Bensakeittimien häiriöt ja vauriot

Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Bensakeittimien häiriöt ja vauriot

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Micken toiseen ketjuun postaamien monipolttoainekeitin rikkoutumisten inspiroimana, ajattelin aloittaa tällaisen ketjun tiedon koostamiseksi yhteen paikkaan. Onko bensa-/monipolttoainekeittimesi kärsinyt häiriöistä tai vaurioista? Jos, niin mikä keitin, millainen probleema ja millaisessa tilanteessa?

Alla Micken alkuperäinen viesti ja sen alla jokunen oma kokemukseni.
Micke kirjoitti:OT/

Kokemusta monipolttoainekeittimistä on reilu 18 vuotta ja rikki on mennyt tähän mennessä:

1. MSR:n harmaan pumpun säätöventtiilin kierteet, kun lainasin keitintä kavereille erä-SM kisaan. Annoin ehkä liian huonon perehdytyksen kun en painottanut, että keitin ei sammu aivan heti kun venttiilin laittaa kiinni. Tuloksena ilmeisesti turhan sitkeää kiinniruuvausta. Pumppua ei saanut/olisi saanut reissussa korjattua. Lopullisena korjauksena uusi pumppu 45 euroa.

2. MSR Dragonflyn säätöventtiili keitimessä, kierteet sököksi, kun lainasin keitintä PT-kisohin. Syynä taisi olla se, että keitin oli tukossa eikä bensaa tullut vaikka avasi säätöventtiilin täysin auki. Syynä riittämätön perehdytys keittimen käyttöön ja ehkä olisi käyttäjienkin pitänyt miettiä mikä vialla. Keitintä pystyi käyttämään putsauksen jälkeen jotenkuten, mutta se ei tuttujani kisassa auttanut. Lopullisena korjauksena uusi keitin 130 euroa. (Pelkkää poltin-polttoaineputki yhdistelmääkin myydään, mutta en tiennyt sitä silloin)

3. Dragonflyn pumpusta mäntä poikki, kun pumppasin huolettomasti tukematta pulloa pumpatessa. Oma moka, mutta onneksi oli toinen pumppu mukana. Korjaus kestää kaksi minuuttia, jos on varamäntä mukana. Lopullisena korjauksena uusi mäntä 11 euroa.

Mitä olen tästä oppinut? MSR:n keittimiä käyttäessä pitää olla hieman varaosia mukana ja en lainaa keittimiä enää tutuillekaan. Nykyisin on mukana talvella reissusta riippuen 2-3 pulloa pumppuineen sekä 3 mäntää tiivisteineen.

Optimuksen pumput vaikuttavat vähintään pomminvarmoilta, verrattuna MSR:n pumppuihin, mutta Dragonfly:hin on päässyt tottumaan niin hyvin, että luultavimmin ottaisin mieluiten sellaisen tärkeälle reissulle mukaan.

Joskus on MSR:n pumpun tiivisteet aluksi hieman falskanneet, mutta käyttö on itsekorjannut tiivisteet pitäviksi. Hetken jo ehdin huolestua yhdellä reissulla, kun pullo vuoti ekana päivänä ahkiossa.

/OT
Primus Omnifuel, häiriö, keitin:
Toistuvia ja jatkuvia häiriöitä, jolloin keittimen teho väheni merkittävästi tai keitin sammui tyystin. Tätä tapahtui koko kaksitalvisen käyttöhistorian aikana toistuvasti, polttoaineena oli pienmoonttoribensaa. Syytä en löytänyt, mutta säätökaran putsaaminen rätillä ja liuottimella tuntui aina auttavan.

MSR XGK, häiriö, pumppu:
Pumpun tiiviisteet alkoivat vuotaa -39C lämpötilassa aamulla sitä käynnistellessä. Ilmeisesti vakio o-renkaat eivät kestä noin kylmää. Toisessa keittimessä (MSR Dragonfly) oli onneksi tarpeeksi painetta, joten saimme keittimen tulilla ja teltan lämpiämään. Vuotaneen pumpun putsasimme, purimme ja tuuletimme sekä annoimme lämmitä. Kokoamisen jälkeen se toimi moitteetta.

Primus Omnifuel, häiriö, keitin:
Reissukaverin upouusi Primus Omnifuel piiputti reissun ensimmäiset kaksi viikkoa: kärytti, tehoa ei ollut ja sammuili. Kahden viikon jälkeen vaihdoimme varaosasarjasta uuden polttoainesuodattimen keittimen päähän. Vanha (eli uusi ja käyttämätön!) muistutti parafiinia! Alkoi toimia uuden suodattimen myötä. Polttoaineena oli pienmoonttoribensaa.

PS. Onko jollakulla tietoa ns. arktisten tiivisteiden saatavuudesta MSR:n keittimiin ja pumppuihin? Aikaisemmin MSR myi näitä itse, mutta ei ilmeisesti enää. Millainen tiiviste sietää bensaa ja alle -40C lämpötiloja?


Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Primus omnifuel.
Pumppu alkoi vuotamaan metallisen pumppuosan ja muovisen rungon välistä. Ei pystynyt korjaamaan reissussa eikä oikein kotonakaan. Taakuusta uusi tilalle.

Primus omnifuel kaverilla.
Tiiviste joka on pumpun ja letkun välissä joka mahdollistaa letkun pyörimisen. Ei siis liittimessä oleva. Alkoi vuotamaan. Varaosasetissä ei ole sopivaa tiivistettä mukana. Korjaaminen onnistuu vaihtamalla tiivisteen kunhan sellaisen jostain löytää. Primus toimitti uuden tiivisteen pienen säädön jälkeen.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

MSR XGK2 on vaatinut huoltotoimenpiteitä reissussa, pumpun pallo piti putsata ja rasvata kun ei saanut painetta pumpattua. Sietänyt -35C alkuperäisillä tiivisteillään, ostettu joskus 90-luvulla. Korjaus n. 5min josta suurin aika huoltopussin kaivamisessa.

Toisen kerran kaveri jätti pakkaamatta kattilanjalat matkaan keittämisen jälkeen, onneksi oli viikka safka niin haitta oli pieni. Huomasin vasta kotona. Kesken reissun tilanne olisi ollut katastrofaalinen.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Optimus Nova temppuili yhden viikon sulanmaan retken koko ajan. Hieman samanlaisia oireita kuin Korpijaakolla Omnifuelin kanssa eli heikko teho ja ei meinaa millään palaa kunnolla. Onneksi kyseessä oli kesävaellus, koska purin ja kokosin keittimen vähintään kerran päivässä koko retken ajan, pakkasessa olisi ollut melko tuskallista. Muuta fiksua syytä en oikein keksinyt, kun tukkeutuva filtteri pumpun päässä tai sitten jotain kökköä polttimen sisällä pienissä onkaloissa. Polttoaineena oli Absorin erikoisbensa. Kotona täydellisen paineilmalla puhalluksen jälkeen keitin pelasi taas moittettomasti.

Yhdellä talvisella viikonloppureissulla mukana olleesta Kap Arcticista murtui polttoaineletku aivan pumpun juuresta. Puukolla letku poikki ja onneksi sain näperreltyä letkuliittimen irti, joten eikun vain letku hieman lyhyempänä uudestaan kiinni.

Talvireissuilla eniten luottoa on kyllä edelleen vanhaan hyvään Optimus Hikeriin. Vikoja ei ole ilmennyt ja tuon osaa melkein vaikka silmät kiinni purkaa ja koota tarvittaessa. Myös tyypillisimmät heikot kohdat on suht hyvin tiedossa ja niihin on näin etukäteen varautunut.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Tuntuu viat keskittyvän letkullisiin malleihin aika pitkälti...
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

Primus Omnifuel ollut käytössä noin viisi vuotta. Ei mitään ongelmia. Käytän välillä kaasua ja välillä Primuksen bensaa tai Coleman fuelia. 95:llakin yhdet perunat keitin mökillä ulkona. Dieselilläkin tuntu toimivan ihan hyvin.(esilämmitys tietysti vähän pukkaa nokea dieselillä :lol: )

Itse keräsin keittimen hankinnan jälkeen kaikki mahdolliset varaosat ja tiivisteet, jotta saa tarvittaessa korjata. Monessa (perinteisemmässä) kaupassa on pakki, jossa on melkein kaikki varaosat irtotavarana. Yhtä tiivistettä en löytänyt, joten laitoin spostia Primukselle. Vastauksessa kysyivät osoitetta mihin voivat lähettää puuttuvan tiivisteen. Tiiviste tuli viikon sisällä postitse kun olin lähettänyt osoitteen heille.

Kerran unohdin keittimestä liekinhajottajan pois kun puhdistin keitintä. Päiväretkellä piti kyhätä liekinhajoittaja 5 cnt kolikosta ja jekkulangasta. Silloin keitin nokesi bensalla. Kun kotona laitoin liekinhajoittajan paikoilleen niin keitin toimi taas ilman ongelmia.
sepe
Viestit: 180
Liittynyt: 20 Marras 2007 09:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja sepe »

Primus Multifuel, vuotava polttoaineletku:
Alkuperäinen polttoaineletku (kumiletkun päällä metallipunos) alkoi vuotaa keittimen päästä talvivaelluksen ensimmäisenä iltana. Irroitin letkun keittimen päästä ja katkaisin letkusta n. 2cm ja laitoin takaisin kiinni. Toimi moitteettomasti loppureissun, mutta vaelluksen jälkeen vaihdoin alkuperäisen letkun tilalle (autojen) polttoaineletkua jossa punos kumin sisällä. Ei mitään ongelmia sen jälkeen, mutta varaletku kulkee silti mukana. Oletan alkuperäisen kumin murtunen mekaanisesta rasituksesta kun keinintä on pakattu. Alkuperäisen letkun kumi on melko ohutta eikä se metallipunos letkun päällä auta niin paljon kuin kumin sisällä oleva punos. Omnifuelissa näyttäisi kuvien perusteella olevan samanlainen letku.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Optimus Nova, pumppu vuotaa.
Pumpun sylinterin pää on liimattu jollain epoksilla tai vastaavalla, ja liimaukset antaneet periksi. Juuri testasin vesiastiassa poistamalla pohjaventtiilin ja painamalla sormen tukkeeksi. Kuplii tuosta sylinterinvarren ja pään välisestä saumasta. Vika ilmenee käytössä siten, että pumppu vuotaa bensat sylinteriin ja nostaa mäntää. Uusi pumppu ei auta, koska nykypumpuissa on uudenmalliset liittimet, joten samalla pitäisi vaihtaa vähintään letkut. Pystyykö tuosta vanhasta polttoainepumpusta irroittamaan liittimen ja vaihtamaan sen uuteen pumppuun? Halvin vaihtoehto olisi tietysti etsiä liuottimen kestävää liimaa ja liimata se päätykappale uudelleen.

/Antti
Kuva
Juurakko2
Viestit: 169
Liittynyt: 14 Kesä 2011 15:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juurakko2 »

Antti Lahtela kirjoitti:Optimus Nova, pumppu vuotaa.
...
Halvin vaihtoehto olisi tietysti etsiä liuottimen kestävää liimaa ja liimata se päätykappale uudelleen.
Mulla lähti aikoinaan Novan pumpusta se muovinen imuletku irti. Liimasin takaisin laakerilukitteella, saa autotarvikeliikkeistä. Hyvin kesti.
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Taitaa käytännössä kaikki laadukkaat kaksikomponentti epoksit kestää bensaa, joten täytyy koittaa. Ilmeisesti uusikin pumppu kävisi, sillä sain Abun vanhoista kirjoituksista sen kuvan, että vanhan ja uuden pumpun liittimen kierre olisi sama :arrow: vaihtaa vanhan liittimen uuteen pumppuun niin ei tarvitse vaihtaa letkuja samalla (letkujen saatavuus?).

/Antti
Kuva
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Yllättävän vähän on ollut turinoitsijoilla ongelmia monipolttoainekeittimien kanssa. Vai liekö syynä se, että käyttäjiä tai käyttöä on suhteellisen vähän?

Listatut ongelmat kuitenkin vahvistavat käsitykseni siitä, että pumppu on systeemin herkin osa, toisena tulee ilmeisesti polttoaineletku liitoksinaan. Varaosasarjan lisäksi toinen pumppu siis aina reissuun mukaan (jos keitin on reissun kannalta kriittinen).
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Tupla.
Matts
Viestit: 99
Liittynyt: 12 Maalis 2012 16:24

Viesti Kirjoittaja Matts »

Antti Lahtela kirjoitti: vaihtaa vanhan liittimen uuteen pumppuun niin ei tarvitse vaihtaa letkuja samalla (letkujen saatavuus?).

/Antti
Oliskos tästä enemmän tietoa?
-Matts
mazcu
Viestit: 321
Liittynyt: 01 Helmi 2007 12:15

Viesti Kirjoittaja mazcu »

Korpijaakko kirjoitti:
Listatut ongelmat kuitenkin vahvistavat käsitykseni siitä, että pumppu on systeemin herkin osa, toisena tulee ilmeisesti polttoaineletku liitoksinaan. Varaosasarjan lisäksi toinen pumppu siis aina reissuun mukaan (jos keitin on reissun kannalta kriittinen).
Juuri näin, se toinen pumppu kulkee huomaamattomimmin varapullossa kiinni korkkina. Ainakin msr:n tapauksessa se nykyinen "turvakorkki" on syvältä ja poikittain. Vanha yksinkertainen korkki on paljon parempi, nykyään sitä myydään lisävarusteena expedition cap nimellä.
Matts
Viestit: 99
Liittynyt: 12 Maalis 2012 16:24

Viesti Kirjoittaja Matts »

Ihan näin FYI tähän ketjuun:

Olin tuossa "Keitintä kahdelle" -ketjussa ihmetelly tuota epämäärästä Primus etapower mf:n toimintaa kerosiinillä ja sain asiaan vastauksen primukselta. Kuulemma ko polttoainetta ei suositella käytettäväksi kuin hätätilassa ja silloinkaan ei esilämmitykseen. Kuulemma toiminta todella herkästi häiriintyvää ja epävarmaa.
-Matts
Vastaa Viestiin