KUIVATUS (ei jauheliha)

Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

setä tuomo kirjoitti:Tämmöinen grillialunen vois toimia
Olen käyttänyt juuri tuollaista, mutta en vielä jauhelihan kuivauksessa. Jos käyttää, kannattaa laittaa uunipelti alimmalle tasolle keräämään rei'istä tippuneet ja tuo verkko uuniritilän päälle.Tuolla verkolla kuivaa paremmin kuin leivinpaperilla koska alapuoleltakin kuivuu. Ei tarvitse pöyhiä. Ostin muistaakseni Tokmannilta.


Hanu
Viestit: 3993
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minä kuivaan alumiiniverkon päällä, jonka reunat olen taivuttanut ylös n. sentin matkalta. Jauhelihan tms. alle leivinpaperi, mutta sienet menee ihan suoraankin. Ja kuivaan vaatteiden kuivauskaapissa. Sain verkkoa, joten en tiedä, mistä saisi hankittua. Ehkä millistä lankaa ja silmäkoko joku 3 mm luokkaa.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Ei siinä laitoja tarvita. Voin suositella tuota teflonista.
Hanu
Viestit: 3993
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Ei laitoja tarvita, mutta minusta helpottavat liikuttelua melko löysällä verkolla. Verkko helpottaa ja nopeuttaa kuivausta aika hyvin.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Retkiruokien kuivaus ollut käynnissä pari päivää ja olen pitänyt kuivuria päällä lähinnä öisin. Eilen nukkumaan mennessä kuivuri alkoi yllättäen sirisemään ja räpsymään ja väläyttelemään pieniä valokaaria. Siirsin eväät uuniin kuivumaan. Tuossa olisi ollut jonkinlainen onnettimuusriski, jos olisin ehtinyt nukahtaa. Jatkossa en enää kuivaa öisin.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Vahtimista laitteet tarvitsevat. Retkiruuat olen kuivannut mm. puu-uunin päällä. Monia tapoja on ollut kuivauskäytössä, mutta ei varsinaista kaupallista kuivuria.

Joskus toistakymmentä vuotta sitten meillä oli leipäkone . Käyttö loppui siihen kun laite alkoi savuamaan. Onneksi oltiin kotona ja hereillä, muuten talo olisi palanut.
Siihen loppui leipäkoneen käyttö, oli kätevä vaikkei leipä aivan mailman parasta ollutkaan.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Minulla oli halpiskuivuri. Oisko ollut Severin tai joku muu merkki. Laitteessa oli omat hajunsa ja piti kovaa ääntä. Ensimmäiset kuivauksetkaan eivät onnistuneet. En tiedä oliko vika kuivurissa vai siihen kuivumaan asettajassa. Möin pois ja sen jälkeen olen kuivaillut uunissa ihan kelvollisin tuloksin.
Ursus
Viestit: 9551
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Halpiskuirurissa kuivasin juuri 900 pakastevihanneksia eli kolme pussillista. Ensin sulatin ne mikroaaltouunissa niin, että pussi alkoi turvota eli pussissa ilmeisesti kiehui. Sen jälkeen pussit auki ja kuivuriin. Kolmeen pienimpään minigrippussiin mahtui kolme pussillista kuivattuja pakastevihanneksia. Pussitetut kuivakasvikset panin muovirastiassa pakastimeen odottamaan seuraavia reissuja.
Jouluksi olen jo paistanut valmiiksi 50% tarjouksessa ollutta naudaan paistia ja sisäfilettä. Kun tänä jouluna kaikkien tietämistä syistä johtuen ei tulekaan jouluvieraita, aion jauhaa sulatettua paistia/sisäfilettä ja pussittaa takaisin pakasteeseen. Vaikka sanotaan ettei sulatettua saisi pakastaa uudestaan en usko, että se heti sulamisen jälkeen jauhettuna ja kiertoilmauunissa kuivattuna miksikään menisi. Vai onko jollakulla alan ammattilaisena prempaa tietoa?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
StefanG
Viestit: 1890
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Alkaa oikein itkettää kun lukee miten naudan sisäfilettä pahoinpidellään.
Aaro
Viestit: 2414
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Minulla on kokemusta sianlihasta ja broilerin lihasta. Uunissa kypsäksi paistettu liha on leikattu noin 3 mm siivuiksi, jotka sitten kuivattu. Käytetty Lapissa ja loput vaikka keitoissa. Lopputulos maukkaampaa kuin jauheliha ja rasvattomampaa kun valitsee sopivaa lihaa.
cobbo
Viestit: 703
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Onko jotain peukkusääntöä sille kuinka paljon rasvaa kuivatettavassa ruoassa saa olla, niin että sen voisi olettaa säilyvän edes jokusen viikon? Mielessä on erilaiset kaupasta löytyvät kastikkeet ja muhennokset, esim. nyt löytyi Auran valmis TexMex-täyte jonka härkisversiossa on reilu 6% rasvaa.

Hernekeittoahan on kuivattu maailman sivu. Saarioisten hernarissa on 4%, eikä sen säilyvyyden kanssa ole suurempia ongelmia.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Hyvin on minulla säilynyt itsekuivattu jauheliha ja sen rasva.
Kesäkeleille tosin paistan jauhelihan pannussa ja valutan kuuman rasvan siivilällä mitä siitä valuu. Rasvaa jää aina jäljellekin .

Olen tehnyt valmiin sekoituksen: jauhelihaa, vihanneksia vaihtelevin koostumuksin eri päivlile.
Keitetyn perunan kuivaan erikseen.

Tietysti makarooni, perunamuusi ym. mukana myös.

Olen syönyt vuodenkin vanhaa itsetehtyä , eikä ole ollut ongelmia.

Varuilta kiehutan ruuan retkikeittimessä vielä maastossa , vaikka se kotona on kypsäksi valmistettu. Huomaamatta saattaa jossain pöpö piillä kun ei ole ammattilainen!
NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NorP »

Liian laiska selatakseni koko ketjua.
Onko kukaan kuivannut punaisia viinimarjoja (kiertoilmauunissa) onnistuneesti?
Sain niitä niin paljon, että kaikki ei mahdu pakkaseen ja nyt mietin, josko kuivaisi osan ja heittelisi vaelluksella aamupuuron joukkoon..
Ursus
Viestit: 9551
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Ei taida punaisten viinimarjojen kuivaaminen onnistua helposti kovakuorisuutensa vuoksi. Näin olen lukenut ja on tästä taidettu täälläkin kirjoittaa. Mutta eihän se paljoa maksa jos omista marjoista kokeilee. Se on kuitenkin varmaa että punaherukkaa voi kuivata kuten muitakin marjoja, mutta kuivatusaika tulee olemaan tosi pitkä. Kannattaisiko ne survoa ensin ja sitten kuivata?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kokonaisten punaherukoiden kuivatus on hidasta, survomalla sujuu nopeammin. Leivinpaperia alimmaiseksi märkyyden takia.
Molemmat onnistuu kun on huolellinen, mietin vain kauanko kiertoilmauunia viitsii pitää päällä.

Heinäkuussa kuivattelin maitohorsman lehtiä asunnon katonrajassa ritilöillä onnistuneesti, hellettä eli lämpöä piisasi. Kesti 3-4 vrk:ta , pöyhin välillä.
Nokkosta aion vielä kuivattaa.

Herukat ovat vaikempia kuivattaa nesteen takia. Päivittäin sekoittaen pystyy kontrolloimaan ja näkemään tilanteen.
Kokeile ensin pientä erää.


ps.Minä taidan taas hävitä kamppailun omista punaisista, sen verran marjapensaan oksat heiluvat ja kuuluu rastaan nauru!
Verkkoa en laita, joskus kokeilin ja pari pikkulintua kuoli...syökööt marjat, itse pärjään ilmankin, rastaat ehkä eivät!
Vastaa Viestiin