Pätikästä tuntureille.

sopuli
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Elo 2009 10:27
Paikkakunta: turku

Pätikästä tuntureille.

Viesti Kirjoittaja sopuli »

Olen menossa elokuussa välituntureille. Pätikkä voisi olla varteenotettava paikka siirtyä maastoon. Kartan mukaan polkukin olisi valmiiksi tehty, mutta missä kunnossa kyseinen polku on, ja selviääkö paljakalle maastokengillä, pahemmin niitä kastelematta, vaikka reitti näkyy kulkevan myös hiukka kosteikossa. Kertokaapas, jos kuka polkua on käyttänyt. Otan kokemuksia vastaan. :P


lapinpöllö
Viestit: 80
Liittynyt: 07 Joulu 2007 15:18

Re: Pätikästä tuntureille.

Viesti Kirjoittaja lapinpöllö »

sopuli kirjoitti:Olen menossa elokuussa välituntureille. Pätikkä voisi olla varteenotettava paikka siirtyä maastoon. Kartan mukaan polkukin olisi valmiiksi tehty, mutta missä kunnossa kyseinen polku on, ja selviääkö paljakalle maastokengillä, pahemmin niitä kastelematta, vaikka reitti näkyy kulkevan myös hiukka kosteikossa. Kertokaapas, jos kuka polkua on käyttänyt. Otan kokemuksia vastaan. :P
Välituntureille, sinne. Ehdottomasti kannattaa männä Pätikästä. Ei siitä ole muuta kun hyvää sanottavana varteenotettavasta Pätikästä. Ei kun riemukasta reissuu sullekin sinne välituntureille. Polut on paljaana ja valmiina. Maastokengillä selviää, hurlumhei. Kastuu mitä kastuu, mutku sehän kun kuuluu asiaan. Reitti kun kulkee keskelle ihanimpia ja parhaimpia tuuheikkoja, kosteikkoja. Oon mie niiltä kosteikkoja kolunnu, parasta, ainutkertaista. Sinne, sinne palaj'jaa mielein aina vain.

Ei ole edes pakko käyttö sukkia. Jes.

Kokemuksia kannattaa ottaa vastaan. Sehän se parasta onkin.
jääleinikki
Viestit: 311
Liittynyt: 30 Heinä 2009 22:01

Viesti Kirjoittaja jääleinikki »

^Lapinpöllöllöltä varsin outo vastaus Sopulin kysymykseen. Itsellä samankaltaisia suunnitelmia, kuin Sopulilla.Onko muilla kuin Lapinpöllöllä kokemuksia?
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Ei se mikään vastaus ollut. Lapinpölhöllä vaan on näitä luomiskausia, joiden aikana hän avautuu asioista. Sopulin ei tule hämmentyä ja saa toivon mukaan aitojakin vastauksia. Itsellä ei mitään tietoa, joten en voi auttaa...
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Sopulin kannattaa aina olla tarkkana kun lapinpöllö lehahtaa estradille.
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

@sopuli: kolme kesää sitten, elokuun alussa, kävelin välin Pättikkä - Hapakka mönkijäuraa pitkin. Minulla oli kahluuvarusteet päällä, joten ei hätää, mutta suurinpiirtein nilkkaa myöten ison osan matkaa porskuttelin. Oliko tuolloin isommat sateet alla, sitä en muista.

Pahimmissa kosteikoissa ei uralta poikkeaminenkaan olisi asiaa auttanut, koska siellä taas tuli rääseikkö vastaan. Hapakasta eteenpäin en reittiä tiedä, mutta ainakin tuolla jo noustaan ylemmäksi.
Avatar
pena
Viestit: 1396
Liittynyt: 18 Tammi 2006 08:33
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pena »

Olen joskus mennyt suoraan Pättikkäjänkän yli Habatille, kun en osannut etsiä tuota mönkkäriuraa. Märkää oli, mutta kyllä siitäkin kumpparit jalassa yli pääsi. Unna-Habatin jälkeen löytynyt ura oli kohtuullisen kuiva. Veikkaisin, että myös uran alkupää on helpompikulkuisempi kuin jänkä.

Omia polkuja kuljemme me, jotka emme löydä toisten tallaamia ...
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Ropijärvenperästä lähtee vanha mönkijäura, menee muistaakseni melko kuivia maita. Iittosta lähtevä polkuhan on myös mainio. Menevätkö sitten jo vikasuuntaan?

Kauko
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Ropin polku kulkee kai vähän kosteilla paikoilla, ja ylempää rinnettä pääsee paremmin. Pättikkän polku taitaa olla niin soinen, että vähemmällä vaivalla liikenteeseen pääsee Kalkkoaivin tieltä.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
akokammi
Viestit: 166
Liittynyt: 19 Joulu 2006 18:36
Paikkakunta: Oulu, Himanka

Viesti Kirjoittaja akokammi »

2008 vuonna elokuun loppupuolella tuli lähdettyä Pättikästä reissuun. Piti oikein muistella ja kaivella vähän kuviakin mutta mitään mahdottoman vetistä paikkaa ei muistunut mieleen. Pitkävartisilla vaelluskengillä oltiin liikenteessä ja ilman ongelmia.

Alku pätkä kulki suurimman osan matkaa vähän korkeammalla ja kovemmalla paikalla, tosin heti alussa oli muistaakseni joku 100 metrin suon pätkä. Karttalinkistä näkyy, että polku kulkee pääosin muualla kuin suolla.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... na&lang=fi

Toinen suopaikka löytyy hieman kauempaa ja sekin muistini mukaan aivan kuljettavissa.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... clear=true

Tämän jälkeen polku on kokonaan kovalla maalla. Suota alun viiden kilometrin pätkällä arviolta puoli kilometriä. Tämän takia en pois sulkisi Pättikkää aloituspaikkana. Polulla on kuljettu mönkijällä mutta jäljistä päätellen epäilen, että sitä ei kovin aktiivisesti ainakaan tuolloin ollut käytetty. Vanha mönkijäura mutta muistini mukaan ei juurikaan uusia jälkiä.

Voi olla, että aika on kullannut muistot ja omat kulkemistottumukset kaunistelevat vähän polun kuvaa. Voi olla, että alussa oli suota vähän enemmänkin mutta kuljettavissa aivan hyvin joka tapauksessa.

Omista kulkemistottumuksista sen verran, että vaelluskengillä voi kävellä suolla siinä missä kumisaappaillakin, jos kengän varsi vain riittää. Aiemmin tapana oli suopaikoilla kierrellä ja kaarrella etsien varmasti se kuivin kohta, josta sitten mentiin varovasti yli. Nykyään toimintatapa on enemminkin suoraan ja nopeasti yli. Toki vähän katsellaan mistä mennään mutta sitten, kun sopiva kohta löytyy ei enää jäädä arpomaan, joka askeleella vaan tallustellaan suon yli. Toistaiseksi tämä toimintatapa on vaikuttanut toimivalta :wink:
Et voi olla myöhässä ennen kuin olet saapunut paikalle.
hannupulkkinen
Viestit: 184
Liittynyt: 22 Marras 2008 14:26
Paikkakunta: Pyhätunturi

Viesti Kirjoittaja hannupulkkinen »

Pättikästä on sellanen muisto, että kevättalvella noin sata mertiä polkua ja edessä puoli hehtaaria verta p..sskaa. Mietin mitä siinä oli tapahtunut, mutta ei varmaan muuta kuin muutama poro oli päässyt hengestään. Sisälmykset olivat vielä hangella.
Ihan tolkuttomasti sotkuisin paikka mitä olen Lapissa nähnyt. Tämä tapahtui 30 vuotta sitten.
Tuosta Pikkusinetän maston kautta pääsee varmasti kuivinjaloin Aatsalle.
Siilinjärvellä on toistaiseksi vakiasunto, mutta Pyhällä mieliasunto
sopuli
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Elo 2009 10:27
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja sopuli »

Kiitos vastanneille. Aikaisemmin olen lähtenyt Ropinsalmelta ja Iitosta. Ropinsalmi oli hankala, suorastaan haasteellinen, Iitto taas miellyttävä ja helppokulkuinen. Nyt suunnitelen palaavani maastosta Iiton kautta. :P
eve
Viestit: 101
Liittynyt: 26 Maalis 2006 15:16

Viesti Kirjoittaja eve »

Pätikkä on ihan hyvä lähtöpaikka ainakin kuivahkona kesänä. Olen lähtenyt siitä kerran kesävaellukselle. En muista kohdanneeni silloin erityisiä ongelmia. Käytän vaelluskenkiä ja en muista jalkojeni kastuneen. Joitain kosteita paikkoja oli. Alkumatkasta emme seuranneet/löytäneet polkua. Myöhemmin löysimme ja se oli varsin hyvä. Iittoon olen joskus lopettanut reissun. Se on varsin hyvä ja selkeä paikka aloittaa/lopettaa vaellus.
issuj
Viestit: 765
Liittynyt: 02 Maalis 2008 13:36

Viesti Kirjoittaja issuj »

Olen suunnitellut juhannuksen seutuun samanlaista reissua, Pättikkästä Tarjun kautta kierrellen, mahdollisesti Tsaibmalle tai sitten Ropin kautta, vähän käytettävissä olevasta ajasta riippuen ja paluu Iittoon tai Saarikoskelle. Kalvollisilla vaelluskengillä meinasin pärjätä, kun ei siellä pari vuotta sittenkään samoihin aikoihin tarvinnut sen kummempia. Jos näyttää oikein märältä Pättikkästä se polku, voi aina lähtöpaikan siirtää Kalkkoaivin tielle.

Sikäli kuin suunnitelma toteutuu ja matka suuntautuu nimenomaan tuonne, niin kirjoitanpa sen jälkeen tänne vähän selvitystä reitistä. Myös kokemukset sieltä päin näin suunnitteluvaiheessa ovat tervetulleita.

Mistähän kohti pääsee helpoimmin yli Vuontisjoki/Kaskasjoki/Toriseno, etelästä päin Tsaibmaa lähestyessä?
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

^Tästä pääsee hyvin yli, myös ok leiripaikka, tosin aika paljon käytetty,
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 53&lang=fi
Vastaa Viestiin