Mistähän tuota kerosiinia eli lentopetroolia on saatu käyttöön? Vieläköhän sitä joskus 5-10 vuotta sitten Ilmavoimilta "rullattua" lentopetroolia on myynnissä/kierrossa kylillä?Matts kirjoitti:Ihan näin FYI tähän ketjuun:
Olin tuossa "Keitintä kahdelle" -ketjussa ihmetelly tuota epämäärästä Primus etapower mf:n toimintaa kerosiinillä ja sain asiaan vastauksen primukselta. Kuulemma ko polttoainetta ei suositella käytettäväksi kuin hätätilassa ja silloinkaan ei esilämmitykseen. Kuulemma toiminta todella herkästi häiriintyvää ja epävarmaa.
Bensakeittimien häiriöt ja vauriot
Suomenkielisellä keskustelupalstalla voidaan käyttää suomenkielisiä termejä niin tiedetään mistä puhutaan. Suomessa kerosiinilla viitataan lentopetrooliin.Matts kirjoitti:Kerosiinilla tarkotin lamppuöljyä. Oman käsitykseni mukaan termi kerosine on englannista suomennettuna lamppuöljy. Näin olen ite asian käsittäny.
Joo, lamppuöljyä löytyy helposti ja niissä jopa joissakin lukee pullon kyljessä että litku toimii myös paineellistettavissa lampuissa(Tilley, Petromax, jne.) ja painekeittimissä. Mutta tuo on vähän huonompaa aihetta kuin valopetrooli, joka on oikeasti tarkoitettu paineellistettaviin lamppuihin ja tuo toimii myös keittimissä.
Ennen kai tuo lamppuöljy oli niin huonoa, että se ei kai toiminut paineellistettavissa lampuissa, joten valopetrooli oli erikseen niitä varten. Lamppuöljy oli tarkoitettu niihin sydämmellä varustettuihin öljylamppuihin.
Eli jos haluat keitellä petroolilla niin etsi kaupasta valopetroolia tai sitten yritä löytää kevyt/puhdistettua bensaa. Monet myös käyttävät pienkonebensaa nykyään. Primuksen omaa bensaakin saa useista kaupoista, mutta hinta on aika korkea.
Itse ostin Neste valopetroolia 10 l kannun, mutta en ole vielä testannut sitä Omnifuelissa. Hankin kokeeksi petroolia, kun bensat loppui ja uudet hinnat ei oikein miellytä.
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Koitappa Bilteman parafiinipohjaista valopetroolia. Palaa hajuttomasti. Tosin o ikein kylmässä kelissä kiinteytyy.Matts kirjoitti:Jepa. Tässä on vaan tullut kirjoteltua ja luettua englanninkielistäkin settiä, niin menee sekasin noi termit.
Haaveena olis vaan löytää löpö joka toimis vittuilematta myös tuossa toisessa keittimessä, eli optimuksen 111:sessä joka toimii lamppuöljyllä.
Vaellusnetistä löytyy ketju hajuttomin petrooli tai sinne päin, siellä on paljon tietoa näistä eri laaduista ja hyytymispisteistä
Kerosiini englanninkielisissä teksteissä on vaarallinen termi, kun se tarkoittaa melkein mitä tahansa litkua dieselin ja bensiinin välissä.Matts kirjoitti:Jepa. Tässä on vaan tullut kirjoteltua ja luettua englanninkielistäkin settiä, niin menee sekasin noi termit.
Haaveena olis vaan löytää löpö joka toimis vittuilematta myös tuossa toisessa keittimessä, eli optimuksen 111:sessä joka toimii lamppuöljyllä.
Suomessa meillä on helpoa kun palavat nesteet on selvästi nimetty erikseen:
-puhdistettu bensiini
-kevyt bensiini
-pienkone bensiini
-valopetrooli
-lamppuöljy
-diesel
-moottoripolttoöljy
-lämmityspolttoöljy
Tuo taitaa olla karkea järjestys herkimmin palava ensimmäisenä. Bensat palaa yhtä hyvin, kuin normibensakin eroa on vain epäpuhtauksien/lisäaineiden määrässä. Lisäksi ennen oli moottoripetroolia ja lämmityspetrooli, mutta niitä ei enää saa. Lentopetrooli/kerosiini on kai valopetroolin ja bensiinin välimaastossa, mutta siitä on puhdistettu vesi pois ja ehkä lisätty sopivia lisäaineita. Polttoöljyistä moottoripö on vähän paremmin puhdistettua kuin lämmityspö.
Periaatteessa diesel on polttoöljyä, mutta ainakin arktinen diesel kestää pakkasta paremmin "hyytymättä". Tämä on kaiketi myös ero lamppuöljyn ja valopetroolin välillä, "bensamaisempana" valopetrooli kulkee paremmin suuttimien läpi pakkasellakin eikä siihen tule parafiinikiteitä.
Veikkaan vahvasti, että tuo Optimus 111 keitin on tarkoitettu alunperin toimimaan valopetroolilla eikä lamppuöljyllä.
Hum. Pitääpä hankkia kokeeksi siis valopetroolia vaikka lähinesteeltä.
Onko noista enemmän pakkasta kestäviä variaatioita? Ja mitenkähän olis jos vähän löräyttäs auton pakkesenestoainetta tai metanolia tuonne.
Ja tuo 111:nen on kyllä ihan ilman sen kummempia draamoja polttanut melkolailla kaiken mitä sinne on löräyttänyt. On se hieno kampes.
Onko noista enemmän pakkasta kestäviä variaatioita? Ja mitenkähän olis jos vähän löräyttäs auton pakkesenestoainetta tai metanolia tuonne.
Ja tuo 111:nen on kyllä ihan ilman sen kummempia draamoja polttanut melkolailla kaiken mitä sinne on löräyttänyt. On se hieno kampes.
-Matts
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Niin onkinMatts kirjoitti:Hum. Pitääpä hankkia kokeeksi siis valopetroolia vaikka lähinesteeltä.
Onko noista enemmän pakkasta kestäviä variaatioita? Ja mitenkähän olis jos vähän löräyttäs auton pakkesenestoainetta tai metanolia tuonne.
Ja tuo 111:nen on kyllä ihan ilman sen kummempia draamoja polttanut melkolailla kaiken mitä sinne on löräyttänyt. On se hieno kampes.
Juu kyllähän kaikki yleensä palaa. Trangiassakin bensa ja petroolit palaa, mutta liekki on ainakin bensoilla aika reilun kokoinen.Matts kirjoitti:Hum. Pitääpä hankkia kokeeksi siis valopetroolia vaikka lähinesteeltä.
Onko noista enemmän pakkasta kestäviä variaatioita? Ja mitenkähän olis jos vähän löräyttäs auton pakkesenestoainetta tai metanolia tuonne.
Ja tuo 111:nen on kyllä ihan ilman sen kummempia draamoja polttanut melkolailla kaiken mitä sinne on löräyttänyt. On se hieno kampes.
Kyllä valopetrooli kestää ainakin jonnekin -35...-40 C pakkasiin asti ja keittimen esilämmitysosa lämmittää polttoaineen ennen suutinta. Kylmemmillä keleillä sitten bensaa keittimiin. Bensat kestänevät toimintakuntoisina jonnekin -60...-75 C pakkasiin.
Taitaa olla niin että keittimiin ei löydy tiivisteitä, jotka kestävät molempia siis öljypohjaisia litkuja ja alkoholeja. Tai paremminkin keittimiin on laitettu öljypohjaisia litkuja kestävät tiivisteet. Joten alkoholeja ei kannata sekoittaa keitin polttoaineisiin, tiivisteet saattavat kärsiä.
Onko tämä nimenomaan sitä Bilteman halvempaa kamaa? Luettelossa näkyy olevan Valopetroli 3.29e ja sitten parafiinipohjainen lamppuöljy 3.99e. Olen viimeaikoina polttanut honkkarin Dragon valopetroolia, mutta se kyllä haiskahtaa vähän liikaa.Hamalainen kirjoitti: Koitappa Bilteman parafiinipohjaista valopetroolia. Palaa hajuttomasti. Tosin o ikein kylmässä kelissä kiinteytyy.
-
- Viestit: 3511
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
MSR Whisperlite vm. 1998. Pumpun pa-pulloon tiivistävä O-rengas on osittain pumpun muovisen "päällysrenkaan" peittämä. Liian tiukkaan pulloon kierretty pumppu rikkoi O-renkaan pullistumisen seurauksena muovirenkaan ja suihkutti bensaa suoraan palavaan keittimeen. Seurauksena lähes palanut Grönlanti.
Kyllä varmaan kannattaa käyttää järkeä kun kiertää pulloa kiinni ja/tai katsoa pysyykö tiiviste paikollaan/kunnossa.f7391 kirjoitti:MSR Whisperlite vm. 1998. Pumpun pa-pulloon tiivistävä O-rengas on osittain pumpun muovisen "päällysrenkaan" peittämä. Liian tiukkaan pulloon kierretty pumppu rikkoi O-renkaan pullistumisen seurauksena muovirenkaan ja suihkutti bensaa suoraan palavaan keittimeen. Seurauksena lähes palanut Grönlanti.
Tässä selvisi samalla syy pohjoisten jäätikköjen sulamiseen, jota on yritetty vierittää jonkun ilmaston lämpenemisen syyksi.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Oliko käytössä MSR:n oma polttoainepullo vai jokin muu? Muiden pullojen kanssa ollut joitain yhteensopivuusongelmia (mm. minulla Primuksen pumppu ja MSR:n pullo sopivat huonosti yhteen, mutta sopviat kuitenkin varovasti käytettynä).f7391 kirjoitti:MSR Whisperlite vm. 1998. Pumpun pa-pulloon tiivistävä O-rengas on osittain pumpun muovisen "päällysrenkaan" peittämä. Liian tiukkaan pulloon kierretty pumppu rikkoi O-renkaan pullistumisen seurauksena muovirenkaan ja suihkutti bensaa suoraan palavaan keittimeen. Seurauksena lähes palanut Grönlanti.