Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Asun omakotialueella missä on vierssä peltojen rajaama muutaman nelikilometrin alue. Siellä risteilee polkuja lukematon määrä ja polut pysyvät hyvin auki koranulkoiluttajien ja kävelijöiden ansiosta.
Sitten se mutta, alueella on muutama kostea paikka ja ne ovat levinneet maastopyöräilijöiden takia. He eivät jostain syystä voi kiertää vaan rutakosta mennään moootori vinkuen yli. Nämä pyöräilijät ovat järjestään suhtkoht nuoria miehiä tai naisia. Alueella riittää kyllä kovapohjaisiakin polkuja yllin kyllin. Mitään vaaratilanteita ei ole kohdalleni sattunut.


dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Raato kirjoitti:Itsekin väistän maastopyörällä aina jos kävelijöitä on samalla polulla. Samoiten olen samaa mieltä siitä, että pyörä jättää maastoon usein selvemmän jäljen kuin jalkahenkilö, ehkä juuri koska yhtenäinen jälki näkyy paremmin ja kuljettaa helposti vettä jälkeä pitkin.
kävelijän massa jakautuu melko joustavasti jalkapohjan alalle, pyöräilijän ja pyörän massa renkaan kontaktipinnan alalle. Lisäksi rengas rullaa maata vasten eri tavalla ja suuremmalla nopeudella kuin jalka.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Hossassa laitettiin maastopyöräilijöille hieman kapuloita rattaisiin ja ilmeisesti ihan syystä. Muutamat eivät suostu toimimaan sääntöjen mukaan.

https://www.facebook.com/hossankansallispuisto/
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Suorittamieni objektiivisten mittausten tuloksena maaston kuluminen järjestyksessä menee:

1. Rullaava pyöränrengas
2. Kävelijän kenkä
3. Juoksijan kenkä
4. Suttaava pyöränrengas

Valitettavasti aina ei pysty olemaan sutimatta, joten pyöräilijän syntisäkin paino on kovasti riippuvainen maastosta ja olosuhteista. Hyvä periaate on, että sateella tai heti sen jälkeen ei mennä pyörällä varsinaisille poluille. Mutta sutimista silloin tällöin on silti vaikea välttää.

Tätä vähän ihmettelen, että pyöräilyn ajatellaan leventävän polkuja. Itse ainakin ajan lätäköistä pääasiassa suoraan läpi, kun taas kävellen kierrän ne reunoja pitkin, koska liikun lähes aina lenkkareilla. Tyypillisin polulla kävelijän kenkä lienee kalvoton tai kalvollinen lenkkari. Pyörällä pysyy jalat kuivana suunnilleen samassa syvyydessä kuin korkeavartisella vaelluskengällä.
Rajan_Susi
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Syys 2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Rajan_Susi »

Tämän kesän alustavat havainnot mm Leivonmäeltä ja Nuuksiosta näyttävät siltä että etenkin alamäissä pyöräilijät tekevät "uutta uraa". Polku on usein kivinen tai juurinen, niin pyörällä on helppo koukata kankaan kautta.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Minun puolivakava ja semi-elitistinen näkemykseni tuohon on, että jos ei osaa teknistä polkua myöten tulla pyörällä alas, niin sitten pitää opetella ajamaan tai tyytyä taluttamaan...
Rajan_Susi
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Syys 2010 18:18

Viesti Kirjoittaja Rajan_Susi »

Niin olettaisi, mutta todellisuus näyttää olevan toinen. Toki nämä ovat alustavia hajahavaintoja. Ottelen näistä kuvia. Katsotaan saako niistä ajan kuluessa tehtyä johtopäätöksiä. Suomunkierrollakin Patvinsuolla oli näistä merkkejä. Aika pientä vielä, koska kävijöitä kohtalaisen vähän.
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

akallio kirjoitti:Minun puolivakava ja semi-elitistinen näkemykseni tuohon on, että jos ei osaa teknistä polkua myöten tulla pyörällä alas, niin sitten pitää opetella ajamaan tai tyytyä taluttamaan...
Pyöräilyssä lukkojarruttaen alamäkeen ajo tuottaa suurinta kulumaa. Paljolta voisi välttyä jos vaadittaisiin lukkiintumattomia jarruja -onko niitä järkevästi saatavilla?
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

Aaro kirjoitti:Pyöräilyssä lukkojarruttaen alamäkeen ajo tuottaa suurinta kulumaa. Paljolta voisi välttyä jos vaadittaisiin lukkiintumattomia jarruja -onko niitä järkevästi saatavilla?
Niin aiheuttaa, mutta jarruvoiman rajoitin olisi turvariski, kyllä jarrut pitää saada lukkoon kun on tosi hätä.

Fillareissa ei mitään ABS-jarrun tapaisia ole näkynyt, jossain jarruissa jarrutehon mekaanista modulaattoria kylläkin. Se jarruttaa ensin suhteessa vähemmän, ja vasta kunnon kahvan kiskaisulla ottaa täyden jarrutehon käyttöön. Ei tietysti estä sitä, että kun tullaan liian lujaa alamäkeen, niin silloin joka tapauksessa lukkojarrutetaan.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Kävin just ajelemassa, huomasin että takajarru jostain syystä muuttunut lukkiutumattomaksi, ilmeisesti ilmauksen tarpeessa, näin ei tullut lukkojarrutuksia, puhdas omatunto. Lisäksi kastelin vielä tossun suopaikassa, kärsimys kuittaa tulkinnanvaraisen ajelun kansallispuistossa. Oli muuten äärivähän porukkaa, jengi siirtynyt terdeille?
Aaro
Viestit: 2458
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

cobbo kirjoitti:
Aaro kirjoitti:Pyöräilyssä lukkojarruttaen alamäkeen ajo tuottaa suurinta kulumaa. Paljolta voisi välttyä jos vaadittaisiin lukkiintumattomia jarruja -onko niitä järkevästi saatavilla?
Niin aiheuttaa, mutta jarruvoiman rajoitin olisi turvariski, kyllä jarrut pitää saada lukkoon kun on tosi hätä.

Fillareissa ei mitään ABS-jarrun tapaisia ole näkynyt, jossain jarruissa jarrutehon mekaanista modulaattoria kylläkin. Se jarruttaa ensin suhteessa vähemmän, ja vasta kunnon kahvan kiskaisulla ottaa täyden jarrutehon käyttöön. Ei tietysti estä sitä, että kun tullaan liian lujaa alamäkeen, niin silloin joka tapauksessa lukkojarrutetaan.
Teoriassa ABS jarrutus on tehokkaampaa kuin lukkojarrutus ja uskoisin karkeilla renkailla käytännössäkin. Luulenpa myös että usein lukkojarrutukseen joudutaan kun vauhtia ei hiljennetä ajoissa eli hurjastelun seurauksena. Olen jonkun verran pyöräilijöiden kanssa samoja polkuja kulkenut ja varsinkin alamäessä moni pitää maksimi vauhtia ehkä jännityksen vuoksi ja sitten kun polku vaikeutuu on pakko äkkijaruttaa.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

Aaro kirjoitti:Pyöräilyssä lukkojarruttaen alamäkeen ajo tuottaa suurinta kulumaa. Paljolta voisi välttyä jos vaadittaisiin lukkiintumattomia jarruja -onko niitä järkevästi saatavilla?
Itseasiassa sellaisia näyttää olevan, sekä hydraulisia että sähköisiä. Ensisijainen käyttö on estää tangon yli lentäminen.

Lukkojarrutus on suurin ongelma, mutta toki sitten täyteen ratkaisuun tarvittaisiin myös luistonestojärjestelmä.
cobbo
Viestit: 705
Liittynyt: 22 Elo 2017 20:48

Viesti Kirjoittaja cobbo »

akallio kirjoitti:
Aaro kirjoitti:Pyöräilyssä lukkojarruttaen alamäkeen ajo tuottaa suurinta kulumaa. Paljolta voisi välttyä jos vaadittaisiin lukkiintumattomia jarruja -onko niitä järkevästi saatavilla?
Itseasiassa sellaisia näyttää olevan, sekä hydraulisia että sähköisiä. Ensisijainen käyttö on estää tangon yli lentäminen.
Shimanon ikivanhassa V-jarrussakin olleen modulaattorin tarkoitus oli just estää overthebarit, varsinkin siihen aikaan kun tehokkaammat v-jarrut tekivät tuloaan ja ihmiset lukittivat etujarrun säikähtäessään. Se oli simppeli systeemi, teki kahvan vedosta vain epälineaarisen.

Miten noi mainitsemasi luistonestot toimivat, osaavatko ne jotenkin automaattisesti säätää jarrutehon siihen reunalle jolla rengas just ja just ei lukitu? Sähköisen systeemin ymmärtää että siihen voi rakentaa jos mitä sensoria, mutta mitenkähän toi on tehty mekaanisissa (hydraulisissa) ja kuinka laajasti noi ovat käytössä?
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Viesti Kirjoittaja akallio »

cobbo kirjoitti: Miten noi mainitsemasi luistonestot toimivat, osaavatko ne jotenkin automaattisesti säätää jarrutehon siihen reunalle jolla rengas just ja just ei lukitu? Sähköisen systeemin ymmärtää että siihen voi rakentaa jos mitä sensoria, mutta mitenkähän toi on tehty mekaanisissa (hydraulisissa) ja kuinka laajasti noi ovat käytössä?
En Outbraker-systeemiä varsinaisesti tunne, mutta jos oikein ymmärsin, niin laite tulee jarrukahvojen viereen ohjaustankoon ja siinä olevasta ruuvista pitää säätää niin, että se alkaa rajoittaa jarrupainetta juuri tietyssä jarrunesteen paineessa. Käytännössä se siis toimii oikein vain yhdenlaisella alustalla (kitkakerroin).
J_u_k_k_a
Viestit: 99
Liittynyt: 11 Elo 2017 10:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja J_u_k_k_a »

Tuossa heinäkuun alussa mökkeilin pari viikkoa Saariselällä ja muutaman koko päivän maastopyörälenkinkin tein.

Havaintojeni mukaan maastopyöräily kansallispuistoissa pitäisi kieltää nyt heti.

Isoin maastopolkujen käyttäjäryhmä näyttäisi olevan osaamattomat aloittelijat. Vuokrataan sähköpyörät koko perheelle ja painellaan menemään. Suurin ongelma mielestäni on se, että ajetaan polun vieressä eikä polulla. Esimerkkinä vaikkapa Niilanpään jälkeen Rautulammen suuntaan ajaessa kun siinä vieressä on ilmeisesti sileämpää ja mukavampaa kivikkoa pelätessä ja se jo valmiiksi ihan törkeän leveä baana vaan levenee. Ei siinä kauaa mene kun se sieläkin ura on ajettu kiville ja sitten ajetaan sen vieressä.

Sama kun kierretään märkiä paikkoja vaikkapa Taajoslaavun ja Vellinsärpimän välillä. Pelätään ilmeisesti että pyörä ja kuski likaantuu. Eihän siinä polku-uralla olen kuin muutama sentti vettä ja kunttaa kovan pohjan päällä! Silti kierretään kaukaa syvän turpeen puolelta, karsean näköistä.

Kolmas pääongelma on se, että ajellaan siellä missä se ei ole sallittua. Saariselällä-Kiilopäällä täytyy olla melkoinen fakiiri, ettei TIETÄISI missä saa ajella.

Somessa törmäsin joku aika sitten sellaisisin "kyllä lähtee!" sähköpyöräkaahailuvideoihin Ylläs-Pallas -kansallispuistossa. Enemmänkin sellaista adrenaliinihöyryistä extremetoimintaa kuin retkeilyhenkistä etenemistä.

Voi voi. Itse kannatin ennen vahvasti maastopyöräilyn sallimista kansallispuistoissa, mutta valitettavasti mielipiteeni on muuttunut.
Vastaa Viestiin