Tilava kuitupussi päällipussiksi

Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Tulin sitten hankkineeksi tuon Savotta Militaryn. 99 eurolla pussi on varsin edullinen, mutta eipä se erikoisen laadukasta vaikutelmaa anna (esim. vetoketjut). Toimivuus vaikuttaa kuitenkin varsin hyvältä - siis pääasia, eli lämmöneristys hoituu.

Viime yönä testasin hankintaa yhdessä untuvapussin kanssa (Rab neutrino endurance 600) Leivonmäen kansallispuistossa. Pakkasta oli nukkumaan mennessä 15 astetta ja herätessä 11 astetta. Yöllä tuli niin kuuma, että päällipussi piti avata puoleen väliin. Makuualustana Exped downmat 9. Lämpö siis riittää varmasti kylmimmillekin keleille. Aika mukavasti myös Savotan sisään mahtui tuo untuvapussini. Savotan naama-aukko on tosin vähän heikosti muotoiltu, eli sitä saa mallata osumaan suun ja nenän kohdalle jos kiristää hupun, ja kylkeä kääntäessä taas sama juttu.


luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Mr_C kirjoitti:
hannes kirjoitti:
Lerttu kirjoitti: Yukonia tehdaan kahta eri kokoa, oisko niin etta Savotalla on nakyvilla se joka on valmistusvuorossa? Mulla oli kova homma saada se isompi
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kun tuo ruutu on niin pieni, niin jatketaan uudessa:
- varmasti mahtuu isompaan, siinahan on tiettya pallomaisuutta, jota mitat ei taysin heijasta
- oma kompressiopussi ei vastaa pussia laadultaan (soljet) ja on tosi tiukka ennenkuin paasee "puristaamaan" vai onko se ahtausta niinkuin autoissa
- sailytys on oma lukunsa (ilmava sellainen). Mistaan en loytanyt sopivaa verkkopussia myynnissa, onneksi oli joku vanha roipe, jota varmaan mulla ei enaa edes ole, sopivassa pussissa (jonka voin ripustaa roikkumaan erakampalle)

Os se sen verran iso, etta katso loytyyko rinkasta jarkeva kiinnityskohta (ahkiosta ainakin)
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

luuppi kirjoitti:
Mr_C kirjoitti:
hannes kirjoitti:^ En tarkoittanut jalkopäätä vaan olkapäätä tuolla 70cm:llä.


Yukon on tilava, siksi se tulikin hankittua päällipussiksi, kylmään keliin.
Sisään menee hyvin Joutsen Halla makuupussi ja sen sisällä aikuinen mies ja jää tilaakin isommallekin sisemmälle pussille.

Paino on kylläkin noin 2,8 kg, ei 3,2 kg. Näyttää olevan virheellistä tietoa ihan Savotan sivulla, tai sitten kaikki viime talvena myydyt pussit on valmistusvikaisia.
Yukonia tehdaan kahta eri kokoa, oisko niin etta Savotalla on nakyvilla se joka on valmistusvuorossa? Mulla oli kova homma saada se isompi
Onko ero pelkästään suuremmassa koossa ja siitä aiheutuvasta painoerosta, vai onko eroa myös eristeen paksuudessa ja siten lämpimyydessä ?
Itsellä tuo ~ 2,8 kg versio on tarpeeksi suuri Halla-pussin päälle. Jos jotain tarvitsee niin eristävyyttä lisää. Jos tarvii, sen näkee jos kovempiin pakkasiin pääsee / joutuu.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Nyt loppuu tiedot kesken, kun tiedan vain siita suuremmasta.

Mutta jossain luin, etta Yukoneilla ja Tenoilla olisi jonkinlainen sukulaisuus, ja Tenoissahan on kahta paksuutta? Onko tietoa?
Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Olen jo pidempään koittanut kaivaa sopivaa kesäkäyttöön tarkoitettua kuitupussia Cumulus Alaska 1300 -pussini päälle. Painoa saisi olla alle kilon tai ihan hilkun päälle, ja kokoa riittävästi. Päälypussin ei tarvitse olla vedenpitävä säkki, vaan lähinnä imeä ylimääräinen kosteus untuvapussin sijaan.

Halti ja Carinthia ovat valmistaneet tällaisia XL-kokoisia pusseja, mutta näyttäisi että valmistus on lopetettu. Harkitsin myös Carinhia Explorer toppia, mutta mieluummin hankkisin vain tavallisen kuitupussin ihan jo hengittävyyssyistä.

Olisiko vinkkejä mistä näitä Haltin tai Carinthian pusseja tai vastaavia kannattaisi metsästää?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Sini-Marja kirjoitti:Olen jo pidempään koittanut kaivaa sopivaa kesäkäyttöön tarkoitettua kuitupussia Cumulus Alaska 1300 -pussini päälle. Painoa saisi olla alle kilon tai ihan hilkun päälle, ja kokoa riittävästi. Päälypussin ei tarvitse olla vedenpitävä säkki, vaan lähinnä imeä ylimääräinen kosteus untuvapussin sijaan.

Halti ja Carinthia ovat valmistaneet tällaisia XL-kokoisia pusseja, mutta näyttäisi että valmistus on lopetettu. Harkitsin myös Carinhia Explorer toppia, mutta mieluummin hankkisin vain tavallisen kuitupussin ihan jo hengittävyyssyistä.

Olisiko vinkkejä mistä näitä Haltin tai Carinthian pusseja tai vastaavia kannattaisi metsästää?
Näyttää ainakin Carinthia 1300 -pussista olevan XM- ja XL-koko valmistajan listoilla. Saanee tilaamalla jonkun kotimaisen jälleenmyyjän kautta (itse hankin Reittipisteeltä) tai netistä metsästämällä?
Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Just tuota Korpijaakon ehdottamaan Carinthia lite 1300 XM -pussia katselin hetken, mutta 1700 g paino on vähän tuhti minun tarpeisiini. Partioaitta ainakin kauppaa tuota XM-pussia. Cumuluksen pussi on kuitenkin todettu riittävän lämpimäksi paukkupakkasillakin. Toisaalta tuo Halti Explorer 5 XL on myös 1,6 kg, eli taidan metsästää olematonta..?
Avatar
seppo
Viestit: 2787
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Mitenkäs fleece pussi, esimerkiksi Varustelekasta alle 20e.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Sini-Marja kirjoitti:Just tuota Korpijaakon ehdottamaan Carinthia lite 1300 XM -pussia katselin hetken, mutta 1700 g paino on vähän tuhti minun tarpeisiini. Partioaitta ainakin kauppaa tuota XM-pussia. Cumuluksen pussi on kuitenkin todettu riittävän lämpimäksi paukkupakkasillakin. Toisaalta tuo Halti Explorer 5 XL on myös 1,6 kg, eli taidan metsästää olematonta..?
Kun pussi kasvaa isoksi ja lämpimyyttä halutaan kuitenkin jonkin verran, tulee painoa väkisin. Eikä asiaa auta se, että nuo isot pussit ovat yleensä edullisemmanpään tuotteita ja siksi materiaaleissakin on vähän tingitty...

Vaihtoehtoja: Tee itse sopiva? Tai kysy Brenigiltä omiin tarpeisiin sopivaa mallia (hinta ilmeisesti sama myös custom-töill'ä?). Tai ehkä quilt eli peitto, vaikkapa täällainen?
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Jos ei ole vielakaan loytynyt sopivaa, googlaa englantilainen Softie tuotesarja.

Itse kaytan heidan kilobag kesapussina, ja tarvitaessa Yukonin sisalla. Uskomattoman kevyt tilavuuteen ja lampimyyteensa nahden.
Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Tuli tutkittua tuota luupin vinkkaamaa Softie-tuotesarjaa. Lieneekö tuo http://www.shop-outdoors.co.uk/snugpak- ... g-bag.html tarkoittamasi pussi? Miten löytyy jalkopäästä tilaa?
Avatar
Sini-Marja
Viestit: 250
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:49

Viesti Kirjoittaja Sini-Marja »

Törmäsin metsästyksessäni tällaiseen:

http://www.vuoripuro.com/product/477/no ... makuupussi


Löytyykö keneltäkään mitään kokemuksia pussista? Näyttäisi ainakin kuvissa melko tilavalta, vaikkei mitat monia lisäsenttejä lupailekaan leveyteen.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ Mahtuneeko päälypussiksi? 83cm yläpäästä.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kysymyksesta: on tilava kaantyilla ja vaihtaa kylkea. Hyvat pussithan kapenevat jalkopaassa, mutt a voin kylla kayda kellarissa mittaamassa?
Vastaa Viestiin