Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Micke
Viestit: 2342
Liittynyt: 30 Maalis 2011 14:15
Paikkakunta: Maalla

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja Micke »

Omasta mielestäni sähköpyöriä pitäisi saada käyttää vain merkityillä talvireiteillä kansallispuistoissa. Silloin minkäänlaista kulumaa ei maastoon pääse tulemaan. Ylipäätään ihmettelen miksi pitäisi saada avustusta liikkumiseen luonnossa?

Pyörien moottoreiden tehorajaa kopeloivia softia on varmasti saatavana, mutta jos toi 250w ei riitä, niin silloin vähän ihmettelen. Tuo 250w on varmaan suunnilleen se teho jota itse pystyn tuottamaan ehkä pari tuntia, joten jos sen verran saa "ilmaista" lisä tehoa niin vähnä mietin sitä mitä on hakusessa?

Itse lähden kokeilemaan kesälomalla pääseekö pyörällä pidempää, kuin kävellen. Luulen että pääsee, tosin pohjalla on vajaa 20 vuotta sitten kilvanajoa MTB:llä (joten uskoisin osaavani ajaa pyörällä), mutta uskoisin että sellainen 60-70 kilsaa on sopiva päivämatka. Toi olisi sen 10 tuntia ajamista. Malkelina tule olemaan kummastakin päästä +150mm joustava enska/freeride, jonka uskon tasoittavan matkaa mukavasti.

Maastopyörän maaston kuluttamisesta uskon, että kulutusta hyvin sietävillä mailla kuluttaa vähemmän, kuin jalankulkija, mutta kuluvilla mailla kuluttaa enemmän. Mutta merkittävään eroon en näillä käyttäjä määrillä usko. Sen sijaan jos vaikka pyöräily vapautettasiiin, niin varmasti määrät lisääntyisivät ja vaikkapa Anterin uran pehmeillä paikoilla se näkyisi. Sinänsähän sillä ei ole muuta, kuin visuaalista merkitystä, mutta en ehkä lähtisi vielä UKK:ssa pyöräilyä vapauttamaan. Toki Anterin vartio - Anterinmukka ura voitaisiin linjata hieman ylemmäksi Anterin varresta, jolloin oltaisiin kovalla pohjalla kokoajan. Mutta halutaanko merkitä reittejä tms, se on eri asia.


"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja hannes »

Itse luulen, että pyöräily kuluttaa maastoa enemmän, koska pyörä on koko ajan maassa. Jalankulkija nostelee jalkojaan - paitsi väsyneenä :wink:
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja akallio »

omat polut kirjoitti: 13 Heinä 2023 09:38 Sähköpyörä ei teknisesti karkaa mönkijän suuntaan, polkupyörän määritelmässä on korkeintaan 250W jatkuva avustusteho ja maksimileveys 80cm.
Minusta 250 W on paljon, yhtä paljon kuin tavallinen pyöräilijä tuottaa. Mutta voi tosiaan olla, että ei sillä mitään maastoajoneuvoa liikutella, ainakaan kävelyvauhtia nopeampaa.

Mistä tuo 80 cm tulee? En sitä ajoneuvolaista löytänyt. Sehän kyllä rajaa aika paljon lisää.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^kyllä se leveys on rekisteröinnin ehtona, vakuutusyhtiöiden infosta nämä löytyy.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ Mutta eihän tavalliseen polkupyörään rinnastettavia sähköavusteisia pyöriä rekisteröidä eikä vakuuteta?
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^sitä juuri tarkoitin, jos on leveämpi niin ei ole polkupyörä ja vaatii rekisteröinnin.
akallio
Viestit: 2077
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms

Viesti Kirjoittaja akallio »

^ Hmm, itse löysin vain mainintoja, että 80 cm on muiden kevyiden sähköajoneuvojen (skuutit yms.) raja. Rekisteröidyille pyörille raja on 1 m. Sähköavusteisten pyörien rajoista en löytänyt mainintoja?
Vastaa Viestiin