Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

hepelto kirjoitti:Maastopyöräilyyn on Koillis-Lapissa todella hyvät mahdollisuudet tiheän metsäautotieverkoston ansiosta. Kulkuyhteydetkään eivät tuottane ongelmia, kun etelästä pääsee yöjunalla Kemijärvelle.
Kemijärveltä voi lähteä pohjoista kohti monipuoliselle kulttuurimatkalle pyöräillen.
Tein tuontapaisen fillarireissun (tavan maantiepyörällä) jokunen vuosi sitten ja yhdyn Kemihaaran Jussin näkemykseen: oikein sopivaa seutua erämaapyöräretkeilyyn. Ja vielä monipuolisemman retken saa, kun yhdistää pyöräilyyn pistokävelyjä tieltä ennalta valitsemiinsa kohteisiin.

Lisäksi alueella on huomattavan runsaasti autiotupia. Nehän eivät tämän palstan lukijoita yöpymispaikkoina kiinnosta ;) - mutta ehkäpä kulttuurihistoriallisina kohteina. Kuten savottahistoriaan liittyvä Suttikämppä, Lattunavaaran palovartijan majat, Rouoivan, Kuttusojan tai Hangasojan perusporokämpät, Saihon entinen rajavartiomaja jne. Erämaissa elämisen historiaa parhaimmillaan.

(Väärinkäsitysten välttämiseksi sanonpa vielä: Jos sitä pirstovaa metsätieverkkoa ei olisi, niin huomattavasti arvokkaampihan tuo alue olisi. Mutta retkeiltävissä näinkin ollen.)


tietopankki
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Touko 2009 17:46

Viesti Kirjoittaja tietopankki »

Saihon rajavartiomaja on siirretty Nuorttitunturilta Nuorttijoelle entisen rajavyöhykkeen alueelle, lähelle riippusiltaa vuonna 2006.
vain tietoa - ei muuta
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Tätä nykysijaintia juuri tarkoitin. Fillarilla Rannisvaaraan ja sieltä vaikkapa yöpymisvarusteiden kanssa patikointi polkua pitkin Nuorttille ja Saihon kämpälle. Ja aamulla takaisin fillarille ja pyörämatka jatkuu taas seuraavaan kohteeseen...

(Itse en Saihon kämpällä käynyt fillarireissullani, mutta monella muulla vastaavan patikkamatkan päässä olevalla kyllä. Olen kyllä Rannisvaarasta Saiholle myöhemmin kävellyt.)
jaska
Viestit: 418
Liittynyt: 29 Touko 2007 22:47

Viesti Kirjoittaja jaska »

Päivää.
Onkos täällä joku maastopyöräillyt Naruskan seudulla? Tarkoitus olis elokuun huitteilla poiketa Naruskaan kalaan, ja siinä samalla meinasin vähän ajella lähimaastoissa. Mites reitti tuntsan bubilta sorsatunturin juurelle, onko miten ajettavissa?
Entäpä muut vinkit ajettavista pätkistä, olisin kiitollinen vinkeistä. Kiitos.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Pyöräilykin olisi eräkärryn ja rinkankannon ohella ihan käypänen tapa liikkua maastossa.
Fillarifoorumilaiset ovat kolunneet erinäisen määrän polkuja ja metsäteitä, mielenkiintoisia reitinvalintojakin on tarjolla linkin takana.
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

Nyt löytyy Utsjoen mainioita maastopyöräpolkuja ja muita pyöräilyyn passeleita ajouria kootusti netistä:

http://utsjoenmtbreitit.weebly.com/index.html

Hienoa työtä, sivuston tekijälle iso käsi ja kunnon peukut!
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

Läski nuorentaa, ja tekee elämän hauskaksi :D
Jos jäi näkemättä iltauutiset pari pv sitten, niin tuossapa uusintana:

http://areena.yle.fi/tv/1790000

Tuommosella värkillä tulin tänäänkin töihin, auraamatonta tietä...
Viimeksi muokannut tinder, 08 Tammi 2013 13:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Katsoin tv:stä tuon pätkän, oli mielestäni kelpo värkki.
Onko Tinderillä pyörän hinnasta tietoa?
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

Viesti Kirjoittaja tinder »

Halvempi oli kuin Audi Q7 :roll: :roll:
ja maailma pelastuu aina kun työmatkan ajaa läskillä, jää kaksi kylmäkäynnistystä pois :shock:

Hintatietoa tuolta:
http://www.foxcomp.fi/
http://www.foxcomp-turku.fi/
yleensä kaikki läskipyörät kootaan osista, joten mitään yhtä "normaalihintaa" ei taida olla.

Edit: lisäsin linkit
tinder
Viestit: 855
Liittynyt: 18 Tammi 2006 18:17

maastopyöräilyä Utsjoella

Viesti Kirjoittaja tinder »

Laitetaanpa levitykseen: Maastopyöräilyä Utsjoen erämaissa (ja hiukan tiepyöräilyä Tenon varressakin)



Itsekin olen osan noista reiteistä ajanut, ja herkkua on!! Kuvat ei kerro kaikkea, pitäähän jokaiselle jättää löytämisen ja kokemisen riemua sinne maastoonkin :-)
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Kakslauttanen-Kopsusjärvi, Niilanpää-Suomunruoktu, Kemihaara-Peskihaara-Keskipakat, Kemihaara-Mantoselkä.
Nämä reitit avautuvat jatkossa polkupyörillekin, moni pyöräilijä ottaa varmasti iloisena uutisen vastaan. Raja-Joosepista voi ajaa Anterinmukkaan asti.
Muutamien tupien käyttö varmasti lisääntyy muutoksen myötä, mutta onhan ne teltat ja muut pelit keksitty missä voi yönsä viettää.
Talvella saa pyöräillä missä vaan, paitsi ajetuilla hiihtoladuilla.
Rajan_Susi
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Syys 2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Rajan_Susi »

Maastopyöräily puhuttaa. Se on kovassa kasvussa.Pääkaunkiseudulla on havaittavissa jo tunteiden kuumenemista. Maastopyöräilyn hyväksyttävyys tulevaisuudessa vaatii entistä selvempää ohjaamista ja reittien suunnittelua. Joka paikkaan se ei sovi. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006524715.html
amatööri
Viestit: 3511
Liittynyt: 05 Kesä 2009 07:20

Viesti Kirjoittaja amatööri »

Juu.

"Maastopyöräilijät ja ulkoiluyhdistykset valittavat oikeuteen Vantaan alueella sijaitsevan luonnonsuojelualueen pyöräilykiellosta.Pyöräilijät vaativat alueelle merkittyjä reittejä pyöräilylle".

Turhaahan se on mitään luonnonsuojelualueita perustaa kun niillekin pitää päästä pyöräilemään.
Vihreys kai loppuu sitten siihen.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Henk.koht. olen tehnyt sellaisen päätöksen, että pysyttelen pyöräni kanssa pois sellaisilta poluilta, jotka ovat yleisessä ja runsaassa kävelykäytössä. Kaikenlaista soratietä ja uraa sekä vähemmän käytettyjä polkuja löytyy, jos maastossa haluaa ajaa.
Raato
Viestit: 196
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

Itsekin väistän maastopyörällä aina jos kävelijöitä on samalla polulla. Samoiten olen samaa mieltä siitä, että pyörä jättää maastoon usein selvemmän jäljen kuin jalkahenkilö, ehkä juuri koska yhtenäinen jälki näkyy paremmin ja kuljettaa helposti vettä jälkeä pitkin.

Ja sitten muutama mutta. Muualla kuin kaupunkien lähiömetsissä suurin ongelma onkin polkujen pysyminen auki. Ihmiset eivät enää kulje asioillaan metsien läpi joten polut ovat kasvaneet umpeen. Se umpeutuminen tapahtuu viimeistään sitten kun metsäkone on ladannut oksakasat hakkuun aikana muutamaan kohtaan polun päälle. Itse olen harrastanut tätä polkujen aukipitoa ja onhan melkoinen homma, mielellään näkisi pyöräilijöitä paikallisilla poluilla niin pysyisivät auki. Puiden juuret eivät muuten kasva polulle särkymään jos sitä kuljetaan säännöllisesti.

Niin mutta kysymyshän olikin kaupunkipoluista eikä perukan metsistä.... Niin olikin, mutta miksi kaupungin lähimetsän tarvitsee niin näyttää Kainuun salolta pikkuisine peurapolkuineen? Siinä jonkun matkan päässä jyrisee moottoritie. Ja ei se polku määräänsä enempää leviä, se leviää juuri sen verran kuin on kulkijoitakin.
Vastaa Viestiin