Käpykeitin

sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

On olnut pari vuotta, sillointälloin käytän


aamu alkaa kahvilla
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Korvapuoli kirjoitti:^Lelu se on minun mielestäni. Liian pieni. Postikortin lyhyen mitan korkuinen. Hyvää siinä on, että näppärä avata ja pakata. Menee pieneen tilaan.
Mulla siis tuo titaaninen. Vähän samat fiilikset, en ole kovin usein käyttänyt puulla. Pieni puutila aiheuttaa myös sen, että ilmankierto menee aika äkkiä tukkoon, mutta joskus tulee polteltua kun haluaa fiilistellä. Pakkaus ja pakkaantuvuus ovat tosiaan hyvät, tuon kanssa ei tarvitse noeta käsiään kun pakkaa aina samalla lailla ja varusteetkin pysyvät noettomina.
Korvapuoli kirjoitti:Ehkä kävisi kattilatelineeksi tenukeittimeen.
Siihen se käy ihan hyvin - joskin tuulella kattila pitää suojata jotenkin muutenkin että lämmitysaika ja polttoaineen kulutus pysyvät kurissa.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Olisiko suosituksia isosta ja levyksi pakkautuvasta risukeittimestä? Titaaninen olisi tietysti plussaa, mutta tuppaavat olemaan aina hyvin pieniä. Ja varmaan iso malli maksaisi sitten maltaita. Levyksi pakkautuva siksi, että ei vie repussa niin paljon tilaa.

Hakisin nuotion korviketta ja vaatimuksena olisi vielä umpinainen pohja. Usein noissa on pohjassa reikiä, mutta osassa erillinen umpinainen alapohja. Pelkkä folio keittimen alle ei välttämättä riitä, tai ainakin itse olen kuntan kärventänyt vaikka foliovuoan päällä polttelinkin.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Olen etsinyt taiteltavaa savustuspönttöä, mutta sellaista ei meinaa löytyä mistään. Taiteltavia risukeittimiä on kuitenkin: https://goo.gl/Jn8KEu
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Alin listoilta löytyy kyllä risukeittimiä, mutta olisiko kellään kokemuksia jostain hyvästä mallista, joka on kohtuullisen kokoinen ja hyvin suojattu?

Savotta Happy Stove olisi yksi vaihtoehto. Saisi vaan olla isompi ja en tiedä kuinka hyvin sen täysin umpinainen pohjaa hengittää.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Minulla nyt fire bowl joka toimii grillinä,nuotiopohjana ja risukeittimenä.Parikymppiä hinta.Lamnia myy.
https://www.lamnia.com/fi/p/9243/era-ja ... t-firebowl
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

varg62 kirjoitti:Minulla nyt fire bowl joka toimii grillinä,nuotiopohjana ja risukeittimenä.Parikymppiä hinta.Lamnia myy.
https://www.lamnia.com/fi/p/9243/era-ja ... t-firebowl
Korvausilma-aukkoa pohjassa :?:
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

kaptu kirjoitti:
varg62 kirjoitti:Minulla nyt fire bowl joka toimii grillinä,nuotiopohjana ja risukeittimenä.Parikymppiä hinta.Lamnia myy.
https://www.lamnia.com/fi/p/9243/era-ja ... t-firebowl
Korvausilma-aukkoa pohjassa :?:
Ei tatte sillä vaikka laittaa puoliksi kiinni ei tiivis eli palaa kyllä ja voihan tarvittarssa porata pari reikää itse.Tuon siis saa kasaan niin että voi pannun laittaa päälle.Ainakin minä keitin kahvit aamulla ja toimi.
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

akallio kirjoitti:Alin listoilta löytyy kyllä risukeittimiä, mutta olisiko kellään kokemuksia jostain hyvästä mallista, joka on kohtuullisen kokoinen ja hyvin suojattu?
Savotta Happy Stove olisi yksi vaihtoehto. Saisi vaan olla isompi ja en tiedä kuinka hyvin sen täysin umpinainen pohjaa hengittää.
Kokemusta ei ole mutta retkeilijän niksipirkka -sivuilla oli mainittu Pop up grilli (reikä vielä kylkeen niin syöttö on helppoa): EDIT Esim. täältä saa: https://goo.gl/HVSeUv
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

varg62 kirjoitti: Ei tatte sillä vaikka laittaa puoliksi kiinni ei tiivis eli palaa kyllä ja voihan tarvittarssa porata pari reikää itse.Tuon siis saa kasaan niin että voi pannun laittaa päälle.Ainakin minä keitin kahvit aamulla ja toimi.
Pystyy siis keittämään pannulla, vaikka ei olekaan sellaista erillistä ritilää?

Se on yllättävän kevyt noin isoksi teräshärveliksi. Vois tosiaan olla hyvä, ainakin olisi parempi nuotion korvike kuin pieni risukeitin, kuten Savotan Happy Stove.
JLo_ven
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Loka 2016 10:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JLo_ven »

Kiitokset foorumisteille kokemuksista -Vargo jäi vinkeisä viisastuneena kauppaan ja mukaan tarttui suosituksesta Wild Woodgas Stove MK II. Palotila on tuossa, paljon käytössäkin näkyviä, Savottaa, Lekaa jne. suurempi. Omani jo hankittua huomasin valmistajan sivuilla näitä kaupiteltavan, ehkä monelle positiivisesta valmistusvirheestä (6cm normaalia korkeampi) johtuen puoleen hintaan, 25£. Täyden Suomi-hinnan omastani maksaneena en viitsinyt pahoittaa mieltäni enempää toimitusehtoihin tutustumalla.

Näppärän kokoinen ja hyvin esim. kattiloiden sisään pakkautuva toimivan oloinen keitin, painoa suojapussin kanssa 275g (ilman 260g). Ensipolton perusteella vaikutti perin tehokkaalta -youtubesta löytävät kiinnostuneet videopätkää. Ensimmäisenä miinuksena ilmanoton säädön puuttuminen, joka toki helposti tarpeen mukaan manipuloitavissa. Päältä ladattavuus saattaa myös joitakin närästää.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Risteytin Kiinalaisen puhaltimella varustetun risukeittimen ja Künzin. Alkuperäinen tulipesä on vähän pieni. Tosin alkuperäinenkin toimii hyvin kesäkelillä. Tällä systeemillä Künzi toimii tasaisemmmin ja puhallusteho on vähintäänkin riittävä.
Künziin ei tarvinnut tehdä mitään muutoksia. Ainoastaan 2kpl 8mm muttereita tarvittiin Künzin suoraan saamiseen.

https://photos.app.goo.gl/3sfTZXOJ7V4wgswn2
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Ostin sitten itselleni risukeittimen, Bushbox XL. Ei voi muuta sanoa kuin että tosi helppo ottaa käyttöön (n. 5 sekuntia) kun ei ole irtonaisia osia ja pieneen tilaan menee pakattuna litteyden ansiosta.

Kuva

Kuva

Puukasa riittänee 3-4 polttokertaan, n. 7 palaa menee kerralaan keittimeen ja sillä määrällä palaa parikymmentä minuuttia + kuuma hiillos vartin verran kunnes alkaa olla liian kylmä kokkaukseen (riippuu tietysti tuulesta, kovalla tuulella palaa nopeammin). Tosin ei ole tarkoitus kokata mitään muuta kun keittää vettä kuivamuonaa ja kahvia varten.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hyvänkokoisia puita näyttää siihen mahtuvan. Ei ihan avuton lämmittämiseenkään ilmeisesti - siis esim. kodan lämmittämiseen.
Paljonko painaa?
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Painoa 800g, valmistajan mukaan. En ole punninnut mutta kuulostaa uskottavalta, kevyt se ei ole.
Puiden pituus on n. 12cm että juuri ja juuri jäävät keittimen yläreunan alle. Koko keittimen korkeus 19cm.
Vieressä, lähellä, kun istuu niin kyllä se jonkun verran myös lämmittää. Kodan sisällä missä ei mitän tuulta ole niin voin kyllä kuvitella ettei se kovin avuton ole lämmittämään ainakaan pienempää kotaa.
Kuvanottohetkellä oli melkein tyyntä. Täytettynä kuten kuvassa 6-7 kalikalla se paloi isolla liekillä parikymmentä minuuttia ja sen jälkeen kuumaa hiillosta vielä viitisentoista minuuttia.
Vastaa Viestiin