Hyvä makuualusta

luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ison maasturin takaosaan olen ajatellut esim. Thermarest Mondoking... tuollaisia ei todellakaan viitsisi selassa kantaa
- onko kellaan kokemusta?
- voisi tietysti kayttaa myos teltassa, jos joskus (auton kanssa) leirinta-alueelle eksyy


NorP
Viestit: 210
Liittynyt: 21 Kesä 2011 01:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NorP »

Olisko hyviä suosituksia kevyestä solumuovi alustasta? Lähinnä tulossa siis Thermarin alle suojaksi ja mahdolliseksi istuinalustaksi..
Eräänlaisia solumuoveja löytyy kaksin kappalein jo varastosta, joten hirveästi ei rahaa kiinnosta sellaiseen laittaa. Toinen on täyspitkä kankaalla päällystetty, ei siis lyhennettävissä. Toinen on joku halppis malli/merkki, hyvin paksu ja tilaa vievä kapistus.
Tälläisiä haitarimallisia katselin, mutta näyttävät maksavan aika paljon.
Tavallinen rullattava,, sen saisi edullisesti. Itse lyhennettynä, mutta onko tuollaisesta patjasta mitään iloa? Tai kuinka paljon on painoa/ison tilan vaatii..

Tai jos sulla pyörii nurkissa ylimääräinen, niin kerro ihmeessä. Vain edullisista olen kiinnostunut.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Suunnilleen joka kaupan urheiluosastolla on taitettuna myttynä toiselta puolelta aluminoitu ohut solumuovipatja. Hinta alle 7€. Itse "viilasin" sellaista lyhyemmäksi myöhäisemmän syksyn lisäpatjaksi persuuksista ylöspäin. En muista onko 50 vai 60 senttinen. Olen sen jo käyttäny pakkauspehmusteeksi, kun olen käytettyä roinaa netissä myynyt, joten tarkempaa en kykene kertomaan.
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Juuri noita toiselta puolen aluminoituja olen minäkin välillä käyttänyt ilmapatjan alla. Se on myös ulkona makoiluun tarpeeksi hyvä.

Nykyisin on aluminoitu kevytpeite teltan pohjan alla pohjaa suojaamassa ja samalla se suojaa ilmamakuualustaakin osaltaan.

Halpa ja kevyt alusta. Itse ostan noita HalpaHallista. Marjareissullakin hyvä!
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Joskus on ollut poron- tai grönlannin lampaan talja mukana reissussa. Kolme vanhaa turkkia olisi vailla hyötykäyttöä ja jos tuunaisi sellaisesta makuualustan (tai -pussin). Painoa tulisi kiitettävästi ja eristävyyttä nihilistisesti, mutta saisihan se ainakin puhetta aikaan. https://eralehti.fi/2015/01/02/nain-mak ... estattiin/ EDIT Ennen muinoin nämä oli meilläkin arvokkaita, mutta nyt pitänee lahjoittaa vaikka UFF:n kautta ja jospa ajautuisivat vaikka nenetseille jotka noita kyllä osaisivat arvostaa. Jotkut alan ihmiset tietysti värkkäävät noita modernimmiksi.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Koska sisälläni asuu suuri epävarmuus, olen pitkään pähkäillyt makuualusta-asioita. En millään haluaisi ottaa viikon vaellukselle ilmatäytteistä makuualustaa, joka sitten tietysti puhkeaisi käyttökelvottomaksi jo ensimmäisenä yönä. Ja toisaalta parhainkaan solumuovialustani ei ole tarpeeksi pehmeä vaan puristaa eritoten kylkiluitteni kohdalta, kun nukun vatsallani. Nyt lopultakin keksin ratkaisuksi eräänlaisen kompromissin... eli otin kaapista esiin ilmatäytteisen tyynyn, johon puhallan ilmaa vajaat puolet täydestä määrästä ja asennan sen sitten solumuovisen alustan päälle ja rintani/kylkiluitteni alle! Ja josko tämä ilmatyynyni se sitten sattuisi puhkeamaan, heitän sen jorpakkoon ja asennan kylkiluitteni alle varsinaisena tyynynä toimivan pehmomateriaali sellaisen :idea:
jääleinikki
Viestit: 311
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

^heität jorpakkoon! Että sillä lailla!!
diver
Viestit: 2350
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja diver »

:lol:
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Sain "muinoin" ensimmäisen Exped downmat- ilmapatjani lievästi suotamaan ilmaa (ehti silti hyvin täytetyllä nukkua koko yön ). Se vaihdettiin takuuna (kesti vähän vaille viisi vuotta) uuteen, joka on nyt kestänyt jo kymmenisen vuotta ehjänä!!! Lisäksi on kesä- ja syyskäyttöön Expedin synmat, sekin on kestänyt jo 6-7 vuotta ehjänä. Tuskin muilla merkeillä oleellisesti huonompia on? Nukkumismukavuus on noilla erinomainen, kuka enää viitsii solumuovia, porontaljoja yms painavia ja tilaa vieviä kairralle rahdata, nojaa, ehkä ahkiossa....Ostakaa ilma(untuva/kuitu) -täytteinen patja, sellaisen saa nykyisin isolla täyttöilmapussilla (tilavuus 40 litraa, paino 50 grammaa) ja parilla painalluksella täyteen ja hyvät yöunet on taattu :D
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Enpä ole minäkään saanut omia thermarestejani rikki yli 4000 vaelluskilometrin jälkeen. Hyvin tuntuvat kestävän.
honkamukka
Viestit: 6093
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Ensimmäinen donwnmat alkoi n. kymmenen vuoden paikkeilla päästämään ilmojaan pihalle. Nykyinen saman paksuinen, 7 senttinen ja vähän leveämpi on palvellut reilun puolen tusinaa vuotta moitteitta. Täyttö tässä on sillä integroidulla pumpulla, eli kämmen painalluksilla. Hiukan hankala, mutta en ole kehitellyt parempaakaan.

Vanhat luut tykkäävät sopivasti täytetystä makuualustasta, eikä tuo leveyskään ole pahasta.
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

honkamukka kirjoitti: 11 Loka 2022 20:44 Ensimmäinen donwnmat alkoi n. kymmenen vuoden paikkeilla päästämään ilmojaan pihalle. Nykyinen saman paksuinen, 7 senttinen ja vähän leveämpi on palvellut reilun puolen tusinaa vuotta moitteitta. Täyttö tässä on sillä integroidulla pumpulla, eli kämmen painalluksilla. Hiukan hankala, mutta en ole kehitellyt parempaakaan.

Vanhat luut tykkäävät sopivasti täytetystä makuualustasta, eikä tuo leveyskään ole pahasta.
Kyllä kannattaa ostaa iso täyttöpussi, kämmenin piti nylpyttää noin 120 kertaa. Nyt riittää, kun painaa pussin itseään vasten tyhjäksi (pussin toinen pää Expedin täyttöventtiilissä). Jos on kovin vanha patja, kuten minulla tuo downmat, niin täyttöpussin venttiilin ja expedin venttiilin väliin pitää panna soviterengas. Soviterenkaan saa Partioitasta, kuten täyttöpussinkin (XXL ei tuntenut soviterengasta). Nyt ei väsy ranteet....
torvelo
Viestit: 29
Liittynyt: 30 Tammi 2022 16:02
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja torvelo »

Luovuttuani solumuovista olen käyttänyt pelkkää Thermarestin Prolite Plussaa. Nyt toinen kappale menossa. Ensimmäinen hajosi kolmen vuoden jälkeen kun jäi pariksi vuorokaudeksi kuumaan telttaan, se riitti siihen että laminointi petti ja alustan pintaan muodostui ilmakupla. Nykyisen sain edullisesti maahantuojalta ja se on nyt kahdeksatta vuotta käytössä. Varsin kestäviä siis jos pitää niistä huolen. Kertaakaan eivät kumpikaan puhjenneet.

Nyt on hieman alkanut kaipailemaan lisää mukavuutta. Nukun yleensä kyljelläni niin Plussan paksuus riittää vain nipin napin. Olen vähän kiikaroinut Neoairia ensi kaudelle.
diver
Viestit: 2350
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja diver »

Termarin paristoilla toimivat täyttöpumput on käteviä eikä paina paljon.suosittelen.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja invader »

Mitä olette käyttänyt liukuesteenä ilma-alustan kanssa? Makuupussi, alusta, maavaate/teltta-yhdistelmä liukuu miten sattuu, jos on vähänkään kallellaan. Teippasin makuualustan pohjaan liukuesteteippiä, se tuntuu toimivan. Makuualustan ja pussin väliin tein sukka-stop-aineesta pistematriisin, mutta eihän ne tipat pysynyt kuin 1-2 yötä. Tähän en halunnut laittaa liukuesteteippiä, ettei hajota pussin kangasta. Thermarestin vanhempi alusta on kyseessä, uusi versio taitaa olla parempi tässä suhteessa.
Vastaa Viestiin