Nokipannukahvi

Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Nokipannukahvia :wink:


Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
OS
Viestit: 8150
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

Pepi kirjoitti:Nokipannukahvia :wink:
Niinpä. :) No kohta lähdetään nokipannukahvinkeittoreissulle.
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Pepi kirjoitti:Nokipannukahvia :wink:
Kovin on laaja käsite.

Minun nokipannukahvi valmistuu nokisessa mustakylkisessä ja on hyvää :lol: .
Polku on siinä, missä mies kulkee.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Louestaja kirjoitti: Espro Travel Press 350ml
https://www.paahtimopapu.fi/tuote/travel-coffee-press/
Onko kehumista/haukkumista? Olen tuommoisen Espron katsellut eräästä nettikaupasta vähän sillä silmällä.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Walker kirjoitti:
Pepi kirjoitti:Nokipannukahvia :wink:
Kovin on laaja käsite.

Minun nokipannukahvi valmistuu nokisessa mustakylkisessä ja on hyvää :lol: .
Joo kauaksi karattiin perinteisestä nokipannukahvista. Nokipannukahviin kuuluu kaksi asiaa

1) mielikuvat ja tunnelma

http://retkipaikka.fi/vapaa/nokipannukahvi/

sekä

2) suomalainen perinteinen (ja monille lapsuudesta tuttu) tapa valmistaa pannukahvia.

Pannukarkeaa jauhatusta on tarjolla nykyisin aika rajoitetusti. Mikäli jauhaa kahvinsa itse, tästä ei tule ongelmaa, koska kaikilla myllyillä saa aikaan pannukarkeaa kahvia. Voi siis ostaa haluamiaan papuja, itselle sopivalla paahtoasteella.

Oikea, perinteinen kahvipannu on helppo ripustaa keitistankoon nuotiolle. Nokinen pannun pinta ja siihen lliittyvät aromit syntyvät kyllä ihan samalla tavalla myös ranskalaiseen pressopannuun ja italialaiseen mutteripannuunkin, mutta niihin joutuu virittelemään sangan erikseen tai ne on aseteltava nuotiolla ritilälle tai kivien väliin. Pressopannussa on hyvä käyttää pannukarkeutta karkeampaa kahvia ja mutteripannussa puolestaan suodatinkahvia hienompaa karkeutta.

Monella retkeilijällä nokipannuna toimii Trangian alumiininen "teepannu" tai ainakin sillä nimellä samannäköistä ja samasta materiaalista valmistettua pannua kutsutaan ison rapakon takana.

http://www.gsioutdoors.com/tea-kettle-hae-1-qt.html

Lisäys edelliseen: Ilmeisesti se oikea nokipannu on valmistettu kuparista ja tinattu sisäpuolelta? Tuskin se ainakaan on ollut alumiinia tai rosteria? Kuparipannun tinaus tulee uusia säännöllisesti. Perinteitä arvostavat osaavat varmaankin sen tehdä?

Vielä toinen lisäys: Mielenkiintoista kahviin liittyvää perinnetietoa löytyy tästä linkistä:

http://www.vahvike.fi/sites/default/fil ... rtit_1.pdf
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

StefanG kirjoitti:
Louestaja kirjoitti: Espro Travel Press 350ml
https://www.paahtimopapu.fi/tuote/travel-coffee-press/
Onko kehumista/haukkumista? Olen tuommoisen Espron katsellut eräästä nettikaupasta vähän sillä silmällä.
Musta se on ollut näppärä. Siinä on suodattimet erikseen kahville ja teelle. Olen tehnyt vain kahvia. Suodatin toimii hyvin, kahviin ei jää mujua. Sen saa helposti purettua putsausta varten. Kestoikä on ainoa, joka arveluttaa, kuinka kauan männän tiivisteet pitää ja suodatinosa on aika hennon oloinen muoviosa. Mutta parin kuukauden satunnaisella käytöllä tähän asti ok. :)
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Ulkoilmamiehet
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Loka 2018 15:12
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ulkoilmamiehet »

Me käytiin ihan lähilaavulla keittelemässä kahvit ja kuvattiin video siitä, miten ollaan homma opittu tekemään.

Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Kuinka tärkeä osa kahvin makua noki on nokipannukahvissa?
Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Korvapuoli kirjoitti:Kuinka tärkeä osa kahvin makua noki on nokipannukahvissa?
Usko tai älä, mutta tulilla kiehautettu ja nokisesta pannusta kuksaan lasketu kahvi voittaa kaiken muun. Lisäksi nokinen pannunkylki hivelee näköaistia ja koko turaaminen pannun ympärillä on sitä jotakin. :D
Polku on siinä, missä mies kulkee.
Avatar
Ulkoilmamiehet
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Loka 2018 15:12
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ulkoilmamiehet »

Walker kirjoitti:
Korvapuoli kirjoitti:Kuinka tärkeä osa kahvin makua noki on nokipannukahvissa?
Usko tai älä, mutta tulilla kiehautettu ja nokisesta pannusta kuksaan lasketu kahvi voittaa kaiken muun. Lisäksi nokinen pannunkylki hivelee näköaistia ja koko turaaminen pannun ympärillä on sitä jotakin. :D
Totta! Tosin onhan toi kahvinkeitto ainakin mulla semmosta fiilistelyä ja niiden tuttujen rituaalien kanssa leikkimistä. Mutta lopputulos on kieltämättä aina hyvä ja odotuksen arvonen :D
varsijousi
Viestit: 1211
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Oliko pojilla hybridinuotio, kun tohotti siihen malliin :roll:
Avatar
Ulkoilmamiehet
Viestit: 20
Liittynyt: 08 Loka 2018 15:12
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ulkoilmamiehet »

varsijousi kirjoitti:Oliko pojilla hybridinuotio, kun tohotti siihen malliin :roll:
Ihan luomuversio pelkällä puulla. Laavun vieressä onneks halkovaja, josta löyty kuivaa klapia yli tarpeidenkin.
Korvapuoli
Viestit: 2678
Liittynyt: 11 Tammi 2006 21:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Olen minäkin nuotiolla kahveja ainakin sillointällöin keitellyt, mutta noen osuutta nautintoon en ole osannut määritellä. Useimmiten kahvit on vaelluksella (niinkuin muukin) tullut keiteltyä kaasulla ja sillähän pannua tai astiaa ei nokeen saa.
oaivi
Viestit: 443
Liittynyt: 18 Syys 2011 20:24

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Henkilökohtainen mielipide: oman keittiön Moccamaster-kahvi on melko tarkkaan yhtä hyvää kuin ulkona keitetty, mutta pannussa keittäminen nostaa fiilistä yhden napsun verran ja nuotio itsessään niin ikään yhden pykälän.

Ja sivumennen sanoen: edesmennyt äitini ei halunnut kahvinkeitintä, vaan keitti kahvinsa pannussa, koska halusi nauttia sen likimain 99-asteisena.
Metsä. Kuntosali ja juhlasali. Työpaikka ja lepopaikka. Kirkko ja kapakka.
Ursus
Viestit: 9595
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Eihän tavallisella kahvinkeittimellä saa lämmitettyä kuin haaleaa vettä. Miten siitä kunnon kahvia tulisi?!
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin