Mitä (retkeilyyn liittyvää) valmistit tai tuunasit viimeksi?

Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Risupoltin IKEAn atriain telineestä oli edellinen väsäys. Oli aika tuskaista, väsätä &keittää, mutta ylpeäksi tuntee ensi vaelluksen risukeittimen &nuotion varassa tehtyään. Seuraavalle lähtee kaasu primus mukaan. Se 2 tuntia risunkeruuta, &tulen pitoa /vrk vie vain niin tanasti enrgiaa, eikä grammoja säästy yhtään, jos joutuu hätävaraklapit kantamaan mukana &vielä kirveenkin. Ehkä seuraavana kesänä...


Tunnelivaeltaja
Viestit: 267
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Lisäsin kesällä telttaan (Nallo3 vm. 1994) uudet kuminauhat ulkoteltan ja sisäteltan väliin. Alkuperäiset olivat löystyneet niin, että sisäteltta jäi aina löysäksi, ja varsinkin teltan peräosa roikkui. Nyt teltta sai ainakin muutaman vuoden lisää elinaikaa. Toki perä roikkuu edelleen usein, mutta vain epätasaisessa maastossa yövyttäessä.

Edellinen suurehko ompeluoperaatio oli tammikuussa 2001. Kaksi vuotta aiemmin hankkimassani Haglöfsin rinkassa lantiovyön solki oli kehno, minkä takia vyötä oli vaikea saada pysymään kireänä, ja rinkan kanto sen myötä piinallista. Leikkasin vyön irti, ja kiinnitin sen paikalle hyväksi havaitsemani Savotan lantiovyön (niitä sai ainakin silloin erillisenä; hinta oli 65 mk). Ompeluun meni 7 tuntia netto, mutta hyvin on pelannut.
Avatar
oinaspässi
Viestit: 559
Liittynyt: 22 Maalis 2006 22:36
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja oinaspässi »

Kuten edellisellä kirjoittajalla, olisi täälläkin tuo teltankaarien kuminauhojen vaihto edessä. Tilatako Shelbystä vai ostaa ompelutarvikeliikkeestä? Pitänee kysellä, onko materiaaleissa/kestävyydessä oleellisia eroja. Ollakko vai eikö olla?
Suurempi tee-se-itse osio on parhaillaan tekeillä, jossa voi tuunata ja väsätä retkeilykamoja, ja vähän kaikkea muutakin, eli puusepän verstasta tässä rakentelen. Pitkä ja hidas (ajoittain hinnakas?) projekti, mutta kohta on valmis. Vähän niinku hymyilyttää sillee, ihquu!
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Tekaisin tatonkan teräskattilaan teräsverkosta luistonestopohjan. Rökäle kattila luisteli primuksen polttimen päällä kuin jäällä, vaan eipä luistele enää.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

No niin testattu tuo riippumaton Undercower ja huomasin, jotta on se makuupussin huppuosa leikattava kokonaan pois ja muutama kiinnitys lisää.Samoin pari kevyttä rissaa hankittava jotta saa nykäistyä pussukan paikoille jouhevasti ollessa riippumatossa.Vasta valmiista laitan sitten kuvia.
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Tein sadetakkikankaasta vetoketjulliset säärystimet. Aika hyvät, vaikka itse kehunkin. Toki maastotestaus on vielä edessä.
Avatar
Orion
Viestit: 50
Liittynyt: 07 Kesä 2011 17:32

Viesti Kirjoittaja Orion »

Jarkko77 kirjoitti:Moro!

Itsellä on rinkan lantiovyöhön ommeltu ns. Molle-lenksuja joihin voi ripustella taskuja. Oletteko laitelleet, muut mitä lisää valmiisiin rinkkoihin?
Joo, no en osaa ommella itse, mutta viime reissulla oli Neuvostoliittolainen pakki+kenttäpullosysteemi omassa kangaspussissaan lantiovyössä kiinni, se on ilmeisesti tarkoitettukin vyöhön kiinnitettäväksi.

Nyt on asennettu pari Molle-tyyppistä yleislaukkua, toinen lantiovyöhön kenttäpullon lisäksi, ja toinen pienempi tasku olkaviilekkeeseen rinnan korkeudelle. Kiinnitys olkaviilekkeeseen oli aika improvisoitu, tasku jäi hieman kallelleen. Kunhan keksin paremman kiinnityssysteemin. Taskuissa ajattelin pitää mm. kameraa ynnä pientä helposti saatavissa olevaa tilpehööriä, ja vaikka jotain pähkinöitä, joita voi sitten popsia tien päällä. Kenttätestaus alkaa muutaman päivän päästä.

Lisäksi on pätkä narua rungossa, mihin saa vaivattomasti sidottua sandaalit kuivumaan kahluun jälkeen. Tämmöistä pientä..
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Erätoveriin on tullut naruja vaihdetuksi ja rankista olen siihen rakentanut....kenttäsängyn sääskisuojasta.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Rankisia toki saa valmistajalkin, mutta sitten niiden muu kaytto (esim. kampassa sisalla voi olla vahan niin ja nain)? Tata olen miettinyt:
- kun hyttysverkkoja on myynnissa (1 ja 2 henkilon kokoja), esim. SeaToSummit tai armeijaylijaamaa halvemmalla), niin vaihtelee, onko kiinnitys pisteita yksi tai kaksi. Itse pidan jalkimaista parempana/helpompana sisakayttoon

Mutta kun en ole viela paassyt loue-vaatteeseen sovittelemaan, niin kysyisin muiden kokemuksia asiassa
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Ostin Otson hyttysverkon, 9 euroa. Hieman hassun mallinen, mutta kyllä sen erätoverin laavuviritykseen saa paremmin kiinni kuin tuon kenttäsängyn suojan. Ja painaa pari sataa grammaa vähemmän..

Nyt tuunasin Varustelekan Sissi-riippumattoon vanhasta hypotermiapeitteestä sen underquiltin (?), eli suomeksi pakkaskankaan. Sen verran lämpeni matto, että arvelen tuolla menevän hyvin vielä talvipakkasillakin. Kesäkelillä sen on liian kuuma, mutta aattelin kuitenkin ottaa sen reissuun kun on luvattu kylmiä öitä.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Hieman vajaa kuusi vuotta kului kuvan esittämän mustan rimakajakin valmistumiseen. Alkuperäiseen suunnitelmaan on matkan varrella tullut useita muutoksia ja parannuksia ja melottavana versionakin tämä on jo kolmas. Kaksi viime päivien koemelontaa antoivat kuitenkin sellaisen tuntuman, että tähän paattiin ei tarvitse enää uusia päivityksiä tehdä. Jos jotain uutta tulee mieleen, niin se on sitten uuden rakennusprojektin paikka. :shock:

Kuva
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Tuunasin Fjärrävenin Kajkaa puukolla :shock:

Eipä tainnu tulla hääviä jälkeä.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

OS kirjoitti:Hieman vajaa kuusi vuotta kului kuvan esittämän mustan rimakajakin valmistumiseen. Alkuperäiseen suunnitelmaan on matkan varrella tullut useita muutoksia ja parannuksia ja melottavana versionakin tämä on jo kolmas. Kaksi viime päivien koemelontaa antoivat kuitenkin sellaisen tuntuman, että tähän paattiin ei tarvitse enää uusia päivityksiä tehdä. Jos jotain uutta tulee mieleen, niin se on sitten uuden rakennusprojektin paikka. :shock:

Kuva
Taitaa olla sepäntarkkuudella tehty, tyylikkäältä vaikuttaa, vielä jos on hyvä meloakin, niin upea peli
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Matsoni48
Viestit: 35
Liittynyt: 14 Loka 2021 22:38
Paikkakunta: Nakkila

Re: Mitä (retkeilyyn liittyvää) valmistit tai tuunasit viimeksi?

Viesti Kirjoittaja Matsoni48 »

Hm, siis joo, ei varsinaisesti liity retkeilyyn, paitsi niillä radioamatööreillä jotka harrastavat puskista "workkimista" siis luonnonsuojelualueilta tai kansallispuistoista. Myös kansainvälinen SOTA= summit in the air, toiminta on aika yleistä.

Siis rakentelin uuden reissukäyttöön suunnitellun lanka-antennin joka toimii monella taajuusalueella eikä paina paljoa. Syksyn vaelluksella totesin toimivaksi.
Minulle se on sama kuin joillekin ahkion, teltan tai laavun rakentaminen, koska tällainen radioasema on siviliosaation keskellä käyttökelvoton siellä esiintyvien sähkömagneettisten häiriöiden takia.
Mutta neitseellisessa erämaassa eetteri on puhdas, samoin kuin luonto, ja yhteydet yleensä toimivat pienillä tehoilla hyvin.

Matkaakin tuli tehtyä silti 70km Kemihaaran erämaassa. Rinkka 25kg lähtötilanteessa.
On se vaan niin upeeta!

sissihkö ehkä vielä.
Avatar
Mustola
Viestit: 86
Liittynyt: 23 Touko 2018 10:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitä (retkeilyyn liittyvää) valmistit tai tuunasit viimeksi?

Viesti Kirjoittaja Mustola »

Varsin vaatimaton on mun viimeisimmät tuunailut.
1. Liiterin pohjalastuista löytyi tosiwanha kirveen terä. Billnäs 1123. Ns Kemin malli. Joko - 50luvun lopulta tai - 60 luvun alusta. Hankin 60cm varsiaihion, vuolin silmään istuvaksi. Kiinnitin tervan kanssa ja puukiilalla viimeistelin. Juomatölkistä leikkasin peltiä kurkkumätäsuojaksi ja pellavaöljyä hinkkasin varteen. Teroitus ja talviretkillä saa olla ahkiokirveenä.
2. Kotatelttaan ompelin varusteiden kuivatusverkon ja myrskynaruille raksit. Pari tuntia sai ompelukoneella surruuttaa.
Joukon jatkona kuin Luttinen kaartissa
http://sealaker.blogspot.com/
Vastaa Viestiin