Talvivaellukseen vinkkejä?

akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja akallio »

Itse olen ajatellut, että varasuksien kuskaaminen ei ole mitenkään yleistä vaeltajien keskuudessa. Itsellä ainakin on ainoastaan varasauva (teleskooppi) ollut mukana.

Hyvin harvoin vaelluksella on yli kahden päivän matkan päässä sivistyksestä. Jos on varautunut maastossa yöpymiseen, niin pois pääsee rikkinäisellä suksellakin hissukseen nitkutellen. Jotain korjausvälineistöä on hyvä olla toki: ruuveja, jesaria, liimaa/epoksia, fiberfixia, jne. En pidä siksi suksirikkoa suurena riskinä, toki reissusuunnitelmat se sotkee.

Isompi riski on sitten kun liikutaan kevyesti. Ihan jo tupien varaan nojautuessa voi olla kusinen paikka, jos suksi hajoaa kesken matkan eikä ole valmiutta maastossa yöpymiseen. Puhumattakaan siitä jos on keväthangilla heittämässä Haltille päiväreissua luistelusuksilla. Näissä tilanteissa ei varasuksien kuljettaminen myöskään oikein sovi kuvaan.


Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Hyviä pointteja. Mennään yhdellä suksiparilla ja otetaan korjausvälineet mukaan. Jos on lämpimät kamppeet, hyvä teltta ja riittävästi ruokaa, niin tuskin erämaahan kuolee.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Hyvä vinkki tuo fiberfix muuten! Onkohan kukaan joutunut tosielämässä korjaamaan tuolla tai jesarilla katkennutta suksea ja miten on sen jälkeen toiminut?
Aaro
Viestit: 2378
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Olen kuljettanut turhaan varakärkeä yli 50v mukanani, nykyään niitä taitaa olla vaikea löytää. Mutta tuli mieleen idea, ottaisi mukaan metrin pätkän sopivaa kutistesukkaa ja vastaavan muovi/vaneri lastan ja vetäisi sen rikoutuneen paikan yli, lasta päällipuolelle ja vaikka keittimen liekillä kutistaisi sukan tiukaksi - näinköhön toimisi?
Metsän Omena
Viestit: 3040
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Aikanaan tapasin talvivaelluksella toisen retkueen, jonka jäseneltä oli juuri suksi katkennut ja tynkä oli korjattu varakärjellä, sellaisella yleisellä värikkäällä muovimallilla jossa on suksea tilavampi holkki. Muutamaa vuotta myöhemmin törmäsin talvivaelluksella samaan henkilöön. Hänellä oli jalassa yhä sama katkennut suksi varakärkineen.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Varakärkeä minäkin ensin ajattelisin mukaan ottaa enkä kokonaista suksiparia/suksea. Jos ei löydy valmista varakärkeä, niin sellaisenhan voi tahdä itse jostain vanhan puusuksen kärjestä. Jos ja kun tietää minkä levyiseen sukseen se varakärki tulee, ei ole mahdottoman vaikeaa laittaa sitä valmiiksi jo kotona kiinnittämällä vaikka pellistä osat, joiden väliin katkennut suksi voidaan pujottaa ja viimeistellä sitten vaikka ruuveilla tai millä liimalla tai jesarilla hyvänsä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja diver »

Taitaa nyky muovi/lasikuitu suksi aikana olla kyllä todella harvinaista että suksen kärki katkeaa.En ole kuullut enää pitkiin aikoihin näistä tapauksista paitsi muinaismuisteloissa :lol: .kova pitää rysäys olla että sukset saa rikki,toki kaikki on mahdollista.Teleskooppisauva paria on porukalla liikuttaessa jonkun ahkiossa varalta kuskattu niin ja tietysti siteen irtoamista tai rikkoontumista varten oma korjaus/ varaosa arsenaali.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Taitaa tosiaan siteen särkyminen olla paljon tavallisempaa kuin lasikuitusuksen kärjen katkeaminen. Sellaisessa katkeamisessa olisi jo hiihtäjän luutkin melkoisella koetuksella, ettei olisi ollenkaan varmaa, että kykenisi ollenkaan hiihtämään laskikuitusuksen kärjen katkettua.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Jos siteet ovat kunnolliset, niin heikko kohta voi olla siteiden ruuvikiinnitys. Myös suksi on usein siitä kohdasta heikoimmillaan. Viimeksi kun olen nähnyt rikkinäisen lasikuitusuksen, sillä oli rytkäytetty ojan pohjalle ja keskeltä poikki. Ei tosin irtipoikki, mutta menettänyt kantavuutensa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja hannes »

Karhun metsäsuksi murtui kun laskin liian lujaa syvähköön ojaan aavistuksen väärässä asennossa - se oli vain naks!
Minulla on ollut suksen paikkaustarpeita vaelluksella mukana: peltiä, ruuveja , teippiä, nauloja, olipa josus paksusta muovitynnyristä leikattu "kärkikin" matkassa.
Sukset ovat vaelluksella kestäneet, eniten on Peltosen pisin metsäsuksi ollut käytössä. Tyytyväinen olen niihin. Minusta suksen jyrsityllä pohjalla ei tee juuri mitään, mutta kun vetää pitoteippiä pohjaan, ahkio liikkuu.
Sauvoja on hajonnut.
Avatar
seppo
Viestit: 2778
Liittynyt: 17 Tammi 2006 22:49
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja seppo »

Hankin muutamia vuosia sitten käytetyt Fischerin teräskanttiset sukset, 200 cm, jotka mahtuvat ahkion pohjalle sellaisenaan varasuksiksi. Reissuun lähden Järvisen 240 mittaisilla. Muutaman kerran siteen ruuvit ovat löystyneet ja kun olen pari päivää ruuveja kiristänyt, olen päätynyt ottamaan teräskanttiset alle ja Järviset ahkion päälle. Ahkion pohjalla myös varasauvat kulkevat kätevästi. Sauvat menevät helpommin poikki.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Mitenkäs on liukulumikengät ihmisillä kestäneet? Mulla on 148cm oac:n. Voisi kuvitella että lyhyyden ja leveyden takia eivät menisi poikki sitäkään vähää kuin pitkät metsäsukset.
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Jouni »

30 vuoden varsin runsaalla umpihankihiihdolla en ole saanut suksia poikki tai sauvoja katki. Sauvat on olleet samat Exelit vuodesta 94, sukset samat Järviset vuodesta 99 (aluksi oli lyhyemmät, ei nekään rikki ole menneet).

Mutta sitten taas halpismerkkejä olen nähnyt menevän rikki: suksi poikki, side korjauskelvottomaksi, sompia rikki.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Vahan Jounin (ylla) tapaan: puusuksia meni minimi 2 paria (yleensa aina yksi parista) vuodesta. Sen jalkeen ei ole katkennut yksikaan
... toki sukset saa heikoiksi kun sisalla on kuitenkin (puu)kennoja. Ei muuta kuin porailemaan siteen vaihtoreikia tai jotain muuta paastamaan vetta sisaan.

Sauvoissa samat (sompia toki menee). Isani teki Excelille tuotekehittelya ja alkuaikoina hiilikuitusauvat eivat kestaneet sivuiskuja vaikka olivat muuten aarimmaisen vahvoja (ja jaykkia)... no-oh: kehitys kehittyyy
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Talvivaellukseen vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja akallio »

Jos käyttää teleskooppisauvoja, kuten itse teen, niin silloin on ihan perusteltua kuskata varakappaletta mukana. Paras on, että on samaa merkkiä, niin sommat voi siirtää ja itse sauva ei paljon tilaa vie ahkiossa - ja mahtuu tarvittaessa reppuunkin. Fiberfixilla pitäisi kai saada katkennut sauva mallikkaasti korjattua (en ole itse kokeillut), mutta sekään ei välttämättä auta kun teleskooppi hajoaa mekanismin kohdalta.

Komperdellin tuplateleskooppeja kului noin yksi sauva per 1-2 kautta. Mekanismi sopi huonosti hiihtoon, koska ei kestä kovaa vetoa. Nyt kun on Black Diamondin yksinkertainen teleskooppi niin hyvin on kestänyt. Teleskooppi on minulla käytössä vain säädettävyyden vuoksi. Suksien kanssa ei tarvitse sauvojen pakkaantua, koska silloin kun niitä on jossakin kuskaamassa niin sukset ovat kyydissä myös ja ne eivät kuitenkaan mene kasaan.
Vastaa Viestiin