Talventuloa etelässä

Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Talventuloa etelässä

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Lähestyvä talvi on laittanut mietteliääksi. Mitäköhän siitäkin tulee? Katselin tämän vuoden säätilastoja tämän vuoden osalta ja täällä Päijät-Hämeessä on heinä- ja elokuuta lukuunottamatta tullut vettä yli keskiarvon koko vuoden ja nyt viimeiset pari kuukautta vailla mitään tolkkua. Ja se näkyy nyt maastossa joka paikassa. :?

Mitä tapahtuu, kun talvi tulee? Jos sataa lumi ennen pakkasia, niin se sataa tulvivien soiden päälle. Pääseekö maa ollenkaan jäätymään? Onko koko talven edessä kelit, joissa soille ei ole asiaa. Hötölumikerroksen alla velloo selvä vesi? :(

Jos taas pakkanen tulisi ensin, jäätyisi suot kuin järviksi. Ties vaikka luistelisi pitkin suopolanteita? Ilo jäänee kuitenkin lyhytaikaiseksi, koska sateet jatkuvat lumiryöppyinä ja maastosta tulee pian raskasta ja vaikeaa kulkea...

Mielenkiinnolla odottelen talvea.


"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Kaksi edellistä talvea on mennytkin noissa merkeissä, järven jäätkään eivät ole koko talvena päässeet kunnolla vahvistumaan.
Hyvä asia on ollut se, että hetkittäin on ilma lämmennyt niin että sade on tullut vetenä.
Kauhuskenaarioni on se, että sataa koko talven tähän syksyiseen malliin, pelkästään lunta. Maaliskuun lopussa sitä olisi sitten 4-5 metrin vahvuinen kerros. Veikkaan että näin tulee lähivuosina käymään jonakin talvena.
Avatar
Timo Ylhäinen
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Elo 2012 09:01

Viesti Kirjoittaja Timo Ylhäinen »

^Valitettavasti tämä pelko on pakko jakaa, jos kohta paljon vähäisempikin lumipeite aiheuttaa jo melkoisia ongelmia.

Edelleen toivon mustaa talvea :(
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Kauhuskenaario jäätymättömistä järvistä, joiden päälle on vain petollinen ja vetinen lumipeite on ikävä. Muutoin täytyy sanoa, että runsas luminen talvi kyllä kelpaisi. Tietäähän se lumitöitä ja on huono sille ja tälle asialla, mutta henkilökohtaisesti sanon, että: Antaa sataa! Parhaimmillaan niin, että pohjalle saataisiin kuitenkin kunnon routa ja järviin hyvät jäät.
miiahe
Viestit: 164
Liittynyt: 05 Helmi 2012 13:03

Viesti Kirjoittaja miiahe »

eilen aamulla maa oli valkoinen Tampereelta 80 km pohjoiseen. Töihin lähtiessä tiet alkoivat olemaan jo suht sulat, päivällä suli loputkin pois. Tätähän tämä nyt on muutaman viikon ajan.

Kunnon pakkasia toivon minäkin, just jäiden takia.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Viikonlopuksi lupaa syksyn ensimmäisiä pakkasia Päijät-Hämeeseen. Jos ei heti perään tulisi lunta, niin pääsisi viimein karpalosuolle. Tosin ovat nyt niin vetisiä, että pitänee ottaa sukset mukaan. Kerää siinä sitten marjoja. Pakkaset toivon mukaan tietää myös kuivempia ilmoja, niille olisi käyttöä.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
omat polut
Viestit: 4224
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Kantsis hommata gummisaappaat, sais marjat talteen ennenkuin menee parempiin suihin, täällä ainakin kerätty pois jo syyskuun lopulla.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Niin kävi minulle myös että kun ei ollut sukset matkassa jäivät karpalot suolle.
Joitakin höyhensarjan poimijoita oli taiteillut kaadettujen koivunrankojen päällä itsensä suolle, mutta tällainen sadankymmenen kilon keijukainen ei tohtinut lähteä edes yrittämään.
Avatar
Kuukkeli
Viestit: 883
Liittynyt: 09 Helmi 2006 00:13
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuukkeli »

Ihan pelkästään luonnon puolesta toivon "oikeaa talvea".
Evoluutio on muovannut tämän meidän ympäristömme tiettyyn kuosiin vuosituhansien aikana ja kun kurssi tekee rajuja käännöksiä, luonto kärsii siitä ensimmäisenä.

En ole jaksanut seurata turinoitten ilmastonmuutoskeskustelua, mutta esimerkiksi linnuston kannoissa on tapahtumassa jo suuria muutoksia, myyräsyklit heittää häränpyllyä, mikä lie syynä...
----------------------------------------------------------------
Perisoreus Infaustus
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

omat polut kirjoitti:^Kantsis hommata gummisaappaat, sais marjat talteen ennenkuin menee parempiin suihin, täällä ainakin kerätty pois jo syyskuun lopulla.
Itse olen aina jaksanut odottaa ensimmäiset pakkaset, niin saa makeampaa marjaa. Aina niitä on sittenkin sen verran riittänyt, mitä olen tarvinnut. :) Paitsi jos on räpännyt lumet maahan ennen pakkasia. :(

Ja kuten sahamies jo vihjaisikin, ei tänä syksynä gummisaappaistakaan ole ollut apua, kun suot tulvii. Kahluuhousuja en ole viittinyt hankkia. :D
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kannattaa myös kokeilla lumikenkiä.
Kyllä Siperia opettaa!
Hanu
Viestit: 4033
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Olen jo luopunut vuosia sitten toivosta, että etelässä maa jäätyisi eka ja sitten tulis lumi. Jos edes lumen jälkeen tulisi pakkanen niin hyvä. Kunnon talvi olis kiva....
omat polut
Viestit: 4224
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Nyt luvattu etelään loppuviikoksi yöpakkasia, eikä päivisin sada(paitsi huomenna:),korkeapainetta, erittäin jees.
sallatuulia
Viestit: 1358
Liittynyt: 10 Huhti 2010 21:04

Viesti Kirjoittaja sallatuulia »

Nastat alla. Jes! :D Talvi saa tulla...vaan jos on luonnon merkkeihin uskominen ei taida tulla paljon lunta tänä talvena. Pihlaja kun vanhan kansan mukaan ei kanna kahta taakkaa...ja ainakin täälläpäin pihlajat notkuivat marjoista. Vaan toivotaan että vanha kansa on väärässä...toivon todella. :shock: :D
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Eilen aamulla oli maa valkoisena Ylä-Pirkanmaalla :D. Lumi toki suli päivänmittaan pois. Nastat laitettiin myös alle eilen; kun tulee aamulähtöjä, nastat on jo pakko olla. Kunnon talvea odottelen....
Vastaa Viestiin