Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Kare_Eskola
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kare_Eskola »

Maastopyöräenduro on erikseen ja varattu ns. koville jätkille. Minun on hyvä vanhalla Kayapolla ja helpoilla poluilla.

Mutta lähettihullut varmaan ottaisivat haasteen vastaan.


mazutake
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Elo 2006 11:56

Viesti Kirjoittaja mazutake »

Eikös siellä etelämmässä, Korvatunturin suunnilla ole mukavan tasaiset polut Pyöräillä?
Kare_Eskola
Viestit: 361
Liittynyt: 19 Tammi 2006 18:26
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kare_Eskola »

Vieriharjuun saattaisi matkailupalvelureittiä pitkin olla ihan mukava maastopyöräillä Kemihaarasta. Pitkosten kunto, kuusimetsän juurakkoisuus ja maaston märkyys voivat vähentää nautintoa muualla.

Tässä juuri tulin Haltin suunnalta, ja ei voi kuin kunnioittaen ihmetellä JuhaL:n puuhia. Äijä kävi maastopyörällä Meekolla. Hullumpaa ideaa on vaikea keksiä, kun niitä polkuja on vaikea kävelläkin. Mutta hauskaa kai oli JuhaL:lla.
JuhaL
Viestit: 179
Liittynyt: 12 Tammi 2006 07:25

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Kare_Eskola kirjoitti:Tässä juuri tulin Haltin suunnalta, ja ei voi kuin kunnioittaen ihmetellä JuhaL:n puuhia. Äijä kävi maastopyörällä Meekolla. Hullumpaa ideaa on vaikea keksiä, kun niitä polkuja on vaikea kävelläkin. Mutta hauskaa kai oli JuhaL:lla.
"Polku oli lähes, joskaan ei täysin ajettava."

Eihän se oo kuin vajaa seittemän tuntia Meekolle - viitisen tuntia talutusta muutamin ajopätkin ja kun pääsee Kuonjarvarrille, niin siitä ajelee Meekolle ilman talutuksia! Tuossa kerkee jo pari kuvaustaukoakin pitämään...

Oikealla asenteella on aina hauskaa! :wink:


Kuva

Kuva

Kuva

PS: Tavoite oli Halti, mutta takamus ja satula sanoivat yhteistyösopimuksensa irti Meekon jälkeen, joten katsoin viisaammaksi keskeyttää ja palata takaisin, ettei mee loppuloman reissut pilalle hiertymien takia.
Kolmas kerta toden sanoo..?
jänkkääjä
Viestit: 211
Liittynyt: 27 Tammi 2006 13:14

Viesti Kirjoittaja jänkkääjä »

Koska se aihepiiriä sivuaa, niin laitan tiedon tänne. Uusi UKK-puiston järjestyssääntö näyttää ratkaisseen sen ikuisuuskysymyksen, miten (missä) puistossa pyöräillään ja/tai ratsastetaan. Näistä kysymyksistä lienee ollut aiemmin kovin erilaisia käsityksiä. Enää ei pitäisi (jos yllättäen ihmiset toimisivat sääntöjen mukaisesti) näkyä maastopyöriä Luirolla.

Itse olisin kyllä sallinut pyörät Kemihaaran alueella vaikka Peuraselkään asti ja Raja-Joosepista lähtiessä ainakin Hammaskuruun asti. Mielestäni olisi ihan mahdollinen pyörävaellus Kemihaarasta Raja-jooseppiin (tosin osa pitkospuista aiheuttaisi kyllä ärräpäitä). Mutta jäi aikanaan tekemättä ja nyt ei enää saa.

Itse en ymmärrä sitä, miksi vanha aiemmin jopa suositeltu reitti Kakslauttasesta Kopsusjärvelle on nyt poissa sallittujen listoilta (vai luinko vain huonosti järjestyssäännön). Vai onko kyseessä niin selvä tieura, että sitä saa käyttää joka tapauksessa?
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

jänkkääjä kirjoitti:Itse en ymmärrä sitä, miksi vanha aiemmin jopa suositeltu reitti Kakslauttasesta Kopsusjärvelle on nyt poissa sallittujen listoilta (vai luinko vain huonosti järjestyssäännön). Vai onko kyseessä niin selvä tieura, että sitä saa käyttää joka tapauksessa?
Kyllä se ilmeisesti on pois laskuista. Järjestyssäännön kohdassa 4.3 mainitaan "Kullankaivajat voivat liikkua valtauksilleen polkupyörillä Kopsusjärven uraa pitkin." Eli kääntäen muilla sinne ei ole fillarilla asiaa?
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Perkunas
Viestit: 167
Liittynyt: 01 Heinä 2008 03:24

Viesti Kirjoittaja Perkunas »

minkäslaisella kalustolla väki täällä fillaroi,lähinnä näitä retkikeikkojaan?

itsellä on muutama,pari maastofillaria,joista toinen on hyvinkin riisuttu mutta järeä,yhden yön hommiin joissa selviää hvinkin pienemmän repun keikkuessa selässä.vaihteita 9,130mm joustohaarukka ja jäykkä perse,ketjulla ohjurit jotteivat tipu ryskeessä poluilla.toinen on enempi xc/hybridityyppinen trek 5500 jossa on lokarit ja takaritsi,vaihteita 24,mukava suuri runko jolla liikkuu aika sukelaan pitempiäkin taipaleita.näiden lisäksi kasin kappalein intin pyöriä :D ,huippukalustoa sano,ei mee rikki ei niin millään,vaikka ikääkin lienee vuosikymmeniä,ainakin toisella on matkaa jo taitettu aika pitkä aika päätellen antiikkisesta satulan kinnikkeistä,puisita tangon tupeista jne.toista oon tässä taövella vasta laitellut kuntoon,hiekkapuhalsin rungon kevyesti,polttomaali pintaan,uusi nahkasatulakin josatin rompetorilta löytyi ja jonkun ranskanmaalaisen fillarin siro risti taakse,tähän ei saa mitään sivulaukkuja mutta näköjään irtohihnoilla sovittelee makuualustan ja pienen teltan.sen verta meni homma jo liioitteluksi että hankin iskemättömän sachs:in muinaisen duomatic navan josa on 2 vaihdetta,ilman mitään vaijereita.vanteita ei meinaa muuten mistään enää uutena saada jos tarvitsee kestäviä,wanhan ajan leveitä teräsvanteita,ainakaan mä en o moisia nähnyt.niin purin jostain romulavalöydöksistä suorat vanteet,puhallus ja maali niskaan,ja navat kiinni,paksuilla 2,25mm pinnoilla.vielä uupuisi siisti kuntoinen armeijan tanjo joss aon se kiinnikerautapari.


kesällä pitäs näillä taas tahkota ahvenanmaata jne.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Olen tässä vähän aikaa odotellut, että olisiko palstalla joku, joka tietäisi tästä asiasta vähän enemmän kuin minä, mutta ei näköjään ainakaan vielä ole näkynyt kommentteja, eli talvipyöräilystä.
Mennessäni huhtikuussa kohti Käsivarren tuntureita, tuli jossain Kelottijärven seutuvilla ryhmä ulkomaalaisia pyöräilijöitä vastaan. Ryhmä oli varustautunut talvipyöräilyyn, mm. renkaiden leveys oli jotain huomattavasti normaalista poikkeavaa. He ajoivat polkupyörillä Karesuvannosta kelkkareittiä pitkin Lätäsenon vartta Kilpikselle. Oman näköhavaintoni lisäksi löysin heidän kuittauksen Hirvasvuopion autiotuvan vieraskirjasta. Pyöräilijät kävivät tietääkseni pyörillä Haltin huipulla. Lieneekö Haltin huipulla ennen käyty pyörällä talvella?
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
hepelto
Viestit: 218
Liittynyt: 19 Marras 2008 20:33

Viesti Kirjoittaja hepelto »

Maastopyöräilyyn on Koillis-Lapissa todella hyvät mahdollisuudet tiheän metsäautotieverkoston ansiosta. Kulkuyhteydetkään eivät tuottane ongelmia, kun etelästä pääsee yöjunalla Kemijärvelle.
Kemijärveltä voi lähteä pohjoista kohti monipuoliselle kulttuurimatkalle pyöräillen. Matkan varrelle mahtuu Pyhä-Luosto Pelkosenniemellä. Suvannon ja Kairalan kylät, jotka säilyivät sodan tuhoilta. Savukoskella voi tutustua partisaanien tuhoamiin kyliin ja miten niissä elämä on jatkunut sotien jälkeen; Seitajärven ja Kuoskun kylät. Tästä on hyvä jatkaa metsäautotietä pitkin tutustumaan savottakohteisiin, jotka olivat Savukosken kairassa olleet jo ennen ensimmäistä maailman sotaa. Tunnetun ensimmäisen konesavotan muodossa Nuortin varressa. Höyryveturit tuotiin Amerikasta sydänmaihin töihin. Näistä vetureista toinen on katoksessa Tulppiossa.
Soklin tulevaan kaivosalueeseen on hyvä tutustua pyöräillen ja muodostaa oma käsityksensä tästäkin hankkeesta. Täältä voi sitten jatkaa Kemihaaraan, mistä voi jatkaa pyöräilyä UKK-puistoon Manto-ojalle ja Vieriharjuun. Takaisin päin voi Kemihaarasta mennä Kemijoen jokivartta myöten, missä kulkee vanha rantapolku. Ruuvaojalta voikin sitten oikaista metsäautotietä pitkin Lokkaan ja Sodankylän puolelle, josta taas löytyy uusia haasteita. Näitten reittien varrelta löytyy pieniä matkailuyrityksiä ja autiotupia.
Omat hyvät kokemukset on armeijan polkupyörästä sekä Nisiki 29" Big Foot-pyörästä. Näillä ainakin on hyvä pyöräillä sorateillä ja pitkospuilla leveiden renkaiden ja vahvan rungon ansiosta, joka ei notku isonkaan painon alla.Genimapin pyöräilykartta numero 6 on hyvä pohjoiseen suuntautuvalle pyöräilijälle
Terv. Jussi Kemihaarasta
JuhaL
Viestit: 179
Liittynyt: 12 Tammi 2006 07:25

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

TiMoKo kirjoitti:...ryhmä ulkomaalaisia pyöräilijöitä vastaan. Ryhmä oli varustautunut talvipyöräilyyn, mm. renkaiden leveys oli jotain huomattavasti normaalista poikkeavaa.
Olisiko ollut tsekkiläinen Jan Kopka porukoineen? He ajoivat helmi-maaliskuun vaihteessa reissun Ivalosta(?) kelkkareittiä pitkin Nuorgamiin (reissukertomus Googlen käännöksenä, reissukuvat). Pyörinä äijillä oli Duratec Big Paw'it. Pyörän runko on ilmeisesti Kopkan suunnittelema spesiaalimalli. Valmiista pyörästä saa maksaa 2500-3000€ osasarjasta riippuen.

Surlyn valikoimista löytyy vastaava leveille renkaille suunniteltu Pugsley. Leveää vanne-/rengasvaihtoehtoa ei taida löytyä muuta kuin Surlyn tuotannosta, jollaiset ovat myös tuossa Kopkan pyörässä. Pelkkiin kiekkoihin ja renkaisiin saa palamaan Suomessa reilu 700€! Etukiekkokin on rakennettava takanavan ympärille, johtuen haarukan 135 mm levedestä. Surlyä löytyy Suomessa Foxcompista.
Kelkkauralla pakkaskelillä kantaa mainiosti myös normaali leveä maastorengas. Ongelmat alkaa lämpötilan kohotessa. Kuluneen talven havaintona noin 6-8 pakkasastetta ja kylmempi oli paras keli pyöräilyyn kelkkaurilla...


JuhaL kirjoitti:
Rin-tin-tin kirjoitti:Entäs peräkärri?
En missään tapauksessa ottaisi peräkärryä (maastoon)!
Nyt on pakko peräytyä omasta kommentista! Tuli keväällä hankittua puolalainen Extrawheel Voyager pidempää maantiepyöräretkeä varten. Tuota on kyllä pakko jonain vuonna käydä kokeilemassa pidemmällä maastokeikalla vaikkapa Pöyrisjärven maastoissa... :lol:
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Pakko vaan kysyä että eikös pyöräilystä saa kesäkeleillä sen verran tarpeekseen, että tekisi mieli vaihtaa suksiin talvella. Pyöräily ei liene talvinen liikuntamuoto.
Tuli vaan mieleen kerran tehty ehdotus että pitäisi rakentaa halli jossa voisi harrastaa rullasuksihiihtoa talvella.
Tervehenkistä hommaa tuo kumminkin näyttää olevan.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Pyhäkeron tuvalla kerrottiin pääsiäspäivänä hurjaa juttua ulkomaalaisesta porukasta, joka oli kuulemma ollut tunturissa menopelinään polkupyörät.

Kai se on uskottava.
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Olenkin jo pitkään ihmetellyt miksei porukka yleisimmin huitaise hankikannolla fillarilla Haltille tms.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

JuhaL kirjoitti:
TiMoKo kirjoitti:...ryhmä ulkomaalaisia pyöräilijöitä vastaan. Ryhmä oli varustautunut talvipyöräilyyn, mm. renkaiden leveys oli jotain huomattavasti normaalista poikkeavaa.
Olisiko ollut tsekkiläinen Jan Kopka porukoineen? He ajoivat helmi-maaliskuun vaihteessa reissun Ivalosta(?) kelkkareittiä pitkin Nuorgamiin
Tosi kovia äijiä. :o
Lyde
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Helmi 2006 21:52

Viesti Kirjoittaja Lyde »

[quote="TiMoKo"]Mennessäni huhtikuussa kohti Käsivarren tuntureita, tuli jossain Kelottijärven seutuvilla ryhmä ulkomaalaisia pyöräilijöitä vastaan. Ryhmä oli varustautunut talvipyöräilyyn, mm. renkaiden leveys oli jotain huomattavasti normaalista poikkeavaa. He ajoivat polkupyörillä Karesuvannosta kelkkareittiä pitkin Lätäsenon vartta Kilpikselle. quote]

Tsekkiläisiä kuulemma olivat, nimistä ei tietoa. Kun kuulin tuon pyörälläajojutun niin jäin miettimään miten lie moottorikelkkareitti kantanut pyöräilijöitä, kun se ei oikein kantanut kunnolla kävelijääkään.
Toki pakkasten tultua reitti olisi kantanut vaikka henkilöautoa.
Vastaa Viestiin