Pyörän kuluminen
-
- Viestit: 714
- Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30
Re: Pyörän kuluminen
Jep, 5000km on paljon kilometrejä ketjuille ja pakoille. Käyhän nykyään autotkin vuosittain huollossa, miksei sitten (työ)päivittäin käytettävät fillarit, varsinkin kun täällä pohjolassa rapa lentää ja hiekka ja suola pöllyää.myrskylintu kirjoitti: Soitin huoltoon ja kyselin asiasta,on kuulemma ihan normaalia kulumista.
eikös Insera ole polkupyörätukun pyöriä, luulisi olevan ihan perus-kauraa, eikä mikään marketti-tekele?
Takanapaa tuskin tarvitsee vaihdattaa, takapakka vaihtuu varmasti ilman navan vaihtoa, ainakin noilla kilometreillä pitäisi.Vänkäri kirjoitti:Vaadi siihen takanavaksi sellanen, johon menee kasettipakka, jossa EI ole kierrekiinnitys..
En tiedä millaisia osia siinä on alun perin ollu, mutta tuolla Vänkärin bongaamassa nettikaupassa on laatumerkkejä edustettuna: ketjut1, ketjut2, kammet ja takarattaat.. Ketju+ratas-settikin näkyy olevan, eikä pahan hintanenkaan..myrskylintu kirjoitti: Nyt sitten kysyn teiltä joilla on kokemusta pyörähommista,niin löytyykö noiden kuluneiden tilalle jotain kestävämpää tilalle?
Nykyään monissa pyörissä on eturattaat kiinnitetty kampiin niin, ettei niitä pysty erikseen vaihtaa. Mutta jossei kotitarve-varastosta löydy työkalua kampien tai pakkojen irroitukseen, kannattaa jättää ne hommat ammattilaisille, tai sitten työkalu kaupoille ja Youtube laulamaan. Ketjujen vaihto ja lyhentely on suht simppeliä, kantapään kautta opiskeltuna sen oppii kerralla. Mutta sekin tarttee työkalun.
Itse ajan työmatkat retkipyöräksi varustellulla (etu- ja takatavaratelineet ja lokasuojat) levyjarrullisellamyrskylintu kirjoitti: Nyt kun innostunut tuohon pyöräilyyn ja tuntuu että nuo kilsat vaan lisääntyy pyörän selässä,
niin löytyiskö vinkkejä tuollaisesta retkeilyyn sopivista pyöristä?
Cyclocross-pyörällä, mutta suorahko tankoinen hybridi on varmasti se monikäyttöisin vaihtoehto, enkä näe välttämättä syytä sun suin päin myydä Inseraa heti pois jos se sopii mitoiltaan hyvin, pikkuhiljaa päivittelemällä vaikka osa kerrallaan saat varmasti soivan pelin
Siinä voi olla sopivasti mutkaa, johon kosteus kertyy. Ruiskuta reilusti fillarin ketjuöljyä tms voiteluöljyä yläpäästä vaijerinkuorta, ja puristele jarrukahvaa samalla että vaijeri liikkuu..myrskylintu kirjoitti: mutta etujarru kyllä toimii,onneksi.Onkohan toi takajarrun vaijeri niin pitkä,että herkempi sitten jäätymään kun kosteutta on tullut sinne.
-
- Viestit: 714
- Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30
Itsellä on eturatas mennyt nyt 10 tkm kaksilla ketjuilla (Campagnolo C9) ja on edelleen hyväkuntoinen. Ketjuissa ei ole käytetty öljyä, vain vahaa 250-350 kilsan välein. Ajot pääasiassa pikitietä ja noin 1/5 kuraisella kelillä. Ketjujen tarpeetonta lääppimistä olen välttänyt -kun on näyttänyt oikein törkyiseltä niin liuotinpesuaine pintaan ja huuhtelemalla pois.
Ketjut olen vaihtanut työmatkapyörään noin kerran vuodessa, vajaan 5000 kilometrin välein. Mutta työmatka onneksi lyheni joku aika sitten reilusti, niin nyt taitaa pyöräremonttien suhteen selviytyä helpommalla.
Takapakan vaihdoin juuri uuteen n. 8 000km:n jäljiltä. Samaten kaksi vuotta käytössä olleeseen pyörään joutunee kohtapuoliin vaihtamaan toisen eturattaista kymppitonnin hujakoilla. On tosin varmaan kolahtanut johonkin, kaatunut tms., kun useampia hampaita on katkennutkin.
Takapakan vaihdoin juuri uuteen n. 8 000km:n jäljiltä. Samaten kaksi vuotta käytössä olleeseen pyörään joutunee kohtapuoliin vaihtamaan toisen eturattaista kymppitonnin hujakoilla. On tosin varmaan kolahtanut johonkin, kaatunut tms., kun useampia hampaita on katkennutkin.
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44
Re: Pyörän kuluminen
eikös Insera ole polkupyörätukun pyöriä, luulisi olevan ihan perus-kauraa, eikä mikään marketti-tekele?
Joo,polkupyörätukusta ostettu reilu vuosi sitten
Itse ajan työmatkat retkipyöräksi varustellulla (etu- ja takatavaratelineet ja lokasuojat) levyjarrullisella
Cyclocross-pyörällä, mutta suorahko tankoinen hybridi on varmasti se monikäyttöisin vaihtoehto, enkä näe välttämättä syytä sun suin päin myydä Inseraa heti pois jos se sopii mitoiltaan hyvin, pikkuhiljaa päivittelemällä vaikka osa kerrallaan saat varmasti soivan pelin
Alan kanssa pikkuhiljaa päätymään tuohon. Tuntuu runko olevan mun kropalle hyvä ja ajoasento ihan hyvä. Tosin muita en ole kokeillut. Päivittämällä vaan osia vähän laadukkaimpiin,niin saan varman ihan hyvän fillarin omiin tarkoituksiin.Käytössä nyt kuluu kaikki,mikään ei ole ikuista.
Meinaa vaan mopo karata käsistä kun lukee näitä ja fillarilehden palstaa,niin tarjolla on vaikka mitä. Enköhän minä pärjää tolla polkupyörien"ladalla".
Siinä voi olla sopivasti mutkaa, johon kosteus kertyy. Ruiskuta reilusti fillarin ketjuöljyä tms voiteluöljyä yläpäästä vaijerinkuorta, ja puristele jarrukahvaa samalla että vaijeri liikkuu..[/quote][quote]
Joo,polkupyörätukusta ostettu reilu vuosi sitten
Itse ajan työmatkat retkipyöräksi varustellulla (etu- ja takatavaratelineet ja lokasuojat) levyjarrullisella
Cyclocross-pyörällä, mutta suorahko tankoinen hybridi on varmasti se monikäyttöisin vaihtoehto, enkä näe välttämättä syytä sun suin päin myydä Inseraa heti pois jos se sopii mitoiltaan hyvin, pikkuhiljaa päivittelemällä vaikka osa kerrallaan saat varmasti soivan pelin
Alan kanssa pikkuhiljaa päätymään tuohon. Tuntuu runko olevan mun kropalle hyvä ja ajoasento ihan hyvä. Tosin muita en ole kokeillut. Päivittämällä vaan osia vähän laadukkaimpiin,niin saan varman ihan hyvän fillarin omiin tarkoituksiin.Käytössä nyt kuluu kaikki,mikään ei ole ikuista.
Meinaa vaan mopo karata käsistä kun lukee näitä ja fillarilehden palstaa,niin tarjolla on vaikka mitä. Enköhän minä pärjää tolla polkupyörien"ladalla".
Siinä voi olla sopivasti mutkaa, johon kosteus kertyy. Ruiskuta reilusti fillarin ketjuöljyä tms voiteluöljyä yläpäästä vaijerinkuorta, ja puristele jarrukahvaa samalla että vaijeri liikkuu..[/quote][quote]
► Näytä spoileri
-
- Viestit: 714
- Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30
-
- Viestit: 217
- Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 16 Touko 2011 12:52
Ajoin vuosituhannen alussa työmatkaa yhteensä 40 000 kilometriä kuuden vuoden aikana. Helsingin keskuspuiston läpi kesät talvet. Ensimmäiset tuhannet ajoin Tunturin retkipyörällä. 30 000 kilometriä ajoin Nakamura-merkkisellä maastopyörällä, joka maksoi aikanaan 2790 markkaa. Ainoat liikkuvat osat, joita ei tarvinnut vaihtaa, olivat Alivio-vaihteet edessä ja takana, keskiö, jarrulänget ja kahvat sekä ohjauslaakerit.
Käytin kaksia ketjuja, jotka vaihdoin kuukauden välein. Näin pyörässä oli vasta kolmas takapakka ja toinen etupakka, kun se varastettiin Kotkassa pojan opiskeluasunnon varastosta.
Käytin kaksia ketjuja, jotka vaihdoin kuukauden välein. Talvella kuluminen oli nopeampaa kuin kesällä.
Vanteet kuluivat sivuista, jarrut kuluttivat ne noin 15 000 kilmetrin aikana puhki. Puolia meni vähän, koska en päästänyt niitä löystymään eikä kuormaa ollut paljon.
Huolsin pyörän suunilleen kerran viikossa. Pesu, vaijereiden voitelu lukkosulalla, kireydet jne. Kymmenen minuutin homma.
Istuin oli koko 40 000 km sama, vaikka pyörä vaihtui alussa ja lopussa. Istuin on käytössä edelleen, nyt jo hieman nuhjaantuneena.
Varaosiin kului noiden kilometrien aikana suunnilleen pyörän ostohinta. Pyörähän on osista koottuna huomattavasti valmista pyörää kalliimpi. Siihen aikaan Biltema ei vielä myynyt taka- ja etupakkoja eikä juuri muitakaan varsinaisia varaosia.
Renkaita kului. Käytin talvella nastarenkaita, joista Nokialaiset olivat ylivoimaisen kestäviä. 286 nastaa ja tosi hyvä pito, mutta raskaat ajaa. Biltemat ja Innovat kuluivat muutamassa viikossa. Nastojen materiaali oli liian pehmeää. Kesällä käytin scliksejä ja tavallisia, keskeltä sileitä renkaita aina tilanteen ja fiiliksen mukaan. Nokian 103 nastaiset olivat keveät ajaa ja kestävät, mutta eivät kovin pitävät. Hyvä yhdistelmä oli 103 nastaa takana ja 286 edessä.
Jälkikäteen olen laskeskellut, että reilusti kallimpi pyörä tuskin olisi ollut käytössäni yhtään kestävämpi. Ketjut kuluvat ja venyvät ja kuluttavat rattaat. Kumet kuluvat, samoin laakerit. Vanteet kuluvat sivusta jos ei ole levyjarruja. Oma Nakamurani oli 30 000 kilometrin jälkeen paljon laadukkaampi kuin alussa, koska alkuperäisen tasoisia varaosia ei saanut oikein ostettua. Piti ostaa parempia. Pyörä kelpasi kaiken jälkeen vielä varkaalle lukitusta varastosta.
Käytin kaksia ketjuja, jotka vaihdoin kuukauden välein. Näin pyörässä oli vasta kolmas takapakka ja toinen etupakka, kun se varastettiin Kotkassa pojan opiskeluasunnon varastosta.
Käytin kaksia ketjuja, jotka vaihdoin kuukauden välein. Talvella kuluminen oli nopeampaa kuin kesällä.
Vanteet kuluivat sivuista, jarrut kuluttivat ne noin 15 000 kilmetrin aikana puhki. Puolia meni vähän, koska en päästänyt niitä löystymään eikä kuormaa ollut paljon.
Huolsin pyörän suunilleen kerran viikossa. Pesu, vaijereiden voitelu lukkosulalla, kireydet jne. Kymmenen minuutin homma.
Istuin oli koko 40 000 km sama, vaikka pyörä vaihtui alussa ja lopussa. Istuin on käytössä edelleen, nyt jo hieman nuhjaantuneena.
Varaosiin kului noiden kilometrien aikana suunnilleen pyörän ostohinta. Pyörähän on osista koottuna huomattavasti valmista pyörää kalliimpi. Siihen aikaan Biltema ei vielä myynyt taka- ja etupakkoja eikä juuri muitakaan varsinaisia varaosia.
Renkaita kului. Käytin talvella nastarenkaita, joista Nokialaiset olivat ylivoimaisen kestäviä. 286 nastaa ja tosi hyvä pito, mutta raskaat ajaa. Biltemat ja Innovat kuluivat muutamassa viikossa. Nastojen materiaali oli liian pehmeää. Kesällä käytin scliksejä ja tavallisia, keskeltä sileitä renkaita aina tilanteen ja fiiliksen mukaan. Nokian 103 nastaiset olivat keveät ajaa ja kestävät, mutta eivät kovin pitävät. Hyvä yhdistelmä oli 103 nastaa takana ja 286 edessä.
Jälkikäteen olen laskeskellut, että reilusti kallimpi pyörä tuskin olisi ollut käytössäni yhtään kestävämpi. Ketjut kuluvat ja venyvät ja kuluttavat rattaat. Kumet kuluvat, samoin laakerit. Vanteet kuluvat sivusta jos ei ole levyjarruja. Oma Nakamurani oli 30 000 kilometrin jälkeen paljon laadukkaampi kuin alussa, koska alkuperäisen tasoisia varaosia ei saanut oikein ostettua. Piti ostaa parempia. Pyörä kelpasi kaiken jälkeen vielä varkaalle lukitusta varastosta.
-
- Viestit: 375
- Liittynyt: 04 Joulu 2010 16:20
Ihmeen hyvin ovat kestäneet. Ja viisautta on välttää turhaa läträämistä öljyn tms. hionta-aineita houkuttavan aineen käyttöä, jos vain muistaa ja viitsii hoitaa, eli vaha rulettaa - White Lightningiako käytät?. Itse liputan vanhojen vaihdesysteemien puolesta kestävyyden suhteen, mutta tämä herättää mietteitä... No toki, joitakin Stronglightin eturattaita ja Reginan vitos-kutospakkoja (ei ns. narrow) ei pahemmin huoltaa tarvitse, mutta silti.Siilinkari kirjoitti:Itsellä on eturatas mennyt nyt 10 tkm kaksilla ketjuilla (Campagnolo C9) ja on edelleen hyväkuntoinen. Ketjuissa ei ole käytetty öljyä, vain vahaa 250-350 kilsan välein. Ajot pääasiassa pikitietä ja noin 1/5 kuraisella kelillä. Ketjujen tarpeetonta lääppimistä olen välttänyt -kun on näyttänyt oikein törkyiseltä niin liuotinpesuaine pintaan ja huuhtelemalla pois.
-
- Viestit: 49
- Liittynyt: 16 Touko 2011 12:52
Vielä niistä ketjuista:
Minulla kului kahdet ketjut takapakkaa kohti, kun käytin vuorotellen kaksia ketjuja. Eturattaat kuluivat hitaammin, mutta niden kuluneisuus sitten haittasi vastaavasti enemmän.
Ketjuja ei kannata oljytä. Pesu liuotinaineella riitää. Öljyinen ketju imee kaiken hiekan ja kuran itseensä. Pyörä kannattaa pitää puhtaana, mutta painepesuria ei fillarin pesussa kannata käyttää. Sillä tuhoaa nopeasti laakerit. Ylipäätään painepesurille on vaikea keksiä muuta käyttöä kuin terassin, veneenpohjan ja mattojen pesu.
Nykyinen hybridi-Kuwaharani on teknisesti samaa tasoa kuin muinainen Nakamura. Voitin sen aikanaan arpajaisista. Sillä on ajettu ehkä 10 000. Muutamaan kertaan Helsingistä pohjanmaalle tai takaisin, Turun saaristo, Kaakkois-Suomi ja paljon lyhyempiä lenkkejä, Rattaat on alkuperäiset, ketjut toiset, vanteet alkuperäiset. Ehkäpä kuluneisuus ei niin haittaa, kun fillaria käyttää nykyään niin harvoin. Jokapäiväisessä parin tunnin ajossa säässä kuin säässä pienetkin viat haittaavat.
(Talviajoa on ollut vain yhtenä talvena. Nokian W240 on aivan loistava talvirengas. Suht kevyt ja erit pitävä.)
Minulla kului kahdet ketjut takapakkaa kohti, kun käytin vuorotellen kaksia ketjuja. Eturattaat kuluivat hitaammin, mutta niden kuluneisuus sitten haittasi vastaavasti enemmän.
Ketjuja ei kannata oljytä. Pesu liuotinaineella riitää. Öljyinen ketju imee kaiken hiekan ja kuran itseensä. Pyörä kannattaa pitää puhtaana, mutta painepesuria ei fillarin pesussa kannata käyttää. Sillä tuhoaa nopeasti laakerit. Ylipäätään painepesurille on vaikea keksiä muuta käyttöä kuin terassin, veneenpohjan ja mattojen pesu.
Nykyinen hybridi-Kuwaharani on teknisesti samaa tasoa kuin muinainen Nakamura. Voitin sen aikanaan arpajaisista. Sillä on ajettu ehkä 10 000. Muutamaan kertaan Helsingistä pohjanmaalle tai takaisin, Turun saaristo, Kaakkois-Suomi ja paljon lyhyempiä lenkkejä, Rattaat on alkuperäiset, ketjut toiset, vanteet alkuperäiset. Ehkäpä kuluneisuus ei niin haittaa, kun fillaria käyttää nykyään niin harvoin. Jokapäiväisessä parin tunnin ajossa säässä kuin säässä pienetkin viat haittaavat.
(Talviajoa on ollut vain yhtenä talvena. Nokian W240 on aivan loistava talvirengas. Suht kevyt ja erit pitävä.)
Parempi noin päin, että pyörä paranee vanhetessaan, kuin niin, että pyörä heikkenee siitä kun ei hommaa yhtä laadukkaita osia mitä siinä oli uutena. Monesti käy juuri noin jälkimmäisen vaihtoehdon tavalla. Varaosien saatavuus ja rahojen puute ovat usein syynä siihen, että pyörä ei pysy A1 luokassa vaikka olisi sitä ollutkin hankittaessa.retkimeloja kirjoitti:
Jälkikäteen olen laskeskellut, että reilusti kallimpi pyörä tuskin olisi ollut käytössäni yhtään kestävämpi. Ketjut kuluvat ja venyvät ja kuluttavat rattaat. Kumet kuluvat, samoin laakerit. Vanteet kuluvat sivusta jos ei ole levyjarruja. Oma Nakamurani oli 30 000 kilometrin jälkeen paljon laadukkaampi kuin alussa, koska alkuperäisen tasoisia varaosia ei saanut oikein ostettua. Piti ostaa parempia.
-
- Viestit: 714
- Liittynyt: 21 Elo 2007 19:30
Taitaa olla White L..ia. Mulla on vaan sinkula, eli suora ketjulinja ja sitä myöden ketjut ei kai rasitu ja veny niin nopeasti. Rattaat ovat jotkut ihan perushyvät koneistamalla valmistetut, ei prässillä leikatut. Mielestäni rattaissa ja etenkin ketjuissa lyö leiville jos vähän satsaa tiukemmista materiaaleista valmistettuihin kompsonentteihin. Perusketjut maksaa noin kympin ja nuo yleisestikin hyviksi havaitut Campagnolon ketjut pari kymppiä. Kyllä niillä vähintään kaksinkertaisen määrän kilometrejä polkee.Suklaajuna kirjoitti:Ihmeen hyvin ovat kestäneet. Ja viisautta on välttää turhaa läträämistä öljyn tms. hionta-aineita houkuttavan aineen käyttöä, jos vain muistaa ja viitsii hoitaa, eli vaha rulettaa - White Lightningiako käytät?. Itse liputan vanhojen vaihdesysteemien puolesta kestävyyden suhteen, mutta tämä herättää mietteitä... No toki, joitakin Stronglightin eturattaita ja Reginan vitos-kutospakkoja (ei ns. narrow) ei pahemmin huoltaa tarvitse, mutta silti.