Vinkkejä kalapaikoista

gubbe
Viestit: 489
Liittynyt: 03 Marras 2009 14:10
Paikkakunta: P-P

Vinkkejä kalapaikoista

Viesti Kirjoittaja gubbe »

Elikkä tuossa viikon päästä olemme kaverin kanssa lähdössä kaksin kalastamaan jonnekkin päin pohjoislappia. Niinkun vätsärin keskustelussa taisinkin mainita, olen katsellut paikkoja sieltäkin. Mieli on kovin muuttuvainen joten ottaisin vastaan hyviä ehdotuksia lapin kalapaikoista. Pääasiallinen saaliskala tulisi olla taimen, toisena harjus, virtaavaa vettä, 10-20km tieltä, teltta majoitus, virveli(ei perhokalastusaluetta). Olisimme kovin iloisia jos saisimme hyviä ehdotuksia. Tack! :)

Niin ja reissu kestää 4-7 päivää.


feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

Taimenta ja harjusta, virtaavaa vettä, 10-20 kilometriä tieltä, teltassa ja virvelillä kalastaen! Eihän tuohon tarvita neuvoja: kunhan ottaa kartat esiin ja piirtää tussilla viivoja! (Olettaen pysyvämme Suomen rajojen sisällä.)

(Jos jotain kuitenkin neuvoisin: menkää sinne, minne ei heti tulisi mieleen mennä! Kilonkin kokoinen taimen ei suurtakaan kuoppaa joen/puron varressa vaadi, jotta viihtyisi, mutta syömärauhan häirintä kalastajien taholta on viho viimeisintä, mitä sietää. Jos ja kun kalastaja tällaisen "maan mainon" paikan löytää, niin siitä ei netissä yleensä kerskailla paikannustietoineen; I´m sorry! Ps. Harri pitää eniten hiekkapohjasta ja taimen kivi-vastaavasta.)
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

feeniks kirjoitti:Taimenta ja harjusta, virtaavaa vettä, 10-20 kilometriä tieltä, teltassa ja virvelillä kalastaen! Eihän tuohon tarvita neuvoja: kunhan ottaa kartat esiin ja piirtää tussilla viivoja! (Olettaen pysyvämme Suomen rajojen sisällä.)

(Jos jotain kuitenkin neuvoisin: menkää sinne, minne ei heti tulisi mieleen mennä! Kilonkin kokoinen taimen ei suurtakaan kuoppaa joen/puron varressa vaadi, jotta viihtyisi, mutta syömärauhan häirintä kalastajien taholta on viho viimeisintä, mitä sietää. Jos ja kun kalastaja tällaisen "maan mainon" paikan löytää, niin siitä ei netissä yleensä kerskailla paikannustietoineen; I´m sorry! Ps. Harri pitää eniten hiekkapohjasta ja taimen kivi-vastaavasta.)
Eihän kilon kokoista pienempää taimenta sitäpaitsi saa ottaakaan!

40cm taimen on jokseenkin kilon tai vähän alle.
feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

^ Niinpä niin...
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

mene ivalojoelle ja sotajoelle.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Minusta parasta vaelluskalastuksessa on löytämisen riemu. Etsiä itse kalapaikat ja nauttia niistä. Jos haluan takuuvarmasti kalaa, menen markettiin.
Kun eksyn, lähden kotiin.
feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

[quote="Pekka"]Minusta parasta vaelluskalastuksessa on löytämisen riemu. Etsiä itse kalapaikat ja nauttia niistä. Jos haluan takuuvarmasti kalaa, menen markettiin.[/quote

Allekirjoitan. Ja kun tällä asenteella lähtee koluamaan maastoa, ei vaelluskohteet kotimaassamme heti lopukaan. (Vaikka onhan tietysti kalat aina isompia aidan toisella puolella. :wink: )
villes
Viestit: 220
Liittynyt: 03 Elo 2010 20:04

Viesti Kirjoittaja villes »

Ota kartta eteen ja katto tarkasti se läpi. Ne siniset alueet ja viivat on niitä pqikkoja josta kannattaa ettiä. En suosittele myöskään ruuhkaisia paikkoja jos taimenen perään halajaa.
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Hammastunturin alue on minusta hyvä kalamaa. Appisjoki kuitenkin on kai vieläkin rauhoitettu.
Järvistä kyllä lähee ihan virvelipelillä kalaa omiksi tarpeiksi jalokalaa ja arkisempaakin kalaa.

Ivalojoesta olen itse saanut vain alamittaista.
honkamukka
Viestit: 6060
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

villes kirjoitti:Ota kartta eteen ja katto tarkasti se läpi. Ne siniset alueet ja viivat on niitä pqikkoja josta kannattaa ettiä. En suosittele myöskään ruuhkaisia paikkoja jos taimenen perään halajaa.
Kartta on hyvä apuväline suunnitteluun. Katsoo niitä sinisiä viivoja hiukan kauempaa vakiasutuksesta ja turistikohteista. Ylättävän läheltä tieyhteyksiäkin löytää käypäisiä paikkoja. Ei se yksi kalamies koirineenkaan vallan mahdottomia päivässä ja päivästä toiseen syö rasvaeväisiäkään. Varsinkin näiden isompien jokien sivuhaaroja kannattaa koluta. Siellä ei paikalliset (ei yksin heidän tapansa) mato-onkineen tammukkanpyynnissä kovin usein käy, varsinkaan hyvinä hillavuosina. Itse olen kohdannut aika harvoin näitä koko suvannon kaikesta liikkuvasta tyhjentäjiä. Joskus kuitenkin pitkävapamiehet saavat harmituksen aikaan.

Omat paikkani ovat useimmiten alle tunnin kävelyn päässä tieyhteyksistä. Kyllä siellä jokivarsia riittää tallattavaksi ja hyviä leiripaikkoja tulee vastaan. Viikonkin saa menemään juuri ketään tapaamatta. Toki jutulle menen, jos vastapuoli on seuranhaluinen. Kokemuksia ja tietämystäni jaan sitä haluavalle, mutta vain jokivarsilla.
Kun sen paikkansa löytää, niin kannattaa kulkea pienin jäljin ja tuntea omistavansa jotain mitä voi muistella seuraavaa reisua odotellessa.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Kalapaikkoja ei pitäisi kysellä, eikä niistä varsinkaan pitäisi kertoa.
gubbe
Viestit: 489
Liittynyt: 03 Marras 2009 14:10
Paikkakunta: P-P

Viesti Kirjoittaja gubbe »

tyy kirjoitti:Kalapaikkoja ei pitäisi kysellä, eikä niistä varsinkaan pitäisi kertoa.
Tätä logiikkaa en ymmärrä. Mutta ei kai minun tarvitsekkaan.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

^Jos haluat, voin opettaa sinut ymmärtämään. Mutta vain, jos haluat.
gubbe
Viestit: 489
Liittynyt: 03 Marras 2009 14:10
Paikkakunta: P-P

Viesti Kirjoittaja gubbe »

tyy kirjoitti:^Jos haluat, voin opettaa sinut ymmärtämään. Mutta vain, jos haluat.
Opeta toki.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Tässä.

http://outa.fi/joomla15/index.php?optio ... &Itemid=84

Muuta sanomista minulla ei ole.
Vastaa Viestiin