Bensakeittimien häiriöt ja vauriot

Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Primuksen pullon kaulus on leveempi kuin msr. Joten jos käyttää primusta msr keittimessä niin pumpussa oleva kaulus taipuu kohtuu pahasti.


JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Primuksen Omnifuelissa oli vähän hankalaa polttaa valopetroolia 0,28 mm suuttimella, pakkasta oli noin 10 C. Ei jostakin syystä jaksanut palaa kunnolla vaan sammui vähän sen jälkeen kun sain keittimen syttymään. Kokeilin muutaman kerran pidemmällä esilämmityksellä, mutta sama ongelma. Ennen käytin 0,37 mm suutinta valopetroolilla ja se toimi ilman ongelmia. Kokeeksi laitoin tuo 0,28 mm suuttimen kiinni kun se pitäisi olla petroolia varten.

Näköjään tuo 0,37 mm on parempi Valopetroolille, sillä palaa myös bensat ja kaasukin. Eli ei tarvitse turhaan vaihdella suutinta eri polttoaineille.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

JBay: Ja mm. Primuksen valmistamassa Trangian kaasupolttimessa on tuo samainen 0,37mm suutin kaasulle, joten se tuntuu aika yleispätevältä valinnalta Primuksen vehkeissä.

- - -

Sitten muutama lisäys aiheeseen:

Viikon vaelluksella Sarekissa oli mukana 8 MSR XGK (EX) keitintä ja kaksi muuta MSR keitintä. Seuraavia vikoja/ongelmia ilmeni:

- Yhdestä pumpusta hajosi pääventtiili, joka jäi pyörimään tyhjää. Koska pumppu ei ollut minun, en tutkinut sitä tarkemmin. Mahdollisesti käytetty liikaa voimaa ja rikottu jotain?
- Yksi vanha MSR XGK paloi epätäydellisesti ja kärysi, mutta tämä ratkesi puhdistamalla keittimen. Polttimen pinnoilla olikin huomattava määrä karstaa. Jopa XGK-keittimiä kannattaisi välillä puhdistaa, ahkerassa käytössä vaikka vuosittainkin. :wink:
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Korpijaakko kirjoitti: Seuraavia vikoja/ongelmia ilmeni:

- Yhdestä pumpusta hajosi pääventtiili, joka jäi pyörimään tyhjää. Koska pumppu ei ollut minun, en tutkinut sitä tarkemmin. Mahdollisesti käytetty liikaa voimaa ja rikottu jotain?
Luulisin käyneen samalla tavalla, kuten avausviestin lainauksessa olleessa:
"Annoin ehkä liian huonon perehdytyksen kun en painottanut, että keitin ei sammu aivan heti kun venttiilin laittaa kiinni. Tuloksena ilmeisesti turhan sitkeää kiinniruuvausta."

Se ei sammu, lisää voimaa =>oho, se menikin rikki. Pumpussahan kierteet ovat muovia, eikä turhan kestävät.

edit. vanhoissa pumpuissa säätöventtiilin kierteet oli muovia, uusissa taitaa olla messinkiä. En jaksa avata.
Viimeksi muokannut Micke, 21 Maalis 2013 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Korpijaakko kirjoitti:JBay: Ja mm. Primuksen valmistamassa Trangian kaasupolttimessa on tuo samainen 0,37mm suutin kaasulle, joten se tuntuu aika yleispätevältä valinnalta Primuksen vehkeissä.
Joo, tuo 0,37 on aika toimiva kaikille polttoaineille. Viikonloppuna tuli taas keiteltyä ja valopetrooli paloi hyvin tuolla 0,37 mm suuttimella. Esilämmityksen joutuu hoitamaan tenulla, kun valopetrooli puskee nokea esilämmityskäytössä.

Ehkä siirryn takaisin bensiinin käyttöön, niin esilämmityskin hoituu samalla litkulla ilman nokea.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Antti Lahtela kirjoitti:Optimus Nova, pumppu vuotaa.
Pumpun sylinterin pää on liimattu jollain epoksilla tai vastaavalla, ja liimaukset antaneet periksi. Juuri testasin vesiastiassa poistamalla pohjaventtiilin ja painamalla sormen tukkeeksi. Kuplii tuosta sylinterinvarren ja pään välisestä saumasta. Vika ilmenee käytössä siten, että pumppu vuotaa bensat sylinteriin ja nostaa mäntää. Uusi pumppu ei auta, koska nykypumpuissa on uudenmalliset liittimet, joten samalla pitäisi vaihtaa vähintään letkut. Pystyykö tuosta vanhasta polttoainepumpusta irroittamaan liittimen ja vaihtamaan sen uuteen pumppuun? Halvin vaihtoehto olisi tietysti etsiä liuottimen kestävää liimaa ja liimata se päätykappale uudelleen.

/Antti
Korjasin tuon joku aika takaperin, ja hyvin on pelittänyt. Rautakaupasta jotain ihan perus 15min 2-komp epoxia ja sillä päätykappale paikalleen. Hyvin on kestänyt, korjauksesta lähtien on pumppu ollut paineistetussa polttoainepullossa eikä ole tihkunut yhtään bensaa läpi. Puolenkymmenellä päiväretkellä ollut kevyessä käytössä ja ei vikoja. Tai no ainoa pikku vika että polttaa tuota puhdistettua bensaa epäpuhtaammin kuin hattu-hiker. Pienet käryt tulee, mutta eipä tuo nyt hätävara/päiväretkikeittimen kohdalla liiemmin haittaa.

/Antti
Kuva
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Micke kirjoitti:Luulisin käyneen samalla tavalla, kuten avausviestin lainauksessa olleessa:
"Annoin ehkä liian huonon perehdytyksen kun en painottanut, että keitin ei sammu aivan heti kun venttiilin laittaa kiinni. Tuloksena ilmeisesti turhan sitkeää kiinniruuvausta."

Se ei sammu, lisää voimaa =>oho, se menikin rikki. Pumpussahan kierteet ovat muovia, eikä turhan kestävät.
Käyttäjillä oli aiempaa kokemusta ko. bensakeittimien käytöstä, mutta ihan mahdollista tuokin. Voi myös olla hieman heikkolaatuisempi tai aiemmin vaurioitunut kappale. Kyseessä ei kuitenkaan ollut uusi pumppu (pumppujen iät olivat väliltä -99-2012, joskin tuo oli uudempaa mallia eli ei ollut ihan vanhimmista päästä).
Cocco Bill
Viestit: 9
Liittynyt: 07 Kesä 2012 19:25

Viesti Kirjoittaja Cocco Bill »

http://www.icecapcrossing2013.com. Näilläkin kavereilla vähän vaikeuksia harjoitusyöpymisellä 18-20.1.2013 keittimien kanssa. (Lue kohdasta päiväkirja ja vieraskirja). Toisaalta hyvä, että tämmöiset sattuu harjoittelun aikana. Reissuun meinaavat ottaa neljä pulloa pumppuineen.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Cocco Bill kirjoitti:http://www.icecapcrossing2013.com. Näilläkin kavereilla vähän vaikeuksia harjoitusyöpymisellä 18-20.1.2013 keittimien kanssa. (Lue kohdasta päiväkirja ja vieraskirja). Toisaalta hyvä, että tämmöiset sattuu harjoittelun aikana. Reissuun meinaavat ottaa neljä pulloa pumppuineen.
Oli hyvin tunnettu ongelma pumppujen vakiotiivisteiden kanssa kovassa pakkasessa, joskin yleensä esiintyy jossain -40C tuntumassa. Aikanaan sai MSR:n pumppuihin ns. arktisia tiivisteitä, mutta saamani tiedon mukaan ei ole viime vuosina ollut saatavilla. Ilmeisesti kestävät sitten huonosti lämpimiä (lähempänä nollaa) lämpötiloja.

Olisiko jollain, ketjun aiheen ohi, käsitystä millaiset pienet o-renkaat toimisivat varmasti alle -40C lämpötiloissa, kestäisivät bensaa ja pientä fyysistä rasitusta (esim. pumpun männässä) ja olisivat kohtuullisen helposti saatavilla?
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Hups.. Ilmeisesti oli virhe laittaa vaseliinia Hikerin pumpun o-renkaalle.. :oops: Ilmeisesti o-rengas pumppasi vaseliinit pohjapropulle joka sitten laski bensat pumpun sylinteriin... Vaseliinia laittaessani lisäsin sitä pariin otteeseen, sillä ajatuksena oli että o-rengas levittää sen koko sylinterin alueelle. Ilmeisesti ei olisi tarvinut lisätä yhtään (vai laittaa alkujaankaan). Hyvin hävisi pumpusta tehot kun putki täyttyi tuolla bensa-vaseliini-seoksella.

Nimim. "oppii kantapään kautta"

/Antti
Kuva
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Ketuttaa.. Tarkastin juuri onko Hikerin pohjaproppu pitänyt bensat tankissa. Ei ollut... Menee hermo pikkuhiljaa näiden kanssa. Novan pumpun pohjapropun kun sai viimenään ehjättyä niin tottakai Hiker alkoi temppuilemaan. Toivottavasti vika itse pohjapropussa tai tiivisteessä. Halkeama sylinterissä lienee mahdoton paikattava joten Murphy pitänee huolen että siellä se vika on....

Miksen vaan ostanut aluksi suosiolla sitä Trangian X2:sta.... :|

/Antti
Kuva
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Antti Lahtela kirjoitti: - -
Miksen vaan ostanut aluksi suosiolla sitä Trangian X2:sta.... :|

/Antti
[yskäisy]MSR[/yskäisy]... :wink:
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Askartelin työkalun pohjapropun irroitukseen 12mm kierretangosta. Ei mitään näkyvää vikaa, liekö vuotanut tiivisteen välistä..? Tulpan jousi tuntui aavistuksen löysältä, muttei niin löysältä että olisin vielä alkanut vaihtamaan. Jos ei korjaantunut tällä niin kokeilenpa vaihtaa pidemmän jousen kuulakärkikynästä.

/Antti
Kuva
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Oliko siellä jousen päässä tämmöinen osa, vai kokokuminen tiiviste? Olen ne kokokumiset heivannut jorpakkoon ja laittanut näitä "vanhanmallisia" tilalle samalla vähän venyttäen jousta.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Kokokumiset tulpat on sekä Hikerissa että Novassa. Toistaiseksi näyttäisi pitävän..

/Antti
Kuva
Vastaa Viestiin