Wanha vaellusvaruste

Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Wanha vaellusvaruste

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuolla kommentointiketjussa kaivattiin täällaista säiettä. Siis millainen wanha vaellusvaruste itselläsi on ja missä käytössä.
Itsellä on 1975 ostetun onnettoman huonon putkirinkan irrotettu alatasku yhä käytössä. Siinä kulkee itse ommeltu loue, maavaate, narua ja telttakeppejä louteen pystytykseen. Toinen wanha on samalla vuosikymmenellä ostettu puoliuntuvainen Suomen höyhenen makuupussi, jonka onnistuneesti pesin tänä vuonna koneessa ja kuivasin kuivausrummussa.


Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Vanhin kampe mikä kulkee aina mukana on -70 luvun alusta varusteluettelooni kuitattu leimakirves.
Sen lisäksi että hoidan sillä nuotioasiat kuntoon, verestän joskus vanhoja muistoja napauttamalla leimapäällä kuusenkuvia mihin milloinkin missä ne eivät ketään häiritse.

Suunnilleen samoilta ajoilta ovat myös Laasasen valmistamat metsäsukset.
Vänkäri
Viestit: 973
Liittynyt: 02 Marras 2010 11:47

Viesti Kirjoittaja Vänkäri »

Vanhin kampe minkä kanssa olen kuljeskellut ja edelleen sitä käytän, on yksi vanha leuku, jostain 60 luvulta ja partiovyön solki :D Mutta muuten kuskailen mielelläni muutakin vanhaa retkikampetta mutten lue niitä ehkä tähän ketjuun kuuluvaksi kun ne ei ole olleet minun omaisuutta kauaa kaikki lähimainkaan.
Kohti korpea,kiitos.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Trangiani sisällä kulkeva kahvipannu. Oli minulla mukana jo muutaman päivän pyöräretkellä 55 vuotta sitten. Ja tässä kuussa Haukanhiedalla.

Voi minulla olla joku vanhempikin kampe, mutta toisilta saatujen ikää en aina niin tiedä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Grammanviilailijoiden kauhistukseksi olen joskus kanniskellut ruoka-astiana kuppimaista melko ohutta pallograniitin kappaletta. Ikä vaatimattomat 2 000 000 000 vuotta.
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Kaarle Suurehko kirjoitti:Grammanviilailijoiden kauhistukseksi olen joskus kanniskellut ruoka-astiana kuppimaista melko ohutta pallograniitin kappaletta. Ikä vaatimattomat 2 000 000 000 vuotta.
En tiedä miksi tuota kiveä kantelit, mutta tässä kategoriassa minun kaikkien
retkikamppeitteni raaka-aineiden valmistus aloitettiin 13,7 gigavuotta sitten.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Parikymppisenä hankittu kurssipuukon nimeä kantava lapinleuku palvelee edelleen vähän kirveenkin virassa. Pienempi saman tekijän puukko pääsi eläkkeelle pari vuotta sitten ja korvattu kalan perkuuseen sopivammalla. Pohjanmaan tykistörykmentin kaiverruksilla varustettu leuku on pari kolme kertaa ollut eksyksissä, mutta aina on kotio löytänyt isännän kupeelle pääsyä odottelemaa.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

rellusitikka kirjoitti:
Kaarle Suurehko kirjoitti:Grammanviilailijoiden kauhistukseksi olen joskus kanniskellut ruoka-astiana kuppimaista melko ohutta pallograniitin kappaletta. Ikä vaatimattomat 2 000 000 000 vuotta.
En tiedä miksi tuota kiveä kantelit, mutta tässä kategoriassa minun kaikkien
retkikamppeitteni raaka-aineiden valmistus aloitettiin 13,7 gigavuotta sitten.
Samasta syystä kuin jotkut kantavat kuksaa vaikka titaanikupponen olisi kevyempi.
Tuo pallograniittikuppi on valmistunut tuollaiseksi lopputuotteeksi se 2 miljardia vuotta sitten.
Ursus
Viestit: 9596
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Jään kiinnostuksella odottamaan löytyykö savusilmistä kivikirveen kantajia :)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Ai niin. Onhan vielä useammin mukana toinen saman ikäluokan varuste. Maastosta löytämäni pieni linttakivi, taitaa olla kiilleliusketta. Sillä olen teroitellut puukkoa ja kirvestä. Koetan pitää ne hyvässä terässä, myös reissun päällä.
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kaarle Suurehko kirjoitti:Tuo pallograniittikuppi on valmistunut tuollaiseksi lopputuotteeksi se 2 miljardia vuotta sitten.
Aihioksi. Kuppi siitä tuli, kun pallo rapautui irti kivestä ja halkesi.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3141
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

Jos tuota aihio-mallia käytetään, niin pari lusikkaa ja juomakuppi on saaneet alkunsa noin 4,7 miljardia vuotta sitten.
Kuppina ja toinen lusikka on minulla ollut vain reilut kymmenen vuotta, eli ei yhtään mitään.

Savotan LJK rinkalla on ikää reilut 23 vuotta, siis sillä kappaleella joka minulla on ja ikä laskettuna siitä kun se on kaupasta ostettu.
Saman ikäinen on Trangian keitin ja Nissan terästermos, josta valitettavasti on korkki hajonnut.
Micke
Viestit: 2343
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Viesti Kirjoittaja Micke »

Vanhin käytössä oleva varusteeni on Karrimorin Condor 60-100 reppu. Tai harvemmin tuollakaan enää käyttöä on, mutta tallessa se on kuitenkin. Hankinta tapahtui kesäkuun alussa 1991. Tai jos oikein pinnistelen muistiani niin jossain romuvaraston syövereissä on Haltin neliö kuvioitu makuualusta jostain vuodelta 1985. Vanhimmat vaelluskengät on vuodelta 1991, olisikohan malli ollut Meindl Pirch tai jotain sinnepäin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Mulla oli autokäytössä perinteinen trangia. Autotallista löytyy vanhempien jäljiltä ~60-70 luvun oranssi Savotta putkirinkka. Jummijammi se on pienille ihmisille tehty; tälläinen 87 kg järkäle sais sitä edes selkäänsä &kantohihnat on kaposet kuin lasten koulurepussa. Toimiva ruotsalainen bensakeitinkin sieltä löytyy.. Muuten käyttäisinkin autoleiriytymisessä, mutta tuppaavat tuoksumaan kuin mopot, eikä letuissa viehätä moinen mauste..
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Joutsenen puoliuntuva makuupussi vuodelta 1974 ja edelleen käytössä. Ruotsalainen kirves ahkiossa n 1970 luvulta. Ollut jatkuvassa kalpikäytössä pannuhuoneessa ja retkillä
Vastaa Viestiin