Ruisleipä omasta uunista

Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Ruisleipä omasta uunista

Viesti Kirjoittaja rautu »

Sain hyppysiini vanhan hapanleivän juuren. Juuri on kulkenut emännän puolen suvussa ties kuinka kauan. Sekoittelin äsken ruisvellin ja murentelin juuren sinne. Nyt odotetaan varmaankin pari päivää ja sitten alkaa leivontahommelit. Ehkä hieman jänskättää,miten mahtaa onnistua. Jos hyvin käy ja homma onnistuu, niin jatkossa jätän näkkärit kotiin. Reppuun lähtee ruisreikäleipää.


Kuva
Ei oo häränpäivää!!
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Onnea sulle, Rautu, leivontapuuhiin! Olen kaksi kertaa elämässäni leipunut itse ruisleipää ja sittemmin -onneton minä - hävitin juuren, vaikka sen olisi voinut pakastaa. Leivästä tuli kyllä erittäin tymäkkää tavaraa!! Maukasta, mutta painavaa (ainakin minun leivistäni) - en olisi sitä kyllä reissuun voinut ottaa. Kerropa sitten, miten leivät onnistuivat :D!
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Toistaiseksi ollaan vielä lähtöpisteessä. Yön aikana juuri ei ole herännyt. Liekö liian kylmä paikka astialle. Siirsin lämpöisempään paikkaan. Luin juuri että herättelyä voi joutua tekemään kolmekin vuorokautta.

Odotellaan....
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Juuren voi tehdä itsekin, esim. hapanleivästä, on muitakin tapoja.

Jos Hämäläisen leipä ei pelkällä juurella onnistu voi siihen lisätä hiivaa. Ottaa taikinaa palan talteen seuraava kertaa varten ja silloin voi jo onnistua.

Ensimmäiset leivät eivät välttämätä maistu vielä täysin oikealta - mutta tulee se oikeakin sieltä vielä.
petteril
Viestit: 27
Liittynyt: 22 Maalis 2012 11:48

Viesti Kirjoittaja petteril »

Minä tein juurikin viikonloppuna tällä ohjeella hapanleipää, ja juurta ei ollut käytettävissä eli alusta lähtien. Suosittelen kokeilemaan:
http://lintulaakso.net/reseptipankki/re ... kate=perin

Tuolla on muuten kerrottu kuinka hapanleivän saa onnistumaan myös sähköuunissa
-Petteri
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PPP »

Samat ovat aatokset itselläni. Sain kotoani vanhan juurisaavin, jolla äitini valmisti aikoinaan ruisleivät. Leivomme rieskat ja hiivaleivät itse jo nyt ja jonkin verran hapanta ohutta reikäleipää, mutta varsinaisen happaman ruislimpun tekoa ei ole vielä tullut kokeiltua.
Kunhan tulee pakkaset että leivinuunin voi lämmittää niin pitää kokeilla tuotakin.
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Täytyypä kokeilla. Mutta onhan se ihan toista, kun on ikivanha juuri - siinä on sitä jotain! Minua harmittaa, kun hukkasin omani :cry:.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Pientä elämää alkaa taikinavellissä näkyä. Ei kuitenkaan mitään valtavaa, joten odotellaanpa vielä huomiseen. Pitääpä lueskella petteril linkki. Sähköuunissa tuon joutuu paistamaan.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Noh? Leipuri-Rautu, miten menee?

Sähköuuni on kyllä helpompi "nykyihmiselle". Silloin, kun itse ne pari kertaa leivoin ruisleipää, minulla oli siinä talossani se "seitsemänleivänuuni" ja oli kyllä haastetta saada (näillä taidoilla) lämpötila sopivaksi ja - ennenkaikkea - kestäväksi.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Juuri heräsi ja voi hyvin. Tuolla se pöhisee. Kohta tulee kaksi vuorokautta täyteen. Jokohan alkaisi olla tarpeeksi hapanta. Huomenaamulla ajattelin sen alustaa ja jättää nousemaan ja illalla uuniin. Täytyy ottaa kuvaa valmiista reikäleivästä niiden valmistuttua.

Anopilla on leivinuuni, mutta sinne on sen verran matkaa, että paistellaan sähköuunilla.

Kaipa se tästä. Odotukset on kovat. Toivottavasti lopputulos tyydyttää. Pitää vielä ennen leipomista muistaa ottaa juurta pakkaseen.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Laitapa sitten kuvaa tuotoksista! Joo, laita pakkaseen, että et jää juurettomaksi kuten minä :D.

Lycka till!
tulilintu
Viestit: 107
Liittynyt: 10 Elo 2012 10:51

Viesti Kirjoittaja tulilintu »

Pieni vinkki: kun tekee omasta juuresta reikäleipää, niin voi jättää muutaman "reiän" saaviin kuivumaan. Ne sitten vain murentaa ja leipoo uutta.

(Pisin aika mikä itselläni on ollut kuivat reiät käyttämättä taitaa olla n. vuoden, ja hyvin lähtivät taas käyntiin; ei siis tarvitse työntää juurta pakkaseen. Näin se leipä ennen vanhaankin käsittääkseni tehtiin: puusaaviin jäi aina juurta kuivumaan, ja se sitten hapansi uuden taikinan.)
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Laitoin sitä juurivelliä pakastimeen. Siellähän tuo säilyy vaikka vuositolkulla.Tuo reikähommakin on ihan hyvä idea ja voin vaikka laittaakin. Toisaalta sellaiset pienet pompannapit on mukavia syödäkin.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Timo Ylhäinen
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Elo 2012 09:01

Viesti Kirjoittaja Timo Ylhäinen »

En ole paistanut ruisleipää, mutta muuta leipää kylläkin. Käytän leivän paistoon keraamista pizzakiveä, joka tuo sähköuuniin vähän oikean uunin ominaisuuksia.

Saattaisi toimi ruisleivänkin paistossa.

Esim tuommonen:

http://www.decanter.fi/Pizzakivi

Kiven käytössä on oleellista, että kivi kuumennetaan uunissa ja leipä nostetaan kuumalle kivelle.
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Mielenkiintoinen tuo Tyyn pizzakivi. Enpä ole moiseen "törmännyt". Voipi siihen hapanleipäänkin hieman semmoista "arinaleivän" oloa syntyä tuon kiven ansiosta.

Kokkaustarvikkeista puhuttaessa; minä olen etsinyt jo pitemmän aikaa eräänlaista haudutuslaatikkoa. Olen semmoisen eräällä tuttavalla nähnyt ja se olisi mukava. Paitsi, että säästää sähköä, niin ruoka hautui siinä hienosti "ihan itsekseen". Esim. perunat annettiin kiehahtaa levyllä ja sitten koko kattila haudutuslaatikkoon ja siellä ne kypsyivät. Styroxia se oli, mutta pitää olla tarpeeksi pieni (kattilan kokoinen). Eli kaverillani oli yksi tämmöinen sopivankokoinen kattila, jota käytti haudutuksiin. Semmoisen lootan haluaisin, että jos joku tietää tai "törmää" semmoiseen, niin vinkki mulle. Kiitos :D.
Vastaa Viestiin