Retkikamppeiden peseminen

haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

TREKKING kirjoitti:Niille jotka eivät tiedä mistä puhun kerrottakoon, että mitään huuhteluaineita ei tarvitse käyttää
Siis mitä huuhteluainetta? Ihan tuntematon käsite.. :wink: En ole ikinä käyttänyt, enkä kaivannut. Samat sanat koskevat kuivausrumpua. :) Silti olen vielä elossa!


Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

haahuilija kirjoitti:
TREKKING kirjoitti:Niille jotka eivät tiedä mistä puhun kerrottakoon, että mitään huuhteluaineita ei tarvitse käyttää
Siis mitä huuhteluainetta? Ihan tuntematon käsite.. :wink: En ole ikinä käyttänyt, enkä kaivannut. Samat sanat koskevat kuivausrumpua. :) Silti olen vielä elossa!
Tuskin elossapysymiseen pesukonettakaan tarvitsee? :lol:
Eikä oikeastaan mitään koneita, eikä....
No elämähän onkin täynnä vaikeita valintoja ja kuten vaeltaessakin. Ei ole olemassa mitään oikeaa tapaa, paitsi poikkeuksena jokaisella omansa. :)
Kyllä Siperia opettaa!
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

aamu alkaa kahvilla
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Ursus kirjoitti:^Ja sähköenergian myyvä yritys sekä jakeluverkko kiittävät selvästi aiempaa isommalla laskulla :)
Itsellä on kondensoiva kuivausrumpu, jota naisväki alkoi yhdessä vaiheessa käyttää varsin surutta. Puuttumalla asiaan sähkölasku putosi tuntuvasti. Vain untuvatakkeja, makuuupusseja ym todella oikeasti kuivausta tarvitsevia siinä enää pyöritän. Tietysti jos on huononlaisesti pyykinkuivatustiloja, on kuivausrumpu yksi ratkaisu.
(Eipä noita tiloja tosiaan paljon ole tyhjillään, kahteen henkeen vain 5h-k-wc-s-ph-khh-vh :?)

Mutta haluaisin myös väittää että kaiken energian hinta (suora sähkö, ei uuneja, koneellinen ilmanvaihto) on hyvin kilpailukykyinen verrattuna kenen tahansa kuluihin.
Kyllä Siperia opettaa!
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

TREKKING kirjoitti:...hajosi kuivausrumpu...pärjätä ilman.
Minulla ei ole kuivausrumpua (pesen pyykit kerrostalon pesutuvassa koneella) enkä silti käytä huuhteluaineita. Ihan turha aine, minusta.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Merinovillan pesemisessä kannattaa ilmeisesti kuitenkin olla tarkkana... Pesen merinot muutaman kerran kaudessa, yleensä reissujen välissä. Ei nimittäin kolmen viikon jatkuvan käytön jättämä kuona poistu tuulettamalla... Tämä on sujunut vanhalla koneella villapesuohjelmalla ja villalle sopivalla nestemäisellä pyykinpesuaineella ihan hyvin vuosia kunnes viime keväänä Acliman merinoverkkokerrasto meni ja kutistui. En tiedä mikä oli vialla, mutta kai jokin asetus oli pielessä... Nyt entinen XL on enemmänkin hieman lyhyt L. (PS. Myytävänä edullisesti jos joku haluaa esim. kokeilla miten merinoverkko toimii.)

Kuivausrumpu olisi kiva, niin voisi pestä untuvakamppeetkin kotona. Nyt joutuu pesettämään kamppeet aina kauden jälkeen, mutta ehkä parempi niin kuin omistaa lisää "turhakkeita". Samoin rummussa voisi lämmittää kuoriasut pesun jälkeen, mutta sauna on ajanut saman asian. Mahtuu useampi asu kerralla ja perään voi käydä itsekin pesulla. :) Opiskelija-asunnon pesutupa isoine koneineen oli kyllä luksusta! Sitä on vähän ikävä.

(Tilaa on kahdelle ihan mukava 44m^2 + keskikokoinen häkkivarasto. Vähän voisi olla fiksumpi pohjaratkaisu ja vaikka jokunen neliö lisääkin, mutta meneehän tuo noinkin. Bonuksena kylppäriin mahtuu kuivumaan Keron 4 GT -kokoluokan teltta kaaret paikoillaan. :D)
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

http://www.siivous.info/pyykinpesu/huuhteluaine-kaytto

http://www.tarkkamarkka.com/blogi/2012/ ... s-sisalla/

Minulla taas ei ole yhtään merinovillavaatetta, onkohan nekään tarpeellisia elämisen kannalta. :D
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Minulla ei ole kuivausrumpua, mikä on vähentänyt intoa untuvakamppeiden pesemiseen. Kaikki muu pyykki kuivuu varsin nopeasti saunan pesuhuoneen naruilla.

Merinovillassa olisi ihan ok, jos sen kutistumisen määrä kerrottaisiin, mutta miksi niitä ei kutisteta valmiiksi? Oli aikoinaan äärimmäisen kiusallinen tilanne, kun reissun aikana kastuneet ja kuivatut alusvaatteet eivät mahtuneet rikkomatta päälle. Mistään pesuaineista ei ollut kyse, mutta valuvan märiksi kastumisesta kumminkin.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^Todella harmillinen juttu. Etukäteen kutistaminen tuntuu ensi ajatukselta aika hyvältä, monethan eivät lue ollenkaan ohjeita (en tarkoita Pepiä) ja kallis vaate menee pilalle.

Saattaahan olla että parikymmentä vuotta sitten vaate ei ollut aivan samanlainen kuin nyt.

Olen puuvillahaalareissa (-työ) huomannut että ne kutistuvat vielä useamman pesunkin jälkeen - tosin pesulämpötila on 60c. jka auttaa kutistumista.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Uskon, etta laatuvalmistajat noin tekevatkin.

Minulla ei ole ollut Ruskovillaa, mutta Iceberg ja Aclima vehkeista voin todistaa samaa kuin mita muut jo kotimaisesta. Sensijaan HellyHansen kutistui selvasti, mutta se on toisaalta niin ohut kerrasto, etta venyy (kunhan ei ratkea) paalle vedettaessa.
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

Mulla on merinon kanssa täysin päinvastainen ongelma, eli ovat pesussa venyneet. Tosi olen normi lyhyellä kirjopesuohjelmalla pessyt ja lingonnut.
Hmm eli pesen ja kutistan seuraavaksi villa ohjelmalla :lol:
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

"olen normi lyhyellä kirjopesuohjelmalla pessyt ja lingonnut"

Hersgyydeli sentaan... aika kallista kamaa kun on. Kun viela kayttaa kiinteita pesuaineita, saa silkkisistakin niiden peruskudokseen kuuluvat mikroaukot umpeen ja parhaat ominaisudet eliminoitua.
Avatar
tapanik
Viestit: 560
Liittynyt: 17 Marras 2012 11:52

Viesti Kirjoittaja tapanik »

Sain Haltilta vastauksen, kun kysyin Hirsi Jacketin pesusta:

"Takkiin voi käyttää nestemäistä pesuainetta ja 30-asteisessa lämpötilassa.
Pahempiin tahroihin voi hieroa ennen pesua vaikka käsinpesu Fairya."

Tätä pitää kokeilla.
Elämäntapakävelijä, kalastaja, retkeilijä.

Blogi: http://tapanikunnas.net/
Videot: https://www.youtube.com/c/Elamantapakavelija/videos
Instagram: https://www.instagram.com/tapanikunnas/
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Eipä taida kirjopesuohjelma kuulua merinovillan pesuohjeisiin. Hienopesuohjelmalla on pesty, eikä mitta ole muuttunut miksikään.
Hanu
Viestit: 4027
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Kun fairi mainittiin, niin vinkkinä mainitsen pyykkämiseen. Jos vaatteessa on rasvaa tai öljyä, niin astiapesuaineessa liotus ennen pesua puhdistaa pahatkin rasvatahrat.
Vastaa Viestiin