KUIVATUS (ei jauheliha)

hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hirvi ja poronkäristyksestä ei ole kokemusta mutta porsaan ulkofileestä on:

paistoin uunissa ylikypsäksi ja valuneen rasvan kaadoin vielä lämpimänä paistoastiasta pois. Kuivasin vielä ulkopinnan talouspyyhkeellä.

Ylikypsän lihan "nypin" ohuina hiusmaisina hiutaleina paistoksesta irti ja laitoin kuivumaan.(osan kyllä söin heti..)

Talo lämpiää uunilla, sen päälle laitan kaksi noin metri x 0,50 ritilää päällekkäin 20cm ilmavälillä. Ritilöiden pohjalla on leivinpaperi hygieniasyistä.(ritilän materiaali ei ole elintarviketarkoitukseen)

Hyvä ja ilmainen kuivuri.

Vihannekset ja perunat kuivaan myös tuolla systeeemillä.


mmatti
Viestit: 33
Liittynyt: 11 Heinä 2016 14:20

Viesti Kirjoittaja mmatti »

Poronkäristys (kaupan pakaste) paistellaan ilman rasvaa pannulla kypsäksi. Samalla kannattaa painella lihat kapustalla mahdollisimman pieniksi palasiksi. Kun enimmät nesteet on pannulta hävinneet, kannattaa vielä valutella loputkin pois ja sitten levitellä leivinpaperille tai kuivurin ritilälle normaaliin tapaan. Reissussa kun paistelee rasvassa pannulla, niin kyllä on hyvää.
River
Viestit: 66
Liittynyt: 16 Huhti 2016 19:49

Viesti Kirjoittaja River »

Olen kuivannut pieniä kasviksen paloja, lihaa ja muuta rasvaa sisältävää auki revittyjen suodatinpussien päälllä. Eivät tipu ritilöiden välistä, suodatinpaperi hengittää paremmin kuin leivinpaperi ja mikä parasta, se imee rasvaa. Tomaattia, paprikaa tai muuta vesipitoisempaa en ehkä suodatinpussin päälle laiittaisi, voisivat tarttua kiinni siihen. Saumastaan avatut suodatinpussit ovat myös sopivan mallisia omaan pyöreään kuivuriini, jossa ritilän keskellä on reikä. 3 avatulla pussilla saa koko ritilän piiloon ilman leikkailua.
Avatar
-KP-
Viestit: 261
Liittynyt: 01 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja -KP- »

Vinkki, jos ei ole tuolla aikaisemmin jo kirjooteltu:

Kun laitan kuivaamani retkiruuan vakuumiin, laitan sen ensin Prismasta ostaamani eväspussiin
https://www.foodie.fi/entry/saga-evaspu ... 4300014492

Etuina:
- Ei puhkaise vakuumipussia.
- Ei tule tiskiä, kun laitan pussin syödessäni n. 0,650 litran kuppini sisään (jolla muuten keitän veden)

Kuivatut tuotteet säilytän pakasteessa, niin jäätyy viimeisetkin vesimolekyylit...
-Kokemus se on huonokin kokemus-
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Joitakin kuivattuja olen pakasteessakin säilyttänyt, lähinnä talvikäyttöön tarkoitettuja, joissa rasvaa on tallella. Talvivaelluksella rasvasta on vain hyötyä.

Se viimeinen vesimolekyyli kyllä sulaa kun tuote otetaan pakkasesta.. :wink:

Jauhelihan rasvan olen pannulla paistamisen jälkeen antanut - vielä paistokuumana- valua keittiön - mitä noi on-... verkollisia pastakippoja/koreja, ja vähän hölskytellytkin rasvaa pois.
Paisto tietenkin ilman voita tms. ainakin lämpimän kauden ruokiin.
Säilyvyys on hyvä, olen maistanut omia tuotoksiani vuosien päästä, eikä maussa ole moittimista.
Rasvainen ei tietenkään säily.

Ennen jauhatin mahdollisimman rasvattoman lihaklöntin kaupassa jauhelihaksi - enää ei meiltä löydy ainoatakaan lihatiskiä. Joten valmis jauheliha rasiasta kylmähyllyltä mahdollisimman vähällä rasvaprosentilla onnistuu myös.
Jauheliha on siitä hyvä että sen kuivattaminen on helppoa.

Itse teen usein valmiita sapuskoja, eli vihannekset ja lihat yhdistin ateriaksi ja käytin pannulla yhdessä niin maut tarttuivat ja kuivatin siis yhdessä samalla alustalla.
Perunan kuivaan erikseen tai sitten syön perunamuusia, makaroonia..
Perunmuusi on nopea, jos on kiire..vain kuumaa vettä. Itse kuivatut ruuat kuumennan varmuudeksi kunnolla vaikka ovatkin jo kypsiä kuivatusvaiheessa.
Mausteet ovat tärkeitä, pitkään oli kuivaruokani aika mautonta ja kerran kyllästyin ja räimäsin reilusti cajun-maustetta sekaan. Oli muutaman päivän jälkeen tuskallista syödä, vaikka alussa oikein hyvää. En ole sen jälkeen käyttänyt!
Malttia tuossakin, maustaa voi jälkeenkin päin.

Kun nauta on nyt halpaa, ostin pari paistia joista toisen kypsennän uunissa pitkään ja kuivaan lihan . Toivottavavasti siitä saa samanlaisia hiutuvia irti (nyhtölihaa) kuin porsaasta, silloin kuivatus on helppoa.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Olen kevät- ja syysreissuilleni kuivaillut rasvaistakin lihaa kuten kanankoivista haarukoilla revittyä ja lohta. Viimeksi pari päivää sitten. Jos ei helteitä ole ja pakkasesta rinkan sisäosiin sijoittaa, ei suu tai nenä ole hylkinyt.
Kerran oli matkassa pussi noin vuoden vanhaa kanankoipikuivatusta, joka kyllä jäi syömättä suun ilmoittaessa ettei ihmisen ruokaa. Onneksi on aina hiukan ylimääräistä matkassa, ettei viimeisenä reissupäivänä maha murise ruoan puuttumista.

Mielestäni hyvä konsti repiä kypsät lihat ennen kuivatusta. Kuivuu nopeammin, ja pehmeämpi suussa, koska lihapalat ei ole kuutioita kuten tehtaan valmiskuivatuksissa.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Jos kypsän lihan suikaloiminen repimällä onnistuu, niin kannattaa tehdä.
Aiemmin mainittu nautapaistini ei mielestäni pitkän paistamisenkaan ansiosta tullut mureaksi - varmaan liian alhainen lämpötila (125-150c)- joten paloittelin lihan veitsellä keskimäärin 3-5x3-5x3-5mm kuutioiksi ja pistin kuivumaan.
Vaikuttaa hyvältä näin silmämääräisesti jo nyt: kuivaa on!

Ehkä vielä toinen satsi nautaa peliin, sitten alkaa porkkanoiden, nauriiden ja lanttujen kuivatus, niitä vielä kellarista löytyy. Perunaa on jo kymmenille vaelluksille kuivana...
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mä teen nyhtölihan sillai, että padassa ensin 150 - 170 asteisessa tunnin ilman kanssa ja sitten kansi päälle ja lämpötilan pudotus 120 asteeseen ja siellä se pata saa olla uunissa aamuun asti. Ja aina on mennyt ihan suikaleiksi. Viimeksi tein karitsan niskaa, edellinen oli jotain nautaa.

Eli epäilen että vika on ennemminkin ollut liian vähäinen uuniaika kuin lämpötila.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Varmaan oikea epäily: liian lyhyt paistoaika, oli vain 2,5tunnin paikkeilla. Yksinkertaisesti pokka petti kun pelkäsin menevän karrelle liian pitkän ajan kanssa.

Seuraavalla kerralla sitten nautaa yön yli uunissa. Kokemusta on ollut vain porsaan ulkofileestä nyhtölihaksi, ja se paistuu parissa-kolmessa tunnissa repimiskuntoon.

Tietysti lihaklöntin koko vaikuttaa kypsetysaikaan.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mulla nuo ovat olleet 6-8 tunnin luokkaa. Kun padassa on kansi ja nestettä niin mikäs lihalla on siellä ammeessa olla. Pinnan yläpuolella ollut liha oli tummapaahtoista mutta ei mitään palanutta.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

^Kuivaatko sen nesteenkin? Mausta kai pois jos sivuun laitetaan.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

En ole nyhtölihaa kuivannut vaan se on aina mennyt välittömään kulutukseen.

Mutta voihan sen tehdä niin, että ottaa nesteen talteen ja laittaa sen jääkaappiin. Vähän ajan päästä siellä rasva kiinteytyy ja sen voi kuoria levynä pois. Uudestaan lämmitys ja jäähdytys jolloin ehkä saa loput rasvat taas pinnalta pois. Lopuks neste ja lihat lämmitetään ja sekaisin.

Jos haluaa lihan säilyvyyden maksimoida niin kuivaa lihan ja käyttää nesteen vaikka kastikkeessa. Onhan se täynnä makua !!
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Mistä saa jauhelihalle (ja muullekin) sopivia kuivatusritilöitä, käytössäni on kiertoilmauuni ja olen kuivattanut jauhelihan tähän asti voipaperiarkin päällä? Hyvä elintarvikemuovi olisi kait sopivin, ruostumatonta teräsverkkoa myydään kalliisti (Helsingissä) ja kahden neliön paloissa
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Leivinpaperi on joka tapauksessa parempi kuin voipaperi, ei tartu .

Joskus mietin itsekin elintarvikkeelle sopivaa ritilämateriaalia, mutta leivinpaperi on tähän asti ollut muoviritilän päällä käytössä. Lämpötilahan on neljänkymmenen tienoilla kuivaamisessa ja sen muovinenkin kestää.

Kiertoilmauunia ei minulla ole käytössä. Kuivaan vanhanaikaisilla kepulikonsteilla.
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

Tämmöinen grillialunen vois toimia
Vastaa Viestiin