Lemmenjoen takamaat

Avatail
Viestit: 25
Liittynyt: 03 Kesä 2009 11:37

Viesti Kirjoittaja Avatail »

Tuossa selostettuna oma kulkemani reitti sivuten ainakin osittain noita maastoja joista kyseltiin. Reitti karkeasti: Angeli- Kietsimätunturit-Postijoenlatva-puiston perusosa-Angelin tie (Vaskojoen kohdalla).

Lemmenjoki 2017


Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Ensi kesälle pieni noin viikon reissu suunnitelmissa Vaskojoen ja Lemmenjoen väliselle alueelle.

Kertokaapa paikkoja missä suosittelisitte käymään. Ravadasköngäs on todennäköisesti ohjelmassa. Lähtö jostain Angeli - Inari tien varresta eli myös hyviä lähtöpaikka ehdotuksia kuulen mielelläni
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
seppo
Viestit: 2778
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Maarestatunturit
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Nyt suunniteltu reitti menee Maarestatunturin pohjoispuolelta Roavvoaivin kautta Soabbegealdinoaivin huipulle. Se taitaa olla n. 50m korkeampi kuin Maarestatunturi.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Eivätkös nuo kaikki kuulu Maarestatuntureihin?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Kävimme 1987 tulevan vaimon kanssa Lemmenjella.
Venekyyti Ravadakselle josta menimme Vaskojoelle. Joen partaalla pari telttayötä, jonka jälkeen Soabbegealdinoaiville - vaikeahko nimi vääntyi mielessäni "saippua-aiviksi"- . Siinä alhaalla olevan puron rannalla pari päivää telttailua ja ympäristöä tutkaillessa meni hujauksessa.
Palatessa kulku meni hienon vanhan metsän läpi, jossa vähän eksyimmekin. Lopulta päädyimme Kaapin Jounin talolle, ja hän soitti meille joen ylitykseen veneen...kaipa se hän oli - no joku kuitenkin taloa vielä asui.

Onhan tuosta aikaa ettei ihan tuoreessa muistissa tapahtumat. Senverran kuitenkin jäi mieleen että hienoa aluetta ja yli kolmekymmentä vuotta on ollut mielessä tehdä reissu tuonne uudestaan.
Saiskohan tästä potkua.. hankala vaan päästä yleisillä!
Avatar
Kuukkeli
Viestit: 883
Liittynyt: 09 Helmi 2006 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuukkeli »

Olen liikkunut tuolla koilliskulmalla muutamia reissuja. Jos tykkää vanhoista mäntymetsistä niin suosittelen! Lähdettekö Koskenniskalta? Omat reissut olen aloittanut Koskenniskalta (taksi vei Matti A:n ja minut) ja Kruununtuvalta, minkä lähelle pääsee autolla. Kruununtuvalta lähdettäessä edessä on hajanainen vesistö jonka joutuu kiertämään. Mulla on tiedossa Ahvenjärven eteläpuolella mönkijäsilta. Voin laittaa sen vaikka yksityisviestinä jos alkaa kiinnostaa.
Oma suosikkipaikkani on Searitjávrin seutu. Upeita metsiä ja hieno järvi.

Olin tulossa kirjoittamaan ylitysvinkkejä Vaskojoelle kun huomasin aktiivisen keskustelun :D
Siis. Onko savusilmillä kokemuksia Vaskojoen pohjoishaaran ylityksestä Sankivaaran ja Siikapalon väliltä, Siikajärven yläpuolelta. Ilmakuvassa näkyy useita koskipaikkoja. Onko joku mennyt sieltä Vaskon yli?

---------------------------------------------
Perisoreus Infaustus
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Koskenniskalta on suunniteltu lähtöä. Voisin lähettää sinulle jossain vaiheessa suunnittellun alustavan reitin niin voisit kommentoida sitä.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Kuva
Tuosta tulin yli 1997. Elokuun alku. Olin yötä Paskaojan varressa lähellä rajamiesten kämppää. Illalla katselin ylityspaikan valmiiksi, helpolta näytti. Koko yön sitten satoi ja ukkonen möykkäsi. Aamulla oli veden pinta noussut reilusti. Vaskon yli pääsin kuitenkin helposti. Tuosta kuitenkin opin, jotta ei pidä jättää ylitystä aamuun.
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Turhankävelijä kirjoitti:Olin yötä Paskaojan varressa lähellä rajamiesten kämppää.
Pääseekö Paskajoesta yli rajamiesten kämpän tienoilla? Täällä on tieto, ettei pääse: Paskaojan tuvan kohdalta ei pääse ojan yli. Sepon vastaus.
Avatar
seppo
Viestit: 2778
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

^Tarkoittanee jotain muuta henkilöä kuin minua, en ole kulkenut Paskaojan tienoilla. Sen sijaan olen ylittänyt Vaskojoen poroaidan kohdalla, jossa on pieni saari.
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

^Kyselen koska Turhankävelijän tarinasta sain käsityksen että siitä pääsee, mutta sitten on tuo toinen nettitieto.
kaamos
Viestit: 199
Liittynyt: 09 Maalis 2011 20:14

Viesti Kirjoittaja kaamos »

invader kirjoitti:
Turhankävelijä kirjoitti:Olin yötä Paskaojan varressa lähellä rajamiesten kämppää.
Pääseekö Paskajoesta yli rajamiesten kämpän tienoilla? Täällä on tieto, ettei pääse: Paskaojan tuvan kohdalta ei pääse ojan yli. Sepon vastaus.
Se on pieni joki, hyvin pääsee ainakin muutama kymmen metriä kämpältä ylävirtaan. Vaelluskengät joutuu kyllä riisumaan mutta saappaanvarsi voi riittää.

Vaskosta taas, Turhiksen ylityspaikka tulvi turhan vuolaasti juhannuksen alla 2012 joten seurasin jokea Postijoen suulle asti josta ylitin samoilla sandaaleilla sekä Vaskon että Postijoen. Parempaa paikkaa ei oikein osunut silloin silmiin vaikka seurasin jokivartta ylävirralta poroaidalta saakka.
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Paskajokea en muista mitenkään erikoisena ylitettävänä siinä rajamiesten tuvan kohdalla. Tulin Vaskon länsirantaa etelästä ja olin Paskajoen eteläpuolella teltassa. Rajamiesten tuvan kävin tietenkin katsomassa, joten Paskajoen yli olen mennyt muutaman kerran.
Tälläinen kuva Paskajoesta löytyi kuva-arkistosta. Muistan alkumatkasta hämmästelleeni seudun kuivuutta. Olin tuolla elokuun alussa joten vedet on ilmeisen alhaalla. Kuvastakin näkee jotta kivien päällä on joskus ollut enemmän vettä.
Kuva
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Turhankävelijä kirjoitti:... ei pidä jättää ylitystä aamuun.
Tuo on hyvä pitää mielessä. :)
Vastaa Viestiin