KUIVATUS (ei jauheliha)

Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

KUIVATUS (ei jauheliha)

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

(Ajattelin tälläiselle säikeelle voivan olla tilaa)

Mietin ens kesälle kasvissekoitusta, josta saisi keittoa tai lisukkeisiin väriä ens kesälle, kun vaellusvalmissafkat on kalliita &pasta-/keittopussit hävyttömän suolaisia. Juureksia en syö kappaakaan vuodessa, joten niitä ei. Seuraavat tuli mieleen, joista voisi tehdä sekoituksen:

Parsakaalia tuskin kannattaa höyryttää ennalta, koska varmaankin kypsyy riisien kanssa samassa ajassa, vaikka olisi kuivattu. Ajattelin kuivata pelkkiä nuppuja.

Pinaattia. Hävyttömän kallis kasvis, mutta terveellinen. Ei kannata ryöpätä, koska menettää typpensä.

Paprika tai paprikajauhe; ehkäpä paprikajauhe...

Persiljassa on paljon enkkua &makuakin.

Purjo; saakohan näitä valmiiksi kuivattuna?

Kiinankaali? hieman tylsä...

Onko kokemuksia tai tuleeko mieleen, jotain, jota vois lisätä?


sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Mitä meillä eniten kuivataan, on terveellinen ja helposti luonnosta kerättävä nokkonen.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Nokkonen on aina hyvä.
Minulla tuppaa sitä olemaan vähän joka paikassa.
Leivon leivän itse , pääasiassa hiivaleipää, luomu-täysjyvistä ja laitan nylyään aina nokkosta sekaan.

Samoin teen retkijauhelihalle: sekaan nokkosta, tomaattia, paprikasiivuja, sipulia ja mausteita - ainakin mustapippuria, suolaa, pieni ripaus sokeria. Paistan pannulla , kunnes nesteet vähenevät, ja kuivaan ritilöillä. Talvella uunin päällä (puulämmitys) kesällä nykyään saunassa - ennen auton sisätilalämmittimellä 'kuivaus - kaapin' alaosassa.

Ovat tähän mennessä parhaat retkisapuskat.
Vaihtelua tuo kuivattu peruna tai makarooni tai pikariisi tai perunahiutaleet ym. ruokaan.
Kanamuniakin voi paistaa seassa, tulee tuhtia.

Kesällä vähärasvaista jauhelihaa tai jauhatutan itse paistista.

Porkkana, kaalit käy myös hyvin sekaan.
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Onkos nokkosessa mitään jäljellä niistä mainostetuista hivenainepitoisuuksista, sen ylettömän keittämisen jälkeen, joka vaaditaan piipiikkien irrottamiseksi.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hobelf kirjoitti:Onkos nokkosessa mitään jäljellä niistä mainostetuista hivenainepitoisuuksista, sen ylettömän keittämisen jälkeen, joka vaaditaan piipiikkien irrottamiseksi.
Kerään nokkoset tuoreista versoista kunnollisilta paikoilta - ei kompostista tai huussin takaa , ja riivin lehdet ja levitän ne ritilälle kuivumaan. Hommaa on enemmän kuin arvaakaan , koska nokkoset ovat nuorina pieniä ja hentoja. Kuivaamisen jälkeen laitan ne höllästi laatikkoon (vaikka kaupan banaanilaatikko tms.). Kun käytän niitä ruokaan , hienonnan lehdet käsissä hienoksi muruksi, jonka lisään jauhojen sekaan leipätaikinaan tai jauhelihan sekaan, keittoon...eli en niitä erikseen keittele, ei ne polta.

Joskus olen tuoreista tehnyt lettuja, silpunnut tuoretta nokkosta vain taikinan sekaan, mahdollinen polte häviää paistamisen yhteydessä.

Kyselit aiemmin kuivajauhelihasta koiralle. Siihen voi myös lisätä nokkosta, porkkanaa tms.olen omalle koiralle antanut koiramuonan (JahtiVahti tai Virbac) lisäksi tuollaista. Mausteita ei saa olla seassa ja hyvin vähän suolaa - muuten käy ihmisruuaksikin.

Koirille myydään pakastettua jauhelihaa, joka on halvempaa mutta ei käy hmisravinnoksi. Sitääkin voisi ajatella.
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Ei nokkoset ruoassa koskaan ole polttaneet; kurkkuun jäävä karheus vain häiritsee. Mielummin syön pinattia.

Sitä koirien pakastejauhelihaa en lähde kuivattamaan. Jäädyttäminen on hajoittanut lihassolut siinä mömmöksi, joten tuoreen jauhelihan kuivatus on helpompaa, eikä tuo niin paljon maksa &kun ottaa huomioon koirani olevan työtehtävissä vaelluksella, niin on vain reilua, että palkkakin on kohtuullinen.

Juurekset on sikojen &hirvieläinten ruokaa, enkä syö sikaa ;) .
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Ainakin minulle eläinlääkäri sanoi että koiran ruuassa saa olla korkeintaan 50% lihaa, jos ihan sitäkään. Jollain se loppu on täytettävä - juurekset eivät tietenkään ole pakollisia, on paljon muutakin olemassa.

Itse en nokkosissa ole mitään karheutta syödessä huomannut mutta ne ovatkin nuoria , hentoja lehtiä, joita käytän.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Re: KUIVATUS (ei jauheliha)

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Hobelf kirjoitti: Paprika tai paprikajauhe; ehkäpä paprikajauhe...
K-kaupan pakastealtaasta Pirkka paprikasuikaleita (ainut merkki mitä on tullut vastaan), Kuivuvat kuivurissa ihan hyvin. Yrittävät tarttua kiinni ritilään, mutta kun rapistaa irti "juuri oikealla" hetkellä, niin on helppoa.

Muutenkin melkein kaikki vihannes mitä pakastealtaasta löytyy on helppoa kuivata. Paitsi parsakaalit, sillä pakastettu maistuu työpaikan ruokalalle.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Kasvisten ja juuristen kuivaus alkoi kiinnostaa. Ne kai säilyvät jonkin aikaa, jos jo hyvissä ajoin ennen kesää kuivailisi?

Luin, että esim. porkkanaa pitäisi höyryttää jonkin aikaa, jotta välttyisi pitkältä keittelyltä sitten retkellä. Onnistuukohan tällainen ihan vaikka siivilässä kattilan päällä? Kauanko juureksia pitäisi kypsentää? Kuivaus kai onnistuu uunissa, kuten jauhelihakin?

Säilyykö kasviksissa kohtuullisesti makua? Ostin Punnitse ja Säästä -kaupasta taas koemielessä kuivattuja kasviksia ja paprikaa, mutta niissä ehkä on jotain muutakin kuin vain kasvista, ainakin niistä tuli keitokseen sellainen pussikeittomainen maku.
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Mustikka kirjoitti:Kasvisten ja juuristen kuivaus alkoi kiinnostaa. Ne kai säilyvät jonkin aikaa, jos jo hyvissä ajoin ennen kesää kuivailisi?

Luin, että esim. porkkanaa pitäisi höyryttää jonkin aikaa, jotta välttyisi pitkältä keittelyltä sitten retkellä. Onnistuukohan tällainen ihan vaikka siivilässä kattilan päällä? Kauanko juureksia pitäisi kypsentää? Kuivaus kai onnistuu uunissa, kuten jauhelihakin?

Säilyykö kasviksissa kohtuullisesti makua? Ostin Punnitse ja Säästä -kaupasta taas koemielessä kuivattuja kasviksia ja paprikaa, mutta niissä ehkä on jotain muutakin kuin vain kasvista, ainakin niistä tuli keitokseen sellainen pussikeittomainen maku.
Ainakin mustikoihin kuivaus sopii erinomaisesti.
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

Minä viipaloin porkkanat ja keitin ne sitten vähässä vedessä melkein kypsiksi. Uunissa kuivasin ja hyviä tuli. Ovat myös säilyneet kuukausikaupalla. Varmasti höyryttäen tulisi vielä maukkaampia ja ravintoarvo pysyisi parempana.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Long Nose kirjoitti: Ainakin mustikoihin kuivaus sopii erinomaisesti.
:wink:

En ole itse asiassa kokeillut kuivata mustikoitakaan - pakasteessa niitä olisi, mutta ovat niin mehukkaita, etten raaskisi kuivattaa ja mahdollisesti pilata niitä. Usein on osunut Lapin retki niin, että on voinut syödä tuoreitakin.
Virsu kirjoitti: Minä viipaloin porkkanat ja keitin ne sitten vähässä vedessä melkein kypsiksi. Uunissa kuivasin ja hyviä tuli. Ovat myös säilyneet kuukausikaupalla. Varmasti höyryttäen tulisi vielä maukkaampia ja ravintoarvo pysyisi parempana.
Hyvä kuulla. Jos tosiaan vain vähän vettä laittaa, niin ei kai niistä juureksista kaikki ravinteet karkaa sentään. Täytyy tässä lähiaikoina kokeilla, miten onnistuu.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minäpä laitan tähän Raija Hentman'in kirjasta 'Herkutellen luonnossa' porkkanankuivausohjeen. Mielestäni monipuolinen ohje:

Porkkana:
Pese porkkanat juuresharjalla.Porkkanoita ei tarvitse kuoria ellei kuori ole muuttunut kitkeräksi.
Viipaloi, kuutioi tai pilko tikuiksi.Ryöppää kotikäyttöön viitisen minuuttia, retkille puolikypsäksi.
Porkkanaa voi myös raastaa käyttötarkoituksesta riippuen joko hienolla tai karkealla terällä.
Retkille myös porkkanaraaste kannattaa höyryttää puolikypsäksi.
Porkkanat pitäisi säilyttää mahdollisimman ilmatiiviisti, sillä hapettuminen aiheuttaa karotenoidien hajoamista, mikä haalistaa väriä ja antaa sivumakua.
Desiin kuivaa porkkanaraastetta tarvitaan 150-200 g , desiin porkkanatikkua 200-280g ja desiin porkkanaviipaleita 350-450g tuoretta porkkanaa.

Vesiliukoiset vitamiinit haihtuvat kuivauksessa minimiin, ainakin C-vit., (oma arvioni)


Itse olen huomannut että maukkaimmat retkiruuat saan aikaiseksi laittamalla ainekset jo jauhelihan paistovaiheessa sekaan . mm tomaatti, porkkana, sipuli, lehtikaali, nokkonen, mausteet. Kypsentämällä ja kuivaamalla koko seoksen yhdessä maut säilyvät paremmin 'kasassa'.

Joskus aiemmin mm. porkkanaa ei tullut ilmatiiviisti säilytettyä, eikä maku ollut hääppönen kun sen lisäsi muun ruuan joukkoon.
Viimeksi muokannut hannes, 17 Huhti 2013 14:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sau~n
Viestit: 249
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:22

Viesti Kirjoittaja sau~n »

Mustikka kirjoitti:Luin, että esim. porkkanaa pitäisi höyryttää jonkin aikaa, jotta välttyisi pitkältä keittelyltä sitten retkellä. Onnistuukohan tällainen ihan vaikka siivilässä kattilan päällä? Kauanko juureksia pitäisi kypsentää? Kuivaus kai onnistuu uunissa, kuten jauhelihakin?
Itte olen käyttänyt mehumaijan höyrystinosaa pottujen ja porkkanoiden kypsyttämiseen. Onhan se vähän ronskin kokoinen, mutta samalla vaivalla tulee tarvittaessa isommatkin satsit.

Siiviläkin varmasti toimii pienille erille, mutta ehkä noin vitosen investoinnilla saa höyryritilänkin, joka menee monien kattiloiden pohjalle. Meillä se on usein käytössä ihan tavallisessa perunankeitossakin.

Olen kypsentänyt kuivattavat perunat ja porkkanat semmoisiksi puolikypsiksi, niin että palasta katkaistaessa se vähän napsahtaa poikki.
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

Maukkaimmat retkiruuat saa tehtyä samalla tavalla kuin kotiruuatkin, eli tuoreista raaka-aineista.
Siitä poikkeaminen on aina kompromiseihin tyydyntää.
Vastaa Viestiin