Nokipannukahvi

Walker
Viestit: 1796
Liittynyt: 31 Joulu 2007 17:55

Viesti Kirjoittaja Walker »

Mulla on teräksinen nokipannu. Sen kyljestä kuoritaan vain paksuimmat noet. Kyllä musta kylki säilyy, eikä turhia eristä.
Samalla pannulla nuotiolla ja kaasulla, mutta ei koskaan kotona sähköliedellä.


Polku on siinä, missä mies kulkee.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Samaltahan tuo maistuu, oli nokea tai ei!

Turistejahan tuolla 'nokipannukahvit ja lätty (joko raaka tai palanut)' vain houkutellaan.
Avatar
varg62
Viestit: 5831
Liittynyt: 03 Syys 2008 18:34
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja varg62 »

Ei noki ole tärkeä,mutta vain nuotiolla eli avotulella keitetty kahvi maistuu.Muut on korvikkeita.
hannes
Viestit: 10809
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

varg62 kirjoitti:Ei noki ole tärkeä,mutta vain nuotiolla eli avotulella keitetty kahvi maistuu.Muut on korvikkeita.
Myönnän että nuotiolla kahvi maistuu hyvältä - vaikkei kokki olisi pannut edes parastaan. Saattaapi tulla mukaan vähän luonto- ja raitisilmalisää. :D
Avatar
josipape
Viestit: 932
Liittynyt: 07 Elo 2011 13:00

Viesti Kirjoittaja josipape »

hannes kirjoitti:
varg62 kirjoitti:Ei noki ole tärkeä,mutta vain nuotiolla eli avotulella keitetty kahvi maistuu.Muut on korvikkeita.
Myönnän että nuotiolla kahvi maistuu hyvältä - vaikkei kokki olisi pannut edes parastaan. Saattaapi tulla mukaan vähän luonto- ja raitisilmalisää. :D
Kuuluu samaan sarjaan kuin tuo Rommikin
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

kuu-ukkeli kirjoitti:
Vänkäri kirjoitti:
MountEverest kirjoitti:Kiitos vastauksesta!

Pakko vielä kysyä että mitä tarkoitat sillä ettei pannuun saa oikeaa nokipintaa :?:
Ehkä tässä viitsattiin siihen että NOKI_PANNU_kahvipannussa on oltava nokea notta se olisi NOKIPANNUkahvia ,muutoinhan se on noetonpannukahvia. :shock:

?
Kaasulla ei tosiaan saa oikein nokea pannun pintaan, mutta perinteinen Trangia kyllä tuottaa nokea riittämiin.
Kun laitat Sinoliin vettä n.5% lakkaa Trangiakin noettamisen.
Marinolissa se onkin jo valmiina. (Siksi kalliimpi hintakin).
MountEverest
Viestit: 184
Liittynyt: 25 Maalis 2011 15:22
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja MountEverest »

Suuri kiitos vastauksista , ei muuta kun metsään ! :)
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Louestaja kirjoitti:
Vänkäri kirjoitti:Pannuakin aika äkkiä oppii "lyömään" vaikka klapia vasten, niin vajoaa ne pinnalla olevat presut paremmin pannun pohjaan,
Onko tämä nyt se kahvin "säikäyttäminen", josta olen kuullut puhuttavan? Itse olen yrittänyt toimia niin, että olen muina miehinä poistunut pois pannun näköpiiristä, hiipinyt puiden suojassa takaisin ja hyökännyt kahvia kohti julmasti karjuen. Elämöintini on siis ollut turhaa? :cry:

Sori, oli pakko. Mutta se ekan lauseen kysymys oli ihan asiaa!?
Tästä säikäyttämisestä olen saanut kuulla pari kertaa luennon ja molemmat luennoitsijat ovat esitelmöineet samalla laavulla Kitkajoen varrella mutta onneksi eri iltoina sillä heidän ainoat oikeat tapansa olivat tietysti erilaisia ja luennoitsijatkin olivat melkoisen kiihkoja joten painiksihan se olisi muuten mennyt. :)
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Ilman dramatiikkaa "kahvin saikayttaminen" onnistuu laittamalla munan kuoren palasia sinne sekaan
... no, ei niita ehka ole parin ensimmaisen paivan jalkeen kasilla

Mutta: tama oli savottakamppien (ja sielta paivamatkan paassa) olleiden resepti.
honkamukka
Viestit: 6124
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Minun enemmän tai vähemmän mustakylkinen kahvipannuni on oppinut pudottamaan höystöt alas, kun pelkän veden kiehauttamisen jälkeen kaadan silmämitalla sopivan kartion muotoisen läjän hiukan poreilevan veden pintaan. Selaan muutamaan kertaan edestakaisin aineksia kahvimukillani, joka on airamilaisen muovinen muki. Hetken seisotus ja vielä pannun nokan kautta mukillinen ja sen palautus. Pieni odotus ja kahvi on valmista nautittavaksi. Mahdolliset kahvinporot jäävät kupin pohjalle, eivätkä ole nautinnon esteenä. En kiehauta kahvia porojen lisäämisen jälkeen, niinkuin monilla näkyy olevan tapana. Mielestäni tuo tekee juoman kitkeräksi.
Muovimuki sen tautta, että käytän kahvissani mausteita jos mahdollista. Myös muut kuumat sekoitteet, kuten kana-ja vastaavat kupit nautin samaisesta astiasta. Puinen kuksa on niille huononpi vaihtoehto.
StefanG
Viestit: 1922
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

honkamukka kirjoitti: En kiehauta kahvia porojen lisäämisen jälkeen, niinkuin monilla näkyy olevan tapana. Mielestäni tuo tekee juoman kitkeräksi.
Aivan oikein, kahvihan ei saaa kiehua juuri mainitsemastasi syystä eli kitkerää tulee. Mutta sehän ei liene suomalaiselle ongelma kun on totuttu juomaan kitkerää vaaleapaahtoista (ei ihme että moni kärsii närästyksestä).
Siksi minun retkikaffintekoväline on tämä: http://cdn.pursuitist.com/wp-content/up ... -press.png
Avatar
Pepi
Viestit: 7437
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Vesi kiehumaan, sitten kasa puruja pinnalle, sitten pieni heilautus niin, että purut kastuvat kunnolla. Hetken kuluttua kaadan nokkaporot pois ja pienen alkutilkan kuksaan ja kaadan tilkan takaisin pannuun. silloin porot laskeutuvat.

Juon pehmeän makuista vaaleapaahtoista. Tummapaahtoinen on niin karvaan ja pohjaan palaneen makuista, ettei mene oikein alas.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
luuppi
Viestit: 5553
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

StefanG kirjoitti:
honkamukka kirjoitti: En kiehauta kahvia porojen lisäämisen jälkeen, niinkuin monilla näkyy olevan tapana. Mielestäni tuo tekee juoman kitkeräksi.
Aivan oikein, kahvihan ei saaa kiehua juuri mainitsemastasi syystä eli kitkerää tulee. Mutta sehän ei liene suomalaiselle ongelma kun on totuttu juomaan kitkerää vaaleapaahtoista (ei ihme että moni kärsii närästyksestä).
Siksi minun retkikaffintekoväline on tämä: http://cdn.pursuitist.com/wp-content/up ... -press.png
Samaa mielta, mutta olen paatynyt erilaiseen ratkaisuun: turkkilaisen kahvin pannuun
- sopiva yhden hengen kahveille
- sopiva avotulelle (tosin kahva on puuta, eli kohtuus kaikessa)
- heti kun kiehuminen nakyy, pitaa se katkaista nostamalla ja pyorittamalla
- tama toistetaan pari kertaa ja a vot!
tst
Viestit: 6560
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

On se vaan hyvvää ja lämmittääkin mukavasti: http://aijaa.com/NPkkH3
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Meillä on lähes aina sellainen pieni kupin mallinen teesihti jossa tosi tiheä verkko. Sinne sopiva määrä kahvia ja kuuma vesi läpi suoraan kuppiin. Samalla tapaa kuin suodatinkahvi. Ei tarvi tiskata mitään ja kahvi tulee vaikka samalla kattilalla kuin ruoka. Yleensä odotan jonkin aikaa että vesi ei ole 100 asteista vaan noin 95.
Vastaa Viestiin