Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Riippuu ja roikkuu mitä insinöörit keksii, sähköeräkärry jo on olemassa, sähkötyöntöpotkuri selkään hiihtäjille tuli kanssa mieleen, kai tässä on vain mielikuvitus rajana.


kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Heikki kirjoitti:Etenemismuoto kansallispuistossa olkoon kävely, hiihto, soutu ja melonta. Jos nykyinen kansallispuistolaki sallii tulkintoja edellisistä, lakia on muutettava ja nopeasti. Puuhamaita riittää kyllä kaikille potkulautailijoille.
Hyvin kiteytetty. Olen samaa mieltä.

Minulla ei ole mitään maastopyöriä (ei edes sähköavusteisia) vastaan. Käyttöpaikat on vain harkittava nykyistä tarkemmin ja näiltä osin uutta sääntelyä tarvitaan.

Kaikenlaiset massatapahtumat ja kilpailut voisi myös rajata pois kansallispuistoista. Niillekin löytyy sopivammat puuhamaat muualta. Viime aikoina kehitys on ollut näittenkin osalta huolestuttavaa. On absurdia, että voidakseen nauttia hiljaisuudesta ja luonnon rauhasta, on pysyttävä kaukana kansallispuistoista.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Suhtauduin myös alussa myönteisesti pyöräilyyn maastossa, nyt mieli on muuttunut.
Kansallispuistoihin ainut keino on pyöräilyn kokonaan kieltäminen. Sääli niitä kohtaan jotka noudattavat sääntöjä!


Pienitehoisen sähköpyörän asettaisin samalle viivalle sähköttömän kanssa.
Suuremman akkukapasiteetin omaava lähenee jo mopoa, se on liikaa kansallispuistojen ulkopuolisillakin reiteillä.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Heikki kirjoitti:Ja mikä on seuraava askel? :evil:
Esimerkiksi sähkömoottorikelkka?
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

kuu-ukkeli kirjoitti:On absurdia, että voidakseen nauttia hiljaisuudesta ja luonnon rauhasta, on pysyttävä kaukana kansallispuistoista.
Noin asia taitaa monessa tapauksessa olla, valitettavasti.
Avatar
Mr_C
Viestit: 3121
Liittynyt: 12 Tammi 2006 01:07

Viesti Kirjoittaja Mr_C »

hannes kirjoitti:Pienitehoisen sähköpyörän asettaisin samalle viivalle sähköttömän kanssa.
Suuremman akkukapasiteetin omaava lähenee jo mopoa, se on liikaa kansallispuistojen ulkopuolisillakin reiteillä.
Akkukapasiteettihan ei vaikuta siihen kuinka lujaa pyörä kulkee tai siihen jaksaako se ruopaista tyhjää.
Noihin asioihin vaikuttaa moottorin teho tai polkijan voimat.
Akun kapasiteetti vaikuttaa siihen kauanko riittää virtaa ajamiseen avustettuna.

Mutta mikäli henkilö jää kiinni kun on ajamassa rekisteröitäväksi säädettyä sähköpyörää, jota ei ole rekisteröity, tai jos sitä on muutettu niin ettei säädetyt rajoittimet toimi (esim maksiminopeus jolla saa moottorista apua) niin ajokortti pois. Jos ei ole ajokorttia niin tuomittava vielä ajokortitta ajosta. Ei koskisi kaikkia, kun osa sen ikäisiä että saavat ajaa mopoa ilman ajokorttia. Mutta ajokieltotuomio heillekin.
Lisäksi verot maksut ja rangaistukset moottoripyöräksi rekisteröinnin laiminlyönnistä.
Lisäksi muutettu / vakuuttamaton pyörä tuomittaisiin valtiolle.
Osaa ainakin rangaistuksen uhka ohjaisi toimimaan sääntöjen mukaisesti.
--------------------
Rajoitustoimia mietittäessä, jos tämän hetkistä tilannetta halutaan kiristää, niin ykse tasapuolinen ja toimiva keino saasteiden vähentämisen kannalta olisi sellainen, että vain julkisia kulkuvälineitä tai jalkaisin / polkupyörällä matkustamalla saisi mennä maastoon vaeltamaan nykyisen kaltaisella tavalla.
Sähköavusteisella pyörällä kulkiessa sen akku pitäisi ladata aurinkokennolla tai tuuligeneraattorilla.

Omalla / vuokratulla tai varastetulla autolla / muulla moottoriajoneuvolla liikkuva saisi kulkea vain opastetuilla retkillä jotka tapahtuu eri keskusten lähialueen merkityillä reiteillä.

Alkaisi päästöt vähenemään nopeasti.
Lunkentus
Viestit: 1316
Liittynyt: 25 Tammi 2006 06:51
Paikkakunta: Säkkilahden reservaatti

Viesti Kirjoittaja Lunkentus »

Olen aina ollut sitä mieltä, että kaikki pyöräily kansallispuistoissa on kiellettävä. Ja kantani vahvistuu edelleen kun mukaan on lisäksi tullut sähköpyöräily.

Kyllä näin isossa maassa pyöräilijöille löytyy muualtakin ajoreittejä, jättäkää edes kansallispuistot meille tavallisille retkeilijöille!
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Ketju ei itseäni koske, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista lukea mitä päättävät tahot vastaavat näihin kommentteihin ettei jää ihan vaan keskinäiseksi jutusteluksi. Laitoin takavuosina täysin asiallisen kyselyn eräästä kalastukseen liittyvästä aiheesta suoraan kalastusneuvoksettarelle, mutta eipä hän halunnut vastata.
Heikki
Viestit: 1820
Liittynyt: 06 Helmi 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Täälläpäin näyttää Suomen Ladun jäsenyhdistys kouluttavan näitä maastopyöräilijöitä.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

^^^^ Kiitos tarkennuksesta Mr.C.
Sähköpyöristä tiedän vain sen mitä olen lukenut, eikä sekään ole kovin paljon.
Suhtaudun sähköpyörään yleisellä tasolla myönteisesti. Se helpottaa monen elämää ja jotkut ovat jopa jättäneet auton pois ja ostaneet sähköpyörän.

Yksityisautoilu on monille pakon sanelema aivan arjessa.

Lappiinkin koronan takia linja-auto vaikuttaa riskiltä - varsinkin nyt , kun on lepsuiltu ja toinen aalto tulossa.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

tst kirjoitti:Ketju ei itseäni koske, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista lukea mitä päättävät tahot vastaavat näihin kommentteihin ettei jää ihan vaan keskinäiseksi jutusteluksi. Laitoin takavuosina täysin asiallisen kyselyn eräästä kalastukseen liittyvästä aiheesta suoraan kalastusneuvoksettarelle, mutta eipä hän halunnut vastata.
Tuttua, tuttua.

Olen ottanut yhteyttä opastuskeskukseen, MHn tiedottajaan ja nyt viimeksi johtajaan.
OK on kaikesta samaa mieltä, ja olen kuullut, on vastannut kaikille muillekin ihmetteijöille sitä samaa;
kaikkien pitäisi noudattaa sääntöjä, säännöt on huonosti näkösillä, free ride pyöräily ei sovi tuntureille; mitään ei silti tapahdu.
Luontovalvonta ei edes vastaa, vaikka heille on yhteystiedot.
Pohjoisin luontovalvoja, jonka olen saanut puhelimeen, oli sijoitettu Oulun korkeudelle!
Rajan_Susi
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Syys 2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Rajan_Susi »

Ohessa Lapin luontopalveluiden yhteystiedot
https://www.metsa.fi/metsahallitus/yhte ... opalvelut/ Ukk-puistosta vastaa puistonjohtaja Pirjo Seurujärvi
Luontovalvojalla tarkoittanet rajoitetuin poliisivaltuuksin toimivia erätarkastajia.
https://www.eraluvat.fi/media/kartat/he ... alueet.pdf
amatööri
Viestit: 3487
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

rastigaissa kirjoitti:
tst kirjoitti:Ketju ei itseäni koske, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista lukea mitä päättävät tahot vastaavat näihin kommentteihin ettei jää ihan vaan keskinäiseksi jutusteluksi. Laitoin takavuosina täysin asiallisen kyselyn eräästä kalastukseen liittyvästä aiheesta suoraan kalastusneuvoksettarelle, mutta eipä hän halunnut vastata.
Tuttua, tuttua.

Olen ottanut yhteyttä opastuskeskukseen, MHn tiedottajaan ja nyt viimeksi johtajaan.
OK on kaikesta samaa mieltä, ja olen kuullut, on vastannut kaikille muillekin ihmetteijöille sitä samaa;
kaikkien pitäisi noudattaa sääntöjä, säännöt on huonosti näkösillä, free ride pyöräily ei sovi tuntureille; mitään ei silti tapahdu.
Luontovalvonta ei edes vastaa, vaikka heille on yhteystiedot.
Pohjoisin luontovalvoja, jonka olen saanut puhelimeen, oli sijoitettu Oulun korkeudelle!
Kuulostaa kummalliselta !

Muutamia kertoja kun olen ottanut johonkin em. organisaatiosta yhteyttä niin aina on vastattu ja nopsaan.Oli sitten kysymys kalastusluvista,kartoista,puutteista jossain tuvilla tai vastaavassa palvelurakenteessa.Pari puistonjohtajaa,opastuskeskusten jotain työntekijää,Kilpisjärven tulli/rajavartiosto ym. Muutamaa erätarkastajaa jututtanut naamatusten,aina on asiat edenneet.

Tähän asti hankalin oli tänä kesänä kun kyselin Stastkogin henkilöiltä yhtä kalastus juttua Norjasta,kolmen lähetetyn sähköpostin (kahdesta eri sp osoitteesta ) ja viikon kuluttua vasta tuli vastaus kysymyksiini ja kahdelta eri henkilöltä.Toinen oli joku Utmarkskonsulent ja toinen Ranger Fjelltjenesten/SNO :D .No pääasia että joku vastas ja vastaus oli oikea/miellyttävä.

Ja jottei menisi aivan ohi aiheen niin taitaapi vain olla niin että osasta kansallispuistoista kehitetään puuhamaita suurille kulkija määrille ja trendikkäästi.Ja isolla osalla suomalaisia tuntuu olevan monesti vain oikeuksia eikä velvollisuuksia. Vähän samalta kuulostaa olevan noiden koronarajoitusten kanssa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja diver »

Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Ursus
Viestit: 9510
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Minä en ymmärrä miksi kansallispuistoihin pitäisi sorastaa polkuja, että niillä voisi ajaa polkupyörällä. Ja sora viedään vielä helikopterilla, eli ei kovin ekologista ole tuo sorastaminenkaan.
Eikö katuja, maanteitä, kyläteitä ja metsäautoteitä ole tarpeeksi, että ne riittäisivät pyöräiltäväksi? Ja vielä polkujakin on metsissä kansallispuistojen ulkopuolellakin. Onko kaksi- tai nelipyöräisellä tosiaan päästävä joka paikaan?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin