Taitaa olla samasta asiasta kyse.mettäantero kirjoitti:http://www.nba.fi/fi/ajankohtaista/tied ... ticle=6049
Saamelaiskulttuuria Museovirastolta verkossa.
https://www.finna.fi/Search/Results?loo ... d&limit=20
Taitaa olla samasta asiasta kyse.mettäantero kirjoitti:http://www.nba.fi/fi/ajankohtaista/tied ... ticle=6049
Saamelaiskulttuuria Museovirastolta verkossa.
Tuo ei ole hyvä kirjoitus. Se sisältää sekaisin faktaa ja fiktiota ja on tyypillistä nykyaikaista populistista disinformaatiota.luuppi kirjoitti:Hyva ja perusteellinen kirjoitus: taalta loytyy synteesi
http://nra.fi/tukeeko-rkp-epailyttavaa- ... litiikkaa/
joka on pitka kuin nalkavuosi; ei kun vaan kaffepannu porisemaan ennen aloittamista.
Kirjoittaja on toki yrittänyt perehtyä asiaan, mutta ei ole sitä ymmärtänyt.Peurat kirjoitti:Luin netistä mielenkiintoisia blogikirjoituksia saamelaisesta "asutushistoriasta".
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva suomenruotsalainen toimittaja Gunnar Pettersson.
Kirjoittaja on perehtynyt asiaan hyvin ja kirjoittaa asioista niin kuin ne ovat
historiaan kirjautuneet.
Hänellä tuskin on "oma poro" ojassa eli ei tarvetta vetää puoleen jos toiseenkaan.
Otsakkeen # Avoin kirje saamelaispolitiikasta 5.4.2012 # ja # Rajojen ja muuttojen pitkä historia# kertovat hyvin saamelaisuuden kehittymisen lappalaisuudesta.
Lappalainen ja saamelainen on sama ihminen eri kielellä ilmaistuna.
Tuota plogia tuskin nykyiset eliittisaamelaiset haluaisivat edes olevan olemassa.
Siinä on asiat poimittu kirjoitetusta historian kulusta.
Siinä erottuu Alkuperäiskansa Suomessa ja Suomen alkuperäiskansa.
On niin ja presidentti Martti Ahtisaaren oikea sukunimi on Adolfsen ja hän on norjalainen maahanmuuttaja, koska hänen isänsä sukujuuret ovat Etelä-Norjasta.Peurat kirjoitti:Oletteko koskaan pohtineet sellaista asiaa kuin ,
Koska koltista tuli saamelaisia, siis kolttasaamelaisia.
Siinähän on kahden heimon jäsenyys.
Koltta on koltta ja lappalainen on saamelainen.
Saamelaismääritelmän suhteen kiista on siitä pääsevätkö
rajasulun aikoihin Suomeen muuttaneet maattomat porosaamelaiset määräämään ketkä hyväksytään saamelaisiksi vai hyväksytäänkö alueen alkuperäiset asukkaat ,lappalaiset virallisesti ( mikä se on ) saamelaiskäräjäluetteloon.
Identiteettiä ei kukaan voi toiselta ottaa pois, ei vaikka millä kieroudella yrittäisi.
Klemet Näkkäläjärvi, ollessaan saamelaiskäräjien puheenjohtaja aloitti kärhämän ja se näyttää jatkuvan ja jatkuvan. Hänhän itse on oikeilta suvuiltaan Kaukonen ja Keskitalo.
Saamelaistunut suomalainen kuten moni muukin äänekäs käräjäedustaja.
Mitä tulee tohtoreiden väitöskirjoihin, onko ollut joku motiivi kirjoittaa niin kuin ovat kirjoittaneet.
Lukekaa vaikka vain uteliaisuuttanne Gunnar Petterssonin avoin kirje saamelaispolitiikasta 5.4.2012. Se on osoitettu silloisille oikeusministerille ja vähemmistövaltuutetulle.
Kirje perustuu faktatietoon, ei mututuntumaan eikä luuloihin.
Ei ole tullut yhtaan "substanssia" sisaltavaa kommenttia, joka sotisi viittaamani tekstia (ei sen mielipiteita, mutta esitettyja faktoja) vastaan... ainakaan viela.luuppi kirjoitti:Mikahan vika tekstissa oli, kun kaikki nama (ja myos metsa-saamelaiset ja koltat) kaydaan perusteellisesti lapi, ml. asetusten ja julistusten muutokset ja vaikutukset vuosisatojen saatossa"