Metsäsuksi + nousukarvat?

setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

Nämä voisivat olla kokeilemisen arvoiset satunnaisessa käytössä.


Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

/\ Tuollaiset oli minulla ja pojalla Sarekin reissulla vuosi sitten. Minulla oli vanhat Karhun sileäpohjaiset voideltavat teräsreunaiset sukset, pojalla pitopohjaiset Madshusin Pellestovat. Molemmilla karvat pysyivät ja toimivat erinomaisesti ahkioreissulla. Enempää pitoa emme kaivanneet. Luistokin oli riittävää. Kertaakaan emme irrottaneet karvoja viikon reissulla!

Metsäsuksiinhan ne ovat liian lyhyet...
Viimeksi muokannut Isä Carillo, 21 Helmi 2013 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

Tuota suksenpohjamuovia kun saisi vähän jatkettua.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Muutama kommentti edellä olleisiin viesteihin:

- Mielestäni nousukarvojen pito on parhaimmillaan kovalla alustalla, pehmeällähän ongelmaksi tulee se, että lumi liikkuu lunta vasten, vaikka karvaa vasten oleva lumi paikallaan pysyisikin. Ei sillä, että kyllä karvat pitävät mielestäni paremmin kaikilla alustoilla kuin voide tai suomupohja, erityisen suuri ero on jäällä tai oikein jäisellä lumella, jossa pehmeä karva pitää kovia vaihtoehtojaan paremmin.

- Karvojen käsittely ei ole mielestäni mitenkään hankalaa, joskaan en niitä päivittäin vaihtele suksiin ja pois. Ennen uudelleen asennusta lämmittää ne teltassa, takin alla tai auringossa ahkion päällä, että liima varmasti toimii. Hyvä-liimaiset täyspitkät karvat pysyvät suksissa hyvin pelkällä kärkilenkillä, ei tarvetta erilaisille häntäpään kiinnityksille.

- Madshus Intelligrip ei anna itselleni merkittävää lisäpitoa Madshuss VOSS MGV -pitopohjasuksissa, mutta koska karva on suksien suomualuetta lyhyempi, niin se luistaa karvan verran (heh heh) paremmin latupohjalla. Olen miettinyt, että leikkaisen karvaosan pois ja laittaisin tilalle n. 10cm pidemmän Colltexin 38mm MIX-karvaa (se on vaan niin hyvä hiihtohommiin). Sitten voisi olla optimit pitokarvat hiihtovaelluksiin kohtuullisen painoiselle ahkioille järkevässä maastossa. Eräsuksiin kokoilisin noisa katkaisemalla karva ja vaihtamalla tilalle reilusti pidemmän pätkän 38mm Colltexia.
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Korpijaakko kirjoitti:Muutama kommentti edellä olleisiin viesteihin:
- Mielestäni nousukarvojen pito on parhaimmillaan kovalla alustalla, pehmeällähän ongelmaksi tulee se, että lumi liikkuu lunta vasten, vaikka karvaa vasten oleva lumi paikallaan pysyisikin. Ei sillä, että kyllä karvat pitävät mielestäni paremmin kaikilla alustoilla kuin voide tai suomupohja, erityisen suuri ero on jäällä tai oikein jäisellä lumella, jossa pehmeä karva pitää kovia vaihtoehtojaan paremmin
Näin sen olen joskus itse päätellyt ja siksi en nousukarvoja ole koskaan itselleni hankkinut enkä edes selvittänyt, miten ne toimivat. Mutta niin kuin sanoin, käyty keskustelu herätti kysymyksiä. Ja kommentteja odottelen vielä niiltä, jotka nousukarvoja käyttänyt on.

PKT selvitti, että pehmeässä lumessa toimisivat mainiosti.
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Kyllä karvat ahkion vedossa ovat hyvät. Ennenkaikkea ne säästävät jalkoja, ei tarvi koko ajan jännittää mihin jalat lipsahtaa. Itse käytän ns. pätkäkarvoja(itse tehtyjä)n. 30-40 cm polyeteeniä(suksen pituudesta riippuen) ja metri karvaa. Riittänyt hyvin n. 50 kg ahkion vetoon jyrkässäkin nousussa, ennemmin on voima loppunut kun pito pettänyt. Jos maasto on pääosin nousuvoittoista saavat karvat olla koko ajan paikoillaan. Eihän se vauhti ilman karvoja juuri muuksi muutu tuommoisella kuormalla. Kun olen minulta ahkion vuokranneelle antanut karvat mukaan ovat palatessa tilanneet itselleen samanlaiset. Eivät olisi uskoneet kuinka suuri apu niistä on. Eri merkkisten karvojen liimapinnoissa jonkinverran eroavaisuuksia pysymisen suhteen ja myös luistossa.Mohair vähän luistavampaa kuin nylon. Karvan luistoa voi parantaa esim. vetelemällä tuikkua myötäkarvaan. Mikäli kanta meinaa monen käytön jälkeen irtoilla voi siihen uusia liimapinnan tai reissussa vetäistä teipin ympäri.(helppo uusia)
Kesäksi kannatta laittaa verkko väliin ja vastakkain ja viela kääriä muovin sisään ettei liima pääse kuivahtamaan.
Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Isä Carillo kirjoitti:/\ Tuollaiset oli minulla ja pojalla Sarekin reissulla vuosi sitten. Minulla oli vanhat Karhun sileäpohjaiset voideltavat teräsreunaiset sukset, pojalla pitopohjaiset Madshusin Pellestovat. Molemmilla karvat pysyivät ja toimivat erinomaisesti ahkioreissulla. Enempää pitoa emme kaivanneet. Luistokin oli riittävää. Kertaakaan emme irrottaneet karvoja viikon reissulla!

Metsäsuksiinhan ne ovat liian lyhyet...
Mulla on kans tuollaiset, ostin viime vuonna kun jossain oli puoleen hintaan. Hyvin ovat toimineet ja luistoa on hyvin. Pitoa kans tarpeeksi.
setä tuomo
Viestit: 453
Liittynyt: 07 Tammi 2013 17:41

Viesti Kirjoittaja setä tuomo »

^^^^No olisko ne sitten 3 m:n Lapponioihin kikkailematta tässä ?
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Kun tässäkin ketjussa on monesti puhuttu jyrkästä ja yhtä erityistä nousua on usein siteerattu esimerkkinä, niin kuinka jyrkkää on jyrkkä? Ja kuinka jyrkkä on tuo Härkämurustan nousu?

Itse mietiskelin, että joku 25 asteen nousu alkaa olla oikeasti jyrkkä, siinä joutuu jo tekemään töitä, oli ahkio tai ei. Paljon jyrkempää en ainakaan itse ahkion kanssa pääse suksilla ylös jos lumi on yhtään pehmeämpää.
setä tuomo kirjoitti:^^^^No olisko ne sitten 3 m:n Lapponioihin kikkailematta tässä ?
Noita käytän itse, täyspitkinä ja pätkittyinä, joskin suksina on 205cm Madshus VOSS -tunturisukset. Kyllä noista saa pitoa yhtälailla myös kolmen metrin metsäsuksiin. Joskin niihin saa vielä paljon enemmänkin pitoa jos tahtoo. Ostaisi metritavarana esim. 50mm skiniä 3m pätkän per suksi niin kyllä pitäisi. En vaan tiedä tarvitseeko mihinkään niin paljon pitoa. :lol:
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Olen UKK-puistossa hiihtoreissuilla joutunut ylittämään jokia ja muita kosteita paikkoja. Mitä nousukarvoille tapahtuu niiden kastuessa?

Olen ymmärtänyt nousukarvat sellaisiksi, ettei niitä oteta pois kun mäki on ylös noustu vaan ne liimataan suksen pohjaan kiinni koko reissun ajaksi.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

Pirunportti kirjoitti:PKT selvitti, että pehmeässä lumessa toimisivat mainiosti.
Pidon osalta kyllä, mutta eiväthän ne siihen auta, että lumi valuu. Kyllä ne joka tapauksessa umpihangessakin merkittävästi auttavat etenkin nousuissa.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Ben
Viestit: 357
Liittynyt: 23 Touko 2008 13:56

Viesti Kirjoittaja Ben »

Härkämurustan olen noussut metsäsuksien puolikarvoilla, mutta vain kelkkauraa pitkin - en näe syytä mennä umpiseen, kun ura on vieressä? Raskastahan se oli pulkan veto, mutta sukset eivä lipsuneet uralla. Umpisessa puuterilumessa noususta olen samaa mieltä kuin monet muutkin kommentoijat: karvat auttavat pidossa, mutta pitävät huonommin kuin uralla pehmeän lumen takia. Vastaavasi umpisessa karvat myös luistavat eteenpäin paremmin ja tasaisemmin kuin kovalla alustalla.

Olen kyllä toisinaan joutunut ottamaan sukset jalasta kun nousu on liian jyrkkä - oli karvat tai ei. Täysipitkät karvat tunturisuksissa eivät pitäneet nousussa Muorravaarakasta Ukselmapäälle ja puolikarvat metsäsuksissa ovat olleet riittämättömät paljon useammin.

Minä ainakin otan karvat pois pohjista kun tulee eteen pitempi suora tai alamäki, joskus useitakin kertoja päivässä. Toimenpide on helppo. Jatkuva karvojen poistaminen ja takaisin kiinnittäminen heikentää liimaa, mutta liima on helppo uusia.

Kastelin viime tammikuussa perusteellisesti karvat kun vettä oli yllättäen jäällä. Jäätyneiden karvojen siivoaminen oli tietenkin työlästä, puukolla se kumminkin onnistui. Puhdistuksen jälkeen karvat olivat käyttökelpoisia, vaikka seuraavalla tuvalla niistä lämpimässä herui vettä vielä pari desiä. Jäätyneitä karvoja ei saanut irti suksista kuin vasta tuvalla lämpimässä sulattamalla.
Ben
Viestit: 357
Liittynyt: 23 Touko 2008 13:56

Viesti Kirjoittaja Ben »

Tupla
Avatar
Pirunportti
Viestit: 1474
Liittynyt: 15 Touko 2012 11:06

Viesti Kirjoittaja Pirunportti »

Kiitokset Benille tyhjentävästä vastauksesta koskien nousukarvoja. Taidan kuitenkin jatkaa entiseen tyyliin ilman niitä.
Olen muutaman kerran noussut Muorravaarakasta Pirunportille ja sieltä lähinnä Ukselmakurua pitkin kohti Sarviojaa. Hyvin olen ylös päässyt toistaiseksi ilman karvoja - toki joskus vaiva on melkoinen ollut.
Onko kenelläkään nousukarvakokemuksia takkalo- tai sosekelistä. Sellaistahan voi olla huhtikuun loppupuolella.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

Jos rahasta ei ole pula, niin kannattaa karvoja kokeilla, koska niiden vaikutus on merkittävä. Jos niihin ei mielly, niin myy sitten pois.

Minusta karvat kannattaa kiinnittää pitkiin jyrkkiin nousuihin. Muuten yritän tulla toimeen ilman niitä.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Vastaa Viestiin