Tilava kuitupussi päällipussiksi

Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Tilava kuitupussi päällipussiksi

Viesti Kirjoittaja Kore »

Osaisiko joku vinkata mikä markkinoilla olevista kuitupusseista olisi riittävän tilava - ja tietysti mielellään muutenkin tarkoitukseen sopiva - käytettäväksi untuvapussin päällä kireämmillä pakkasilla?
Pituutta meikäläisellä on 182cm ja untuvapussini on Rab neutrino endurance 600, eli sellainen pötkylä pitäisi mahtua päällipussin sisälle puristamatta eristeitä kasaan.


Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Eiköhän tuon sisään mahdu untsikkakin: Savotta Yukon
Tekniset tiedot: Pintakangas vettä ja likaa hylkivä.
Koko: 230 x 100 x 70 cm Paino: n. 3,2 kg
Käyttöaluesuositus: +10 ... -30 °C Ympärivuotiseen käyttöön
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
johtamaa
Viestit: 1693
Liittynyt: 26 Helmi 2007 20:52
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johtamaa »

Minä olen käyttänyt Joutsen Ruka -pussia sisällä ja Haglöfs Nordic Winter ulkopuolella.
jääleinikki
Viestit: 314
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

Carinthia lite 850 XL, leveys komeat 93 cm.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Ursus kirjoitti:Eiköhän tuon sisään mahdu untsikkakin: Savotta Yukon
Tekniset tiedot: Pintakangas vettä ja likaa hylkivä.
Koko: 230 x 100 x 70 cm Paino: n. 3,2 kg
Käyttöaluesuositus: +10 ... -30 °C Ympärivuotiseen käyttöön
Mielestäni tuo 70cm on päälipussiksi liian vähän.


Mikähän Savotta MIlitarin leveys lienee?en nyt ala kuukkeloida sitä. Silläkin pärjää untuvapussin kanssa aika pitkälle.

Minulla on joku Fjälrävenin kuitupussi, leveys 90cm yläpäästä (kapeneva malli). Ostin Erämessuilta 50e:llä, painaa noin 2kg. Käytän tuota Joutsen 2000 kanssa päälipussina. Aika tuhti yhdistelmä.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Carinthia Explorer Top on vieläkin+Lafuman Warm`n light 600 down untuva.Ne päällekkäin menee -30C kokeiltu on.Kesällä riippuen keleistä joko pelkkä untuva tai sitten pelkkä Explorer Top mukana.
Ei taida vaan saada suomesta tota enään..itse ostin Reittipisteeltä ton.
Lerttu
Viestit: 128
Liittynyt: 27 Huhti 2012 07:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Lerttu »

hannes kirjoitti: Mielestäni tuo 70cm on päälipussiksi liian vähän.
Ei taida kyllä leveämpää jalkopäätä löytyä oikein mistään, paitsi ehkä semmoisista suorakaiteen muotoisista säkeistä.

Itse olen normaalikokoisen Marmot Sawtoothin päällä pitänyt ylijäämäkaupasta hommattua Hollannin armeijan pussia, joka on ilmeisesti lisenssikopiona valmistettu Carinthia Defense 4. Hyvin tarkenee, viime talvena kylmin telttayö muistaakseni piirun alle -30°C.

Tämäkin saattaisi olla ihan kelpo: Hannah Straton X3.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^ En tarkoittanut jalkopäätä vaan olkapäätä tuolla 70cm:llä. Jalkopäässä menee kapeampikin.
Tietysti , kaiken muun lisäksi, nukkujan oma leveys ratkaisee myös. Jos esim. takki on xl tai xll , ovat sitä hartiatkin , silloin makkarikin pitää olla kokoisa.
Lerttu
Viestit: 128
Liittynyt: 27 Huhti 2012 07:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Lerttu »

hannes kirjoitti:^ En tarkoittanut jalkopäätä vaan olkapäätä tuolla 70cm:llä.
No juu, niinhän minä ajattelinkin. Mutta se hartialeveyshän tuossa Youkonissa on siis noin metrin, niin että tilaa luulisi olevan isommallekin ihmiselle. Itse en tosin 3,2 kg:n päällipussia mukana raahaisi kuin aivan viimeisenä vaihtoehtona.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Muistaakseni Varustelekan kuvissa Yokonissa on peräti kaksi ihmistä samassa pussissa, eli tilaa riittää.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Kore
Viestit: 583
Liittynyt: 21 Loka 2012 16:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kore »

Ursus kirjoitti:Muistaakseni Varustelekan kuvissa Yokonissa on peräti kaksi ihmistä samassa pussissa, eli tilaa riittää.
Näin näyttää olevan, ja pistikin miettimään, onko se jopa liian leveä, jos jää paljon löysiä.

Onko kellään käytännön kokemusta tuosta Savotan Militarystä? Hintaa on 100 euroa, eli todella edullinen. Harvoin tietysti halvalla mitään hyvää on saanut...
Täällä oli juttua Savotasta, mutta ei siitä paljoa viisastunut sopiiko päällipussiksi mm. mitoituksen puolesta. Ilmoitettu koko 225 x 90 x 65 cm taitaa olla vähän hilkulla onko ahdas vai sopiva. Itse olen tosin aika hoikkaa mitoitusta, vaikuttaahan sekin, kuten yllä todettiin.
Untuvapussini mitat ovat:
Overall lenght: 220cm
Max User Height: 190cm
Shoulder Width: 70cm
Hip Width: 52cm
Foot Width: 41cm
Lukemia tuijottamalla pitäisi mahtua, mutta kun ei ole kokemusta pitääkö olla reilusti väljempi.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Savotta Milatary on riittävän iso, mutta vähän painava omaan makuuni (tietysti bonuksena kipinäsuojattu jalkopää ja kohtuullisen kestävä).

Kevyempinä vaihtoehtoina Carinthian Explorer Top (MF) normaalikokona tai isolla talvipussilla XL-koossa. Päällikangas on vedenpitävä, joka on plussa, mutta vetoketju keskellä päällä (kuten Savotta Militaryssä), joka on itselleni iso miinus. Nyt päällipussina on Carinthia Lite 850 XL, jonka sisään mahtuu tosi tukeva talvipussikin. Päällikangas ei vaan ole vedenpitävä, joten haaveilen joskus vaihtavani PHD:n päällipussiin, mutta on pirun kallis.

Niin, ja normaalikokoisten pikkupakkasen untuvapussien päälle mahtuvat monet vanhemmat ja väljemmät kuitupussit (aiemmin käytössä ollut mm. Haglöfs Lim ja Haglöfs Ultapro+).
lone wolf
Viestit: 38
Liittynyt: 20 Loka 2011 22:56

Viesti Kirjoittaja lone wolf »

Itse päädyin hankkimaan isomman synteettisen quiltin tähä(kin) tarkoitukseen. Käytan quilttia pelkästään kevät-kesä-syys -käytossa, mutta talvella se on tarkoitus laittaa tarvittaessa myos untuvapussini päälle. Olen nukkunut quiltissa -5 pakkasille asti lisävaatteilla ja ihan siinä tarkenee. Mulla ei kuitenkaan vielä ole kokemusta miten se toimii
käytännossa talvipussin päällä, vain syksykäytosta on omia kokemuksia.
Mun quilt painaa vain kilon ja menee pieneen tilaan. Mustana ja täysin avattavana se kuivuu todella nopeasti. Mulla on tämä: (long/wide versio 15F= -9C)

http://enlightenedequipment.com/prodigy.html
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

Vastaa Viestiin