Hyvä makuualusta

wizardd
Viestit: 90
Liittynyt: 03 Kesä 2012 08:45

Hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja wizardd »

Pitäisi löytää hyvä ja laadukas makuualusta, jolla nukkuminen on oikeasti mukavaa. Ilmalla täyttyvä? Onko olemassa puhallettavia tai itsestään täyttyviä tyynyjä?

Kiitokset.
Viimeksi muokannut wizardd, 05 Kesä 2012 20:29. Yhteensä muokattu 3 kertaa.


jutavi
Viestit: 736
Liittynyt: 16 Tammi 2006 07:26
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1-2 vrk reppu ja hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja jutavi »

wizardd kirjoitti: Sen lisäksi pitäisi löytää hyvä ja laadukas makuualusta, jolla nukkuminen on oikeasti mukavaa. Ilmalla täyttyvä? Onko olemassa puhallettavia tai itsestään täyttyviä tyynyjä?

Kiitokset.
Esim Jyskistä saattaa vielä löytyä tyyny. Pari kk sitten hommasin tuon, hintaan 5€.
Avatar
valokaari
Viestit: 86
Liittynyt: 10 Loka 2011 19:28
Paikkakunta: Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valokaari »

Päiväreppuja löytyy vaikka minkänäköistä mallia, kun menee liikkeeseen paikanpäälle etsimään, niin varmasti löytyy semmoinen sopiva omaan selkään. Joten en ala suosittelemaan omasta puolesta mitään reppua, mutta Therm-a-Rest Z-Lite makuualustaa voin suositella. Tosi hyvä solumuovialusta. Rakenteensa vuoksi tuntuu selälle miellyttävälle ja pakattavuus on helppoa.
Tässä esimerkkikuva, miten itse pakkaan kyseisen alustan pikkurinkkaani: kuva 1, kuva 2
Repussa/rinkassa pitää vain olla "paikat" mihin tuon remmin saa kiinni.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Jam2, jonne alusta pyörähtää sisään ja mahtuu muukin roju hyvin.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Therm-a-Rest Z-lite on hyvä makuualusta mutta nykyisin se ei kovalla maapohjalla ainakaan minulle yksin riitä. Aikamoista pyörimistä ja puutumista pelkästään sillä nukkuminen minulle oli.
Ennen pystyi vaivatta nukkumaan halpissolumuovialustalla vaikka kovalla tuvan laverilla - eipä enää.

Käytössä tuo Z on edelleenkin mutta ei pelkästään.

Riippuu vaivasta, riittääkö Z-Rest yksinään hyviin uniin!
wizardd
Viestit: 90
Liittynyt: 03 Kesä 2012 08:45

Viesti Kirjoittaja wizardd »

Minulla on juuri tuota puutumisongelmaa. Vajaan parin sentin solumuovi ei riitä, ja täytyy olla tyynynä jotain. Lapsena sitä varmaan pelkästä innostuksesta ja raittiista ilmasta nukahti helposti.
wizardd
Viestit: 90
Liittynyt: 03 Kesä 2012 08:45

Viesti Kirjoittaja wizardd »

Onko Deuter Futura 26:sta pahaa sanottavaa kenelläkään? Tosin tuokin on siinä 25 litran luokassa, ehkä joku 35-40 litrainen voisi olla sopiva.

Kuitenkaan ihan kunnon rinkkaan ei ole tarvetta, en varmasti mitään 10 vrk keikkoja tule tällä polvella tekemään. Ellei sitten satu joku kalaretki, missä sitä kalaa saa joka päivä syödäkseen niin mikäs siellä sitten pikkurepullakin :lol: Niin ja vanhan 65+10 olen myynyt isälleni, jolta saan sitä tarvittaessa lainaan.

P.S uskaltaisiko sitä risukeittimen kanssa reissuun, miten metsäpalovaroitus? Saako sitä käyttää?
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

rellulla on tämmönen mukava ja pieneen tilaan pakkautuva,
miellyttävän tuntuinen tyyny, kunhan oppii jättämään sen riittävän tyhjäksi,
jos puhaltaa liian täyteen, tuntuu kuin nukkuisi ilmapallon päällä.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
hannes
Viestit: 10781
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

wizardd kirjoitti:
P.S uskaltaisiko sitä risukeittimen kanssa reissuun, miten metsäpalovaroitus? Saako sitä käyttää?
Yleensä ottaen risukeitintä saa käyttää metsäpalovaroituksenkin aikana. Riippuu rakenteesta. Yksi sääntö meni jotenkin niin että pohja piti olla irti maasta.
Googlaamalla löytyy virallistakin tietoa .

Kesäisin minulla on nykyisin risukeitin mutta myös kevyt pullon päälle kierrettävä kaasukeitin mukana . Sateella pääsee kaasulla helpommalla ja telttaakin saa lämpimäksi oikein kolholla kelillä.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

hannes kirjoitti: Yleensä ottaen risukeitintä saa käyttää metsäpalovaroituksenkin aikana. Riippuu rakenteesta. Yksi sääntö meni jotenkin niin että pohja piti olla irti maasta.
...ja se toinen sääntö meni siten, ettei saa kipinöidä. Miksi ei ottaisi suoraan kevyttä tenukeitintä? Säästää tilaa, aikaa, painoa ja rahaa tuollaisilla 1-4vrk retkillä. Toki savunhaju ja nuotiofiilis jää vähemmälle, mutta voihan sen nuotion sytyttää keittimestä huolimatta.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 1-4 vrk reppu ja hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

wizardd kirjoitti: Onko olemassa puhallettavia tai itsestään täyttyviä tyynyjä?

Kiitokset.
Tämän tyyppinen tyyny on tarkoitus testata, heti kun kerkeän. Ainakin Utsidanilta muistan lukeneeni kehuja. Sain "alihankkijalta" jo yhden kokeiltavaksi, mutta en muista, mihin sen olen laittanut. Uusiakin on kuulemma jo hankittu, mutta eivät ole vielä puhallettavassa vaiheessa. Työpöytää vasten tyynyn saadessani sitä pikaisesti kokeilin, ja tuntui ihan mukavalta, hanasta saattoi suhauttaa sopivan pehmeysasteen.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3125
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Re: 1-4 vrk reppu ja hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

wizardd kirjoitti:Sen lisäksi pitäisi löytää hyvä ja laadukas makuualusta, jolla nukkuminen on oikeasti mukavaa. Ilmalla täyttyvä?
Thermarest Neo Air tai sen eri versiot.
Joillakin on tuonkin kanssa ollut ongelmia, mutta ei tietääkseni hirveän usein ja nukkumismukavuutta riittää, kun ilmamäärän säätää sopivaksi = ei liian tiukaksi.

Olettaisin että erämessuilla tuosta voi olla kohtuullisen hyväkin tarjous. Kaksi vuotta sitten itse ostin sen XL kokoisen 139 € hinnalla sieltä.
wizardd kirjoitti:Onko olemassa puhallettavia tai itsestään täyttyviä tyynyjä?
Tämä ainakin. Itse ostin vuosi sitten Tampereen Kalevan Prismasta, muistaakseni noin 15 € silloin tarjouksena.
wizardd
Viestit: 90
Liittynyt: 03 Kesä 2012 08:45

Re: 1-4 vrk reppu ja hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja wizardd »

Mr_C kirjoitti:
wizardd kirjoitti:Sen lisäksi pitäisi löytää hyvä ja laadukas makuualusta, jolla nukkuminen on oikeasti mukavaa. Ilmalla täyttyvä?
Thermarest Neo Air tai sen eri versiot.
Joillakin on tuonkin kanssa ollut ongelmia, mutta ei tietääkseni hirveän usein ja nukkumismukavuutta riittää, kun ilmamäärän säätää sopivaksi = ei liian tiukaksi.

Olettaisin että erämessuilla tuosta voi olla kohtuullisen hyväkin tarjous. Kaksi vuotta sitten itse ostin sen XL kokoisen 139 € hinnalla sieltä.
wizardd kirjoitti:Onko olemassa puhallettavia tai itsestään täyttyviä tyynyjä?
Tämä ainakin. Itse ostin vuosi sitten Tampereen Kalevan Prismasta, muistaakseni noin 15 € silloin tarjouksena.
Kiitti vinkistä, tuossahan tuo Prisma nököttää ihan vieressä.

Ja joo, ilmapatjoilla olen nukkunut, mutta sellaisilla kalaretkillä. Käveltiin autolta pari km kylmälaukkujen ja retkikamojen kanssa. Sitten takaisin autolle hakemaan kalakamat jne. Luksusta se kyllä oli, mutta ne oli kumia tms ja painoivat varmaan 4 kg kappale ja puhaltaminen kesti kauan. Mukava niillä oli nukkua, ja joo liian täytenä oli huono.
wizardd
Viestit: 90
Liittynyt: 03 Kesä 2012 08:45

Re: 1-4 vrk reppu ja hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja wizardd »

Mustikka kirjoitti:
wizardd kirjoitti: Onko olemassa puhallettavia tai itsestään täyttyviä tyynyjä?

Kiitokset.
Tämän tyyppinen tyyny on tarkoitus testata, heti kun kerkeän. Ainakin Utsidanilta muistan lukeneeni kehuja. Sain "alihankkijalta" jo yhden kokeiltavaksi, mutta en muista, mihin sen olen laittanut. Uusiakin on kuulemma jo hankittu, mutta eivät ole vielä puhallettavassa vaiheessa. Työpöytää vasten tyynyn saadessani sitä pikaisesti kokeilin, ja tuntui ihan mukavalta, hanasta saattoi suhauttaa sopivan pehmeysasteen.
Meniköhän linkki nyt varmasti oikein? :o
Mustikka
Viestit: 931
Liittynyt: 14 Maalis 2006 14:37
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 1-4 vrk reppu ja hyvä makuualusta

Viesti Kirjoittaja Mustikka »

wizardd kirjoitti: Meniköhän linkki nyt varmasti oikein? :o
Do, en ole varma minkä merkkinen tyyny itselle tuli, kun ei ollut tuo pahvikuori päällä siinä :). Ja kenttätesti vielä itsellä tekemättä. Tästä vinkin lähteille, on kuvakin siellä alempana virityksestä.
Vastaa Viestiin