Pyörän kuluminen

myrskylintu
Viestit: 217
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44

Pyörän kuluminen

Viesti Kirjoittaja myrskylintu »

Ostin viime vuonna Insera Tronicin retkipyörän. Tiedän ei ole niin laadukas pyörä,on tullut huomattua reilu vuoden aikana. Nyt sitten menee keskipakka vaihtoon,polkasee tyhjää kun on keskimmäisellä rattaalla. Ilmeisesti myös ketjut ja takarattaat myöskin vaihtoon. Pyörällä on tullut jo kilometrejä noin 5000 km, aika paljon,kai...

Soitin huoltoon ja kyselin asiasta,on kuulemma ihan normaalia kulumista. Olin tuossa yli kymmenen vuotta ilman pyörää ja edellinen fillari oli Monarkki ja se oli mulla varmaan 15 vuotta,ketjut tuli siihen vaihdettua varmaan kerran,mutta ei muita rataspakkoja ja varmaan tuli ajeltua aika paljon sillä fillarilla. Taisi olla noi vanhat fillarit tehty käyttöä varten,painavampia ja ei niin sulavia käytössä niinkuin nämä uudet.Hölmö,menin vaan myymään sen silloin aikoinaan.

Nyt sitten kysyn teiltä joilla on kokemusta pyörähommista,niin löytyykö noiden kuluneiden tilalle jotain kestävämpää tilalle?

Tosin olen aatellut vähän katsella jotain uutta tilalle ja myydä Inseran keväällä,huollettuani sen.

Nyt kun innostunut tuohon pyöräilyyn ja tuntuu että nuo kilsat vaan lisääntyy pyörän selässä,
niin löytyiskö vinkkejä tuollaisesta retkeilyyn sopivista pyöristä?


Juurakko2
Viestit: 169
Liittynyt: 14 Kesä 2011 15:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juurakko2 »

5000 km yksillä ketjuilla ja rattailla on tuon tasoisella fillarilla todella paljon, varsinkin jos seassa on myös talvipyöräilyä.

Vaihdata takapakka ja keskiö. Aja sen jälkeen kahden ketjun periaatteella: Aja ykkösketjuilla 800 km ja vaihda sen jälkeen uudet kakkosketjut, joilla ajat taas 800 km. Sen jälkeen vaihdat fillariin ne 800 km ajetut ykkösketjut ja hinkkaat taas 800 km. Tämän jälkeen vaihdat kakkosketjut, jne. Vaihdat siis ketjut aina 800 km välein. Tällä tavalla rattaiden käyttöiän saa moninkertaistettua ja ketjut ovat halpoja.

Itse käytän Sram-ketjuja, joissa on pikalukko: vaihtoon ei tarvitse edes työkaluja. Esimerkiksi nuo ovat 8-lehtiselle takapakalle ihan soivat pelit:

http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=21295
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Vaadi siihen takanavaksi sellanen, johon menee kasettipakka, jossa EI ole kierrekiinnitys vaan "poorit" joihin rataspakka lukkiutuu, ne tupaavat kaikki olemana jostain syystä laadukkaampia kuin navat joissa rataspakka on vain kierteillä kiinni....poislukien maantiepyörien navat & pakat, mutta maastofillareissa jne, asia on minusta näin. Uimonen Tradingin nettikaupastakin löytyy hyviä kokonaisia kiekkoja (koko napa+pinnat+vanne setti kasattuna) halvemmalla kuin jos vertaat siihen että viet vanhan kiekon pajalle jossa siihen asennetaan uusi napa ja useimmiten myös uudet pinnat, koska jos napa vaihtuu erilaiseksi, tuppaa myös pinnojen mitat muuttumaan.

http://www.powerfactory.fi/index.php?cPath=298_474_1215

henkkohtasesti ihmettelen kyllä että joo tarkotat sanalla "keskipakka"....napaa ?...että jos sun fillari suttaa tyhjää ja siinä on monilehtinen rataspakka joka on Kierteellä kiinni, että miksi siinä pitäs vaihtaa koko napakin, kun noissa kierteellisissä navoissa, joihin rataspakka ruuvaantuu, niin niissä on vapaaratas itse rataspakassa, eikä navassa, jollonka riitttäs ihan vaan takarataspakan vaihto, eikä tarttis koko napaa uusia ?

Mutta jos navassa on poorit, ja rataspakka likuu niien päälle ja lukkiutuu napaan niin että rataspakan pienimmän irtorattaan kierre kiristetään poorien päässä olevaan lyhyeeseen kierteen pätkään, niin sillonhan napa tarttee joko vaihtaa tai korjata, eikä rataspakan vaihto riitä...muttei ehkä ole myöskään tarpeellista, ellei itte rattaat ole rikki kuluneet. Fillariliikkeissä tykätään myydä paljon sellastakin mitä ei tartte uusia....

Laadukkaampaan Shimanon napaan, saa myös varaosia, jollonka napaa ei tartte vaihtaa useimmitenkaan, kun voi vaan laittaa uusia vapaarattaan kytkinhampaita jne, siksi ehkä kannattaa miettiä että pistät koko takakiekon vaihtoon, parempaan, etkä ala maksamaan mistään pilipalakiekon / navan korjailusta pesoakaan :D

Jos ymmärrän oikein fillarisi hintaluokan ja sen rengaskoon niin vaikka tollanen olis ihan asiallinen, luulen :
http://www.powerfactory.fi/product_info ... s_id=10231

Ei liian kallis ollenkaan, halvahkoon pyörään. Tilatessa jos pyytää yhden tai kaks varapinnaa nippoineen mukaan niin on sitten oikean kokoiset ja ne voi vaikka nippusiteellä kiinnittää fillarin runkoon odotteleen pinnan mahdollista katkeamista. Monella seudulla osattas nopeestikkin vaihtaa pinna katkenneen tilalle mutta kun niitä on miljoonaa eri kokoa, olen itte ottanu tavaksi kuskaa paria varapinnaa aina mukanani, eikä se ole kummonen vaihtaa reissussa itsekkään.
Kohti korpea,kiitos.
K-nen

Re: Pyörän kuluminen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

myrskylintu kirjoitti:Ostin viime vuonna Insera Tronicin retkipyörän. Tiedän ei ole niin laadukas pyörä,on tullut huomattua reilu vuoden aikana. Nyt sitten menee keskipakka vaihtoon,polkasee tyhjää kun on keskimmäisellä rattaalla. Ilmeisesti myös ketjut ja takarattaat myöskin vaihtoon. Pyörällä on tullut jo kilometrejä noin 5000 km, aika paljon,kai...
...
Itse pitäisin kulumista nopeana, jos olet huoltanut pyörää edes jotenkin.

Jos ymmärsin oikein, niin keskimmäinen eturatas on niin kulunut, että ketju pomppaa polkiessa rattaan hampaiden yli. Jos näin on, niin veikkaisin pyörän ketjun olleen erityisen heikkolaatuinen, eli venyessään syönyt myös rattaan hampaat.

Kuluneisiin rattaisiin ei kannata sovittaa uutta ketjua, eikä uusiin rattaisiiin vanhaa: vanha syö uuden nopeasti tärviölle.
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

Minullekin on huollossa sanottu 5000 - 10 000 km olevan tavallinen ketjujen ja rattaiden vaihtoväli. Fiksuja neuvoja on edellä annettu ketjujen kierrättämisestä ja huollosta. Itse olen ikävä kyllä liian laiska putsaamaan tai säätämään fillaria töistä tultua, ja aamulla taas ei ole aikaa. Ajan monenlaisilla keleillä, joten kuluvia osia joutuu uusimaan aina silloin tällöin. Kirpaiseehan se, mutta pyörällä liikkuminen on kuitenkin niin mukavaa, kun jatkuva sankojen ja riepujen kanssa heiluminen taas ei...

Itse olen parikin kertaa vaihdattanut vain sen keskimmäisen eturattaan ketjujen ja takapakan vaihdon yhteydessä, koska se on useimmiten käytössä ja kuluu muita enemmän.
Suklaajuna
Viestit: 375
Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20

Re: Pyörän kuluminen

Viesti Kirjoittaja Suklaajuna »

myrskylintu kirjoitti:Olin tuossa yli kymmenen vuotta ilman pyörää ja edellinen fillari oli Monarkki ja se oli mulla varmaan 15 vuotta,ketjut tuli siihen vaihdettua varmaan kerran,mutta ei muita rataspakkoja ja varmaan tuli ajeltua aika paljon sillä fillarilla. Taisi olla noi vanhat fillarit tehty käyttöä varten,painavampia ja ei niin sulavia käytössä niinkuin nämä uudet.
No, wanhan ajan vitostakapakka ja 1/8 ketjuthan kestävät melkein isältä pojalle. Nykyiset himpupimpuvehkeet on suunniteltu muuhun kuin käyttöön. Lähinnä myymään.

Vertasin muuten aikanaan vaimoni omistaman (kuulemma kevyellä alumiinirungolla varustetun) hybridipyörän painoa omistamiini kasariajan maantsikkaan ja retkuriin. Maantiepyöräni painoi viisi, ja retkipyöräni kolme kiloa vähemmän (molemmissa isokokoiset teräsrungot, materiaalina Columbus SPX ja Reynolds ST), osasarjat näissä ovat myös kasariajalta (siis joka suhteessa vanhentuneita ja ihan liian painavia :roll: ).

Pyörän sulavuus on geometriasta ja ajajan mieltymyksestä kiinni. Nykypyörien muhkeat putket (joista on pakko tehdä pappatunturin tankin paksuisia kestävyyden nimissä) ovat ainakin minun silmissäni kaikkea muuta kuin sulavia.
murku
Viestit: 763
Liittynyt: 11 Tammi 2007 18:30
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja murku »

Minulla on käytössä Crescent-Hamra olisiko ns,hybridi.Pyörällä on ajettu 32 tkm 12 vuoden aikana.Ketjut uusin 2000tkm välein,rattaita on vaihdettu tarpeen mukaan,niistäkin kuluu vain käyttörattaat,takana 3-5 ja keskellä lähinnä 3-ratas.Keskiöön on vaihdettu kerran laakerit,muut osat ovat alkuperäisiä,Shimanon "voimansiirto"toimii vielä moitteettomasti.Ajan vain sulan maan aikana pääasiassa maantiellä.Jos ajaa vähänkään enemmän niin kyllä fillaria kannattaa putsailla ja voidella aika tiuhaan,käyttöikä pitenee ja
on toimivalla kulkuneuvolla mukava päästellä.


Aloita jälkiruuasta,elämä on epävarma.
myrskylintu
Viestit: 217
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44

Viesti Kirjoittaja myrskylintu »

Kiitokset vastauksista. Taas huomaa että on ihan noviisi näissä pyöräasioissa. Nyt on vähän kanssa katsonut noita linkkejä,mitä olette laittaneet,niin menee pää ihan sekasin . Eiköhän se tästä.

[quote="Juurakko2"]5000 km yksillä ketjuilla ja rattailla on tuon tasoisella fillarilla todella paljon, varsinkin jos seassa on myös talvipyöräilyä.

Talvipyöräilyä ei ole,paitsi siihen asti kun tulee lumi. Työmatka on vähän yli 20 kilometriä,niin lumessa kulkeminen on pikkasen hankalaa ja hidasta ja lumi tukkii levyjarrut. Tosin pakkasessakin takajarru on nyt jäätynyt mutta etujarru kyllä toimii,onneksi.Onkohan toi takajarrun vaijeri niin pitkä,että herkempi sitten jäätymään kun kosteutta on tullut sinne. En tiedä.
myrskylintu
Viestit: 217
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44

Viesti Kirjoittaja myrskylintu »

henkkohtasesti ihmettelen kyllä että joo tarkotat sanalla "keskipakka"....napaa ?...että jos sun fillari suttaa tyhjää ja siinä on monilehtinen rataspakka joka on Kierteellä kiinni, että miksi siinä pitäs vaihtaa koko napakin, kun noissa kierteellisissä navoissa, joihin rataspakka ruuvaantuu, niin niissä on vapaaratas itse rataspakassa, eikä navassa, jollonka riitttäs ihan vaan takarataspakan vaihto, eikä tarttis koko napaa uusia ?

Joo, tarkoitin niitä kolmea edessä olevaa ratasta ja keskimmäinen kulunut ,soittaessani huoltoon,niin siellä sanottiin: "pitää vaihtaa kaikki". Olen sen tiedon varassa kun oma tietämykseni on heikkoa luokkaa.
Pitää tässä opetella huoltamaan ja vaihtamaan osia ja hankkia oikeanlaiset työkalut sitä varten.
Pitäisi päästä jonkun kokeneen oppiin...
Viimeksi muokannut myrskylintu, 28 Loka 2012 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
myrskylintu
Viestit: 217
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44

Re: Pyörän kuluminen

Viesti Kirjoittaja myrskylintu »

K-nen kirjoitti:
myrskylintu kirjoitti:Ostin viime vuonna Insera Tronicin retkipyörän. Tiedän ei ole niin laadukas pyörä,on tullut huomattua reilu vuoden aikana. Nyt sitten menee keskipakka vaihtoon,polkasee tyhjää kun on keskimmäisellä rattaalla. Ilmeisesti myös ketjut ja takarattaat myöskin vaihtoon. Pyörällä on tullut jo kilometrejä noin 5000 km, aika paljon,kai...
...
Itse pitäisin kulumista nopeana, jos olet huoltanut pyörää edes jotenkin.

Olen huoltanut pyörää, vanha tiskiharja ollut käytössä ja sillä aina pyyhkäissyt enimmät ravat pois ja öljyä ainaki pari kertaa(ellei useammankin) kuussa tullut laitettua. Huomasi alussa että alkoi ratina kuulua kun oli öljyn aika.Vaimokin vieressä katsonut,että eikö ole muuta tekemistä kun pyörää putsailla

Nyt kun on tästä pyöräily jutuista jutellut tutuille ja tuntemattomille. Niin tarinaa tulee,erään torikahvila tutun kaveri oli tilannut ihan Amerikasta pyörän pitkän s-posti viilailun jälkeen pyörän,hinta 5000 €. Oli mittojen mukaan tehty ja on varmaan hyvä. Sais varmaan uppoomaan rahaa vielä moninkertaisen määrän jos haluaisi. Minulla ei nyt ole tarkoitus tuollaiseen hifistelyyn.
Mulle riittäisi ihan kestävä fillari,vaikka painaisi enemmän,kun mulla ei ole kiire mihinkään,kuhan saa poljeskella ja nauttia.
Vielä tohon edelliseen,kaverillakin on uusi fillari ja ihmetteli kun mulla on lokarit paikallaan. Kuulemma on tuulen vastusta niissäkin. Tapoja pyöräillä on monia.

Oikein mukavaa vaalipäivää toivotellen. Täällä Vantaalla ainakin paistaa aurinko. Josko lähtis fillarilla äänestämään

Ps. en osaa täälläkään käyttää tuota vastauksen lainausta Qutea,siksi näitä täällä jonossa.
Rolf
Viestit: 97
Liittynyt: 27 Joulu 2009 16:19

Re: Pyörän kuluminen

Viesti Kirjoittaja Rolf »

myrskylintu kirjoitti:Ostin viime vuonna Insera Tronicin retkipyörän. Tiedän ei ole niin laadukas pyörä,on tullut huomattua reilu vuoden aikana. Nyt sitten menee keskipakka vaihtoon,polkasee tyhjää kun on keskimmäisellä rattaalla. Ilmeisesti myös ketjut ja takarattaat myöskin vaihtoon. Pyörällä on tullut jo kilometrejä noin 5000 km, aika paljon,kai...
Ei se nyt niin hirveän paljon kilometrejä ole tuo 5000, JOS olisit käyttänyt vaihteita monipuolisesti: kaikkia eturattaita tai ainakin kahta suurinta ja takaa myös eri rattaita.

"Nykyaikaisten" pyörien ketjujen vaihtoväli ei todellakaan ole 5000km,jos et pidä todella puhtaana ketjuja. 2000km on useimmiten tarpeeksi. Sen jälkeen ketju joutaa kierrätykseen. 5000km saattaisi kestää joku huippulaadukas ketju, jolla ajetaan kuivalla kelillä ja puhdistetaan ahkerasti.

Tulet yllättymään, miten paljon huolto maksaa :-) Huoltamo vaihtaa takahammasrattaat (=takapakka), ketjun ja edestä yhden tai kaikki kolme hammasratasta ja pahimmassa tapauksessa vielä kammet. Jos olisi vaihtanut ketjun ajoissa, olisit säästänyt pari sataa euroa nyt. Tämä on ihan perusvirhe pyörien kanssa. Kuvitellaan, että sen 299e hintaisen hobbyhall-pyörän ketju on niin laadukas, että se puhdistamatta ja vaihtamatta kestää vuosien ajon... En tunne Inserapyöriä, joten en osaa sanoa, kannattaako sinun ryhtyä teettämään maksullista remonttia, vai maksatko siinä jo pyörän hinnan.

Itse tehden säästää, jos haluaa opetella. Omalla fillarilla on etuhammasrattaat kestäneet jo 13000km, ja vielä on runsaasti kilometrejä edessä.
Micke
Viestit: 2294
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Kyllähän ketjun pitää kestää 5000 kilsaa jos muistaa puhdistella sitä, eikä ketjun puhdistus nyt mikään kova homma edes ole. Lenkiltä tullessa/ 100 kilsan välein suihkasee öljyn ketjuun ja ennen seuraavaa käyttöä pyörittelee ketjua taaksepäin nukkaamaton rätti kädessä ketjun ympärillä. Silloin ketju on puhdas eikä öljypintäinen, jolloin se ei kerää smäidää niin helposti.

Kohtuu tasoinen takapakka maksaa 50 euroa, ketju noin 20 euroa ja eturattaat 20-30 euroa kappale. Nämä hinnat siis saksalaisissa nettikaupoissa, kotimaisissa pyörähuolloissa kertoimeksi laitetaan (yleensä) sitten jotain käsittämätöntä. Itsetekemällä säästää huomattavasti, eikä voimansiirtohuollon kyseessä ollessa ole edes vaikeaa.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
myrskylintu
Viestit: 217
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44

Re: Pyörän kuluminen

Viesti Kirjoittaja myrskylintu »

"Ei se nyt niin hirveän paljon kilometrejä ole tuo 5000, JOS olisit käyttänyt vaihteita monipuolisesti: kaikkia eturattaita tai ainakin kahta suurinta ja takaa myös eri rattaita.

"Nykyaikaisten" pyörien ketjujen vaihtoväli ei todellakaan ole 5000km,jos et pidä todella puhtaana ketjuja. 2000km on useimmiten tarpeeksi. Sen jälkeen ketju joutaa kierrätykseen. 5000km saattaisi kestää joku huippulaadukas ketju, jolla ajetaan kuivalla kelillä ja puhdistetaan ahkerasti.

Tulet yllättymään, miten paljon huolto maksaa :-) Huoltamo vaihtaa takahammasrattaat (=takapakka), ketjun ja edestä yhden tai kaikki kolme hammasratasta ja pahimmassa tapauksessa vielä kammet. Jos olisi vaihtanut ketjun ajoissa, olisit säästänyt pari sataa euroa nyt. Tämä on ihan perusvirhe pyörien kanssa. Kuvitellaan, että sen 299e hintaisen hobbyhall-pyörän ketju on niin laadukas, että se puhdistamatta ja vaihtamatta kestää vuosien ajon... En tunne Inserapyöriä, joten en osaa sanoa, kannattaako sinun ryhtyä teettämään maksullista remonttia, vai maksatko siinä jo pyörän hinnan.

Itse tehden säästää, jos haluaa opetella. Omalla fillarilla on etuhammasrattaat kestäneet jo 13000km, ja vielä on runsaasti kilometrejä edessä.[/quote]"

Sen verran tuohon,olen kyllä käyttänyt eri rattaita monipuolisesti ja vaihteet ovatkin toimineet kuin unelma,ainakin tähän asti.
Tronicci maksoi reilu vuosi sitten 450€ ja siihen sisältyi pistosuojatut päälirenkaat.

Hinta tuolle mainitsemalleni remontille on 150€,tosin en tiedä minkä laatuiset vaihtoosat ovat,ilmeisesti huonot,mutta hyvä ottaa huomenna puheeksi kun vien huoltoon.
Pitääpä ottaa heti vaihtoketjut käyttöön.

Huoltoa olen suunnilleen noin tehnyt kuin Micke mainitsee,ei ihan 100 kilsan välein kuitenkaan.

Kiitoksia hyvistä kommenteista.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

Kulumiseen ja kuluneena pitämiseen vaikuttaa tietenkin polkupyörän käyttötapa ja harrastuksen laatu: maastoa koluava vaihtaa osia varmasti useammin ja pyöräilyyn kilpailuhenkisemmin suhtautuva pitää pientä takertelua hyvinkin haitallisena.

Itse katselen asiaa lähinnä työmatkapyöräilijän perspektiivistä. Ketjuja olen vaihtanut, mutta lukua kilometreistä en ole tarkkaan pitänyt. Rataspakkoja olen joskus uusinut loppuun ajettuina. Pieni takertelu ei haittaa, eikä satunnainen rahina aiheuta toimenpiteitä, vaikka säännöllinen puhdistus ja voitelu kuuluukin ohjelmaan.

Jos haluaa huolettoman ja kestävän peruspyörän, niin kannattanee suunnata katse napavaihteisiin: ketjut ja rattaat kestävät, eikä pieni kuluminen haittaa mitään.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

http://www.pyoratohtori.fi/kasettikeskiot.htm
http://www.pyoratohtori.fi/kampisarjat.htm

http://www.pyorahuolto.com/

jos olet pk-seudulta niin kyseles noista, on järkihinnat ja tietämystä enemmän kuin tarpeeksi.

ja noita halvempien fillarien osia, siis halpoja osia, ei ehkä edes kannata ostella fillariliikkeistä vaan esim biltemasta, ja myyhän se powerfactorykin edullisemman pään varaosia, navoista keskiöihin ja kampia sun muita.

mutta esim pyörätohtorilta saattas löytyä hyvinkin sulle hyvän kokoinen runko, jonka ympärille voidaan kasailla sulle ja lompakollesi sopiva fillari vaikka osittain vanhan fillarisi osia kannibalisoiden, itse en nykyiseen pyörään paljoa lähtisi sijoittaan paiti jos itse runko on just hyvä ergonomialtaan ja sillon sen ympärille voiskin kasailla vaikka kalliimmillakin osilla matkahirmua.
Kohti korpea,kiitos.
Vastaa Viestiin