Telttalyhty

Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Telttalyhty

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

Telttalampun nimikkeellä löytyy kaikenlaista viritelmää, mutta vielä ei ole yhtään tullut vastaan, joka minulle kelpaisi. Nettikaupat ovat täynnä jonkinlaisia öljylampun sähköisiä jäljitelmiä, joissa paristokotelo on valolähteen alla. Järjetöntä, ellei nimenomaan halua pitää tuikkua pöydällä. Mutta kun minä haluan ripustaa sen kattoon yleisvaloksi. Sellaiseen tarkoitukseen ei kevyttä (alle 50g) valaisinta taida löytyä valmiina. Vai löytyykö?

Nokolla on sellainen omatekemä mitä tarkoitan. Pitänee alkaa askartelemaan itse.


Avatar
j_susiraja
Viestit: 440
Liittynyt: 11 Tammi 2006 13:36
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j_susiraja »

Pieni ledeillä varustettu otsalamppu on hyväksi havaittu. Sen voi ripustaa esim kuivatusnaruun. Junioreille olen joskus jättänyt avaimenperäledilampun naruun roikkumaan yövaloksi.
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

j_susiraja kirjoitti:Pieni ledeillä varustettu otsalamppu on hyväksi havaittu. Sen voi ripustaa esim kuivatusnaruun.
Näinhän sitä on tähän asti tehtykin. Yhdet ledilamput päässä ja kolmas kattoverkossa tai -narulla. Mutta ei kovin hyvä ratkaisu. Otsalampun valo katossa on kovin suuntaava ja sitä saa olla yhtenään asettelemassa. Riittävän kirkkaalle yleisvalolle olisi käyttöä.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Taannoin osui kaupassa tuommoinen silmiini ja ostin sen yleisvaloksi telttaan.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Re: Telttalyhty

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Kösteri kirjoitti:Telttalampun nimikkeellä löytyy kaikenlaista viritelmää, mutta vielä ei ole yhtään tullut vastaan, joka minulle kelpaisi. Nettikaupat ovat täynnä jonkinlaisia öljylampun sähköisiä jäljitelmiä, joissa paristokotelo on valolähteen alla. Järjetöntä, ellei nimenomaan halkua pitää tuikkua pöydällä. Mutta kun minä haluan ripustaa sen kattoon yleisvaloksi. Sellaiseen tarkoitukseen ei kevyttä (alle 50g) valaisinta taida löytyä valmiina. Vai löytyykö?
Englanniksi kun laittaa hakusanoja, niin löytyy. Painoa noillakin on yllättävän paljon. 250 tunnin paloaika on tietenkin hyvä, mutta... Tuo eka taitaa olla ihan jees. Vesitiivis ja painaa alle 40 grammaa.

http://store.advancedmart.com/glstledli.html
http://www.dansdata.com/ledlights13.htm
http://www.theledlight.com/glorb_lantern.html
http://www.tadgear.com/x-treme%20gear/f ... _light.htm


Mutta miksei sellaista halpis avaimenperälediä? Eikö sillä näe riittävästi?
Kaikkea aikansa.
Avatar
j_susiraja
Viestit: 440
Liittynyt: 11 Tammi 2006 13:36
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j_susiraja »

Suuntaaviahan ne otsalamput yleensä ovat, mutta itselläni ainakin auttaa, jos kääntää osoittamaan kohti kattoa. Silloin valo jakautuu tasaisemmin. Otsalamppu on silloin kyllä käytön helpottamiseksi oltava suunnattava. Avaimenperälamppukin on ollut riittävä tähän asti.

Voisikohan tuollaiseen otsalampuun viritellä jonkin himmeän, mutta valoa läpi päästävän kuvun esim. pingispallosta 8)
Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Sitä vielä, että jos joku tilaa tuon, niin minä voisin ehkä tilata samaan syssyyn. Tuo saattaisi olla hyvä autiotupaankin.

http://www.theledlight.com/glorb_lantern.html
Kaikkea aikansa.
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

IkiHonka kirjoitti:Taannoin osui kaupassa tuommoinen silmiini ja ostin sen yleisvaloksi telttaan.
Rin-tin-tin kirjoitti:Sitä vielä, että jos joku tilaa tuon, niin minä voisin ehkä tilata samaan syssyyn. Tuo saattaisi olla hyvä autiotupaankin.
http://www.theledlight.com/glorb_lantern.html
Tätä minä juuri tarkoitin, kun kirjoitin niistä öljylampun jäljitelmistä. Olen katsellut tätä kaupassa ja ihmetellyt, miksi siinä on ripustuslenkki vain yläosassa. Se onkin ilmeisesti tarkoitettu vain pöydällä pidettäväksi. Katossa sen paristokotelo varjostaisi ikävästi. Muista Rintyn linkeistä löytyi ihan kelvollistakin tavaraa. Niitä kun vielä saisi Suomesta, ettei mokoman pikkuostoksen hinta nousisi postimaksulla kohtuuttomaksi.
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Rin-tin-tin
Viestit: 1162
Liittynyt: 20 Tammi 2006 10:18

Viesti Kirjoittaja Rin-tin-tin »

Kösteri kirjoitti:
IkiHonka kirjoitti:Taannoin osui kaupassa tuommoinen silmiini ja ostin sen yleisvaloksi telttaan.
Rin-tin-tin kirjoitti:Sitä vielä, että jos joku tilaa tuon, niin minä voisin ehkä tilata samaan syssyyn. Tuo saattaisi olla hyvä autiotupaankin.
http://www.theledlight.com/glorb_lantern.html
Tätä minä juuri tarkoitin, kun kirjoitin niistä öljylampun jäljitelmistä. Olen katsellut tätä kaupassa ja ihmetellyt, miksi siinä on ripustuslenkki vain yläosassa. Se onkin ilmeisesti tarkoitettu vain pöydällä pidettäväksi. Katossa sen paristokotelo varjostaisi ikävästi. Muista Rintyn linkeistä löytyi ihan kelvollistakin tavaraa. Niitä kun vielä saisi Suomesta, ettei mokoman pikkuostoksen hinta nousisi postimaksulla kohtuuttomaksi.
Älä ainakaan tuota osta. Se on saanut surkeat arvostelut.

Valon pitäisi olla paitsi käytännöllinen (voi ripustaa, seisoo itse, ei paina liikaa), niin myös laajalle valoa levittävä ja riittävän kirkas niin että sen valossa näkee esimerkiksi lukea kunnolla tarvitsematta tihrustaa.
Kaikkea aikansa.
Kösteri
Viestit: 1437
Liittynyt: 12 Tammi 2006 17:55
Paikkakunta: ~100

Viesti Kirjoittaja Kösteri »

Bonfire saattaisi tulla kysymykseen, mutta täällä sillä on ihan sikahinta. Amerikasta lampun saisi alle 17 taalalla.
Avatar
j_susiraja
Viestit: 440
Liittynyt: 11 Tammi 2006 13:36
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j_susiraja »

Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Noin viikko sitten kävelin Bauhausissa esillä olleen LED-telttalyhdyn ohi. En kopeloinut kovin tarkasti, koska ei sattunut olemaan ostoslistalla, mutta muistikuvani vehkeestä on pikemminkin insinöörimäisen asiallinen kuin mikään ufomuotoilu. Nuo linkeissä nähdyt vaikuttavat siihen verrattuna kalliilta häkkyröiltä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Oheisesta saitista löytyy valtava määrä arvioita kaiken maailman lamppuloista ja lyhytylöistä:
http://www.flashlightreviews.com/review ... arkers.htm
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Rin-tin-tin kirjoitti:Sitä vielä, että jos joku tilaa tuon, niin minä voisin ehkä tilata samaan syssyyn. Tuo saattaisi olla hyvä autiotupaankin.
http://www.theledlight.com/glorb_lantern.html
Rin-tin-tin kirjoitti:Älä ainakaan tuota osta. Se on saanut surkeat arvostelut.
Rinty: Aika nopeasti mieli vaihtelee. Tunnin päästä päinvastaista mieltä???

Kerropa mistä arvosteluista kirjoitit. Voin tehdä oman testini ja verrata sitä ko. arvosteluun.

No, tarpeita ja mieliä on niin monta kuin ihmisiäkin. Minä ostin tuon Osramini ihan täältä "lähikaupasta" (Halpa-hallista) nimenomaan yleisvaloksi. Yleisvalo ei ole kohdevalo (=lukuvalo). Nuorempana toki luki hyvinkin vähässä valossa, mutta ei enää. Siinä tarkoituksessa käytän otsalamppua, jota en ripusta yleisvaloksi, koska nappaan sen mukaani pimeällä/hämärällä, kun käyn ulkona. En viitsi kiinnitellä ja irroitella sitä eestaas, eikä se muutenkaan kaksinen yleisvalo ole. Otsalamppuja on pimeään aikaan mukana yleensä kaksi. Petzlin Myobelt5 ja Tikkina, jonka löysin taannoin metsästä. Valo ei saa olla yhden valaisimen varassa, kun kuljen paljon pimeässä/hämärässä. Viime talvenakin hiihdeltiin Jussin kanssa Evolla n. 5 tuntia yöllä. Leiri pystytettiin vasta pikkutunneilla klo 1:00. Välillä otsalamppuja on kolmekin, kun Zipkan säilytyspaikka on kameran rinnalla vyölaukussa ja on pelastanut muutamaan kertaan kompuroinnilta, kun leiriin palaaminen on mennyt oletettua myöhäisemmäksi. Valoisampana vuodenaikana yleisvalo ja Myobelt jäävät kotiin.

Mielestäni avaimenperä ledilamppu ei ole kaksinen yleisvalona suhteellisen kapean valokeilansa vuoksi. Pieni ja kevythän se toki on ja parempi kuin ei mitään. Osa niistä, mitä itselläni on ollut, palaa vain niin kauan kuin painaa kytkintä. Tässä viimeisimmässä on pieni vipukytkin, mutta se on alkanut jo reistailla. Mielestäni ne ovat parhaimmillaan satunnaisessa käytössä, kuten esim. avaimenreijän etsimisessä pimeässä. Hieman heikkojakin tuntuvat olevan, ainakin nuo halvemmat versiot.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Vastaa Viestiin