KUIVATUS (ei jauheliha)

untuvikko
Viestit: 196
Liittynyt: 09 Helmi 2010 17:12
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja untuvikko »

No nyt sekin tuli tehtyä, kun olin melkein vannonut; niin pitkälle en mene retkiruokien kuivaamisessa, että kuivattaisin kananmunaa.
Onnistui !
Samalla tuli kuivattua porkkanaa, poropuristetta ja vähän muitakin lihoja sekä tietenkin Härkkistä.
Nyt ei muuta kuin ostamme menomatkalla kurppaa Karesuvannosta Ruotsin puolelta ja vaellus voi alkaa.
Kurppa vaatii kaverikseen vähän puolukkaa, mutta sen sentään otan pakkasesta - kuivaamatta !
:D


Se mikä ei tapa, se vahvistaa.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Oletteko kuivanneet täytettyä tuorepastaa? Lähinnä ennallistamisen toimivuus kiinnostaa.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Tutkailin netistä ja näiltäkin sivuilta kananmunan kuivaamista. Törmäsin myös sirkkojen käyttämiseen ravintona. Mulla menee tässä kyllä selkeä raja vaikka milteipä kaikkiruokaisena olen itseäni pitänyt eli tuollainen sirkkajauho ei todellakaan uppoa, eikä kyllä kokonainenkaan. :shock: https://goo.gl/AAecPE
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Taitaa olla tulevaisuuden eines. On noita itikoita leivän haukkaamisen lomassa tullut nieltyä, tuskin sirkatkaan jauheena tiukkaa tekisivät, mikäli maku ei olisi erikoisen outo.
Toistaiseksi pitäydyn vielä sika-naudassa :lol:
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

tst kirjoitti:Tutkailin netistä ja näiltäkin sivuilta kananmunan kuivaamista. Törmäsin myös sirkkojen käyttämiseen ravintona. Mulla menee tässä kyllä selkeä raja vaikka milteipä kaikkiruokaisena olen itseäni pitänyt eli tuollainen sirkkajauho ei todellakaan uppoa, eikä kyllä kokonainenkaan. :shock: https://goo.gl/AAecPE
Kesällä hyönteisiä löytää matkan varrelta aivan tuoreinakin, mitä niitä kuivaamaan. Kenttähaavi vain mukaan vaellusvarusteisiin. Sitten päästäisiin miettimään sopivaa silmäkokoa ja varren pituutta... :)
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Timoa kirjoitti:Oletteko kuivanneet täytettyä tuorepastaa? Lähinnä ennallistamisen toimivuus kiinnostaa.
En, mutta Barillalla on pari erinomaista valmiiksi kuivaa vaihtoehtoa. (Olikohan ne parman kinkku ja pinaatti-ricotta.) Ei vaan saa Suomesta, mutta Ruotsista löytyy. Hinta hyväksyttävä, maku hyvä, keittoaika kohtalainen (käytännössä riittää kiehautus ja n. 10min haudutus) ja proteiiniakin muakavasti. Niukkaan keitinveteen voi heittää lämmin kuppi -pussin (tomaattivuohenjuusto) kastikkeeksi, tai nakata kypsät pastat esim. voi-valkosipuli-rosmariini-kastikkeeseen. Toimii.

Ja toiseem aiheeseen... Mikäs vika hyönteisissä on? Sirkkoja en ole kokeillut, mutta paarmat ja muurahaiset on ihan hyviä raakanakin. Mäntypistiäisen toukat kuulemma myös, varsinkin paahdettuna. Siinä voi pelastaa talousmetsät toukka kerrallaan ja samalla pienentää hiilijalanjälkeään. :wink:
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Timoa kirjoitti:Oletteko kuivanneet täytettyä tuorepastaa? Lähinnä ennallistamisen toimivuus kiinnostaa.
Tuolta
https://www.mediterraneandirect.co.uk/p ... ice-flour/
ostin tortellinit, joissa oli sienitayte - ja aivan erinomainen "puristussuhde , eli hyvin pienesta paketista tuli iso ateria. Erityisesti kun keitin ne kana(kuiva)keittoon, hyva kun kaiken jaksoi syoda.

Risotot kestavat tehda 20 min, kun Gallon vastaava tulee hyvaksi 12 minuutissa. Ja Porcini Gallo -risottoon tietysti saman verran herkkutattteja kuin on pohja-aineksia... no, tuohon kestaa viela hetken aikaa kesaa kulua. Liemikuutio ja parmesania mukaan; harmi ettei sherrya myyda pikkupurtiloissa, vahan niinkuin oliivioljya. Ei muuta kuin kaula poikki ja sekaan
-------
Osui vastaan esimerkki yo. eli tarkoitin tallaisia (n.10g)
http://www.minimus.biz/Marconi-Organic- ... -1100.aspx
jotka pastan (ja muunkin) saattamisessa "eloon" ovat hyvaksi avuksi
- saako Suomesta jostain vastaavia?
Viimeksi muokannut luuppi, 18 Kesä 2017 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Marko Häkkinen
Viestit: 196
Liittynyt: 08 Touko 2015 10:41

Viesti Kirjoittaja Marko Häkkinen »

ˆˆBarillan kuivattu tuorepasta kuulostaa kokeilemisen arvoiselta.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Onko kukaan kokeillut kebab-lastujen kuivaamista? Eivät kai hirveästi eroaisi muista ohuista lihoista?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Louestaja kirjoitti:Onko kukaan kokeillut kebab-lastujen kuivaamista? Eivät kai hirveästi eroaisi muista ohuista lihoista?
Olen useamman kerran, mutten viime vuosina, kun eivät ole riistaa. Toimii. Palautuu ehkä hitaammin kuin (hirvi)jauheliha. Ovat myös rasvaisia, joten en kokeilisi pitkää säilytystä lämpimässä. Itse olen kuivannut aikaisintaan jokusen viikon ennen lähtöä.

Jos joku tietää hyvän kuivatun kebabkastikkeen reseptin, tai valmiin kaupallisen tuotteen, niin pitänee harkita uudelleen. Märkää kastiketta ei viitsi pidemmille reissuille kantaa ja ilman sitä annos on puutteellinen. :lol:
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: KUIVATUS (ei jauheliha)

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Glottis kirjoitti:K-kaupan pakastealtaasta Pirkka paprikasuikaleita (ainut merkki mitä on tullut vastaan), Kuivuvat kuivurissa ihan hyvin. Yrittävät tarttua kiinni ritilään, mutta kun rapistaa irti "juuri oikealla" hetkellä, niin on helppoa.
Mikä idea tuossa valmiiksi tehtaassa suikaloidussa paprikassa on? Ei ole tullut edes mieleen. Ihan ite olen viipaloinut ja kuivuu hyvin.
kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

Onko kenelläkään kokemuksia voin kuivaamisesta? (en jaksanut lukea koko ketjua, olisiko tästä ollut juttua aikaisemmin)

https://retkipaikka.fi/kuivattu-voi-on- ... tioloissa/
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Tänään on 1.4. :lol:
Menin minäkin lankaan kun vaimo väitti näkevänsä kauriita pihalla..
kantsu_
Viestit: 1303
Liittynyt: 08 Syys 2011 10:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kantsu_ »

Joskus osuu ja uppoo :D :D :wink:
haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Miten käytännössä kuivaatte hirvi- tai poronkäristystä? Sitä ei kai voissa ensin käristetä, vaan paistetaan "kuiviltaan" kypsäksi? Entä haudutus, jätetäänkö se väliin? Varmaan itsestäänselvyyksiä, mutta olen keittiössä aina epämukavuusalueella. :oops:
Vastaa Viestiin