Retkeilijän autiotuvat

Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Retkeilijän autiotuvat

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tervehdys, Savusilmät, pitkästä aikaa. Vaihdoin tietokonetta joskus vuosi vai pari sitten ja Vaellusnetin salasana katosi sille tielleen. Olen kyllä koko ajan lueskellut melko ahkerasti turinoita, mutta oma osallistuminen on jäänyt salasanan puuttuessa väliin. Mutta eipähän tuo uuden salasanan pyytäminen ollut lainkaan vaikeaa, on kai vaan ollut eri rojekteissa niin kiire, että en ollut saanut aikaiseksi ennen kuin nyt.

Yksi projekteista oli Retkeilijän autiotuvat, kirja jonka teimme yhdessä Joel Aholan kanssa, työmäärän varsin tarkkaan puoliksi jakaen. Itse sain kirjalaatikon kustantajalta viime viikolla, eiköhän tuo jo liene kirjakaupoissakin. Sillä mainitsen kirjasta täällä, että olettekos jo ehtineet laskea, montako Savusilmää on päätynyt kirjan sivuille? Sivulta 9 löytää yksi nimimerkki itsensä, samoin sivulta 33... No, ei siellä kovin montaa nettilainausta ole, vaan sitaateissa pääosassa ovat tupien vieraskirjat, meidän tekijöiden omat päiväkirjat sekä erilaiset painetut kirjat.

Kirja on kattavin olemassaoleva paketti Pohjois-Suomen autiotuvista, kaikenlaiset lähteet huomioon ottaen. Vuoden 2002 kirjani tapaan pyrimme tälläkin kertaa tekemään paitsi ajantaisaisen ja tarkan tietopaketin, myös nojatuolilukemiseen sopivan tunnelmapaketin.

Lisätietoa kirjasta (mm. esimerkkiaukeaman, sisällysluettelon, aluerajauksen jne.) löytää meidän molempien sivuilta:
Jounin kirjasivu
Joelin kirjasivu


Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Kiitokset vaan varmasti hyvästä kirjasta ja tervetuloa pitkästä aikaa osallistumaan keskusteluihin.
Kirjatilaukseni kilahti juuri postiluukkuusi.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Harvakseltaan tulee nykyisin kirjoja tilattua, mutta saman tien tilasin kyseisen opuksen! :)

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Hienoa, että tekijät ovat "löytäneet" toisensa. Kumpikin on puurtanut tahollaan samankaltaisten projektien parissa, mutta onneksi yhteistyökin sujuu. :)
Avatar
Venla
Viestit: 97
Liittynyt: 14 Helmi 2012 23:08
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja Venla »

Juuri sain Joelilta viestin, että tilaamani kirja on jo Itellan hoivissa.

Pitäisiköhän säästää kirja joululoman Äkäslompolon reissun matkalukemiseksi. Tuskinpa onnistuu, vaan isken siihen kiinni heti, kun paketti perille löytää.

Kiitos molemmille tekijöille jo etukäteen kirjasta. Viime kevään GoExpossa olin aivan pettynyt, kun ei ollut mitään uutta Jounin kirjaa ostettavaksi.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Sain tämän upean teoksen tänään Jounilta postissa, kiitos aherruksestanne Pojat!!
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Tytär 4v. selasi kirjaa ja kommentoi "iskä, tässä kirjassa joku mies asuu keskellä metsää ihan surkeessa talossa." :D
mielenkiintoinen opus!
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Pienillä vinkkauksilla onnistuin Jounin ja Joelin kirjan saamaan isänpäivälahjaksi. Verratonta on veikkojen teksti ja kuvat! Ja bongasinpa sitten isoksi ilokseni muinaisen turinalainauksen verkkokeskustelusta Siktagurraa koskien! Ja monet muutkin nimimerkit ja kulkijat saattavat itsensä sivuilta löytää.

Mutta muistankohan väärinperin, kun muistelen ettei Porojärven autiotuvalle laitettu viime vuoden rempan yhteydessä kaasukeittomahdollisuutta? Kirjassa tuo varustus mainitaan sinne rempassa lisätyksi. Trangialla paistelimme letut vielä nyt heinäkuussa siellä.
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Walker
Viestit: 1795
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

^No eipä Porojärven tuvassa kaasuvempaimia ollut vielä syyskuun alussakaan, joten oikein muistelit.
Sain myös tuon kirjan oikein tekijän signeerauksella varustettuna. Mukavaa lettavaa.
Kirjainkoko on "vanhalle kulkijalle" hieman liian pentä. Saa tässä lasejaan puhdistella vähänväliä. Kuvien alla oleva värillinen tekstikenttä haittaa myös huonosilmäisen nautintoa. Menee vähä "tiiruteluksi", mutta vikahan on tässä tapauksessa lukijan silmissä.
Kiva kirja varsinkin isänpäivänä.
Polku on siinä, missä mies kulkee.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Walker kirjoitti:^No eipä Porojärven tuvassa kaasuvempaimia ollut vielä syyskuun alussakaan, joten oikein muistelit.
Saman virheen huomasin eka iltana kun omaa kirjaani lueskelin. Lupasivat korjata seuraavaan painokseen.

Eli muistakaapas päivitellä Jounin ylläpitämään nettisivustoon (http://koti.kainuu.com/joula/at/)
tietoja tuvista, kun niillä vierailette, niin olisi sielläkin aina ns. viimeisin tieto tuvista käytettävissä.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Joutenkulkija
Viestit: 831
Liittynyt: 26 Tammi 2006 18:52
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Joutenkulkija »

Päivitelkää vaan tupia Jounin nettisivuille.
Nettisivuilla on hienoa se, ettei aikaisempia tupatietoja poisteta. Esim. palanut tai hajonnut tupa säilyy luettelossa, samoin aikaisemmat tiedot tuvan kunnosta. Näin saamme lukea tupien ja yksittäisen tuvan historiaakin.

Sellaista pientä muutosta toivoisin nettisivuille, että tietojen ilmoittajien nimimerkit olisivat aakkosjärjestyksessä.
Jos eksyn, teen tulet, keitän kahvia ja ...nautin tilanteesta.
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Autiotupakirja tuli lahjaksi ja "johdantoluvut" olen lukenut ja selaillut kämppäluetteloa. Totesin yli 60:llä tuvalla itsekin käyneeni. Hieno hakuteos, jota lukiessa saa sekä muistella että haaveilla. Jospa joulupukki toisi niillekin joilla ei vielä ole :)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Jouni
Viestit: 1230
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Huomenta!

Ensinnäkin Joel pyysi välittämään nämä terveiset foorumille:
---
Tervehdys vaellusturinoiden väki!

Enpä ole saanut omaa tunnusta aikaiseksi näille sivuille. Selitykseksi yritän väittää sitä, että olen niin paljon maastossa, etten valitettavasti ehdi retkeillä enää täällä verkossa. Toki seuraan turinoita sujuvasti sivusta etenkin Lapin kirjallisuuden ja kulttuurihistorian osalta. Olkoon siitä vakuutena lainaus foorumiltanne Retkeilijän autiotuvat -kirjan sivulla 33.
Porojärven kaasulieden tieto on virheellinen – ja virhe on yksin minun. Olen kirjoittanut Enontekiö-luvun kokonaisuudessaan, toki Jounilta täsmennyksiä saaden. Olemme todenneet, että varmimman – ja joskus ainoan – tiedon tuvasta saa käymällä itse paikan päällä. Niinpä me kirjailijat olemme vierailleet jokaisella kirjan tuvalla aivan muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Itse olen käynyt Porojärvellä kaiketi neljästi. Viimeisin vierailuni on maaliskuulta 2012. Olin tuolloin kirjoittanut muistiinpanoihini, että tuvalla olisi ollut kaasu. Pidin asiaa jopa aika varmana, sillä muistin kuinka meillä oli bensakeittimen polttoaineen kanssa hieman riittävyysongelmia, kun yksi varapulloista jäi Kilpisjärvelle. Kaiketi olin niin väsyksissä raskaasta hiihdosta Termisjärveltä Harroaivin kautta Porojärvelle, että muistikuvani olivat liian hataria. Pitänee uskoa, että saimme polttoainepulaamme helpotusta hyvästä uudesta kamiinasta, emmekä kaasuliedestä. Oli tuvalla maaliskuussa kaasu tai ei, ainakaan enää sitä siellä ei ole. Kiitokset oikaisusta tarkoille lukijoille.

Käsivarressa liikun jatkossakin, sillä teen sieltä Karttakeskukselle retkeilyoppaan ja kartan pakettia. Paljon on jo käytynä, mutta ensi vuodelle olisi vielä noin 500–600 kilometriä kartoitusvaellusta maaliskuussa, heinäkuussa ja syyskuussa. Vastaavat oppaat olen laatinut aiemmin Nuuksiosta, Pallas–Yllästunturilta ja Saariselältä: www.retkeilymediaahola.fi

Jatkakaa hyvää foorumia, kiitos!

Kiittäen, Joel (458 autiotupaa käytynä)
---

Jouni jatkaa:

Pahoittelemme tosiaan Porojärven kaasulieden virhettä. Toisestakin virheestä kirjassa olen tietoinen, ja sekin koskee kaasuliettä. Tsarmitunturissa Ahvenlammen (ja tuvan virallinen nimi on nyt lopulta sitten Ahvenlampi, vaikka vesistöjen nimet eivät tätä tuekaan) autiotuvalla ON nykyään kaasuliesi. Tsarmi on minun aluettani kirjassa. Kävin kämpällä 2008 ja kaasuliettä ei ollut. Tänä keväänä kuulin, että tupa on remontoitu ja ehdin laittaa tiedon peruskorjauksesta kirjaankin. Tarkistelin vielä remontin tietoja Metsähallituksestakin puhelimella kesällä, mutta kaasuliedestä minulle ei kerrottu. Nyt lokakuussa kävin itse paikalla ja komeasti on tosiaan remontoitu ja kaasu on nykyään.

Ja väkisinhän painettu sana vähitellen vanhenee. Mutta muista erheistä tai muutoksista en ole kirjassa tietoinen, joten sanoisin, että 99,9 % tarkkuudella tietomme ovat oikein. :) Kaikki tietoomme saamamme virheet luonnollisesti korjaamme kirjan seuraavaan painokseen.

Mielellään saa tosiaan päivittää tietoja nettiluettelooni http://www.iki.fi/jel/at. Ja passaa toki tässäkin ketjussa pohtia muutoksia tuvilla.

Joutenkulkijalle: Joo, laitan toiveesi korvan taakse, hyvä idea. Minulla vain kun ei ole mitään hienoa tietokantaa siellä luetteloni taustalla, vaan ihan käsityönä on nuo taulukot rakenneltu, niin nimimerkkien aakkosjärjestykseen muuntaminen ei käy ihan käden käänteessä. Mutta saattaisinpa hyvinkin sen tehdä, kunhan löydän aikaa. Nythän nimimerkit ovat suurin piirtein aikajärjestyksessä, tosin ihan alussa ei mahda olla aivan tarkalleen kronologisesti.

Sitä ennen muista, että Etsi/Find-toiminnolla löytää näppärästi. Itse kun tarkistan, oliko joku nimimerkki jo käytössä, painan sen Merkkien selityksiä -sivun (symbolit.htm) auki ollessa Ctrl-F (tai Edit -> Find tai vastaavaa) ja kirjoitan hakuruutuun esimerkiksi yt=, jolloin löytyy yt=Yrjö Teeriaho. Mutta huomaa: en siis kirjoita hakuruutuun pelkkkää yt, koska monessakin sanassa on sisällä tuo kirjainyhdistelmä.
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Pitää kyllä sanoa: todella mahtava suoritus, jos tuommoisen opuksen saa parilla luonnostaan muuttuvalla pikkudetaljihäröllä aikaiseksi. Luotettavaa tekstiä ja hyvällä tyylillä! Suosittelut!

Ja kelpaapa jäädä odottamaan Joelin Käsivarren opasta tutkittavaksi!
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

sepeteus kirjoitti:Ja kelpaapa jäädä odottamaan Joelin Käsivarren opasta tutkittavaksi!
Pitäisikö tuo opus nimetä Käsivarren kansallispuiston retkeilyoppaaksi? :wink:
Vastaa Viestiin