Euroopan upeimmat vaellusreitit

petepoika21
Viestit: 277
Liittynyt: 20 Elo 2006 12:45
Paikkakunta: Uusikaupunki

Euroopan upeimmat vaellusreitit

Viesti Kirjoittaja petepoika21 »

Lainasin kyseisen, Richard Salen kirjoittaman ja kuvittaman kuvakirjan. Aivan mahtava teos ja alkoi tuntumaan Suomi melko pieneltä ja vaatimattomalta. Kirjassa on 24 vaellusreittiä, lyhyimmät vain päiväksi ja pisimmät moneksi viikoksi. Pohjoismaista oli kelpuutettu mukaan vain yksi, Kungsleden.
Mainio teos näin sateisten syyspäivien ratoksi. Ja asiohin näin ennen perehtymättömälle melkoinen ihmetyksien ja unelmointien lähde.


suok
Viestit: 196
Liittynyt: 29 Joulu 2008 17:02

Viesti Kirjoittaja suok »

Skandinavian ulkopuolelle on täältä Suomenniemeltä pitkä matka mutta ainakaan Ruotsin lapin osalta etäisyys ei ole este. Oulun kautta ajavalle matka Kilpparille ja Abiskoon on sama, ja lyhyempi kuin Muotkalle.

Jostain syystä palstan jutut kuitenkin koskevat eniten kotimaan lappia, mistä johtunee? Onko niin että se vain on suositumpi vai onko tänne kirjoittava porukka suotautunutta eli tämä palsta on "Kemihaara"-suuntautunutta.

RuotsiNorja on mahtava vaellusmaa, käykää edes kokeilemassa!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

En tiedä mitä reittejä kirjassa on kuvattu, mutta Alpeilta niitä löytyy joka lähtöön. Jokaisen vaeltajan pitäisi ainakin kerran käydä siellä. Omalla tavallaan kiehtovaa ja mielenkiintoista.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Nicodemus

Viesti Kirjoittaja Nicodemus »

Itse petyin hieman kyseiseen opukseen. Kirjassa kuvataan päivän retkiä sekä pidempiä reissuja joista mukana taisi olla olla GR20 ja GR5 jos oikein muistan. Enemmän ja parempaa tietoa löytyy nopealla haulla internetin ihmeellistä maailmasta ja hyvää ideaa reiteistä selailemalla Ciceronen opaskirja valikoimaa joka on hyvinkin kattava.
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Höpö höpö Suokki
Monet Euroopan vaellusreiteistä ovat lähempänä sekä rahallisesti, että ajallisesti kuin Lappi ainakin täältä etelästä, jos vain kantti kestää &voi suunitella reissunsa pari kuukautta etukäteen. Dolomiiteille, Pyreneille tai Alpeille pääsee helposti päivässä, kun Sarekkiin ajaa 2. Tatrasta en tiedä, mutta varmaan sinnekin pääsee suht helposti. Atlasvuoret alkavat olla hieman kauempana kuin Lappi.
omat polut
Viestit: 4210
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

On sinne Atlasvuorille yli 3000km.
kasperi
Viestit: 585
Liittynyt: 10 Maalis 2008 10:25

Viesti Kirjoittaja kasperi »

Hobelf kirjoitti:... kun Sarekkiin ajaa 2.
Höpöhöpö Hobelf, kyllä Sarekkiin ajaa jopa "tsadista" päivässä. Kivaa se ei ole, mutta mukavampaa kuin jurnuttaa kaksi päivää perille:P

Onkos muuten tuossa opuksessa Islannin vaellusreiteistä mitään mainintaa?
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Aika nihilististä paukutusta, jos haluaa perille Sarekkiin Vrk:ssa stadista. Tätä ovat jotkut väittäneet ennenkin, mutta:

-nopeusrajoitusten mukaan matka vie noin 18 h!
-jos matkan varrella syö 2 tai 3 (eväs)ateriaa, niin 2 h lisää vähintään.
-jos ei ole ostanut safkoja valmiiksi etelästä, menee tunti Habarannassa.
-eikä edellisessä ole hengitystaukoa Storforssenilla.

Varoaikaa ei ole siis kuin ~2 h vuorokauteen, eikä tollasella matkalla kiinnosta nopeuttakaan pitää kovin korkealla.

En aio edes yrittää. Joka kerta, kun olen matkan tehnyt tuolle seudulle, on pysähdys ollut paikallaan. Takaisin voisi paukuttaa yhtä soittoa, mutta se ei ole mielestäni sen terveempää. Mielummin varaa tarpeeksi aikaa &laittaa vaikka leirin pystyyn biitsille Oulun korvilla kuin ajaa kuin hirvi, niin jaksaa vaeltaakkin paremmin.. Mielestäni on järkevää varata matkaan ~36 h Kiiruna, Sarek, Kautokeino jne. etäisyydelle. Tietenkin, jos olet liikkeellä nopeutta kestävällä mukavalla autolla; on varaa bensaan, joku muukin vääntää rattia &matka alkaa vasta perillä, niin voihan ton putkeenkin paukuttaa, eikä välttämättä turaudu edes 18. tuntia... Minusta moinen on lähinnä kurjaa.
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Tottahan jokainen löytää oman ja itselleen sopivan tavan hurauttaa harrastukseensa.
Molempia ajotyylejä on tullut vuosien varrella kokeiltua käytettävissä olevan ajan mukaan.
Yleensä mukaanlähtijät ovat varanneet vain sen yhden viikon lomastaan, joten aina aikaa ei ole tuhlattavaksi asti. Hieman etua tulee onneksi tästä Jyväskylän kupeessa asumisesta.

Kireämmällä aikataululla lähtö on useimmiten perjantaina iltapäivällä heti töitten jälkeen. Tavarat on valmiina pakattuna, ruoat tietenkin mukaanlukien ja auto huollettuna ja tankattuna.
Sarekiin on noin 850 kilometriä (Kilpiselle vähän enemmän) jolloin reippaasti ajaen perillä on joskus aamuyöstä kuskin vauhtijanosta riippuen. Vaellus alkaa lauantaina aamulla väsyneenä, mutta onnellisena. Siinä vaiheessa ei enää ole väliä milloin tai mihin nukahtaa, ollaanhan lomalla.
Kahdeksan päivän päästä on jälleen lauantai, jolloin on oltava takaisin autolla, ettei tule turhia kiireitä kotiin ajon kanssa. Yleensä kotiutuminen on tapahtunut samantien la- su välisenä yönä.

Hitaammassa mallissa lähtö tapahtuu vasta lauantaina, sunnuntaina ollaan perillä, maanantaina vaellukselle, viiden päivän päästä perjantaina on oltava autolla, koska kotimatka kestää kaksi päivää, lauantain ja sunnuntain.

Useammin on tullut tuota nopeampaa tapaa käytettyä, etenkin silloin, kun itse vielä olin töissä.
Monella varmaan on muutakin elämää kuin vaeltaminen, eikä kaikki aika kulu sen parissa.
Mutta kuten todettua, kukin tavallaan.
Kyllä Siperia opettaa!
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

No nyt kun off-topickiin taas lähdettiin :) ...

Sitkeästi näyttää jengi ajelevan pohjoisiin. Itse en ole "vuosikymmeniin" suostunut koko matkaa autossa istumaan. Silloin, kun auto on pohjoisiin saatava, vien junalla. Juu, maksaa mansikoita. Mutta: illalla auto junaan, pari napanteria ravintolavaunussa ja aamulla onkin sitten enää kohtuullinen ajomatka jäljellä. Iltapäivän lopuksi ollaan jo maastossa, paljon virkeämmässä kunnossa kuin yön ajon jälkeen. Plus, parikin kertaa aikoinaan nukahti kuski rattiin, sitä kokemusta en halua toistaa.


No, piti kai sanoa?

Kauko
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Kyllä minä luen Sarekin ainakin Pohjois-Euroopan upeimpiin vaellusalueisiin.

Varmaan tuo junajuttu on suht miellyttävä tapa paeta pohjoiseen. Mutta kuten rahasta jo totesitkin sulla ei taida olla näitä eläkeläisten sijoitusongelmia :?

Tulihan tuota tosiaan hiukan kokeiltuakin fillarin kanssa (puoleen hintaan) toukokuussa, ei mielestäni vetänyt vertoja omalle autolle aikatauluineen, lukuisine vaihtoineen ja surkeine ratoineen.

Edit: Rovaniemeltä kun tulee Jyväskylään jostain Kokkolan-Seinäjoen mutkan kautta suoraan tippuu tekaritkin suusta, kun Pendolinoon (Kuopion rata) ei mahdu pyörää kyytiin.
Kyllä Siperia opettaa!
Avatar
blueraven
Viestit: 915
Liittynyt: 19 Huhti 2006 12:04

Viesti Kirjoittaja blueraven »

Kyseistä kirjaa näkemättäkin olen vakuuttunut siitä että upeimmat reitit löytyy Skandinavian eteläpuolelta, jossa maisemat on vaikuttavampia, reitit paremmin rakennettuja ja palvelut kohdallaan.

Mutta veikkaan että on muitakin näillä palstoilla kirjoittelevia jotka eivät perusta upeista reiteistä vaan mieluummin suuntaavat upeille vaellusalueille joissa reitin ja yöpymispaikan valinta on vapaata.

Vaihtelun vuoksi voisi "vaeltaa" noilla upeammillakin reiteillä, olisihan se jotain ihan muuta...
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Selatessani kirjan läpi tulin miettineeksi millä perusteella reitit on valittu. Yksi sieltä toinen täältä. Ja välistä puuttuu toinen toistaan upeampia reittejä. Oli lähinnä sellainen kauniskuvainen kotisohvalla luettava kirjahyllykirja joita on muistakin aiheista "20 upeinta...".
suok
Viestit: 196
Liittynyt: 29 Joulu 2008 17:02

Viesti Kirjoittaja suok »

Ajamisessa pätee sama kuin monessa muussakin: tasainen jatkuva eteneminen vie parhaiten maaliin.

Aamulla eväät mukaan, syöminen ajaessa, eka pysähdys 500 km ajon jälkeen Oulussa (asun siis 45 minuutin päässä kehä kolmosen pohjoispuolella, ei niin kovin kaukana stadista / hesasta), tankkaus ja kusitauko. Seuraava pysähdys Jällivaaran seuduilla ja illaksi tunturiin. Useimmiten tämä on minun tyylini.

Alpit ovat ajallisesti saman matkan päässä mutta lentoyhtiöt karsastavat Trangiaa tai kaasukeitintä, hätäraketteja ja yli 20 kg kassia. Aikaa ja rahaa menee myös siihen että hankkiutuu lentokentältä vuoren juurelle. RuotsiNorja + oma auto on myös joustava aikataulujen suhteen, yksinkulkija voi lähteä liikkeelle kun 5 päivän sääennuste lupaa hyvää.

Se on totta että vaellusreittien puolesta Alppien alue on aivan voittamaton. Vähän rohkeutta ja kokemusta niin se on myös vaellusalue, ainakin silloin kun aletaan olla puurajan yläpuolella. Reitinvalinta on vapaata mutta välillä vaativaa.

Jokainen tulkoon omalla tavallaan onnelliseksi mutta erilaisia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla ennen kuin lukittuu johonkin paikkaan.
Kukko
Viestit: 98
Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kukko »

Ihan hyvää luettavaa toi kirja. Antaa kivasti inspiraatiota suunnitella ens vuoden reissuja. Tietenkin nykään netistä löytyy paljon kattavammat tiedot. Oli kuitenkin jotenkin mukava huomata, että oon käppäilly kolme kirjan mainitsemista reiteistä (GR20,WHW ja Via Alpina:APR) Mielestäni ovat paikkansa listassa ansainneet.

Joku kysyi Islannista, ei ole kirjassa mukana vaikka varmasti ehkä kuuluisikin. Alkusanojen mukaan päivän reitit kirjassa ovat suunnattu niille, joille useampipäiväiset vaellukset ovat mahdottomuus.
Vastaa Viestiin