Ilman makuupussia retkeily

feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

rautu kirjoitti:
feeniks kirjoitti:^ "Sen minkä kesä kastaa, sen kesä kuivaa." Näin minun isäni tapasi sanoa kun valitin; hän oli kotoisin Petsamosta, joten ehkä jotain asiasta tiesikin...
Minkä kesä kastelee, sen Dry Votka kuivaa, sano lampaansyöjät.
Jos asiat ovat hyvällä tolalla... :D


Metsän Omena
Viestit: 3102
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

rautu kirjoitti:Minkä kesä kastelee, sen Dry Votka kuivaa, sano lampaansyöjät.
Oli (ja on?) myös Bouemen mielilausahduksia.
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Metsän Omena kirjoitti:
rautu kirjoitti:Minkä kesä kastelee, sen Dry Votka kuivaa, sano lampaansyöjät.
Oli (ja on?) myös Bouemen mielilausahduksia.
Valkaisen maksaani näin loppukesästä, mutta kyllä Tyry on monet kosteudet kuivannut.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

Korpijaakko kirjoitti:Makuupussi on eristävyys/paino-suhteeltaan aika ylivoimainen vaatteisiin verrattuna ja kun systeeminsä mitoittaa niin, että kaikki vaatteet päällä ja makuupussi/täkki lisänä tarkenee juuri ja juuri, on systeemi keveimmillään.
Itse pidän lyhyistä päivämatkoista ja leirielämästä. Olen kuitenkin sillä tavalla palelevaista sorttia, että kaipaan usein paikalla ollessa lämmintä päälle. Takavuosina jotkut kivenkovaan väittivät, että makuupussiin pitäisi mennä vähissä vaatteissa - mieluimmin alasti, jotta pussi lämpiäisi. Tarkoitus kai on kuitenkin lämmittää miestä/naista, eikä pussia. Yhdyn Korpijaakon ja Trekkingin mielipiteeseen siitä, että on aivan sama tuleeko riittävä eristyskerros vaatteista vai makuupussista. Makuupussi vain eristää painoonsa nähden eniten kylmästä.
feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

^ Eivät ne puheet ihan tuulesta temmattuja olleet/ole: mitä vähemmissä vaatteissa pussissa nukkuu, sitä vähemmän kosteutta kertyy pussin eristysmateriaaliin; pussi on lämmin myös seuraavina öinä.
Metsän Omena
Viestit: 3102
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

^Liikut vaarallisilla vesillä, koska asia liippaa kastepistettä.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Metsän Omena kirjoitti:
rautu kirjoitti:Minkä kesä kastelee, sen Dry Votka kuivaa, sano lampaansyöjät.
Oli (ja on?) myös Bouemen mielilausahduksia.
Jaa sori, mä en tiennyt että se oli varattu henkilökohtaiseen käyttöön. :wink:
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

feeniks kirjoitti:^ Eivät ne puheet ihan tuulesta temmattuja olleet/ole: mitä vähemmissä vaatteissa pussissa nukkuu, sitä vähemmän kosteutta kertyy pussin eristysmateriaaliin; pussi on lämmin myös seuraavina öinä.
Voisiko osa kosteudesta jäädä vaatteisiin? Jos kovasti hikoilee, pussi on liian lämmin, ja kastepiste ja kosteus jää pussin täytteisiin.
feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

^ Ei sitä kosteutta paljonkaan vaatteisiin koskaan kerry (kehon lämpö pitää vaatteet kuivina). Kääntää asiaa miten vain: mitä enemmän vaatteita, sitä enemmän pussi kostuu; etenkin tietysti talvella. Ellei ole aivan välttämätöntä käyttää ekstrakerroksia vaatteita, kannattaa nukkua mahdollisimman vähissä vaatteissa (varsinkin jos ei ole mahdollisuutta kuivattaa pussia seuraavana päivänä). Täysin toinen juttu on käyttää hengittämätöntä kosteussuojaa pussissaan; silloinhan pussi ei kostu lainkaan.

(Toinen totuus on tietysti myös se, että mitä vähemmän on vaatteita, sitä vähemmän myös todennäköisesti hikoilee.)
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

feeniks kirjoitti:^ Ei sitä kosteutta paljonkaan vaatteisiin koskaan kerry (kehon lämpö pitää vaatteet kuivina). Kääntää asiaa miten vain: mitä enemmän vaatteita, sitä enemmän pussi kostuu; etenkin tietysti talvella. Ellei ole aivan välttämätöntä käyttää ekstrakerroksia vaatteita, kannattaa nukkua mahdollisimman vähissä vaatteissa (varsinkin jos ei ole mahdollisuutta kuivattaa pussia seuraavana päivänä). Täysin toinen juttu on käyttää hengittämätöntä kosteussuojaa pussissaan; silloinhan pussi ei kostu lainkaan.

(Toinen totuus on tietysti myös se, että mitä vähemmän on vaatteita, sitä vähemmän myös todennäköisesti hikoilee.)
Ha! Taas makuupussikeskustelu kääntyy väitteisiin vaatetta vähän, vaatetta paljon. Kumpi on lämpimämpi?
Hansikas ja rukkanen vai kaksi rukkasta? Entäs pelkkä rukkanen ilman hansikasta?
jaakko33
Viestit: 532
Liittynyt: 06 Helmi 2009 15:07

Re: Ilman makuupussia retkeily

Viesti Kirjoittaja jaakko33 »

Isä Carillo kirjoitti:Onko kokemusta yöpymisistä ilman makuupussia?
On. Välimeren camping-alueilla pussi on liian kuuma ja teltta on lähinnä näkösuoja. Auringonlaskun jälkeen ilman kosteus saattaa nousta hyvinkin korkeaksi, mikä tekee nukkumisesta vaikean. Helpompi päästä uneen Lapissa, missä tuuletus pelaa eikä ole turhan kuuma.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

TREKKING kirjoitti:Ja minä sanon, että jos minä vaelluksella joudun varusteita kuivattelemaan, on varusteissani silloin jotain vikaa.
Kysymys on kuitenkin vain jokaisen omista asenteista ja valinnoista.
Mä en osaa liikkua niin rauhallisesti, ettei hiki kastelisi vaatteita. Mulla on jotenkin yliaktiivinen aineenvaihdunta. :(

Itse aiheeseen. Lämpiminä öinä kesällä alkusyksystä tossa ei varmaan olisi mitään outoa. Kerran syksyn laavureissulla kaveri sai kuningasidean: ei oteta makareita vaan pilkkihaalarit. Nehän painoi saman kuin makarit ja niissä paleli aivan hirveästi. En suosittele. :lol:
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

feeniks kirjoitti:.......Kääntää asiaa miten vain: mitä enemmän vaatteita, sitä enemmän pussi kostuu; etenkin tietysti talvella. Ellei ole aivan välttämätöntä käyttää ekstrakerroksia vaatteita, kannattaa nukkua mahdollisimman vähissä vaatteissa........

(Toinen totuus on tietysti myös se, että mitä vähemmän on vaatteita, sitä vähemmän myös todennäköisesti hikoilee.)
Alkuperäinen ajatus oli, että jättää pussi kuivana kotiin. Siis Timoan sanaleikkiä mukaillen nukkua pelkissä hansikkaissa. Toinen totuus on silloin, että mitä vähemmän vaatteita, sitä enemmän palelee. Louestajan kertoma tarina pilkkihaalareissa nukkumisesta on sellaista kokemusta, jota peräsin muillekin jaettavaksi.

Jokohan Korpijaakko on saanut liian kuumat jääkarhuväijypöksynsä myytyä...?
Viimeksi muokannut Isä Carillo, 27 Heinä 2012 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kelo
Viestit: 812
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:40

Viesti Kirjoittaja Kelo »

Yhden heinäkuun kesävaelluksen olen tehnyt ilman makuupussia. Makuupussin virkaa toimitti muinainen Sasta Kieppi, sellainen metsästäjän ja luontokuvaajan passitakki Thinsulate-vuorella, jossa myös jaloille on pussukka. Vaikka yöt eivät olleet mitenkään erityisen kylmiä, vilu tahtoi tulla. Kerran piti nousta aamuyöstä tulistelemaan. Sen jälkeen on ollut vähintään Lafuman 600 mukana.
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

/\ Kiitos kokemuksen jakamisesta!
Vastaa Viestiin