Bensakeittimien häiriöt ja vauriot

makemarkus1
Viestit: 46
Liittynyt: 07 Syys 2013 17:53
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja makemarkus1 »

Kore kirjoitti:
Lainaus on toisesta ketjusta, mutta vastaus sopii paremmin tänne.

Tuli aamulla tilattua tuolta toinen Omnifuel lähinnä varavehkeeksi. Ei ollut kovin paha hinta, 109e pienen bensapullon kanssa. Uskaltaa kahden keittimen turvin lähteä vähän kauemmaskin tiestä, vaikkei Omnifuel mikään pomminvarma ainakaan tämän ketjun perusteella ole. On sitten toinen keitin varalla, tai jos on kylmiä kelejä, niin lämmittää telttaa yhdellä ja sulattaa lunta toisella. Tuntuu kumman hyvin tuollainen hyinen kattilallinen imaisevan lämmitystehot - hyvä asia tietysti sinänsä.

Edit: Itsellä Omnifuel siis toistaiseksi toiminut ongelmitta, joskin käyttötunnit ovat alle vuorokauden. Näitä lukemalla vaan taitaa tulla luulotautiseksi :)

No eipä ole ainakaan hinnalla pilattu. :D


JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Rolf kirjoitti:Primus tekee sellaistakin Omnifuelia, jossa koko pumppu on metallia, mutta sitä ei myydä kuluttajille. On paljon tehokkaampaa myydä hajoavia pumppuja, jotta kuluttajat ostavat sitten uuden tilalle.
Metalliversio taitaa olla se vanha versio pumpusta noin kymmenen vuoden takaa. Sellaisia myydään kuluttajille jos jostakin sellaisen löytää. Itselle tuli juuri postissa Saksasta tuollainen koko metalli versio pumpusta.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

makemarkus1 kirjoitti:
Kore kirjoitti:
Lainaus on toisesta ketjusta, mutta vastaus sopii paremmin tänne.

Tuli aamulla tilattua tuolta toinen Omnifuel lähinnä varavehkeeksi. Ei ollut kovin paha hinta, 109e pienen bensapullon kanssa. Uskaltaa kahden keittimen turvin lähteä vähän kauemmaskin tiestä, vaikkei Omnifuel mikään pomminvarma ainakaan tämän ketjun perusteella ole. On sitten toinen keitin varalla, tai jos on kylmiä kelejä, niin lämmittää telttaa yhdellä ja sulattaa lunta toisella. Tuntuu kumman hyvin tuollainen hyinen kattilallinen imaisevan lämmitystehot - hyvä asia tietysti sinänsä.

Edit: Itsellä Omnifuel siis toistaiseksi toiminut ongelmitta, joskin käyttötunnit ovat alle vuorokauden. Näitä lukemalla vaan taitaa tulla luulotautiseksi :)

No eipä ole ainakaan hinnalla pilattu. :D
Ellen aivan väärin muista niin paikallinen SS-market taitaa myydä Omnifuelia juuri tuohon 109 e hintaan ilman pulloa...
SOJ
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2013 09:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SOJ »

Korpijaakko kirjoitti:Oliko käytössä MSR:n oma polttoainepullo vai jokin muu? Muiden pullojen kanssa ollut joitain yhteensopivuusongelmia (mm. minulla Primuksen pumppu ja MSR:n pullo sopivat huonosti yhteen, mutta sopviat kuitenkin varovasti käytettynä).
Vähän ketjun aiheesta poiketen mutta ylläolevan jäljiltä pohtien kysyisin, että sopiiko Optimuksen polttoainepullot yhteen Omnifuelin pumpun kanssa?
Micke
Viestit: 2301
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse olen käyttänyt polttoainepulloja ilman yhteensopivuusongelmia, kokemusta on kyllä vain Optimuksen ja MSR:n pumpuista. Pulloina ovat olleet MSR, Optimus, Sigg ja Primus.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

MSR pumpun "kaulus" tai miksikä sitä voisi sanoa. Se punainen rengas joka peittää pullon suun kaulaa taittuu aika pahan näköisesti ulospäin primuksen pullon kanssa. En tiedä haittaako käyttöä, mutta voi pakkasella haljeta. MSR ja primus pullojen kaulus on aivan erilainen kun vertailee vierekkäin.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Primuksen metallipumppu vaihtui tosiaan tuohon ergomalliin joskus 2002 aikoihin, ostin silloin poistona -50% vanhanmallisen metallipumpullisen ominifuelin. Tuo msr:n pumpun punainen kaulus on uuden pumpun "duraseal" tiiviste ja se tosiaan sopii vain msr:n pulloihin hyvin, vanhat pumput kävivät kaikkiin pulloihin. Alunperinhän msr:n pumppu suunniteltiin siggin pullolle.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

SOJ kirjoitti:Vähän ketjun aiheesta poiketen mutta ylläolevan jäljiltä pohtien kysyisin, että sopiiko Optimuksen polttoainepullot yhteen Omnifuelin pumpun kanssa?
Eiköhän se käy. Itse olen käyttänyt Omnifuelissa Primuksen(tietysti), Sigg:n ja Edelrid:n pulloja ilman ongelmia.
Micke
Viestit: 2301
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Timoa kirjoitti:MSR pumpun "kaulus" tai miksikä sitä voisi sanoa. Se punainen rengas joka peittää pullon suun kaulaa taittuu aika pahan näköisesti ulospäin primuksen pullon kanssa. En tiedä haittaako käyttöä, mutta voi pakkasella haljeta. MSR ja primus pullojen kaulus on aivan erilainen kun vertailee vierekkäin.
Täytyypä tarkkailla sitten mitä pulloja kulloinkin pumppuun ruuvaa.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Mikko S kirjoitti:Primuksen metallipumppu vaihtui tosiaan tuohon ergomalliin joskus 2002 aikoihin, ostin silloin poistona -50% vanhanmallisen metallipumpullisen ominifuelin. Tuo msr:n pumpun punainen kaulus on uuden pumpun "duraseal" tiiviste ja se tosiaan sopii vain msr:n pulloihin hyvin, vanhat pumput kävivät kaikkiin pulloihin. Alunperinhän msr:n pumppu suunniteltiin siggin pullolle.
Kyllä uusikin MSR:n pumppu käy esim. Primuksen pulloon, mutta tiiviste tosiaan taipuu ja kiinnittäessä pitää olla herkät otteet ja hellät tunteet. En suosittele, jos ristiinkäyttämistä suinkin voi välttää.
Rolf
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Joulu 2009 16:19

Viesti Kirjoittaja Rolf »

Optimus Hiker 111, se vanhanmallinen keitin tarvitsi huoltoa. Pumpusta oli haljennut kumitiiviste. Huoltosetistä löytyi sopiva, mutta täytyy hankkia uusi tilalle. Rasvauksen puutteesta tuo taisi hajota.
Niilo Pielinen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Niilo Pielinen »

Höm.

Optimus Explorerin vanha poltin, oireina edellisen omistajan kertomana (itse en kokeillut, kun ei ole pumppua enkä ole koskaan vielä laittanut bensakeitintä tulille....) notta valopetroolilla palaa todella huonosti ja bensalla jotenkuten, isommalla liekillä tuppaa menemään keltaselle bensallakin. Epäilys halkeamasta.

Purin ja pesin polttimen. Harmi kyllä todella kaunis patina menetettiin tässä operaatiossa. Polttimen kaasuuntuneen litkun puolella selkeä pitkä halkeama. Pitihän sitä kokeilla josko olisi laserointi ja hopean lisäys auttanut halkeaman tukkimisessa, mutta eipä se, messinkiä kun ei yleensä onnistu laseroimaan.

Perinteisen kovajuoton puolelle meni. Varuilta sorvasin keskusavaumaan soppelin messinkiholkin neljännesmillin seinämällä, jos halkeaman täyttö ei onnistuisi niin holkin juottaminen paikalleen sitten varmasti tekisi keksinnöstä tiiviin. Kevyt lasikuulapuhallus pinnan puhdistamiseksi, juoksutteen sekoitus, juotteen litteäksi takominen, putsaus, märkien rättien kiepominen (kylmäpasta oli loppu) ja sitte lämmintä.

Tällä kertaa meni koko lailla silleen, kun strömsöössä on tapana. Juote suli nätisti sinne minne pitikin ja näyttäsi halkeama olevan ummessa. Käytetyn juotteen toimintalämpötila on 610 celssiusta, toivottavasti riittää? Ei aavistustakaan, kuinka kuumana mahtaa keitellessä käydä...

Suuttimen putsausneula puuttui - sellanen pitää hankkia. Myös säätökaran kartiopää oli kulunut, samoin kuin rungossa oleva vastinpinta. Josko ne huomenna näteiksi ja säätönupikan teko?

Nyt tarttis sitte löytää tälle pumppu ja se trangian tuulisuoja. Alkuperäinenkin tuulisuoja, taikka sen mitat kelpaa myös. CEJN liittimellä olevaan pumppua ei taida löytää mistään, mutta aina voi puuhata adapterin. Saa tarjota Optimus Novan ekan/tokan generaation pumppua, ei tartte olla ehjä.

Hydrauliikkaliike oli lopettanut jarruletkujen tekemisen, joten haave uudesta letkusta kaatui siihen. Ensi viikolla kattomaan, joskos toinen paikka kykenisi toimittamaan vastakappaleen tuolle liittimelle. Jos löytyy sopivalla kierteellä, niin voi olla että keväämmällä tulee aktivoiduttua pumpun suhteen aika huolella :)

Retkikaupoissa oli myytävänä lähinnä "ei olla kuultukaan" kun kävin pumppua kyselemässä :D

*edit*

Puuhasin tänään välineet säätökaran vastinpinnan siistimiseen ja ainakin mikroskoopilla katteltuna pinnasta tuli kovasti parempi kuin oli ennen. Samalle kulmalle sorvasin myös karan pinnan siistiksi. Ol kiero, koska pinta oli pikkusen toispuolisesti kulunut ja hieman väpätti. No nytten tuntusi tiivistyvän mukavasti. Hölmö kun en tajunnut puhaltaa ennen juottamista että minkä verran falskaa, nyt ei ainakaan minun keuhkojen voimalla pihise mistään kun säätö on ihan kiinni. Putsausneula tilattuna, joten testaamaan pääsee sitten kun loput osat on näpissä. Lainapumpulla toki, mutta heti kun löytyy sopiva niin se ostetaan pois.

*end edit*

Tässä muutama kuvatus remontista:

http://aijaa.com/WVPxZV
http://aijaa.com/QXjxER
http://aijaa.com/ailY4z
http://aijaa.com/cESXWr
http://aijaa.com/19rLBz
http://aijaa.com/tQQUuZ
http://aijaa.com/oW9Fji
http://aijaa.com/WXymeb
http://aijaa.com/gXjyaL
http://aijaa.com/w6dJhP
http://aijaa.com/cvaBEK
http://aijaa.com/cTA25o


-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Hienosti korjattu!

Kun näyttää sorvaus ja kovajuottaminen onnistuvan, voisit tehdä tarvitsemasi pumpun myös itse. Tein Kap kloonin ja siihen pumpun muutama vuosi sitten, eli mallia tästä:

Poltin ja pumppu
Kuva

Pumpun osat ennen juottamista.
Kuva

Lisäksi tarvitsee varaosana pohjavenan ja mäntään nahkakuppi tai O-rengas. Pieniä pikaliittimiä löytyy hydrauliikkakamoja myyvistä liikkeistä ja letkua vaikka Motonetistä.
Niilo Pielinen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Joulu 2015 12:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Niilo Pielinen »

Hep.

Kiitos kehuista - tosin vasta huomenna tiedän toimiiko tuo kun pääsen kokeilemaan, Kauppa myi polttoainepullo, Optimus tuotteen tilalle tuotteen "ei ole" samoin kuin priimuksenkin pullolle. Alan kohta soittamaan joka tavaran etukäteen, että onko hyllyssä, laitatteko nimellä varaukseen, tulen tunnin päästä hakemaan?

No tuota noin... kävin tänään hakemassa parin CEJN 141 liittimiä. Löysin kaverin vinkistä paikan, joka tekee minulle teräspunos/teflon putkesta letkun, kun vien sinne tarpeet ja lisäksi sain aidon pumpun malliksi :D

Usmi, onko tuo Hikerin poltin? Jos sattuu olemaan muistikuvaa, mikä kierre on pumpun pohjaventtiilin kuoressa, polttoainepullon korkilla ja putken korkilla (siis siinä, missä menee mäntä sen korkin läpitte) niin vihjaise. On minulla kyllä kierrekammat ja kyllä se selviää, mutta jos joku tietää valmiiksi niin kiitoksia.

Asiallista työtä on tuo pumppu. Onko messinki hyvä materiaali pitkän päälle?

Ajatus oli käyttää valmis venttiili ja nahka sekä suodatimet/pullon sisään tuleva muoviletku, muut osat onnistuu kyllä tehdä. Minulla on aika sopivan kokoista 7075 alumiinia jemmassa korkkiosaan ja saattaapa olla passelia putkeakin.

Onhan minulla sellanen ajatus, että tekisin sitten polttimenkin, kun kerran alkuun päästään. Siinä ei ole mitään varsinaista järkeä muuta ku se tekeminen. Voi harrastaa aihetta vaikkei niin maastoon pääsisikään. Voitte sitten hymyillä vinosti kun se on melkeen yhtä tehokas kuin heikoin kaupallinen, ei paljonkaan kalliimpi kuin paras mitä rahalla saa ja säätyy melkeen yhtä hyvin ku XGK eikä melultaan kuulu kuin keskikokosen tunturin toiselle puolelle :D

-Niilo
*Suunistaminen kokeellisella mentelmällä vaatii hyvät eväät matkaan...*
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Niilo Pielinen kirjoitti:Usmi, onko tuo Hikerin poltin? Jos sattuu olemaan muistikuvaa, mikä kierre on pumpun pohjaventtiilin kuoressa, polttoainepullon korkilla ja putken korkilla (siis siinä, missä menee mäntä sen korkin läpitte) niin vihjaise. On minulla kyllä kierrekammat ja kyllä se selviää, mutta jos joku tietää valmiiksi niin kiitoksia.

Asiallista työtä on tuo pumppu. Onko messinki hyvä materiaali pitkän päälle?
-Niilo
Poltin ei ole Hikerin vaan Optimus 155 / 154 -keittimen poltin nro 207 B. Polttoaineputken liitos tässä polttimen pohjassa, Hikerissa putki lähtee sivulle. Orginaalissa omistamassani Kapissa on samanlainen Patria -poltin.

Pumpussa on käytetty esim. Hikeriin sopivaa pohjavenaa ja sen liitoskohdan kierrekoko on vissiin "virallisesti" Whitworth .307" / 36 tpi, mutta koko on niin lähellä kokoa M8 x 0.75, joten tein kierteen metrisellä tapilla ja hyvin on toiminut. Pumppuputken korkin, korkki on jostain klassisesta vanhasta varaosakeittimestä, kierre on M16 x 0.75 ja sen tein sorvissa samoin kuin polttoainepullon kierteen M27 x 1.75 (tai 14 tpi, kierteen pohja D 25.1 mm).

Messinkiä oli minulla tuolloin tehdessä sopiva kipale varastossa ja pikkusorvillani on myös helpompi lastuta messinkiä kuin terästä, lisäksi teräs olisi vaatinut eri juoksutteen hopeajuotteelle kuin messinki eikä minulla silloin ollut tuota teräsjuoksutetta. Painavahan tuo on verrattuna kaupallisiin alumiinista tehtyihin pumppuihin, mutta hyvin se on pelannut.

Pikaliittimet on saksalaisia Rectus 20 -sarjan miniliittimiä.
Vastaa Viestiin