Slovenia

Vihtahousu
Viestit: 213
Liittynyt: 02 Helmi 2006 20:54

Slovenia

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Kun tässä säikeessä on ollut viime aikoina kovin hiljaista, niin kysyn nyt:
Onko kukaan käynyt Slovenian alpeilla tai muualla Sloveniassa vaeltelemassa? Se maa alkoi jostain systä kiinnostaa ja vaellusreitit siellä saattavat olla vähemmän kansoitettuja kuin muissa alppimaissa? Hintataso ehkä edullisempi?


Jos maailma ei hymyile minulle, minä hymyilen maailmalle.
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

En Sloveniassa, mutta Slovakiassa olen käynyt hiihtämässä (murtsikkaa siis). Upeat oli maisemat! Lumitilanne oli silloin vaan melko heikko, vuoristossa ylempänä kyllä jotenkin oli lunta, mutta oli heillä yritystä alempanakin.

Muistaakseni Sloveniaan tekee vaellusreissuja joku sentapainen puulaaki kuin Elämysmatkat (en nyt ole ihan varma nimestä). Joo, arvaan, ettet ole ryhmämatkalle lähdössä vaan omaan reissuun, mutta siinä esitteessä oli ihan käyttökelpoista perustietoa alueen vaellusmestoista ja -oloista. Kokeile kuukkeloida.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

No entä Slavonia, Kroatiasta löytyy semmoinenkin seutu. :oops: :D
Vihtahousu
Viestit: 213
Liittynyt: 02 Helmi 2006 20:54

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Slovakian vuoret taitaa olla jotain muuta kuin alppeja (Tatra?). Slovenian tavoin Kroatia on myös entisiä Jugoslavian alueita, mutta alpit lienevät jo näköetäisyyden ulkopuolella. Muuten on ihan upea maa.
Juuri Elämysmatkojen esitteestä sain kipinän. Pitänee kuukkeloida. Esim. "trekking in Slovenia".
Jos maailma ei hymyile minulle, minä hymyilen maailmalle.
Avatar
j_susiraja
Viestit: 440
Liittynyt: 11 Tammi 2006 13:36
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j_susiraja »

Ja "hiking" on toinen termi, jota kannattaa käyttää. Tässä yksi mielenkiintoinen sivusto Sloveniasta:http://www.zaplana.net/Izleti/index_en.asp. Kuvia löytyy paljon kun vähän surffailee. Vilkaise ainakin tuo "List of excursions".
Avatar
j_susiraja
Viestit: 440
Liittynyt: 11 Tammi 2006 13:36
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j_susiraja »

Tuli vielä tuossa mieleen, että Finnair avaa ensi keväänä reitin Ljubljanaan. Triesteen lentää esim. Ryanair.
pavel
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Helmi 2006 22:39
Paikkakunta: Hki

Slovenia, Balkan

Viesti Kirjoittaja pavel »

Olin muutama vuosi sitten viikon päivät patikoimassa läntisessä Sloveniassa (metsää ja kumpuilevaa maastoa), reittejä on ilmeisesti paljon ympäri maata.

Balkanin maista länsimaisin ("Kuin vähän resuinen Itävalta"),
ja kallein (hintataso kuitenkin kohtuullisempi kuin meillä) ehkä lukuunottamatta Bosnia-Herzegovinaa.
(Toisaalta Slovenit itse eivät myönnä kuuluvansa Balkaniin).

Muistan kuulleeni että ex-jugoslavialta periytyi koko jugoslavian kattava vaellusverkosto.

Kohtaamani ihmiset olivat todella ystävällisiä (Kun menin pyytämään talosta vettä pullooni, minule tarjotaan päivällinen).

Noin viikon kokemuksella voisin suositella Sloveniaa.
(Kaksi suosikkiani Balkanilta: "Villi" Montenegro ja "tyylikäs ja kodikas" Slovenia)

P
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Pyörähdin Kroatiassa. Hintataso on suhteellisen kallis, mutta näytti elintasokin olevan suht länsimainen, uudet autot ja kiiltävää kaakelia joka puolella.

Kroatiassa ja Bosniassa ei kannata vaellusta miettiä, sillä nuo maat ovat Kambotsan jälkeen miinoitetuimmat, vaikka toki miinavapaitakin seutuja on: http://en.wikipedia.org/wiki/Minefields_in_Croatia

Montenegrossa oli maisemat kohdallaan (sinne ajettiin miinakentän läpi) ja siellä on kaiketi turvallisempaa vaellella, mutta muuten kaikki on rempallaan vähän Venäjän malliin. Hinnat on halvat ja euro on virallinen raha.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Hiking in Finland blogista loytyy Slovenia-vaelluksesta selostus
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Tulin juuri viikon vaellukselta Juliaanisilta Alpeilta Sloveniasta. Hienoja dolomiitti vuoria, täyspalvelu majoja sopivasti, kaiken vaatimustason reittejä. Majoittuminen lakanoiden välissä, ruokailu viinillä ja olusella luokkaa 50€ päivässä vuorilla. Jos jotain kiinnostaa niin voin kehua lisääkin.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Suosikkipaikkani talvella. Muttakerro ihmeessa,minne paasee helposti julkimolla, autohan jaisi seisomaan turhanpanttina,ja mitka reitit hyvia
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Niin, javaikuttaako karstimaisema vaeltamiseen teknisesti,vai vain niihin jotka hinkuvat luolin ja hiidenkirnuihin... Silloinhan varusteet on ihan jotain muuta kuin normaalilla reppu ja reissumiehella
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Helpoiten pääsee maisemiin kun Finnairin lennolta Lublijanen kentältä, joka on jo 27 km oikeaan suuntaan, ottaa kimppataksin ja ajaa suoraan esim Bohinj järven alueen majataloon yöksi (jos iltalento ja aamulennolla ehtii jo ensimmäiselle majalla vuorille). Taksi maksaa kimpasta riippuen 20-80 (yksin) €. Itse vaeltaminen ei vaadi mitään keskikesän Lapin varusteita kummempaa. Käytin sauvoja ja lenkkareita, kunnon vaelluskengät myös hyvä vaihtoehto alkukesästä jos joutuu menemään kaltevia lumia. Ei siis makuupussia tai alustaa.

Itsellä Ciceron kustantamon Julianiske Alps opas ja joitakin 25.000 - 50.000 karttoja, joissa reitit. Pääreitit hyvin merkattu. Ruuhka-aika noin heinäkuun puolivälistä elokuun loppupuolelle. Lyhyillä päivämatkoilla pystynee suunnittelemaan jopa pariviikkoisen kiekuran. Maksimi nousut luokkaa 1000m päivässä.

Kannattaa ottaa mukaan reppuun päiväevääksi muutama suklaalevy tms, koska luonasaikaan ei aina osu sopivasti kämppää. Kämpiltä ei suklaata tms myydä vaan kunnon ravitsevaa ruokaa. Varaa puhelimella vuodepaikat etukäteen, ja samalla puolihoito (majoitus, iltaruoka ja aamupala 34€) niin tulee edullisimmaksi.
Nicodemus

Viesti Kirjoittaja Nicodemus »

Ciceronen valikoimista löytyi seuraavanlainen opus;

http://www.cicerone.co.uk/product/detai ... venia#tabs

"The Slovene High Level route runs from Maribor, close by the Austrian border in the north-east of Slovenia, to Ankaran on the Adriatic coast in the south-west, covering 500km of outstanding mountain and upland hiking and trekking."
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Nicodemus kirjoitti:Ciceronen valikoimista löytyi seuraavanlainen opus;

http://www.cicerone.co.uk/product/detai ... venia#tabs

"The Slovene High Level route runs from Maribor, close by the Austrian border in the north-east of Slovenia, to Ankaran on the Adriatic coast in the south-west, covering 500km of outstanding mountain and upland hiking and trekking."
Mainitsemani Juliaanisten Alppien opas keskittyy melko pienelle alueelle 60-80km pääkaupungista luoteeseen, sillä pääsee aika hyvin kiinni alueen mahdollisuuksiin, joskin pidemmät reitit joutuu itse yhdistelemään lyhemmistä ja karttoja tutkimalla. reittien vaikeusaste kannattaa noteerata. Luokat 4-5 tai difficult tarkoitta oikeasti via ferrata tyylistä menoa tai konttaamista jyrkissä paikoissa.
Vastaa Viestiin