Höm.
Optimus Explorerin vanha poltin, oireina edellisen omistajan kertomana (itse en kokeillut, kun ei ole pumppua enkä ole koskaan vielä laittanut bensakeitintä tulille....) notta valopetroolilla palaa todella huonosti ja bensalla jotenkuten, isommalla liekillä tuppaa menemään keltaselle bensallakin. Epäilys halkeamasta.
Purin ja pesin polttimen. Harmi kyllä todella kaunis patina menetettiin tässä operaatiossa. Polttimen kaasuuntuneen litkun puolella selkeä pitkä halkeama. Pitihän sitä kokeilla josko olisi laserointi ja hopean lisäys auttanut halkeaman tukkimisessa, mutta eipä se, messinkiä kun ei yleensä onnistu laseroimaan.
Perinteisen kovajuoton puolelle meni. Varuilta sorvasin keskusavaumaan soppelin messinkiholkin neljännesmillin seinämällä, jos halkeaman täyttö ei onnistuisi niin holkin juottaminen paikalleen sitten varmasti tekisi keksinnöstä tiiviin. Kevyt lasikuulapuhallus pinnan puhdistamiseksi, juoksutteen sekoitus, juotteen litteäksi takominen, putsaus, märkien rättien kiepominen (kylmäpasta oli loppu) ja sitte lämmintä.
Tällä kertaa meni koko lailla silleen, kun strömsöössä on tapana. Juote suli nätisti sinne minne pitikin ja näyttäsi halkeama olevan ummessa. Käytetyn juotteen toimintalämpötila on 610 celssiusta, toivottavasti riittää? Ei aavistustakaan, kuinka kuumana mahtaa keitellessä käydä...
Suuttimen putsausneula puuttui - sellanen pitää hankkia. Myös säätökaran kartiopää oli kulunut, samoin kuin rungossa oleva vastinpinta. Josko ne huomenna näteiksi ja säätönupikan teko?
Nyt tarttis sitte löytää tälle pumppu ja se trangian tuulisuoja. Alkuperäinenkin tuulisuoja, taikka sen mitat kelpaa myös. CEJN liittimellä olevaan pumppua ei taida löytää mistään, mutta aina voi puuhata adapterin. Saa tarjota Optimus Novan ekan/tokan generaation pumppua, ei tartte olla ehjä.
Hydrauliikkaliike oli lopettanut jarruletkujen tekemisen, joten haave uudesta letkusta kaatui siihen. Ensi viikolla kattomaan, joskos toinen paikka kykenisi toimittamaan vastakappaleen tuolle liittimelle. Jos löytyy sopivalla kierteellä, niin voi olla että keväämmällä tulee aktivoiduttua pumpun suhteen aika huolella
Retkikaupoissa oli myytävänä lähinnä "ei olla kuultukaan" kun kävin pumppua kyselemässä
*edit*
Puuhasin tänään välineet säätökaran vastinpinnan siistimiseen ja ainakin mikroskoopilla katteltuna pinnasta tuli kovasti parempi kuin oli ennen. Samalle kulmalle sorvasin myös karan pinnan siistiksi. Ol kiero, koska pinta oli pikkusen toispuolisesti kulunut ja hieman väpätti. No nytten tuntusi tiivistyvän mukavasti. Hölmö kun en tajunnut puhaltaa ennen juottamista että minkä verran falskaa, nyt ei ainakaan minun keuhkojen voimalla pihise mistään kun säätö on ihan kiinni. Putsausneula tilattuna, joten testaamaan pääsee sitten kun loput osat on näpissä. Lainapumpulla toki, mutta heti kun löytyy sopiva niin se ostetaan pois.
*end edit*
Tässä muutama kuvatus remontista:
http://aijaa.com/WVPxZV
http://aijaa.com/QXjxER
http://aijaa.com/ailY4z
http://aijaa.com/cESXWr
http://aijaa.com/19rLBz
http://aijaa.com/tQQUuZ
http://aijaa.com/oW9Fji
http://aijaa.com/WXymeb
http://aijaa.com/gXjyaL
http://aijaa.com/w6dJhP
http://aijaa.com/cvaBEK
http://aijaa.com/cTA25o
-Niilo