Kuksa

MountEverest
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Maalis 2011 15:22
Paikkakunta: Hanko

Kuksa

Viesti Kirjoittaja MountEverest »

Moikka kaikille !

Kuksa tuo varmaan oman "hohtonsa" ja itse olin ajatellut käyttää sitä juodessa kahvia ihanassa luonnossa :)

Noita kuksia on monenlaisia, minkälaista suosittelisitte :?:

Kiitos !


Avatar
varg62
Viestit: 5828
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Puukuksa paras,mutta kun pari kallista kuksaa hävittää niin muovikuksan kanssa kahvi maistuu ihan hyvältä 8)
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Re: Kuksa

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

MountEverest kirjoitti:Moikka kaikille !

Kuksa tuo varmaan oman "hohtonsa" ja itse olin ajatellut käyttää sitä juodessa kahvia ihanassa luonnossa :)

Noita kuksia on monenlaisia, minkälaista suosittelisitte :?:

Kiitos !
Ainoa oikea (hyväksyttävä) on itsetehty kuksa.
Muut ovat elvistelyä.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Re: Kuksa

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Long Nose kirjoitti: Ainoa oikea (hyväksyttävä) on itsetehty kuksa.
Muut ovat elvistelyä.
Ja se sitten ei ole elvistelyä?

Minusta kuksa tarvitsee pienen varren. Eli esim. sellainen malli jota myydään esim. Scandinavianoutdoorstoressa nimellä "yksikorvainen, varrella". Varsi mahdollistaa veden koukkaamisen helposti kävellessä ihan pysähtymättäkin, eivätkä hanskat kastu jos vettä on ottamassa kylmään vuodenaikaan.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
heluna74
Viestit: 3302
Liittynyt: 03 Syys 2008 08:15
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja heluna74 »

Puukuksa :D! Ja oikealla tavalla käyttöönsä vihittynä :wink:. Minulla on kolmenlaisia kuksia; se paras on vanha puukuksani. Sitten on ns. uusiomuovista tehty "nimikkokuksa" sekä eräältä luontokoululta saatu muovikuksa, jota käytän rinkan päällä, jos täytyy joesta nappasta vettä, niin ettei käsi kunnolla ylety.
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

Kuksa = puukuksa 8)

Kuksasta kannattaa katsoa kahta asiaa.

1) Työnjälki. Huonosti tehty tai huonosta materiaalista halkea tai jopa kuluu puhki herkästi.
2) Kahva. Mikä kahva tuntuu parhaalta pitää kädessä? Rivassa ja suorassa otteessa on eroja.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Joskus vajaa parikymmentävuotta sitten tuli muutamia väännettyä lähipiirille lahjoiksi. Omaan käyttöön jäi tälläinen http://i47.tinypic.com/2v0k80l.jpg Pahka on Appisjoen varrelta. Yksi lahjakuksa palautui minulle käyttäjän poistuttua paremmille metsästysmaille. Se on parhain tekemäni mutta nykyään jäädytetty seinälle.

Viime vuosina on kuitenkin tullut kanniskeltua ruottalaisten taittokuksaa, mutta kyllä tämä kuvan kuksa taitaa lähteä tämän kevään reissulle mukaan verestämään vanhoja muistoja.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Minulla on monta kuksaa, kaikki itsetehtyjä.

Vaelluksella on mukana punainen muovimuki, tietenkin.
MountEverest
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Maalis 2011 15:22
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja MountEverest »

Kiitos nopeista vastauksista !


Mitä mieltä olette tuosta puukuksasta http://www.varusteleka.fi/product/pakit ... _3CO0RMMH2 onkohan siitä mihinkään :?:
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

MountEverest kirjoitti:Kiitos nopeista vastauksista !


Mitä mieltä olette tuosta puukuksasta http://www.varusteleka.fi/product/pakit ... _3CO0RMMH2 onkohan siitä mihinkään :?:
Savotan kuksa on tehty työstämisen ehdoilla.
Siinä tehdään tuote sopimattomasta raaka-aineesta.

Oikea kuksa on kasvanut puuhun sisäisesti ja kätevä tee-se-itsevaeltaja työstää sen esiin puun kasvun ehdoilla.
Myös oikea puunkaatoaika on kuksa-aihiolle tärkeä.

Kaupasta hankittu kuksa voi olla vahingossa välttävä mutta ei sitä aidossa vaeltajaporukassa kehtaa näyttää.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Sullahan ei ole kiire. Tutki eri vaihtoehtoja ja mieti mikä miellyttää varsinkin silmää. Hanki se sitten kun olet varma mitä haluat. Siihen asti voit juoda mistä tahansa kupista.

Itse en ostaisi tuota savottakuksaa. Se on tehty puusta, jota ei täällä kasva.

Aito kuksa on mielestäni pahkasta tehty. Kuksan valmistaminen ei ole vaikeaa. Katsele metsässä, jos vaikka sattuisit pahkan löytämään. Niitä myös myydään nettimarkkinapalstoilla. Värkkää kuksasi itse. Vaikka siitä tulisi minkälainen mörkö tahansa, niin sillä on ainakin tunnearvoa, mitä näistä pyökkikuksista ei löydy. Lisäksi saattaa käydä hyvin ja saat pahkan ilmaiseksi jostain. Jos haluat vinkkejä kuksan tekoon, niin tältä palstalta niitä löydät.

Omat kuksani värkkäsin tuolloin kerrostalossa olohuoneen nurkassa. vaimo vähän moitti työpisteen sijaintia, mutta kun parempia tiloja silloin ei ollut ja kuppeja oli saatava tehdä.

Jossain vaiheessa, kun olet tarpeeksi puukuppia kantanut, saatat palata takaisin muovikuppiin, niinkuin on monelle käynyt. Ei kuitenkaan läheskään kaikille.

Tossa on kohtuuhintaisia kuppeja. Ihan mukavan näköisiäkin osasta. http://www.suomenkolibri.fi/?s=TuoteLuo ... kanava=web

Siis sksi aikaa, kunnes saat oman värkättyä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
AnttiH
Viestit: 1327
Liittynyt: 06 Kesä 2006 19:29
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AnttiH »

rautu kirjoitti:
Jossain vaiheessa, kun olet tarpeeksi puukuppia kantanut, saatat palata takaisin muovikuppiin, niinkuin on monelle käynyt. Ei kuitenkaan läheskään kaikille.
Voi olla, mutta väitän, että silloin jengillä on lähtökohtaisesti ollut liian isot ja komeat kuksat. Pienempi ei vie juuri tilaa, ja väitän myös, että tee/kahvi ovat suurimmalle osalle vaeltajia mukana fiiliksen vuoksi. Ilman niitä pystyy kyllä vaeltamaan. Miksi siis nauttia teestä tai kahvista puoliksi? Kuksalla elämys on moninkertainen.

Tosta Savotan kuksasta. Siinä on toinen puoli ripaa, ei sellaista viitsi kantaa mukanaan. Just ton takia hankin itselle snadin ja pienellä kahvalla varustetun kuksan.

Äläkä osta lakattua kuksaa. Niitäkin myydän. Pthyi :?
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Joo, paljo mahdollista, että on liian isot kuksat. Omani on keskikokoa, mutta pohjan pyöreys haittaa tasaiselle alustalle laskemista. Esim pöydälle. Maastossa jees.

http://sites.google.com/site/handmadeof ... sa-designs

Tuossa ihan yläreunassa on nuo kaksi kuksaa. Näyttää yksinkertaislta ja tyylikkäiltä. Pitäisiköhän vielä visakoivusta kokeilla värkätä yksi pikkuinen kahvikuksa. Pitkästä aikaa.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
tapani vaeltaja
Viestit: 571
Liittynyt: 08 Helmi 2012 10:37

Viesti Kirjoittaja tapani vaeltaja »

xxx
Viimeksi muokannut tapani vaeltaja, 18 Touko 2012 02:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

En taida päästä porukoihin, jos paljastan että ryystän sumppini Orthexin keltaisesta lastenmukista :twisted:
Vastaa Viestiin