Alla Micken alkuperäinen viesti ja sen alla jokunen oma kokemukseni.
Primus Omnifuel, häiriö, keitin:Micke kirjoitti:OT/
Kokemusta monipolttoainekeittimistä on reilu 18 vuotta ja rikki on mennyt tähän mennessä:
1. MSR:n harmaan pumpun säätöventtiilin kierteet, kun lainasin keitintä kavereille erä-SM kisaan. Annoin ehkä liian huonon perehdytyksen kun en painottanut, että keitin ei sammu aivan heti kun venttiilin laittaa kiinni. Tuloksena ilmeisesti turhan sitkeää kiinniruuvausta. Pumppua ei saanut/olisi saanut reissussa korjattua. Lopullisena korjauksena uusi pumppu 45 euroa.
2. MSR Dragonflyn säätöventtiili keitimessä, kierteet sököksi, kun lainasin keitintä PT-kisohin. Syynä taisi olla se, että keitin oli tukossa eikä bensaa tullut vaikka avasi säätöventtiilin täysin auki. Syynä riittämätön perehdytys keittimen käyttöön ja ehkä olisi käyttäjienkin pitänyt miettiä mikä vialla. Keitintä pystyi käyttämään putsauksen jälkeen jotenkuten, mutta se ei tuttujani kisassa auttanut. Lopullisena korjauksena uusi keitin 130 euroa. (Pelkkää poltin-polttoaineputki yhdistelmääkin myydään, mutta en tiennyt sitä silloin)
3. Dragonflyn pumpusta mäntä poikki, kun pumppasin huolettomasti tukematta pulloa pumpatessa. Oma moka, mutta onneksi oli toinen pumppu mukana. Korjaus kestää kaksi minuuttia, jos on varamäntä mukana. Lopullisena korjauksena uusi mäntä 11 euroa.
Mitä olen tästä oppinut? MSR:n keittimiä käyttäessä pitää olla hieman varaosia mukana ja en lainaa keittimiä enää tutuillekaan. Nykyisin on mukana talvella reissusta riippuen 2-3 pulloa pumppuineen sekä 3 mäntää tiivisteineen.
Optimuksen pumput vaikuttavat vähintään pomminvarmoilta, verrattuna MSR:n pumppuihin, mutta Dragonfly:hin on päässyt tottumaan niin hyvin, että luultavimmin ottaisin mieluiten sellaisen tärkeälle reissulle mukaan.
Joskus on MSR:n pumpun tiivisteet aluksi hieman falskanneet, mutta käyttö on itsekorjannut tiivisteet pitäviksi. Hetken jo ehdin huolestua yhdellä reissulla, kun pullo vuoti ekana päivänä ahkiossa.
/OT
Toistuvia ja jatkuvia häiriöitä, jolloin keittimen teho väheni merkittävästi tai keitin sammui tyystin. Tätä tapahtui koko kaksitalvisen käyttöhistorian aikana toistuvasti, polttoaineena oli pienmoonttoribensaa. Syytä en löytänyt, mutta säätökaran putsaaminen rätillä ja liuottimella tuntui aina auttavan.
MSR XGK, häiriö, pumppu:
Pumpun tiiviisteet alkoivat vuotaa -39C lämpötilassa aamulla sitä käynnistellessä. Ilmeisesti vakio o-renkaat eivät kestä noin kylmää. Toisessa keittimessä (MSR Dragonfly) oli onneksi tarpeeksi painetta, joten saimme keittimen tulilla ja teltan lämpiämään. Vuotaneen pumpun putsasimme, purimme ja tuuletimme sekä annoimme lämmitä. Kokoamisen jälkeen se toimi moitteetta.
Primus Omnifuel, häiriö, keitin:
Reissukaverin upouusi Primus Omnifuel piiputti reissun ensimmäiset kaksi viikkoa: kärytti, tehoa ei ollut ja sammuili. Kahden viikon jälkeen vaihdoimme varaosasarjasta uuden polttoainesuodattimen keittimen päähän. Vanha (eli uusi ja käyttämätön!) muistutti parafiinia! Alkoi toimia uuden suodattimen myötä. Polttoaineena oli pienmoonttoribensaa.
PS. Onko jollakulla tietoa ns. arktisten tiivisteiden saatavuudesta MSR:n keittimiin ja pumppuihin? Aikaisemmin MSR myi näitä itse, mutta ei ilmeisesti enää. Millainen tiiviste sietää bensaa ja alle -40C lämpötiloja?