttöön?
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Re: Metsäsuksiin tukevampi mono/side?

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

akallio kirjoitti: Minä olen koittanut ymmärtää, että miksi kumisaapas ja eräside on niin suosittu ratkaisu metsähiihtoon. En suoraan sanoen osaa nähdä siinä kuin huonoja puolia, mutta toki omat kokemukset ovat parinkymmenen vuoden takaa armeijasta.
Kumisaapas on painava letku, joka hikoiluttaa turhaan väärästä paikasta (varsi). Miksi ei kannattaisi käyttää hiihtokenkiä, jos niitä on saatavilla? Mulla on itsellä kolmet sukset: 2 paria metsäsuksia ja 1 pari tunturihiihtosuksia. Valitsen aina tunturihiihtosukset, jos mahdollista, koska niissä on NNN BC -siteet ja siten paremmat hiihtomonot. Kannantaussiteisiin eräsuksiin mulla menee Sievin saappaat (jotka ovat letkut, mutta kevyemmät sellaiset), joten varsinaiset ranttikumisaappaat ovat jalassa nykyisin enää hyvin harvoin.

Sama koskee erähiihtosauvoja. Markettikama on painavaa alumiinia. Toki kestää, mutta moniko hakkaa sauvansa poikki säännöllisesti muutenkaan? Periaatteessa peruslatuhiihtosauvat paremmilla sommilla voittaa erähiihtosauvat hiihtämisessä. Onneksi kuitenkin parempiakin erähiihtosauvoja on olemassa.
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Makuja on monia ja se mikä sopii yhdelle ei ole paras toiselle. Minä pidän 270-280 cm+ metsäsuksesta enemmän kuin tunturisuksesta ja mieluimmin käytän saapas+eräside-yhdistelmää.

Toki parimetrinen, kapeampi ja kevyempi tunturisuksi on mukavin hiihtää silloin,
-kun hanki kantaa oivallisesti, eli kevään hankikantoaikaan tai paljakassa,
-ja jos hiihtää vain valmiita jälkiä pitkin
-ja alamäissä tukevampi mono+side sekä tunturisuksi on tietenkin paljon metsäsuksea ja saapasta parempi

Mutta minulle tärkeintä on päästä hiihtämään juuri silloin ja juuri sinne minne itse haluan. Esimerkiksi tänä talvena olen hieman hiihtänyt paljakassa, ja siellä tunturisuksi oli hyvä. Samoin karvapohjasuksi oli näppärä päiväretkityyppisessä tunturille kapuamisessa ja sieltä laskemisessa. Mutta huomattavasti enemmän olen hiihtänyt metsä- ja aapasuoseuduilla koskemattomissa hangissa, ja niissä ei tälle talvelle tunturisuksilla ole ollut mitään jakoa vielä, eikä ole vielä pitkään aikaan, ainakaan täällä päin Suomea. Pitkillä metsäsuksilla pehmeä paksu hankikaan ei upota liikaa.

Nahkasaappaat ovat olleet hyvät tähän asti talvea ja ovat vielä hyvän aikaa. Pakkaskeleillä siis hyvät. Silti enemmän hiihdän irtohuopavuorisilla kumisaappailla. Niillä pääsee jo alkutalvesta, kun hiihtämisen lomaan sattuu suliakin puroja; niillä pääsee vielä ihan lopputalvesta, kun lumi on läpikastelevan märkää sosetta, ainakin iltapäivisin. Hiostavathan ne, mutta kyllä nahkasaappaatkin hiostavat, ja monot samaten. Irtohuovat on näppärä kuivata, kun taas nahkasaappaissa on kiinteä pörrövuori. Kun on riittävän ison koon saappaat, saa tarpeeksi villasukkaa ja väljyyttä ja tarkenee neljänkympin pakkasissakin. Saappaan pitkä varsi ja varrensuun kiristys (tai housun lahje päälle ja kiristys siinä) ovat erittäin hyvä asia pehmeässä lumessa leiripuuhissa kahloessa. Itse en ole ikinä saanut rakkoa huopavuorisaappaassa, joten tiedän varmasti että ne sopivat minun hiihtotyyliini. Huono puoli on kestävyys: kumisaapas tuntuu vääjäämättä murtuvan rikki päkiän sivuilta jo muutamassa vuodessa. Juuri ostin pitkästä aikaa uudet Kairat, saa nähdä kauanko kestävät. Eräside ei ole koskaan hajonnut (paitsi nahkaremmi about 10-20 vuoden välein kuluu puhki, vararemmi kuuluu hiihtovarustukseen), joten luottamus on luja.

akalliolle: Mutta ei metsäsuksiin ole pakko ruuvata eräsiteitä ja käyttää saappaita, jos ne omasta mielestä tuntuvat huonoilta hiihtää. Voi laittaa telemark-siteet tai backcountry-siteet ja sitten tosiaan korkeavartista mononlämmitintä tai säärystintä kaveriksi, niin varmasti on hyvä myös. Paitsi ehkä huhtikuun soseessa, joka kastelee nahkasaappaat päivän hiihdon aikana läpimäriksi, varmaan monot myös?

Tänä talvena olen muuten ensimmäistä kertaa kokeillut höyrysulkusukkia ja yllätyin tosi positiivisesti. Olenhan minä ideasta kuullut jo kauan sitten, mutta jostain syystä olen ajatellut, että en tarvitse, kun pärjään kostuneidenkin sukkien ja huopien kanssa. Ihme jääräpäisyyttä, miksen kokeillut aiemmin? Tai en kyllä ostanut mitään erityisiä höyrysulkusukkia, vaan laitoin jalkoihini a) ohuet merinovillasukat, b) ehjät muovipussit (iso leipäpussi, mallia ohrarieska oli hyvä, samat ovat kestäneet jo lukuisia hiihtopäiviä), c) vaellussukat, d) villasukat. c-sukat naulitsivat pussit paikoilleen näppärästi. Jaloissa tuntui hyvältä koko hiihtopäivän ajan, ja illalla kun riisui jalkineet, niin vain merinosukka oli kostea, muut sukat sekä saappaan sisäpinta ihan kuivat. Aion käyttää jatkossakin, ja epäilemättä sopii niin monoihin kuin saappaisiin. Kannattaa kokeilla!

Sauvoista: Exel teki 1990-luvulla niin hyviä umpihankisauvoja, että ei ole tullut vielä tarvetta ostaa uudempia. Minulla on kahdet Exelit 1990-luvulta ja uskonpa, että uusia ei tämän elämän aikana ole tarve ostaa.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Jouni kirjoitti:Makuja on monia ja se mikä sopii yhdelle ei ole paras toiselle. Minä pidän 270-280 cm+ metsäsuksesta enemmän kuin tunturisuksesta ja mieluimmin käytän saapas+eräside-yhdistelmää.

Toki parimetrinen, kapeampi ja kevyempi tunturisuksi on mukavin hiihtää silloin,
-kun hanki kantaa oivallisesti, eli kevään hankikantoaikaan tai paljakassa,
-ja jos hiihtää vain valmiita jälkiä pitkin
-ja alamäissä tukevampi mono+side sekä tunturisuksi on tietenkin paljon metsäsuksea ja saapasta parempi

Mutta minulle tärkeintä on päästä hiihtämään juuri silloin ja juuri sinne minne itse haluan. Esimerkiksi tänä talvena olen hieman hiihtänyt paljakassa, ja siellä tunturisuksi oli hyvä. Samoin karvapohjasuksi oli näppärä päiväretkityyppisessä tunturille kapuamisessa ja sieltä laskemisessa. Mutta huomattavasti enemmän olen hiihtänyt metsä- ja aapasuoseuduilla koskemattomissa hangissa, ja niissä ei tälle talvelle tunturisuksilla ole ollut mitään jakoa vielä, eikä ole vielä pitkään aikaan, ainakaan täällä päin Suomea. Pitkillä metsäsuksilla pehmeä paksu hankikaan ei upota liikaa.
Normaali suomalainen metsä ja ojitettu suo, mitä muun muassa Kuhmonkin luonto nykyään on, ei ole oivallista pitkän metsäsuksen hiihtoon. Romanttisessa paulaharjumaisessa maisemassa toimii, mutta arkitodellisuudessa sitä pitää jo hakea. Yli 2,5m suksi jo korpeaa, kun mutkittelee ryteikössä tai loikkii ojitusojien yli. Omat metsäsukseni olen tähän sopeuttanut ja ovat mallia 210/230.

Tunturisuksella muuten pääsi viime talvena teilläkinpäin tammikuusta koko lopputalven. Tänä talvena ei pääse, eli tietenkin suksi sen mukaan.
Jouni kirjoitti:
Tänä talvena olen muuten ensimmäistä kertaa kokeillut höyrysulkusukkia ja yllätyin tosi positiivisesti. Olenhan minä ideasta kuullut jo kauan sitten, mutta jostain syystä olen ajatellut, että en tarvitse, kun pärjään kostuneidenkin sukkien ja huopien kanssa. Ihme jääräpäisyyttä, miksen kokeillut aiemmin? Tai en kyllä ostanut mitään erityisiä höyrysulkusukkia, vaan laitoin jalkoihini a) ohuet merinovillasukat, b) ehjät muovipussit (iso leipäpussi, mallia ohrarieska oli hyvä, samat ovat kestäneet jo lukuisia hiihtopäiviä), c) vaellussukat, d) villasukat. c-sukat naulitsivat pussit paikoilleen näppärästi. Jaloissa tuntui hyvältä koko hiihtopäivän ajan, ja illalla kun riisui jalkineet, niin vain merinosukka oli kostea, muut sukat sekä saappaan sisäpinta ihan kuivat. Aion käyttää jatkossakin, ja epäilemättä sopii niin monoihin kuin saappaisiin. Kannattaa kokeilla!

Vähän kahdenlaisia kokemuksia. Jos jalat ovat pitkään sulussa, se voi pehmittää ihoa ja alkaa käydä jalanpäälle. Ainakin tunturihiihdossa olen havainnut, että gore-tex-kalvolla oleva kenkä kyllä puskee kosteutta niin paljon läpi kuivalla kelillä, että kosteussulkua ei välttämättä kaipaa. Mutta en sano, että huonokaan!
Jouni kirjoitti:

Sauvoista: Exel teki 1990-luvulla niin hyviä umpihankisauvoja, että ei ole tullut vielä tarvetta ostaa uudempia. Minulla on kahdet Exelit 1990-luvulta ja uskonpa, että uusia ei tämän elämän aikana ole tarve ostaa.
Swix:ltä löytyy uusia vastaavantyylisiä.

EDIT:

Tilasin juuri NNN BC -siteet. Vaihdan ne toisiin metsäsuksiin perinteisten siteiden tilalle. Sittenpähän nähdään, miten pelittää.
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

AnttiH kirjoitti: Normaali suomalainen metsä ja ojitettu suo, mitä muun muassa Kuhmonkin luonto nykyään on, ei ole oivallista pitkän metsäsuksen hiihtoon. Romanttisessa paulaharjumaisessa maisemassa toimii, mutta arkitodellisuudessa sitä pitää jo hakea. Yli 2,5m suksi jo korpeaa, kun mutkittelee ryteikössä tai loikkii ojitusojien yli. Omat metsäsukseni olen tähän sopeuttanut ja ovat mallia 210/230.

Tunturisuksella muuten pääsi viime talvena teilläkinpäin tammikuusta koko lopputalven. Tänä talvena ei pääse, eli tietenkin suksi sen mukaan.

Tilasin juuri NNN BC -siteet. Vaihdan ne toisiin metsäsuksiin perinteisten siteiden tilalle. Sittenpähän nähdään, miten pelittää.
Joo, jos perustalousmetsään ja ojitetuille soille haluaa lähteä hiihtämään, niin siellä pitkistä suksista on monin paikoin haittaa, kuten sanot. Mutta jos ei ole jotain erityistä syytä mennä niihin maisemiin (kuten sinä haluat luontokuvaajana mennä kuvaamaan tiettyjä lajeja), niin silloin kannattaa suunnata retkensä maisemiltaan kauniisiin paikkoihin, eli suojelualueille. Ja suojelluilla eli ojittamattomilla soilla sekä suojelluissa eli vanhoissa metsissä pitkät metsäsukset ovat omimmillaan. Niin Kuhmossa kuin Lapissakin. Etelä-Suomessa on tiheämpää metsää ja pienempiä alueita, siellä jos asuisin, ehkä suosisin lyhyempiä.

Joo, viime keväänä oli mahtavan pitkä hankikanto. En sentään helmikuusta asti hiihtänyt tunturisuksilla täällä, ehkä tosiaan olisi päässyt. Mutta maaliskuun puolivälistä vappuun asti kyllä hiihdin pääosin juuri niillä.

Uskon, että BC-side pelittää hyvin metsäsuksessa. Umpihankihiihtokisoissa joillakin joukkueilla on noita ollut, ja tyytyväisiä ovat olleet. Mutta minun käytössäni saapas+eräside pelittää hyvin myös, makuja on monia.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vastaa Viestiin